anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Inlägg publicerade under kategorin Mugg 2012

Av anaby - 18 juli 2012 22:13

Gjorde iordning för muggtvätt och lindning. T var halvvägs upp till huset så när jag ropade kom han gående  Lika nöjd och glad som alla ggr tidigare idag  Stog som ett ljus hela tiden trots många flugor och L-O som höll på att klyva ved en liten bit bort   Inga problem där inte!!! Jag har insett jag nog ALDRIG kommer att hitta en häst som är så otroligt snäll, trevlig och trogen mig igen. Hoppas verkligen att vi får många år till tillsammans!!!

Jag tycker för första gången att muggen ser riktigt bra ut!! Hoppas verkligen att det ser lika bra ut imorgon bitti!! HÅLL TUMMARNA ÄR NI SNÄLLA!!!

Passade på att ta in katten när jag ändå var på väg in från hagen. Hon brukar vilja in den tiden  

Nu är det mys i soffan och L-O håller på att klyva det sista av veden....han har varit riktigt, riktigt duktig idag  Det var en rejäl vedhög som låg och väntade kan jag säga  

Imorgon ska vi åka och handla...hann inte riktigt med det idag. Men det är ju en dag imorgon också som tur är  

Har tänkt skritta T lite på åkern eller i paddocken. Beror lite på vädret men en liten ridtur blir det och förmodligen barbacka....lutar åt att jag använder Dressyrmupps-schabraket till barbackapadden Bilder kommer!!!

Nu ska jag chilla ett tag tills min kära man kommer in från vederiet  

Ha en jättebra fortsatt sen onsdagkväll!!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby  

Av anaby - 18 juli 2012 11:34

Så här såg muggen ut idag efter tvättning:


 


Nästan allt är borta på vänster sida och lite på höger. Men det är MYCKET bättre med tanke på hur mycket det var tidigare och hur mycket sprickor det var....känns bra  



Den sämre sidan. Det var fortfarande lite svarta och hårda krustor upp mot kotan men ser bättre ut efter tvätt.


 


Bättre sidan. Lite krustor men verkar ha stannat upp när...tack och lov!!!


Efter röd bandagering idag:


 


Har mest köpt orange och röda flex för att kunna se bra hur lindan sitter fast på håll.


 


Pilutta dig!!! Är du äntligen klar nu qvinna!!! Det kändes otroligt skönt att se T galoppera ner till vindskyddet sedan  Han rör på sig rätt så mycket inne i hagen upp & ner till huset....det är också en bra förutsättning för att hålla svullnaden i benet borta  


Idag var sista dagen med Metacam. Det räckte till 10 dagar  Får nu hoppas att jag INTE behöver ringa efter mer utan att vi klarar oss med den kur som varit!!!


Ska åka iväg och köpa mer Sorbactkompresser idag så att jag kan smörja och linda eller lägga ett nattskydd. Vill gärna ha det täckt ett tag framöver eftersom han är så pass rosa och utan päls. Blir ju både risk för solexponering och sedan är ju huden skörare där det är rosa.


Mvh anaby  


Av anaby - 17 juli 2012 23:30

Jag har sett att T har hållit sig väldigt mycket uppe vid huset idag. Han har verkat nyfiken, nöjd och glad och det känns jättebra  När vi kom hem från NUS var jag "helt död"....så otroligt trött jag blev...orken var minimal  Antar att det både var en spänning och lättnad att komma hem igen UTAN gips!!! Är jätteglad och tacksam att vi fick komma både på VC och NUS idag istället för att åka på olika dagar och olika tider. Och det bästa var att få VETA VAD det var  Att få titta själv på röntgenplåtarna och höra dem förklara...superbra  

Ikväll har mamma bjudit på äppelpaj  Vi har fikat och pratat och mått gott  

När jag skulle hämta T hann jag genom halva hagen så hörde jag hur det lät inne i skogen  Ropade lite och ut kommer en pigg, glad och galopperande häst emot mig  Ikväll märkte jag att T är busig och glad igen...det känns jättebra!!! Längtar tills på torsdag när jag SKA rida igen  

Sedan var L-O väldigt snäll och höll i T medans jag tog bort bandageringen, tvättade, smörjde och la på sorbact, padd och fleecelinda  Han tyckte att T stog otroligt snällt och stilla hela tiden. Fick stort A av husse i uppförande...och en hästgodis så klart  

Nu börjat jag känna mig rätt så trött och ska snart hoppa i säng och sova!! "John Blund" börjar ge sig till känna och jag kommer nog att "släppa in honom i huvudet" inom kort  

Sov gott och ha de jättebra så länge!!
Mvh anaby  

Av anaby - 17 juli 2012 11:36

Nu har jag tvättat både med Hexocil, Hibiscrub och sedan gjort bandageringen för dag 2 omgång 3. Från igår var det igen förändring på sidorna upp mot kotan förutom att det blivit lite mer svart på ena sidan...den inre sidan. Inte mycket men det räcker för att jag ska oroa mig  Dock verkar det har blivit "uppmjukat" nu när jag tvättade x 2 och sedan smorde med Hibitane. Förhoppningsvis är det borta ikväll när jag tar bort bandageringen. Har tänkt ha benet lindat i nästan 1 vecka efteråt för att slippa få allt smutsigt igen. Sedan är det mesta hårlöst och rosa eftersom all päls försvunnit så det innebär även att det kommer att vara ganska känsligt ett tag framöver. Men förhoppningsvis blir det bättre allt eftersom   T stog som ett ljus idag HELA TIDEN när jag höll på och dolade idag   När jag gjorde iordning Metacamen och gav honom "sörplar" han i sig och väntar på den "sista" lilla snutten från den andra sprutan  Inga problem att ge där inte!! Hi hi!!

På andra bakbenet är det inte värre utan lite bättre. Huvudsaken att det går åt rätt håll så är jag nöjd Frambenen har klarat sig hittills vilket jag är mer än tacksam över!!! Förra sommaren hade T rejält med mugg på 3 ben....1 fram (det vita) och bägge bak som höll i sig i ett halvår   Det verkar som om vi klarar oss från det i sommar. Jag hoppas att håranalysen ska ge någon typ av klarhet varför muggen kommer tillbaka. Ska också höra med pappa om hur vi ska göra med betesputsningen av resten av hagen?? Som ni förstår har jag många tankar OM VARFÖR T har fått sin mugg.....

Det som har varit intressant är att ALLA hagar här runt omkring (även kring stugan) jag har kört förbi eller gått förbi har MASSOR av SMÖRBLOMMOR OCH VITKLÖVER.....och ingen annan häst verkar ha samma problem som T...då är det många av hästarna som har just vita ben. Vem har sagt att man ska bli klok på vad som händer runt omkring sig??  

Ber om ursäkt för att jag skriver så utförligt om muggen. Men det är mycket för min egen skull...så att jag ska veta VAD jag har haft för behandling och framför allt VAD som har hjälpt och inte...Så att jag verkligen kan hjälpa T att bli frisk på bästa sätt  

Mvh anaby  

Av anaby - 16 juli 2012 19:30

Idag har jag ryckt lite man från T och lämnat in håranalysen  


 

T var väl måttligt nöjd när jag ryckte mantussar...men stog stilla och väntade på sin hästgodis  

Efter jag postat brevet åkte jag vidare till Granngården för att lämna tillbaka den rosa grimman och istället "byta" till det här:


 

Har 2 bandgageringar kvar och då är det bra att ha både flex och gasbinda hemma  

Åkte sedan raka spåret hem och har fixat med tvätten, bokat en bussresa till Noliamässan, tagit in en massa rabarber...

Började med att göra rabarbersaft  


 


2 kg rabarber....


 


...3 liter vatten....som ska kokas i 15 min och sedan silas rabarberna bort....


 


..tillsätt 9 dl socker och saften från 2 citroner....koka upp och låt sedan svalna. KLART!! Spädes 1+1.

Smakar ljuvligt  


Passade på att göra iordning lite mer rabarber som ska frysas och användas till bla paj och hemgjord kräm under vinterhalvåret  


 





 


Sedan gjorde jag plättar till mig och äldsta sonen.



Blev några stycken när jag var klar  


   


Dagens katt:


 


Man kan nog kalla henne för "vakt-katt" idag  Hon satt länge på bron och spanade och kollade in allt runt omkring   


 


De här grabbarna gick förbi för en stund sedan på vägen bredvid hagen. De ska nog ner till älven och paddla lite. Var lite problem för dem att få med sig allt men det gick bra efter lite krångel  


Jag sitter och väntar på att L-O ska komma hem från stugan så att vi kan packa upp mat och annat. Sedan ska jag gå och ta bort bandageringen på T:s ben. Har bestämt mig för att smörja med Vegebom och lägga på en sorbactkompress och fleecelinda under natten. Nu när jag har fått BORT de svarta krustorna vill jag INTE att det ska komma in en massa grus/jord/damm...utan jag vill hålla det så rent som möjligt så att det verkligen försvinner den här gången!!! Får se hur det ser ut imorgon!!

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 16 juli 2012 10:56

Idag har jag tvättat både med Hexocil och Hibiscrub i hopp om att få bort de där svarta hårda envisa krustorna på sidorna som börjar gå upp mot kotan Är så otroligt less när man efter konstens alla regler tvättar, smörjer och bandagerar för att få bort "skiten"  Och ändå stannar det INTE riktigt upp....som man vill  

Men idag så verkar det som om det förhoppningsvis har stannat upp och INTE blivit värre på sidorna!!


 


Det ser betydligt bättre ut nedanför karleden  Stor skillnad där!!! Sprickorna är "snart" borta  



På vänster ytter sidan verkar de svarta krustorna ha "stannat" upp och det har INTE blivit mer från igår  


   


På höger yttersidan är det lite mer svarta krustor...som dock har försvunnit en del idag och INTE heller blivit mer från igår. Håller nu tummarna att det STANNAR här!!!



Det ska smörjas in RIKTLIGT med Hibitane innan man lägger på plasten  


   


Plastfolie på plats  




Vadd och gasbinda!!!


   


Och slutligen orange flexlinda  


Det andra bakbenet har några små krustor som INTE har blivit större eller värre. Jag tvättar x 1 per dag och smörjer x 2. Peppar, peppar!!!


En liten film från muggen idag:



 

Det var en trött T som låg och vilade när jag kom ut för att lägga om benet idag  


   


Herregud qvinna!! Väcka upp mig på det här viset   Han låg nämligen helt utsträckt tills han upptäckte att jag var på ingång  


En liten film:



 

Nu ska jag äta frunch och se på hästhoppningen från Falsterbo som jag spelade in igår natt. Sedan blir det att städa och hänga tvätt!! Vädret är skapligt. Varmt....ingen sol och blåst  Idag kanske man orkar med att göra någonting  

Ha en fortsatt jättebra måndag!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 16 juli 2012 08:18

Gick ut för att tvätta muggen direkt jag vaknade för att sedan kunna ringa Vet. om rådgivning. Det såg bättre ut motför igår....jag är tacksam så länge det INTE är sämre/värre!!! Det som var svarta hårda krustor som går upp mot kotan har INTE spridit sig. Nu när jag tvättade fick jag bort en del  Hexocilen håller på att verka och sedan ska det tvättas med Hibiscrub också. Håller tummarna att det mesta av de svarta krustorna lossnar idag!!

Vet. tyckte att jag skulle lägga en omgång till med "3-dagars-bandageringen" och om det sedan går åt rätt håll ska jag smörja med mjukgörande x 2. Jag får självklart ringa om jag har några frågor. Förklarade att jag INTE kan släppa det här med muggen förrän det är helt utläkt då det tog så otroligt lång tid att få bort förra gången!!

Jag har 1 flexlinda kvar och ska åka till Granngården och lämna tillbaka den rosa grimma och köpa 3 nya flex för de pengarna. Blir även att köpa någon gasbinda till. Resten finns redan hemma  

Nu ska jag äta lite frukost innan jag ska ut och skölja bort Hexocilen och tvätta med Hibiscrub  

Ha en fortsatt jättebra måndag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 15 juli 2012 23:24

Kvällen här hemma har varit MYCKET bra  Jag har varvat tiden med att chilla och packa upp allt som jag hade med från stugan....och vikt ren tvätt så att jag kan sätta igång och tvätta igen imorgon  Gjorde ett besök till mamma och pratade med henne lite. TREVLIGT  

Jag och katten har haft lite mys i soffan också 


 


Fredrik var och visade upp foten och jag frågade lite mer ingående VART han har ont....vi ska avvakta imorgon och är det inte bättre på tisdag ringer jag VC så får jag höra vad de säger. Om det blir röntgen eller vad som händer. Det som oroar mig lite är han INTE kan gå på halva fotsulan...den gör jätteont och är svullen. Det är bara att avvakta tills imorgon så får vi se!!!

Har just kommit in efter T:s sista "muggsmörjning" och det ser riktigt bra ut på bägge benen Snälla hästen står som ett ljus med grimskaftet slängt över halsen  Han rör verkligen inte en fena medans jag tar bort bandaget och smörjer bägge benen!!! Jag har fortfarande inte vant mig vid det men tycker att det känns väldigt bra att han är så lugn som han är  Nu är det bara att ställa väckarklockan imorgon bitti och gå upp och tvätta muggen så att jag kan uppdatera Vet. imorgon på telefontiden. Kommer att kräva att få ringa henne igen i slutet på veckan. Man vet ju aldrig OM det blir sämre igen   Känner att jag INTE kan ge mig förrän muggen är helt utläkt!!!

Nu ska jag ringa min kära man och sedan hoppa isäng....i min egen härliga säng  Längtar just nu tills min kära man kommer hem imorgon em  

Vi har lite vi ska göra här hemma...som vanligt  Men det som är viktigast är att byta ut altantaket som läcker sedan ett antal isklumpar har landat på det och gjort hål  ....vi har tejpat hjälpligt men efter 3 år av fallande is på vårkanten känns det som om det räcker!! Nu blir halva taket i plåt och halva i plast. Den delen där isen faller blir i plåt. Sedan kommer vi INTE att behöva byta ut taket någon fler gång...hoppas vi    

Om jag bara orkar och T känns någorlunda pigg tänkte jag skritta lite barbacka på åkern imorgon. Vi får se vad det är för väder och hur vi båda känner oss  Jag kan allafall säga att jag ser fram emot nästa vecka väldigt mycket!!!! Jag har tyvärr inte kommit igång med joggningen den här veckan. Det har varit för mycket pendlande till och från stugan och för mycket tid att behandla muggen så jag har varken haft tid eller ork med det. Känns jättetråkigt men under nästa vecka SKA jag sätta igång  Nu blir jag ju hemma resten av semestern...förutom någon helg eller dag nu och då som vi ev. åker bort.

Imorgon kommer både bilder och film på muggen.

Nej, nu ska jag ringa och sedan  hoppa isäng känner jag!!! "John Blund" är på ingång  

Sov gott och ha de jättebra så länge!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards