anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Inlägg publicerade under kategorin Mugg 2012

Av anaby - 15 juli 2012 13:30

Jag tog det lite lugnt på fm när jag vaknade och sedan packade jag ihop det som jag skulle ta med hem. Jag svängde ut på vägen 10.27 och var då på väg hem med de sista höbalarna...nr 9 & 10 Känslan när jag svängde in hemma på gårdsplanen var härlig och obeskrivlig Jag har kört ca 16 mil per dag x 5 dagar...det blir några mil i slutändan  Men nu är det gjort!!! Är både glad och tacksam att jag har orkat med att pendla!!! Sedan har jag ju haft bra koll på både häst, katt, kanin och barn  VARJE DAG!! Hi hi!!!

Borta bra men hemma bäst  brukar man väl säga  

Det har varit Jobbigt att åka varje dag....samtidigt skönt och värt det då jag och min kära man VERKLIGEN har fått kvalitetstid tillsammans när jag har kommit tillbaka till stugan på em  Det har bara varit han och jag  

Äta i lugn och ro....prata i lugn och ro....se på TV i lugn och ro...mysa och sova...tja, en riktigt bra vecka tillsammans med andra ord  

Nu har jag landat hemma och min kära man kommer imorgon. Jag vill INTE åka tillbaka till stugan 1 vända till utan nu ska jag istället koncentrera mig på att behandla T:s mugg så att den går bort helt  

Pappa och barnen har varit otroligt snälla och tagit bort bandageringen sent på kvällen så att jag inte har behövt åka 1 gång till eller stanna i stan till sent på kvällen. Det har inte tagit så lång tid att ta bort det MEN det ska göras och det är egentligen INTE deras ansvar. Ska åka iväg imorgon och se om jag hittar några presenter åt dem  

Jag landade hemma 11.45 och gick i princip ut direkt för att tvätta T:s mugg. Jag tyckte att den såg bättre ut idag  Tvättade först med Hexocil som fick verka i ca 30 min...sköljde av och sedan tvättade jag med Hibiscrub som fick verkar i 15 min. Sköljde av det och torkade torrt så gott det gick och sedan fick det "lufttorka" i ca 15 min innan jag la ett nytt bandage. Förhoppningsvis det sista på ett tag!!! Det andra bakbenet ser också bättre ut  

Nu är T klar för fm och nu ska jag bara ta av bandaget vid midnatt och smörja med mjukgörande så får jag se HUR det ser ut imorgon. Ska ringa Vet. imorgon på telefontiden och höra HUR vi ska gå vidare...om det är tvättning och smörjning som gäller nu ett tag framöver. Jag får höra hur det blir imorgon!!! Just nu känns det rätt ok på "muggfroten" och förhoppningsvis har jag det under kontroll nästa vecka!! HÅLL TUMMARNA!!!!

Hade tänkt ta kort idag hur muggen såg ut....tog ut kameran men kom på det när jag lagt bandageringen  

Lätt förvirrad kvinna   Får bli ikväll eller imorgon istället!!!

Nu ska jag äta någonting och sedan se klart på Ernst och lite annat som jag spelat in. Sedan är det bara att packa upp och ta hand om lite annat här hemmavid  Tråkiga saker men det kommer att vara så SKÖNT när det är gjort!!!

Ha en fortsatt jättebra söndag!!!

Chilla lugnt  
Mvh anaby  

Av anaby - 14 juli 2012 12:16

Jag sov som en stock inatt och vaknade strax före 09.00-tiden  Åkte iväg direkt jag steg upp för att få lite mer tid i stugan på em med min kära man  Och för att det inte ska bli så sent för pappa när han ska ta bort bandageringen  

Det gick bra att köra hem imorse. Idag provade en lastbil att köra om mig....det gick inte så bra så han fick vackert svänga in bakom igen  Även om man ligger på 80 km så är det inte så lätt för en tung lastbil att köra om i uppförsbacke  

När jag kom hem spanade jag höbalarna som pappa redan har lastat av...6 st.


 


Ser bra ut!! Vi har lastat dem på varandra MED SJ-pallar för att de inte ska ta lika stor plats och för att det ska bli lättare när man ska köra ner dem till stallet. Det funkade väldigt bra förra vintern när vi provade  


 


Här är 8 st på plats och nu är det "bara" 2 st kvar och sedan får resten vänta tills våren. De här balarna är lite större än de andra så det kan vara så att jag inte behöver några fler. Ska kolla och se hur länge 1 höbal räcker så vet jag efter 1 månad hur många fler jag behöver. Det blir nog bra det där  


Tvättade och smorde muggen och la bandagering med orange flex idag  Trots rejäl blåst stog T "som vanligt" hur lugnt som helst tills jag var klar!! Är ju lite bängligt innan allt är klart men han är tålmodig min häst  Börjar veta rutinerna vid det här laget  Och när allt är klart  blir det ju 1 eller 2 hästgodisar som belöning  


 

Här är den rosa bandageringen från igår  


Mugg igår:


 


Och från idag:


 


Sprickorna ser betydligt bättre ut idag  Pappa smörjde med Vegebom igår och det verkar har gjort bra verkan under natten   Blir samma "kur" idag och imorgon stannar jag hemma och tar hand om allt själv. Då har jag lite mer koll på läget men det har allafall INTE blivit sämre...det känns fantastiskt bra  


Jag har även provat grimmorna som jag köpte igår...1 rosa och 1 röd.

Den röda passade jättebra   


 


En lite skeptisk T provar den röda grimman  

Den rosa var däremot gränsfall för liten. Jag behöver spänna ut den rejält vid nacken...den delen som blir kvar är bara någon cm då   Då sitter den ändå rätt tajt runt nosdelen och den går tyvärr inte att spänna ut alls  Den var dessutom DYRARE men betydligt enklare i utförandet...suck!! Ska lämna tillbaka den på måndag.


Hästen , katten och kaninen är omskötta  ...så nu är jag klar för dagen här hemma  Och ska snart åka tillbaka till stugan igen. Tänkte passa på att filma en del i stugan nu när vädret är bra. Det har inte blivit än då det mest har regnat...och varit riktigt skitväder ute  

Nej, lite frunch och sedan tanka innan jag åker iväg igen!!

Ha en fortsatt jättebra lördag!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 13 juli 2012 09:35

När jag kommer ut för andra gången nu på morgonen och ska smörja och lägga bandaget...står T helt stilla och "giv akt" med grimskaftet över halsen  Är lite krångligt att reda ut plastfolien innan man ska lägga på den men han står tålmodigt och väntar tills jag är klar....sedan när allt är klart och jag tar av grimma står han kvar och väntar på "sin" hästgodis och belöning  UNDERBARA HÄST!! Dessutom så regnar det när vi står där....men han är hur lugn som helst och väntar bara tills jag är klar  


 

Gammalt kort. Idag hade han inga sockor eller flugmask men han står stilla och giv akt även här  


Nu ska jag ta en dusch och äta frukost. Sedan ska jag och mamma iväg en sväng och handla lite så jag slipper ta bilen och släpvagnen på väg till stugan. Alltid är det någonting man SKA glömma att köpa med sig till stugan  Småsaker dessutom!!! Pappa har retat mig en del under veckan  ....jag glömde ju laddaren i stugan efter midsommar när jag åkte hem för att jobba sista veckan innan semestern började  ....sedan glömde jag mobilen i stugan häromdagen när jag åkte hem under dagen till T Tror att jag har fått en släng av "alzheimer-light"  Inte lätt att vara förvirrad ibland  Tur att jag både hittar hem och till stugan än så länge  

När vi ändå är på väg ska jag åka förbi Granngården och se om den "rosa" grimman i x-full finns kvar. Såg den igår men var då i valet och kvalet OM jag skulle köpa den...finns den kvar blir det köp annars var det inte tänkt att jag skulle ha den  Jag åker tillbaka till stugan under em. Men har sagt till L-O att jag inte tänker stressa utan kommer att åka när jag är "klar" här hemma.

Jag tänkte åka vid 15.00 och sedan kör jag raka spåret så att vi kan lasta på ytterligare 2 balar.....nr 7 & 8   Det känns fantastiskt bra att snart ha allt hö hemma!!! Och att ha kunnat "dra hem" dem helt själv  

Har även gjort iordning pengar för höet till "Mamma Mu" så att jag kan göra mig "skuldfri" på lördag när jag hämtar de sista balarna och åker hem  

Ikväll blir det grillning i stugan och sedan gissar jag på att vi kommer att se på någon film och chilla och bara ta det lugnt. Passar mig väldigt bra  

Bloggar igen imorgonbitti när jag kommer hem och ska behandla T och lägga bandaget. Då har jag lite bilder och filmer från stugan att visa er  

Önskar er alla en jättesuperduperbra fredagkväll!!!

Chilla lugnt och sköt om er!!!
Mvh anaby  

Av anaby - 13 juli 2012 08:20

Nu har jag pratat med veterinären och vi har kommit fram till följande:

Vi kör ett till "3-dagars Hibitaneomslag" och när omslaget/bandaget tas av ska av efter 12-timmar det smörjas med Vegebomsalva så att det inte blir så torrt och spricker upp. Förhoppningsvis ska det här hjälpa till att det blir bättre  Vi ska höras på måndag igen och se hur det ser ut då. Så länge det INTE är läkt kommer jag att fortsätta prata med Veterinären om behandling. NU SKA DET LÄKA UT HELT!!!

Under nästa vecka kommer jag även att skicka in en håranalys på T:s tagel i hopp om att få veta om det fattas några vitaminer eller mineraler för honom som gör att han får tillbaka muggen.

Nu ska jag gå ut och lägga på Hibitaneomslaget och sedan äta frukost 

Mvh anaby  

Av anaby - 12 juli 2012 22:01

Som jag har skrivit tidigare har svullnaden i benet gått ner rejält...är i princip ingenting kvar nu!! Känns väldigt bra  

Så här såg det ut igår:


 


Och så här såg det ut idag:


 


Sprickbildningen strax nedanför karleden har blivit MYCKET bättre bara på 1 dygn  TACK OCH LOV!!!!

Behandlingen T har fått idag är att jag har tvättat med Hexocil och sedan smörjt med Vegebom x 2...dvs morgon och kväll. Hibitane är väldigt bra men när man tar bort bandageringen blir det otroligt torrt trots att man smörjer direkt efteråt och det är då jag upplever att det blir mer sprickbildning och måste göra mer ont när det stramar i huden  Imorgon ska jag ringa Vet. för rådgivning på morgonen om hur vi ska gå vidare. Ev. kommer T att behöva en "3-dagars kur" igen med Hibitane-bandage. Kommer sedan att ge förslag på att smörja med Vegebom under de 12 timmarna som han inte ska vara bandagerad....för att få huden lite mjukare och förhoppningsvis får bort sprickorna helt. Får höra vad Vet. säger men jag hoppas få "klartecken" på det  

Mer bilder kommer imorgon!!
Mvh anaby  

Av anaby - 12 juli 2012 12:10

För första gången på hela veckan har jag sovit GOTT inatt!! Kan säga att det mest beror på att T:s ben nu har blivit bättre  Känns skönt att slippa oroa sig så mycket nu!! Bara lite  

Det gick riktigt bra att köra hem idag. Nu har jag 6 höbalar hemma och "bara" 4 kvar att hämta  

När jag kom ut till hagen och såg T:s  ben... såg det precis ut som vanligt  Det går nog inte riktigt att förklara HUR skönt det känns  Muggen ser bättre ut även om det kommer att ta tid att få ordning på det....känns det som. Det är ganska mycket krustor och sprickbildning fortfarande  Men ska man se positivt på det så är han INTE halt och benet är INTE svullet som det var i måndags!! Så det har blivit MYCKET bättre  

Problemet är att när man tar av bandageringen och låter det "lufta" och enbart smörjer blir det väldigt torrt så fort Hibinane går in i huden. Tvättade ordentligt rent idag och smorde sedan med Vegebom salvan som är rejält fet. Ska tvätta 1 gång till ikväll och smörja med Vegebom igen innan jag lägger mig. Imorgon ska  jag ringa vet. så får jag höra vad hon har för förslag på salva för de sista krustorna och prickbildningen.

Har även fått veterinärräkningen idag och jag blev lite förvånad och MYCKET glad att den var ett "rimligt pris"   Man har ju både hört och läst att en del får hur höga räkningar som helst för nästan ingenting....

Det stog också väldigt utförligt vad problemet var och vad som hade gjorts med T  

T går nu och betar i hagen och jag ska iväg och handla mat, födelsedagspresent, flex och gasbinda (om det blir fler bandageringar under helgen) och hämta ut mer Vegebomsalva. Sedan ska jag fixa lite och dola på lite här hemma tills det blir dags att gå över till mamma som fyller år idag  

Nej, nu måste jag lägga på en rem!!

Ha en fortsatt jättebra dag!!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby  

Av anaby - 11 juli 2012 11:44

Igår när jag åkte hem var jag riktigt ledsen....då T:s ben var mer svullet än det var i måndags  Man blir ju så otroligt maktlös när saker och ting bara blir värre.....suck!! Jag upplevde även att han hade fått mer krustor....

Det enda som var positivt var att han INTE var halt och verkade nöjd och glad trots allt  

Sov riktigt dåligt inatt....man vet ju inte vad som väntar när man kommer hem och går ut i hagen....ännu större och svullnare ben och ännu sjukare häst...eller åt det bättre hållet??

När jag klev ut genom ytterdörren regnade det....man blir ju inte piggare och gladare av det heller  


 

Vår uteplats i stugan under parasoll & myggnät   Perfekt att sitta ute när det är sol och på kvällen när det är myggigt...de kommer inte in under nätet  


Det gick bättre att köra hem idag motför igår. Jag hade även 3 st före mig som låg på samma hastighet. 1 lastbil och 2 husbilar och sedan jag längst bak. Är smidigt att ligga i "baksuget" efter någon annan....det går inte alls lika tungt med tanke på lasten jag hade med mig.


 

Nu har jag kört hem 4 balar!!! Endast 6 st kvar att hämta  De här balarna är dessutom lite större än de andra jag har hämtat. Ska bli intressant att se hur länge de räcker  De öppnade en bal igår och den såg JÄTTEFIN ut!!! Helt torr och grön. Det gröna kommer dock att avta lite ju längre den är inplastad men höet var jättefint och luktade otroligt gott  Jag är jättenöjd!!!

När jag kom hem stog T och betade uppe vid huset. Det var riktigt jobbigt att gå och hämta honom och titta på benet!!! Gissa om jag blev både nöjd och glad när jag såg att benet var mindre svullet!!

DESSUTOM MYCKET MINDRE!!! UPPSKATTNINGSVIS ÄR DET 1/3 DEL KVAR AV SVULLNADEN MOT FÖR IGÅR  

Ärligt talat var det inte nära till tårarna!! Nu känns det helt klart värt att åka hem varje dag för att ge Metacam och lägga bandage...NÄR MAN SER SKILLNADEN!!! SÅ SKÖNT!!

Däremot har han en hel del krustor som tillkommit bara på några dagar. Så idag tvättade jag och smorde med Vegebom som ska få verkar i ca 1 timme och sedan ska jag tvätta bort det och förhoppningen är att några krustor ska ha försvunnit. Sedan får det torka ett tag innan jag lägger sista bandaget. Det blir uppehåll imorgon och sedan ska jag prata med vet. på fredag och avgöra om vi ska lägga 3 bandageringar till under helgen. Som det känns och ser ut nu kan jag säga att det nog blir så. Ska åka och köpa mer flex och gasbinda imorgon...allt annat har jag redan hemma  

Har också ringt till Hööks för att beställa flexlindor därifrån. Jag har redan en order som kommer nästa vecka...så då passar det bra att beställa några flexlindor och ha på lager OM jag behöver mer sedan  Man vet ju aldrig.

Pappa håller på att lasta av höbalarna och sedan ska jag gå ut och tvätta, skölja och ge Metacam till T. Tänker lägga bandageringen det sista jag gör innan jag åker iväg till stugan igen.

Just nu känns det som sagt INTE alls jobbigt att åka tur & retur  Det är härligt när man får energi från oväntat håll  

Ska ta lite kort på muggen idag innan jag lägger bandaget. Lägger ut de bilderna imorgon!!!

Nu ska jag gå och prata med barnen lite och sedan ut till T och medans han torkar upp lite ska jag packa det lilla som ska med till stugan  

Ha en jättebra fortsatt onsdag och glöm inte Tina kl.20.00 på TV4 ikväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 10 juli 2012 22:01

Det gick bra att köra tillbaka till stugan!! Körde ju med tom släpvagn och sedan blåste det inte lika mycket som det gjorde imorse   Regnade till och från hela vägen och även när jag kom fram till byn. Vi lastade på balarna direkt jag kom fram så att det är gjort när jag åker imorgon bitti  Tänkte ta kort på dem imorgon innan jag åker hem...när det förhoppningsvis slutat regna  

Sedan har vi tagit det lugnt i stugan...ätit en massa gott....chillat...sett på TV...myst   

Eftersom det är regn och lite ruggigt idag är det inte så varmt inne i stugan. L-O har eldat i vedspisen nu på kvällen så att jag inte ska frysa  Jag är en aning frusen av mig när det inte är riktigt varmt ute  

Tur för mig att värmen går uppåt och att vi har sovrummet på övervåningen  

Ringde till pappa för att höra om T fortfarande hade på sig fleecelindan?? Han stog uppe vid huset och betade och fleecelindan satt kvar vid 19.30  De ska ta av bandageringen vid 22-00-tiden och ringa när det är gjort. Vill mest höra så att T är snäll och så att det INTE varit problem för dem. Man vill ju inte vara till besvär och när man inte är på plats känns det i allafall bra att veta att T har skött sig  

Internetanslutningen är grymt seg här ute i byn  Svarar därför på alla trevliga kommentarer imorgon när jag kommit hem istället!! Tack och bock för allt ni skriver!!! Det uppskattas  

Tänkte scanna in artikeln på torsdag när jag har mer tid och ska vara hemma tills på fredag. Funkar allt så att jag får till det...lägger jag in artikeln på torsdag annars blir det på måndag när L-O kommer hem igen så att jag får lite hjälp...men förhoppningsvis ska jag klara av det själv  

Nu ska jag vara social med min kära man och hundarna ett tag innan vi ska hoppa i bädden!!
Ha jättebra fortsatt tisdagkväll!!!
Chilla lugnt och sköt om er!!
Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards