anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Inlägg publicerade under kategorin Mugg 2012

Av anaby - 26 juli 2012 20:33

Em här hemma har varit helt ok   Jag har fixat med tvätten...både tvättat....hängt och vikt ihop torr tvätt. Gjort iordning och packat så att vi kan åka till Återvinningen med mjölkförpackningar, tidningar, andra förpackningar, flaskor, konservburkar mm. Skönt att bara plocka ihop och åka iväg när det finns tid och ork  Röjt undan i köket inför städning i helgen. Det går så mycket fortare då!!!

Dagen har förflutit utan stress och jag har satt mig i soffan och vilat när jag känt att jag blir less på allt här hemma Gillar att göra saker i min takt....och kunna vila emellanåt  Det känns rätt ok i nacken och axlarna!! Har endast tagit värktabletter till natten för att få sova gott och inte behöva vakna och ha ont. Sömn är viktig!!!

Sedan gjorde L-O "älgpizza" och jag "potatispizza"!! Bägge blev goda  Det var spännande att prova göra Ernst potatispizza för första gången   Yngsta sonen som är vegetarian gillade den  

Jag har kollat runt på lite olika internetbutiker för hästutrustning...många har Rea just nu men det finns ingenting jag eller T behöver för tillfället. Väntar ju både på Hasmagneterna och solbenskydden!!! De kommer att kosta en del men förhoppningsvis kommer det att hjälpa T  För att inte tala om Håranalysen och tillskotten som ska skickas till oss. Bäst att hålla hårt i pengarna nu så att jag kan använda dem till att få T helt frisk   

Ska även fortsätta min inventering av hästutrustningen under helgen. Det känns jättebra att VETA vad jag faktiskt har hemma och OM jag ens behöver köpa in någonting överhuvudtaget??? Tveksamt om jag ska vara ärlig  

Kom hem för en liten stund sedan och har tvättat, smörjt och lindat T:s ben. Det svullna benet ser i princip "normalt" ut nu  Det känns väldigt skönt att det gått tillbaka så pass snabbt trots allt  Muggen ser bra ut. Irriterande lite kvar men det verkar inte komma så mycket nytt nu. Kanske "mag-tarmkuren" har börjat göra lite verkan!!!! T älskar både muslin och "mag-tarmkuren"....skönt att han äter upp allt  

Ska ringa och rådfråga min Vet. imorgon och höra hur vi ska gå vidare. I nuläget känns det INTE som om hon behöver göra något hembesök hos oss om det inte försämras väldigt mycket tills imorgon. Då menar jag en försämring på det svullna bakbenet. Muggen är bättre än när hon var ute sist!!!

Jag måste åka förbi på Apoteket imorgon och höra VART Sorbactkompresserna tagit vägen?? Var över 1 vecka sedan jag beställde dem och man brukar få hämta dem på 2 dagar??? Inget SMS än så länge   Känner att jag nog skulle behöva lite Sorbact för att få bort de sista krustorna vid kotan   Förhoppningsvis får jag något svar på det imorgon!!!


Bilder på mugg och svullna benet kommer imorgon!! Brukar fota varannan dag så att man verkligen SER skillnad på bilderna  

Nu ska jag titta på de sista minutrarna på Ernst. Har spelat in så jag har bara slötittat sedan jag kom hem vid 20.30-tiden  

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby  


Av anaby - 26 juli 2012 10:37

Muggen ser ganska oförändrad ut från igår. Huvudsaken att det INTE blir sämre så är jag glad  Svullnaden i andra bakbenet är nästan bort idag  Han är inte mycket svullen alls upp mot hasen nu...känns fantastiskt bra  Idag är sista "Hibitane-omslaget" på förhoppningvis ett tag  

Dessutom är det sol och lite blåst ute!! Perfekt för djuren att vara ute när flygfäna inte få grepp om dem utan blåser iväg istället  

Jag kommer att fokusera på hemmet idag och dola på här hemma rätt så mycket. Imorgon blir det mer "hästutrustning"....behöver nog 1 vilodag från inventeringen  ...tror jag  

Ha en fortsatt jättebra torsdag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 25 juli 2012 21:59

Efter jag hade duschat kollade jag mobilen och hade fått ett SMS om att jag kunde ringa om T:s håranalys OM jag ville!!!! Kastade mig på telefonen och ringde upp!!!

Måste säga att Cecilia som jag valt att lämna T:s håranalys till är verkligen helt underbar  

Trevlig, pedagogisk och kan otroligt mycket  

Det hon kunde se på analysen var följande:

T är en  mycket väl omhändertagen häst och mår otroligt bra  Började nästan gråta när hon sa det!!!

Alla hans värden är MYCKET bra förutom magvärdena....

Det tyder på att han under en längre tid har gått med magsår och förmodligen långt innan han kom till mig och som met troligt övergått till magkatarr på slutet. Precis som jag och Veterinären misstänkt!! Jag kan bara säga att jag är mycket TACKSAM att jag har valt att ha honom på "fri tillgång på hö" för hur hade hans mage mått annars????

Det känns jätteskönt att få "svart på vitt" att det är hans mage som spökar....och att det är därför som muggen INTE läker ut helt!!!!
och att det finns en bot på det  Dels ska han ha sin "mag-tarmkur" som jag redan börjat ge och sedan magnesium och en annan kur som heter Gastrofor. Behandlingen kommer att vara ungefär 2 månader sammanlagt. Om han inte verkar ok blir det en behandling till. Sedan ska han vara "på banen och frisk igen"   Det ska mest troligt hjälpa magen på "rätt väg" igen  

Jag är både tacksam och glad att min vet. tänker i samma banor som mig och Cecilia!!!

När magen är ok igen kommer även muggen att läka ut och bli bra  Den är ju redan otroligt mycket bättre så förhoppningsvis kommer jag att se ganska stor skillnad under nästa vecka  

Just nu är jag  otroligt glad att jag tog en håranalys och att jag har haft tät kontakt med min vet. Linda för att få bästa tänkabara vård för T....  Det har verkligen lönat sig kan jag säga på rak arm!!!!

Jag och Cecilia ska höras via telefonen på 8 veckor igen på min begäran. Vill gärna ha en uppföljning och prata med henne igen. Kan ju dyka upp saker under dessa veckor som jag har frågor om. KOMMER ATT BLI JÄTTEBRA  

Förövrigt har grillkvällen med stallet varit väldigt bra. Både jag och L-O har haft mycket trevligt  Det började ju regna men vi satt inomhus i en lada så vi har haft det jättebra  och gångavstånd hem...ca 500 meter  

T stog här hemma så jag kunde bara gå in i paddocken och tvätta, smörja och linda benen sedan. Avslutade med att ge lite kraftfoder och mag-tarmkuren som han åt upp i ett nafs  


 

Finaste & underbaraste hästen  


Nu ska jag sätta mig och se på Tina som jag spelat in från tidigare ikväll. Det blir bara att få lite inspiration om annan mat och efterätt....ME LIKE!!!!

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!!
Chilla lungt  

Mvh anaby  

Av anaby - 25 juli 2012 10:58

Det blir bättre och bättre både med muggen och svullnaden  

Så här såg det ut i måndags:




 


Det är fortfarande krustor och torr hud kvar....nya krustor bildas från ena dagen till den andra  Speciellt uppemot kotan på den vita pälsen....


 


Samma här....inga krustor ner mot hoven utan det bildas nytt uppemot kotan  


   

Här ser man tydligt att svullnaden från kotan och upp till hasen är rejäl på insidan av benet!!!



Och så här ser det ut idag, onsdag:


 


 


 


Idag kunde jag knappt känna några krustor alls. Vilket känns otroligt bra!! När de slutar att komma tillbaka från en dag till en annan....kan jag andas ut  


 


Kotan är inte svullen längre och svullnaden från kotan upp till hasen är betydligt mindre på insidan idag motför i måndags...då är det "bara" drygt 2 dagar senare. Bara från igår tycker jag att det är stor skillnad!! Angående utfyllnaden/svullnaden i hasen var det "normalt" förfarande vid svullnad i ett ben enligt vet. Dock är svullnaden kvar fortfarande men det har inte gått 1 vecka än sedan han gjorde illa sig. På fredag ska jag ringa vet. och då får vi se om hon kommer ut och tittar på honom eller om svullnaden är så pass bra att det inte behövs. Känns skönt att ha "en plan" och att hon kommer ut OM jag vill  


Det regnade igår kväll och när T kom upp till huset idag var hans bruna flugmask inte så ren längre   Hade köpt en ny vit på Hööks när jag var där i april så idag blev det vitt minsann  


 

En något sur T innan han fick gå ner till vindskyddet igen  


För att underlätta med värmen lindade jag med vita fleecelindor idag och tunna paddar. Förhoppningsvis blir det inte så himla varmt för honom idag  


 


Jag lindar över kotan och ner mot hoven för att  "Hibitane-omslaget" ska sitta så bra som möjligt. Detta funkar absolut bäst har jag märkt!! Lindar jag över kronranden åker lindan bara upp och ligger och skaver men lindar jag så här ligger den kvar och padden skyddar karleden betydligt bättre  

Hur länge tror ni att lindorna får vara vita??? Typ 10 min kanske...om jag har tur  Jag är glad att jag har tvättmaskin kan jag säga  Har 4 vita och 4 rosa fleecelindor att använda mig av på dagtid när det är varmt  


 

På dagtid använder jag paddarna från Biltema. Har köpt 1 set till så att jag alltid har 1 set rent och torrt   De ska tvättas på 30 grader men jag "kör på" 60 grader för att få dem tillräckligt rena....de har krympt lite men faktiskt mindre än jag trodde....så de får 1 + i kanten för det från mig  


Så här ser "lagret" med handdukar, paddar och lindor ut för tillfället. Det som är tvättat och torkat just nu. Har fler fleecelindor och paddar....på lager  Men just nu är de det här som används dagligen just nu  


 

Japp!!! Det var dagens "mugg-rapport" från oss  Onödigt vetande som vanligt  

Jag ska försöka sätta igång och göra inventeringen av mina hästgrejer på någon timme eller 2.

Ikväll ska vi ha grillfest nere i stallet!!! Jag är knappt där nere under sommaren så det ska bli roligt och trevligt att träffa allihopa  En del sommargäster har jag träffat men inte alla.

Blir nog en ganska lugn dag och em. Det känns som en bra plan...jag får jobba på hemma imorgon istället...tur att det är en dag imorgon också  


Jo, på tal om ingenting igen!! Humleboet verkar vara "utrotat" nu!!! Jag varken såg eller hörde några humlor inne i vindskyddet igår    Inte på dagen eller kvällen!!! Jiiippiiieeee!!!!

Ha en jättebra fortsatt onsdag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 24 juli 2012 21:19

Jag har nyss kommit hem från stallet och T   Blev en prommis ner ikväll då axlarna och armarna kändes lite bättre motför igår   Ikväll behövde jag inte tvätta så mycket...vilket känns bra  Eftersom jag försöker att sätta padden ganska långt ner och sedan linda över kotan upplever jag att det enda som blir "smutsigt" nu är klarleden. Det ser riktigt bra ut nu på bägge bakbenen. Känns jättebra!!! Det svullna benet ser och känns helt ok. Ungefär samma som imorse. Det går åt rätt håll...vilket jag är tacksam över  T verkar nöjd och glad också!!!

Otroligt snäll när jag skulle tvätta, smörja och linda ikväll  Står som vanligt "giv akt" och väntar tills jag är helt klar   Han såg nog foderhinken och tänkte att om jag står stilla så får jag fodret snabbare  Åt upp allt och slickade krubban!! Känns jättebra att han äter upp ALLT av "mag-tarmkuren"...vill verkligen att det här SKA funka nu!!!! Sedan blir det även bakjäst för honom. Vill prata med vet. på fredag innan jag sätter igång med det i och med att han äter "mag-tarmkuren" just nu..

Ber om ursäkt för att jag skriver så utförligt om muggen men det är FÖR MIG EGEN SKULL....för att jag ska kunna gå tillbaka och se VAD som fungerar och inte och för att lättare kunna utesluta vissa behandlingar OM det kommer tillbaka sedan. Det är också därför jag lägger ut så mycket bilder för att jag SKA se om det blir någon skillnad på någon dag. Det är jättebra att kunna jämför och se OM det faktiskt har hänt någonting   Man måste vara förberedd på att det ev. blir sämre även om det inte känns roligt   Men man lever ju alltid på hoppet och hoppas på det bästa=utläkt mugg inom kort  

Nu ska jag inta lite rabarbersaft och se på The big bang theory!! Dubbelavsnitt ikväll  

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 24 juli 2012 11:49

Har just lagt ett "Hibitane-omslag" på bägge bak. Muggen ser otroligt mycket bättre ut idag  Nästan inga krustor på det "svåra" muggbenet och lite i karleden på det andra  STOR LYCKA och det går åt rätt håll!!!


 


Muggkort från idag  


Hibitaneomslaget tar nog bort det sista  Det andra svullna benet är mindre svullet idag!! Känns fantastiskt bra!!! Svullnaden uppemot hasen är mindre på insidan. Det blir så att säga bättre och bättre för varje dag  

Tog kort på muggen men lägger in det sedan under em. Har passat på att mocka hagen idag när det var så fint väder...lättare att mocka bort torr skit   2 fulla skottkärror och 20 min senare var jag klar  När jag ändå var nere i stallet krattade jag till spånet inne i vindskyddet, hämtade nytt vatten i hinkarna och fyllde på lite hö i höhäcken. När han står där inne för att komma undan solen på dagen kan det nog vara roligt att äta lite hö så att tiden går lite fortare  Nu ska jag hoppa in i duschen sedan iväg och hämta ut mer Hibitane och handla lite. Uppdatering kommer under em  

Nej, dags att lägga på en rem!!
Ha en fortsatt jättebra tisdag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 23 juli 2012 21:05

Jag har tagit det väldigt lugnt ikväll. Kroppen är en aning trött nu efter 3 dagars jobbande med vindskyddet  Jag är som jag skrev tidigare väldigt glad att jag orkat med  Nu blir det att ta igen sig i några dagar innan det blir något tyngre jobb  

Packade in det jag skulle ha med mig till stallet och åkte ner med bilen. Blir för tungt att bära ner för mina axlar...en halv IKEA-kasse med vatten och allt möjligt  

T var som vanligt väldigt glad att se mig och det är nog första gången på EVIGHETER som jag ärligt kan säga att muggen "nästan" är borta  Ännu mindre krustor kvar motför imorse!!! HÄRLIGT!!! Imorgon ska jag hämta upp både mer Sorbactkompresser och Hibitane...så att jag har ett lager vid behov  

Det svullna bakbenet är i princip som "vanligt" vid kotan och är nu endast svullen upp mot hasen. Tycker även att vätskefyllnaden i hasen är mjukare och mindre nu på kvällen. Fleecebandaget har gjort bra verkan  SKÖNT!!!

Smorde in ordentligt med Vegebom och sedan på med padd och fleecelinda på bägge benen.

Sedan var det då dags för "mag-tarmkuren"  Köpte med mig havrefri musli och blandade kuren med. Dock är det pulver så jag insåg att T nog INTE skulle äta upp det om jag inte blötte muslin så att det höll ihop   Sagt och gjort!!! Hällde blandningen i krubban nere i vindskyddet och T åt upp allt  Han stog och slickade krubban när jag åkte hem  Han verkar väldigt nöjd med att ha en krubba!! Jag upplever också att han slickar mer på saltstenen nu än tidigare. Den hänger ju bredvid krubban 



Invigning av nya krubban  


   


Bäst att slicka lite på saltstenen också  


 


Matte!! Du var allt snål med maten  



Här får man ju gå in i varje hörn för att få tag på godbitarna   


 Nu när jag hade med mig bilen ikväll...passade jag på att ta hem några stora plastbackar med lock. Tänkte ha minst 1 av dem hemma med benskydd i..så att jag har dem på samma ställe. Är så svårt att ha koll på HUR många man har när de ligger överallt här hemma  

Som ni förstår har jag varken haft tid eller ork till att jogga på några dagar   Hoppas att kroppen känns någorlunda iordning imorgon....då tar jag en tur efter jag lagt T:s "Hibitane-omslag" på fm  

Nu ska jag se på Criminal minds och äta Tinas goda glass  

Just nu känner jag att jag är mycket gladare och nöjdare pga att T:s mugg är så otroligt mycket bättre!!! Hoppas att det är minst lika bra imorgon....för både min skull men framför allt för hans skull  

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 23 juli 2012 14:29

Medans jag målade i vindskyddet ringde veterinären så vi fick pratas vid.

Angående muggen:

blir det en omgång till med "Hibitane-omslag" i 3 dagar. Sedan ska jag köpa en "mag-tarm-kur" till T. Förmodligen är det någont olag i magen som gör att muggen INTE läker ut helt. Han kommer också att få "livstids-diet" på vanlig bakjäst. Det har han fått i över 1 år dagligen förutom nu på sommaren när han inte får något kraftfoder. Då tänker jag inte så fel trots allt  

Angående det andra svullna bakbenet:

Så är det mest troligt en vrickning. Dels pga att han är mest svullen på insidan och upp emot hasen...och att den mesta svullnaden i kotan försvunnit. Han haltar inte och ömmar inte heller. Han ska vara lindad dygnet runt så det känns ju bra att jag redan gör det  På fredag ska jag ringa vet. igen och då får vi se OM benet är mindre svullet och hur muggen ser ut. Behövs det kommer vet. ut då och tittar på honom  

Det blir ingen ridning förrän svullnaden går ner. Då kan jag börjar skritta igen  

JAG ÄR JÄTTENÖJD MED KONTAKTEN JAG HAR HAFT MED DEN VETERINÄREN SOM VARIT UT TILL OSS NU  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards