anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 29 januari 2011

Inköpslista till hemgjord Termobar

Av anaby - 29 januari 2011 00:05

Här kommer inköpslistan för min hemgjorda Termobar!!

För den som är intresserad att läsa och veta mer  


1 st plasttunna 50 L (innertunnan) och 1 st plasttunna 80 L (yttertunnan)+ lock (som jag dock aldrig har använt mig av) inköpta på ÖB för 337 kr.

  Vill man istället har en rektangulär Termobar finns det både på Biltema och Granngården till mycket bra pris både till inner och yttertunna  Det blir en rektangulär för mig nästa gång  


Jag har även köpt 2 st 25 L vattendunkar på ÖB för 160 kr sammanlagt. För att kunna fylla på Termobaren med hjälp av skottkärra vintertid.


Eller så kan man köpa en H2go-bag och använda istället. Finns bla att köpa på Hööks för 179 kr. Allt efter tycke och smak  

 


5 meter lång värmekabel med inbyggd frostvakt köpt av privatperson på Tradera för 195 kr. Som synes på bilden fick be Elektrikern skarva elkabeln och installera en kontakt  

 

De har värmekablar med inbyggd frostvakt på Jula och Biltema till bra pris. Den minsta man ska köpa är 5 meter men jag skulle rekommendra att köpa minst 1-2 meter till om man ska bygga en Termobar på minst 50 L  

  Här är en bild med Julas värmekabel. Sedan frigolitskivan som ska sitta i botten på yttertunnan. En stor flaska fogskum. Ytter och innertunnor, dessa på 5 L och 12 L för att passa till "mini-termobaren" som L-O har byggt till hundarna  Dock har den endast en 2 meter lång värmekabel pga att den är så liten. Den står ute i hundgården.


Vi använde 2 stora flaskor fogskum a 59 kr st=118 kr. Tror att det gick åt 1,5 flaskor till fyllningen till den stora Termobaren.


Frigolitbiten i botten på yttertunnan hade vi hemma i och med att vi använt frigolit till bastun.  

SJ-pallen som Termobaren står på hade jag hemma sedan jag köpte en pall med torvmix. Tror att det går att få tag på lite överallt hos byggföretag eller andra förtag och kostar kring en 100-lapp.


Jag köpte en liten rulle svart "silvertejp" på ÖB för 29 kr som jag tejpat över fogskummet.

 

Motorvärmarskåpet ordnade en jobbarkompis till exet helt gratis  otroligt snällt gjort!!


 

Materialet som behövdes för att sätta upp motorvärmarskåpet hade vi hemma...både betongplinten (rester sedan altanbygget) och stolpen (kvar sedan järnhagbygget)  



  Motorvärmarstolpen och Termobaren på plats bredvid vindskyddet  


  


Fodrad elkabel (Jula) som vi grävde ner från ladugården/stallet till motorvärmarstolpen och som Elektrikern sedan kopplade in  Har för mig att vi använde 30-40 meter av rullen.



  och sedan har vi slutresultatet!!!

TADA!!

Ett stycke hemgjord Termobar färdig  

 


Slutsumman för min hemgjorda Termobar inkl. allt material + 2 st 25 L vattendunkar blev strax över 800 kr  Det är 2:a vintern jag använder den så det har varit både "välanvända" pengar och jobb för mig  Nu hade jag som jag nämnt tidigare haft en otrolig tur ur materialsynpunkt och fått tag på mycket gratis eller väldigt billigt.


Jag är som sagt JÄTTENÖJD med min hemgjorda Termbar. Man ska även ha i åtanke att det finns en uppsjö med olika typer av "hemgjorda" och även fabriksgjorda som alla fungerar jättebra... det är bara "tycke, smak och storlek" som avgör vad man väljer  


Jag har även haft ganska mycket tur då vi har haft mycket av materialet som behövdes till bygget hemma eller fått tag på till bra pris. Det underlättar en sån här gång om man har "bra kontakter"  


Jag har som jag har skrivit tidigare haft mycket hjälp av min Elektriker...han är en klippa  Som jag bla har kunnat rådfråga angående Jordfelsbrytarfrågan. Då vi redan hade installerat en Jordfelsbrytare i stallet var det inte aktuellt att installera en i motorvärmarskåpet. Är man minsta osäker vad som gäller FRÅGA ALLTID en Elektriker angående elen!!! Så är man på den säkra sidan 



Hoppas att jag har "sått ett frö" om ett ev. Termobarbygge för någon i framtiden   


Har ni frågor är det bara att fråga på  


Mvh anaby  




 
 
Nina

Nina

28 januari 2012 20:15

Vilken bra beskrivning av tillverkningen av thermobaren + inköpslista. Nu är det bara att åka och handla oh sätta igång ;)

Jag vet flera som har thermobarer även här på mina sydligare breddgrader, men vi som har 21 hästar hemma just nu, fördelade på fem olika hagar, skulle behöva ha en hel hög thermobarer. Så jag får fortsätta att knacka bort isen med min spade och ta bort isbitarna med spångrepen. Det går bra det med :)

http://stallskogalund.blogg.se

anaby

28 januari 2012 22:11

Det brukar gå lätt och bra att "bygga ihop" Termobaren:)

Ojj!! Förstår att det inte känns så kul att bygga Termobarer eller köpa till så många hästar!! Ni har ju även lite varmare nere i Södra Sverige än vi har här uppe i Norr..så det kanske inte är så tjock is hos er i år:)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards