anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under december 2014

Av anaby - 7 december 2014 15:32


Jag har dolat på lite här hemma och nu är det mesta kring julen klart  Magnettäcket är nu helt klart!! Har satt på magneterna innan jag gick ner till stallet. Så f.r.o.m nästa vecka kommer jag att börja använda det igen på T  Magnetpaddarna har jag redan tagit ner till stallet. Jag använder magneter för att "hjälpa honom på traven" med återhämtning efter ridning då T är en ganska stor och tung häst.

Fyllde på nytt vatten i Termobaren idag så slipper jag göra det imorgon när jag har jobbat natt. Förhoppningsvis räcker höet tills på tisdag så att jag kan fylla på höhäckarna då. Blir nog bra!!!

Han är så himla underbar min "stora bruna"  När jag tar fram skottkärran går han direkt och bajsar där de andra högarna är så att det ska gå lättare för mig att mocka  Ja, han är minst sagt klurig  

Gick sedan hem och har fortsatt med det sista här hemma. Så nu har jag "koll på läget" så att säga  

Ska dricka lite chagate innan jag tar en dusch och äter middag. Tänkte se klart på filmen jag började se igår innan jag gör någonting mer. Lite "chill-tajm" så att säga innan allvaret sätter in  Ska packa matsäcka och lite annat till jobbet också men det tar inte så lång tid. Känns helt ok att jobba eftersom jag är ledig under helgen  

Har en hel del uppbokat med kompisar under nästa vecka och det ska bli jättekul att träffa dem  Man får passa på att träffas innan jul då alla är upptagna!!

Nej, nu ska jag dricka mitt chagate!!

Ha en fortsatt jättebra söndag och chilla lugnt gott folk!!

Mvh anaby  

Av anaby - 7 december 2014 12:06

Jag lade ut det när inlägget på FB för ett tag sedan när jag kände att jag ville rensa bland mina vänner på FB.


Hejsan mina FB-vänner!! Jag kommer att ta bort några av er under helgen. Detta pga att jag helt enkelt inte tycker att vi har någon kontakt med varandra. Så det kommer INTE att vara för att jag tycker illa om någon eller liknande utan enbart pga att vi varken chattar, kommenterar eller gillar varandras inlägg. För mig är FB ett helt fantastiskt instrument att hålla kontakten med folk jag känner   Både genom chatt, FB-grupper, inlägg, kommentarer och gilla-knappen. Jag har fått kontakt med helt fantastiska människor runt om i hela Sverige!! Någonting som jag är väldigt tacksam över   Nu kommer några av er att "slippa" mina hästiga inlägg och vara evigt glada för det   Andra kanske ev. kommer att sakna dem   Hi hi!! Vad vet jag!! Men hur som helst så önskar jag er allihopa en jättebra fortsatt vecka och sköt om er!! Kram Anna  


Jag lade ut inlägget för att jag kände att jag verkligen behövde rensa bland mina FB-vänner. Vissa har jag absolut INGEN som helst kontakt med!! Varken med gilla-knapp, kommentarer eller chatt. Och vi är väl lika "dåliga" från bägge håll att "hålla kontakten" men pga det ser jag ingen anledning att kalla de för vänner? Så det är ju inte pga att jag tycker illa om någon av dem som jag har valt att ta bort dem...utan brist på kommunikation kan man nog säga. Jag tog bort ca 25 st vänner den här gången. Det blir nog fler efter nyår!! Jag vill gärna att de som är mina vänner på FB ska ha en kommunikation med mig.


Jag ska tillägga att jag fick väldigt bra respons på det här inlägget ovan!! OTROLIGT NOG!! Fler av mina FB-vänner ska göra likadant och även min man!!


HUR RESONERAR NI ANGÅENDE VÄNNER PÅ FB?


Mvh anaby  

Av anaby - 6 december 2014 20:00

Det blev sovmorgon imorse och det behövs så jag ska jobba imorgon natt!! Nu gäller det att sova ordentligt i några nätter så att man orkar med 3 nätter nästa vecka!!

Tog en prommis ner till stallet för att fixa med T. Mockade hage + vindskydd, trampade ner hö och fyllde på vatten. Det gick ganska snabbt. T hade INTE rullat sig så han är inte lerig än så länge   Men han hinner nog rulla sig och bli lerig imorgon skulle jag tro  På vägen hem passade jag på att dra elbandet på 1/4 del av den inhägnade delen av åkern. Jag vill gärna ha hela åkern inhägnad då T är MYCKET lugnare att rida när han SER att det är inhägnat  Han tittar bara på elbandet och sedan blir han lugn....känns ju bra de dagar han är lite hysterisk!! Sedan hade elbandet gått av på ett ställe och behövde sträckas lite...men nu är allt fixat och klart till snön kommer  

Fortsatte med att sätta upp julgrejer när jag kom hem. Sakta men säkert så kommer det mesta på plats. Har några smågrejer som ev. ska upp. Men det fixar jag imorgon  

Sedan har jag gjort "hemgjord Nutella"!!!!


 

Rostade hasselnötter i ugnen!!!


 


Dags att mixa!!



 


Färdigmixat!! Bara honungen och chokladen kvar då!!!



Färdig!! Jag gjorde bara halv sats då jag inte har någon aning om hur det smakar!! Tänkte jag skulle vara smart om det inte smakar bra  

Sedan passade jag på att sy fast de sista kardborrebanden på magnettäcket!! 


   


Nu ska jag bara sätta fast magneterna imorgon så är täcket klart att användas igen  

Jag blev klar med allt lagom tills "Så mycket bättre" började!! Så nu ska jag njuta av det och chilla i soffan med katten  Imorgon blir det att jobba och långledigheten är därmed över!! Det går fort när man har roligt  

Ha en jättebra fortsatt lördagkväll och chilla lugnt!!
Mvh anaby  

Av anaby - 5 december 2014 23:35

Japp!! Jag ska åka till Göteborg och slutet på februari och titta på Gothenburg Horse Show!! Det känns så himla bra  Jag har en kompis som bor i Göteborg som har bokat biljetter till oss och sedan ska jag bo hos henne  Jag kommer att åka på torsdag och åka hem på söndag. Känns himla lyxigt att kunna vara bort så länge  Tur att jag har bra hästvakt!!! Vi ska sitta på läktaren och se på tävlingarna fredagkväll och lördag hela dagen. Resten av tiden ska vi gå på Mässan och se om vi kan shoppa lite   Jag flyger ju dit och hem så jag kan inte shoppa så himla mycket men lite lär det nog bli!! Ska allafall bli väldigt roligt att äntligen få gå på Mässan som ska vara hur stor som helst och se vad de har där!! Gissar att jag kommer att göra några fynd allafall   

Jag ger mig själv "en lyxig julklapp" i år för att jag är värd det...tycker jag  

Mvh anaby  

Av anaby - 5 december 2014 20:17

Idag åkte jag iväg på banken på fm för att starta upp kontot till Distrikt Västerbotten!! De hade redan fyllt i papperen så jag behövde bara skriva under och lämna de sista papperen....stadgar och fler protokoll från styrelsemöten...sedan var det klart  HÄRLIGT att det äntligen är gjort!!

Sedan åkte jag förbi Biltema för att köpa en ny pump till badtunnan!!! Nu kan vi snart bada igen  Och på vägen hem hämtade paketet som jag beställde "min julklapp till mig själv" ....nya kläder!!! Har självklart provat det redan  Kunde inte vänta på tomten  

Sedan har jag dolat på med lite av varje här hemma bla ställt iordning lite julgrejer och lite sånt. Kommer att ta det lite allt eftersom så det mesta är uppe under helgen. Är ju en dag imorgon också  

Åkte ner till T efter middagen då det var så himla dåligt väder idag...regn och elände så jag beslöt mig för att inte rida. Det var isgata på vägen och halvstorm så det kändes inte ens lönt att bege sig ut med honom idag!! Vi kan ju bara skritta i och med att han är vaccinerad. Så nu får ridningen vänta i några dagar!!

Nu ska katten och jag chilla i soffan ett tag och ha de bra innan jag fortsätter med julgrejerna!! Alltid skönt med en liten paus när man jobbar  

Håller också på att planera in en flygresa under februari och utegång med kompisar och lite sånt!! Känns otroligt roligt att KUNNA GÖRA NÅGONTING OCH TRÄFFA FOLK!! Ska bli så himla roligt  Ser framemot det jättemycket!!

Ha en fortsatt jättebra fredag och chilla lugnt gott folk!!

Mvh anaby  

Av anaby - 4 december 2014 14:50

När vi var på väg in till stan imorse ringde min veterinär och frågade om det var ok att komma ut idag och vaccinera och raspa tänderna på T? Perfekt dag tyckte jag   Han skulle komma ut ca 11.30 vilket gav mig gott om tid att rida T innan  Det blev en uteritt "som vanligt" och en hel del trav. Det är hårt i marken men jag väljer ändå att trava en del pga att om T blir för ostimulerade kommer han att springa omkring i hagen och härja och där är det mycket knöligare. Så jag tycker att det är bättre att han travar på plant underlag dvs på vägen och blir lugnare överlag. Idag blev jag måttligt irriterad på folk på vägen  Tar man upp HELA vägen får man väl kolla bakåt någon gång för att se OM det kommer någon som vill fram...kan man tycka  Fick ropa på 4 st som gick och tog upp hela vägen att jag ville komma fram. De flyttade sig ganska motvilligt....men jag har ingen större lust att rida i diket om man säger så  Sedan när jag var på väg tillbaka stog det en man med barnvagn och 2 hundar och tog UPP HELA VÄGEN och flyttade INTE på sig när jag kom. Fick stanna T och säga: Kan du flytta på dig så att jag kan komma fram på vägen. Det är svårt att rida förbi när du tar upp HELA vägen!!!

SKA DET VERKLIGEN VARA SÅ HIMLA SVÅRT ATT FÖRSTÅ ATT VÄGEN ÄR TILL FÖR ALLA?? SUCK!!

 

T kändes helt ok idag. Fick jobba med förhållningar, avsaktningar och igångsättningar men till slut gick det riktigt bra. Han är ju lite ostimulerad än men gör som vanligt sitt bästa  Svettiga blev vi bägge 2  

Idag slapp vi träffa på någon skogstraktor men sly/grenhögen växer och blir störra och större!! Den är nog ca 10 meter lång snart!! Dags att börja ta bort den snart känns det som  


 

Tänker filma den imorgon när vi rider förbi. Kom på det för sent idag  

T fick gå in i stallet direkt vilket inte tillhör vanligheterna!! Men eftersom veterinären var på väg så blev det så idag. Vi behövde inte vänta länge förrän han var på plats  Först fick han lugnande och vi började med att raspa tänderna. Det gick bra och han tyckte inte att det var så mycket piggar den här gången. I och för sig var det samma sak förra året. Men jag vill gärna ta lite varje år ändå så att man "håller koll" på tänderna!!! Sedan fick han sin vaccinationsspruta och efter det fick han stå och "piggna till" i boxen  Han blir ganska trött av det lugnande medlet!! Jag passade på att fylla på hö i höhäckarna 3 st säckar, mocka hage + vindskydd, fylla på vatten och slutligen packa 4 st nya hösäckar till nästa höpåfyllning  Det är så himla skönt att har förberett och gjort iordning så att det bara är att fylla på höhäckarna nästa gång  Då känns det inte lika jobbigt!!

Sedan gick jag hem och har ätit lite sen lunch och ska snart hoppa in i duschen. Fick ett samtal från Swedbank idag angående kontot för Distrikt Västerbotten. Jag ska åka in imorgon och skriva på papper och fixa klart allt  Skönt att ha det här gjort innan december månad gått ut och det har blivit ett nytt år!!

Ikväll blir det Bio med grabbarna!! Vi ska se på Hunger Games 3   

Nej, nu är det dags att göra lite nytta här hemma när jag har varit borta i flera dagar!! Finns alltid någonting att göra här hemma  

Ha en fortsatt jättebra torsdag och chilla lugnt gott folk!!
Mvh anaby  

Av anaby - 2 december 2014 13:24

Himmel så gott jag har sovit inatt  Som en sten!!! HÄRLIGT!!!

Åt frukost och sedan gick jag ner till stallet för att rida. Det blev en uteritt som vanligt och det började snöa ganska omgående efter jag kommit upp i sadeln. Ganska härligt!! Förhoppningsvis får den här snön vara kvar!! Håller verkligen tummarna!!

T var pigg och glad idag och mer reglerbar motför igår!! Det tackar jag för!!! Han låg på en del igår och jag försökte jobba med att han skulle "ligga kvar i handen" igår. Det jobbet gav utdelning idag  Det var STOR skillnad på igår och idag!! Även idag red jag 3 ggr extra fram och tillbaka på halva vägen mot kyrkan. Han var betydligt lugnare idag så det kändes skönt!! Svettig blev han men inte lika mycket som igår och jag upplevde också att han var mer stressad igår och det blir man ju också svettig av så att säga  Förhoppningsvis hinner jag rida honom ganska ordentligt på torsdag också och ev. fredag och sedan blir det vaccinering. Är glad om jag kan rida 1 dag till och sedan blir det lugnt i ca 1 vecka. Jobbar 3 nätter nästa vecka så då får han ändå vila. Då missar vi inte så mycket ridning ändå  Det gäller att planera!!

 

Vi hade tur även idag!! Just som vi stog här  och hade ridit klart och var på väg hem kom skogstraktorn och försvann ner på åkern till höger!! T blev lite stressad men så fort vi passerat slyhögen slutade han takta och stressa upp sig. Han är nog den enda hästen jag har suttit på under mina snart 40 år som ryttare och hästägare som kan "vända" från att takta, trumpeta och stressa upp sig och sedan 20 meter senare skritta på lång tygel och vara helt oberörd?? Måste bero på hans trevliga temperament  

T fick mat och jag satte igång och jobba i stallet på en gång. Har mockat, lagt in 1 spånbal och 1 halmsäck inne i vindskyddet. Och fyllt på med 1 hösäck i stora höhäcken. Och sist men inte minst fyllt på med vatten. Nu är allt på Ha en fortsatt jättebra tisdag och chilla lugnt gott folk!!

Mvh anaby  

Av anaby - 1 december 2014 22:44

Igår vid midnatt fick jag besök av en granne som skulle hämta några Tuppgrejer. Hon blev kvar till 03.15 Tiden går fort när man har trevligt  Ställde väckarklockan på 08.15 för att kunna ringa till min veterinärs telefontid och boka in vaccingring och tandraspning. CHECK!! Somnade om och sov sedan till 12.00 när jag steg upp och åt en snabb frukost och sedan gick ner till stallet för att rida på T.

Det har kommit lite snö under natten så nu är det lite ljusare ute....JÄTTEHÄRLIG!!! T har vilat i över 1 vecka och jag hade ingen större förhoppning om att han skulle vara lugn och sansad men kände att jag skulle nog vara glad om han gick att rida överhuvudtaget idag  Stog och pratade med en av tjejerna i stallet och då körde en skogstraktor förbi!! HÄRLIGT då slapp vi träffa den på vägen  De har varit och röjt undan sly och mindre träd vid ett dike och de verkar snart vara klar med det. T tyckte att det var tillräckligt läskigt att gå förbi berget med sly och kliva över grenarna som låg på vägen  Det är inte lätt att vara häst minsann  Vi travade ganska mycket idag trots att det är hårt underlag. Bättre att han travar på plan mark än att han kör en rodeo-variant och vrickar sig i hagen!!

Kändes pigg och glad men skapligt reglerbar idag  Jag red tillbaka 3 x på halva vägen mot kyrkan. Omväxlande lättridning och nedsitting. Till slut lugnade han ner sig  Blir att rida samma runda och sträckor imorgon. När han sedan blir vaccinerade får han INTE bli svettig så det gäller att "ligga i" lite och trava en del nu sedan blir det att ta det lugnt och inte svettas i 1 vecka.


 

En rejäl hög med sly och grenar vid sidan av vägen!! Idag var vi turkos  

Väl hemma fick T mat och jag mockade, trampade ner hö och fyllde på helt nytt vatten i Termobaren. Sedan hem och rugga upp sig och svida om kläder och iväg på Granngården för att köpa spånbalar. Det blev 12 st !! Och det gick in galant bak i Taron  Henrik trodde INTE att de skulle rymmas och jag var säker på att ALLA skulle rymmas!! Och jag fick rätt...så klart  Bästa bilen  Nu har jag spånbalar så det räcker till aprilmånad ungefär och det känns jättebra  Sedan vidare till Systemet och ICA och sedan raka spåret hem. 

Glömde bort att äta innan styrelsemötet  Hade för mycket att fixa med innan så det blev som det blev....

Men vi fikade lite så det gick ingen nöd på mig även om det är bättre att äta INNAN man fikar...helt klart!!

När tjejerna hade åkt hem bjöd jag ner grabbarna på övervåningen så de fick dricka upp kaffet och äta upp fikat som var kvar. Jag dricker inte kaffe själv så alternativet var att kasta bort 8 koppar kaffe  De blev nöjda!!

Nu ska jag fixa med några smågrejer här hemma och sedan blir det bädden!! Lite tidigare idag motför igår  Men jag hade jättetrevliga samtal med min granne  Ibland blir det bara så att man stannar uppe lite längre på natten!! Och det gör absolut ingenting!!

Nej, nu ska jag sätta igång och göra klart så att jag tar mig isäng!!
Sov gott allihop!!
Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards