anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Inlägg publicerade under kategorin Tabasco & Annas resa 2007-2011

Av anaby - 14 november 2011 09:45

Jag tänkte lägga in några galoppfilmer under årens lopp...ända från 2008-2011.


Vi börjar med första "uppsuttna" galoppen i bägge varv september 2008.



 

Och fortsätter med..



En film från juli 2009 och galopp på åkern.




Vi forsätter vidare...



...med en ridhusfilm från 2010-03-01.




För att sedan hamna ute på åkern...



...i bägge varv...


 


...i augusti 2010.


   Och slutligen en film från maj 2011...



...på ridklubben i samband med en hoppträning.


Jag har som ni ser inte haft något speciellt krav på att han ska "gå i form" i galoppen än. Utan prio är att han SKA galoppera framåt....fatta rätt galopp...sakta av när jag vill....osv. Prio under 2011 kommer att vara att "runda upp galoppen" och helt enkelt att "rida ihop" T mer än tidigare.

Emellanåt blir galoppen riktigt trevlig  Vi jobbar vidare och nu under vintern ser jag framemot att kunna galoppera efter vägen FÖR FÖRSTA GÅNGEN under vintern med T 


Vill man ser skillnaden på traven genom åren finns det på "del 5" under Tabasco & Annas resa 


Mvh anaby       

Av anaby - 9 november 2011 18:55

Vi fortsätter resan och datumet är 2010-02-22. Den här gången är det bla tömkörning och en hel del andra hästar i ridhuset. Hästen som tömkörs bryr sig T inte så mycket om. Jag ser till att vi "håller oss undan" så gott det går   Dock blir han en aning stirrig över en annan häst som galopperar omkring  Så det blir ingen galopp den är gången...har ganska fullt upp med att hålla ordning på honom i traven  

MILJÖTRÄNING är bra säger jag bara 



Mvh anaby   


 

Av anaby - 31 oktober 2011 10:00

Då har vi kommit till ridhusbesök nr 6 och datumet är 2010-02-15.

Den här gången är det lite skrittjobb med från början.

Det blev ingen galopp den här gången men desto mer trav istället 



   

I andra filmen tycker jag själv att det börjar synas att han börjar få styrkan och schwugen att orka jobba riktigt bra i traven 



   

Mvh anaby  

Av anaby - 24 oktober 2011 09:45

Vi fortsätter med ridhusbesök nr 5 och datumet är 2009-12-15.

Den här gången är det som vanligt trav & galopp 

Men jag bjuder även på en kort filmsnutt när T får syn på en bom på marken....som är väldigt skräckinjagande  Det är inte lätt när man knappt har sett en bom i hela sitt liv  Vi tar oss till slut över i både skritt och trav 


     

 Och sedan kommer den läskiga bommen 



   

Mvh anaby  

Av anaby - 17 oktober 2011 09:30

Vi jobbar vidare jag och T vid våra ridhusbesök 

Den här gången är det 4:e ridhusbesöket och datumet är 2009-12-01.

För att få med så mycket som möjligt av traven och galoppen har jag valt bort skrittjobbet helt.

T är en häst som alltid har haft en lugnt tempo i både trav och galopp. Ibland får jag jobba rätt så bra för att få fram honom....när skänkeln inte räcker till blir det att smacka...det brukar väcka upp honom  Han kommer aldrig att bli någon dressyrhäst men en trevlig ridhäst till mig är jag övertygad om att han kommer att bli  eller man kan nog säga att han ÄR det i dagsläget 

Idag är det första galoppen på volt inne i ridhuset. Lite halv-rodeo-aktig men det blev riktigt lugnt ändå  Det blir lättare allt eftersom att galoppera med honom. Träning ger färdighet 



       

Mvh anaby  

Av anaby - 10 oktober 2011 10:30

Jag tänkte sätta in filmsnuttar 1 gång i veckan framöver. Det kommer att bli på måndagar 

Då är vi inne på ridhusbesök nr 3 och datumet är 2009-11-24.

Här får vi från början se "tung-rullaren"  T tycker inte om bett något vidare....men sedan jag började rida med raka bett våren 2008. Har både ett vanligt rakt rostfritt och ett syntet äppelbett som funkar riktigt bra  Sedan jag började rida med dessa bett har tungan lugnat ner sig betydligt. Dock "vispar" han gärna runt med tungan lite fortfarande...fast inte lika mycket som han gör här  Så man kan nog säga att sakta men säkert har han börjat acceptera bett 

Sedan får vi även se en "kiss-paus" inne i ridhuset  Tja, vad ska man säga!!! Han är lite annorlunda min häst 

Jag ska också säga att jag använder min röst mycket som beröm till T...sedan har jag även gett honom hästgodis som "förstärkning" när han lyssnat och gjort något extra bra!!! Många irriterar sig på hästgodiset men för mig att har det funkar väldigt bra  Numera är det tunnsått med hästgodis vid våra ridturer. Men han får alltid en när jag har satt mig i sadeln  Den kommer jag aldrig att sluta med 

Nu tycker jag själv att man börjar se lite skillnad på honom!!! Han börjar bära sig mer och bättre. Sakta men säkert så går det så att säga framåt 

Nu börjar även "framåt & tillbaka" funkar bättre och bättre  Han går fram för skänkeln och saktar in för hand och röst..relativt mjukt      

Den här gången blir det också "första galoppen" inne i ridhuset!!! Dock är det andra hästar där så han är lite seg och okoncenterad...men det blir några galoppfattningar så att han vet vad han ska göra. Jag är jättenöjd!!!! Det gäller att ha lagom stora krav varje gång som går att genomföra  Vi kommer att jobba vidare med galoppen på ridhusbesöken framöver  

Sista traven på 8-volt...där börjar jag själv känna rejäl skillnad på steg och energi hos min häst  ME LIKE!!!!


       

Mvh anaby  

Av anaby - 8 oktober 2011 17:00

Då var det dags igen!! Nu var det ett tag sedan jag la ut en filmsnutt från vår resa  Varken tiden men framför allt orken har inte funnits på ett tag  

Det här är från 2:a ridhusbesöket 2009-11-10. Jag har mest tagit med travbiten...han är lite snubblig pga att han dagarna innan blivit skodd med brodd  Har inte riktigt koll på att hovarna blivit lite, lite längre helt plötsligt Samma sak varje vinter  

Han är lite "tittig & reagerar" på bla speglarna och den andra hästen i ridhuset. Men så länge han "tittar & reagerar" på omgivningen utan att bli stressad känns det helt ok     



 


Mvh anaby  

Av anaby - 26 september 2011 10:11

Då har vi kommit till Tabascos första ridning i ridhuset sedan han kom till mig. Han har tidigare åkt in till ridhus någon gång innan med en annan ägare. Men för oss 2 var det första gången   Datumet är 2009-11-03.


 
 


Vi börjar med uppvärmning med longering....för att matte INTE ska åka av 





    
  En spegel kan vara lite annorlunda när man inte är van 





Då sätter vi igång med att trava 





Sitter ner lite i trav...





Lite 8-volt i trav...





..avslutar med trav på volt 



För att blir riden "första gången" inne i ridhuset på flera år... var jag jättenöjd med hästen!!! Han kändes riktigt lugn och fin  Vi hade också turen att få vara ensam i ridhuset den här dagen. Åkte in på dagtid när andra är på jobbet  



Jag vet om att mina graninge ridstövlar tyvärr är en aning korta i skaftet...men de är det absolut bästa ridstövlarna att rida i på vintern när det är kallt. Så det är bara att gilla läget och bita ihop  



Jag rider även här med lite för långa tyglar..pga värken i  min nacke och axlarna. Har inte börjat med att " ta ihop" hästen än. Det tar tyvärr tid att ändra om sin ridning när kroppen inte är ok   Men det kommer sedan...så håll ut!!


Mvh anaby           
 
 
 

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards