anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under juli 2011

Av anaby - 31 juli 2011 20:29

Det är inte så farligt som det låter   Men pappa ska köra med traktor och gräskross och slå gräset i paddocken. T har betat bort en hel del redan men det är fortfarande lite för högt för att man ska kunna rida vettigt där inne. Har tänkt löshoppa lite och då är det bra om det är lite kortare gräs. Jag och pappa ska hjälpas åt imorgon. Har en del däck som ligger bla på en brunn...och T:s matskål och vattenbalja som behöver flyttas för att det ska kunna klippas. Men om jag flyttar på "grejerna" behöver pappa inte gå ur traktorn utan kan koncentera sig på att klippa gräset istället=Bra för alla som jobbar  

Mvh anaby  

Av anaby - 31 juli 2011 19:39

Idag har vi haft regn...hade tänkt rida mitt på dagen och då skulle Henrik filma och fota oss...det blev inte så   Men det är en dag imorgon också  och förhoppningsvis utan regn 

Jag har istället tagit det väldigt lugnt idag. Kändes bra att ha fixar med rabatterna och det igår när det var fint väder 

Idag blev det rester till middag....älgstek  igen 

Sedan har jag och T varit på en ridtur på åkern. Jag provade remonttränset idag!!! Dock inte med det 3-delade bettet utan med vårt "vanliga" raka äppelbett. Det gick riktigt bra!!! Han tuggade lite från början men i det stora hela tyckte jag att han accepterade remontnosgrimma bra Blir bra att kunna altinera mellan Micklem och remonttränset   

Jag måste bara säga att för att vara x-full tyckte jag att tränset var litet  Jag har på 2:a hålet på sidostyckena....käkremmen var inte heller så lång..pannbandet är ganska kort så det ska bytas ut till det blingade i x-full som jag köpte på Hööks.det enda som var långt var remmen till nosgrimman 

Så här såg det allafall ut i den första utpassningen idag 

           Jag vet inte om jag ska förlänga/spänna ner nosgrimma mer??...känns som om den sitter ganska långt ner nu.

Tyvärr är tränset i tabacco och tyglarna i mörkbrunt  ....pannbandet kommer också att gå i mörkbrunt MEN det skiter jag i  Det får vara så  

Ridturen idag då??

Den gick jättebra  Underbara häst!! 

Vi börjar med när vi skrittade fram. Jag har lagt ut 3 st bommar utanför ena långsidan...det är 3,5 meter mellan bommarna. Det blir 3 skrittsteg, 2 travsteg och 1 galoppsprång. Jättebra att börja med för oss. Vi skrittade på efter långsidan och helt plötsligt fick T SYN PÅ BOMMARNA  Ja, det är minsann inte lätt när det ligger en bom på marken som ev. kan bita en  Jag kan säga att T reagerade som en kobra...blixtsnabbt...det är helt otroligt hur snabb hans stora kropp kan vara ibland  Dock var jag förberedd på att han skulle kasta sig eller hoppa till...nu gjorde han både ock  När jag ville att han skulle fortsätta gjorde han det även om han strirrade storögt på bommarna på sidan om spåret 

Nästa gång vi skrittade förbi...blev det endast storögt stirrande...sedan klingade det ut...till att han endast tittade till lite på vägen förbi 

Sedan dags för trav!!!

Just som vi skulle trava kom en bil efter vägen på väg mot oss...jag skrittade förbi den och började sedan trava..inga problem alls  Nästa gång vi kom på den långsidan kom en bil med transport..vi hann dock trava förbi innan de var nedanför backen. Jag saktade av T till skritt....transporterna brukar låta en del när de kommer nedanför backen (grusväg) så T blir ganska stirrig av ljudet ibland. Idag var han dock hellugn...helt otroligt!!! Han stog bara och tittade efter ekipaget på vägen  ME LIKE  I andra varvet kom det inte ens en människa och gick efter vägen...så olika det kan vara 

T gick allafall otroligt bra i traven och hade en stor och luftig trav så jag satt bara och log hela tiden i sadeln UNDERBART helt enkelt!!

Vi avslutade med att skritta och trava över de läskiga bommarna  Inga problem i skritt...vi skrittade i en 8:a och över bommarna. T skötte sig jättebra!! Vanligtvis brukar han hoppa över bommarna trots att de bara ligger på marken...och stressa upp sig rejält...men inte idag!! Hur lugn och fin som helst  Kunde då självklart inte låta blir att prova trava över  Och även det gick jättebra!! Han travade helt lugnt över...tittade till och lyfte hovarna över  Blev endast 2 ggr i trav men han var lika fin andra gången!! 

   Han hade också mer framåtbjudning än jag trodde att han skulle ha idag. Är fortfarande rejält varmt ute men han hade riktigt bra framåtbjudning ändå utan att vara stressad

Skrittade av honom och sedan fick han lunch medans jag plockade undan utrustningen efter ett härligt kvällspass.

Nu ska jag hoppa in i duschen och ta en lång varm dusch!! Har längtat efter det hela dagen!!! Man blir klibbig så fort man rör sig när det är så här varmt ute 

Nej, nu ska jag göra ett ryck och vätska upp mig innan det blir dags för duschen!!

Ha en jättebra fortsatt söndagkväll!!

Mvh anaby             

Av anaby - 30 juli 2011 21:18

Japp!! Jag tog mig i kragen och joggade "min runda" på 2 km ikväll   Det var 9 dagar sedan sist...alldelens för lång tid  Det som kändes positivt var att "springa" gick riktigt bra  Men eftersom vi nästan nyss ätit middag...fick jag någonting som vi här uppe i Norr brukar kalla för "mjälttugg"  Det hugger liksom till i sidan i varje steg man tar  Det började kännas redan efter 500 meter...endast 1,5 km kvar att springa  Tur att man är en aning tjurig  Det var däremot inte mycket folk ute...kan bero på att det är lördagkväll  Bara "toka och blåfåra" som är ute den här tiden...brukar vi säga häruppe 

Jag kan ärligt säga att jag var jättenöjd och glad när jag sprungit hela min sträcka ikväll När jag landade hemma hade jag en hel "kolloni" med djur som stog "giv akt" och hälsade mig välkommen hem igen   1 häst, 2 hundar och 1 katt  

Nu ska jag försöka springa 5 dagar i veckan. Då tror jag att min kondis kommer att ökas på allt eftersom och kroppen kommer att må bättre. Det konstiga eller otroliga är att mina axlar och skulderblad har blivit mindre ömma sedan jag börjat jogga  Jag har INTE alls samma värk som tidigare även om jag fortfarande "har ont" men det är mycket mindre motför tidigare!! HELT OTROLIGT!!! Det är också därför som jag har varit så envis med att fortsätta jogga. Målet innan jul är att springa 5 km 5 dagar i veckan. Jag tror att det är ett ganska realistiskt mål för mig. Och kan jag fortsätta med det året om är jag jättenöjd och glad  Jag är INTE ute efter att springa på elitnivå utan endast att springa för att kroppen ska må bättre och för att jag ska orka mer

Nu ska jag inta ett glas vin och se på TV 

Jag önskar er alla en jättebra fortsatt lördagkväll!!! Det ska jag ha 

Mvh anaby      

        

Av anaby - 30 juli 2011 17:50

Jag tänkte passa på att tipsa om att Börjes säljer ut Himalaya regntäcken för 295 kr!! Dock endast i färgen brun/begie....

  Jag har köpt 2 st till T tidigare....och är riktigt nöjd med dem Och det är "bogveck" på dem så de är rymliga i bogen 

Sedan säljer de ett tunnare blått ylletäcke med bogspänne i blått för 120 kr. De finns i storlekarna 140 cm, 150 cm och 160 cm.

Mvh anaby   

Av anaby - 30 juli 2011 16:21

Åhhhh!! Så skönt att rabatten är klar och jordgubbshyllan....och kryddhyllan  Jiiiippiiie-kajei!!!!

Allt ogräs är borta...passade även på att klippa ner ormbunkarna som vissnat  De nya rostfria solcellslampor utsatta Fick hjälp av L-O att sätta ut dem men annars har jag jobbat på själv.Diverse trädgårdstomtar...grodor....äpplen....fjärilar och annat smått och gott med solcellslampor  är också på plats   Nu är jag riktigt, riktigt nöjd  Tror att det tagit ungefär 2 timmar allt som allt. Helt ok med tanke på att jag har tagit det väldigt lugnt. Det känns också "bra" i kroppen  Tipp topp med andra ord 

Har dock inte hunnit med att jogga men jag tar nog det efter middagen när det är lite svalare ute. Sedan har jag hunnit med ALLT jag hade tänkt göra idag!! KORS I TAKET KAN MAN NOG SÄGA   

Nej, nu ska jag vätska upp mig och börja förbereda för middagen!! Idag grillar vi älgkött med lite goda tillbehör 

Ha en jättebra fortsatt trevlig lördag!!!

Chilla lugnt   

Mvh anaby    

   

Av anaby - 30 juli 2011 14:04

Idag var det vilodag för T och mig   Mest för min skull faktiskt 

T stog uppe och betade vid paddocken när jag steg upp på morgonen så han fick gå in dit tills jag ätit frukost. Sedan blev det "bollträning" 

Jag måste säga att han är riktigt duktig  Det är endast för 2:a gången i år vi sparkar boll!!! Ibland får han iväg den riktigt långt  Ska fortsätta träna några ggr i veckan så blir det nog bättre allt eftersom. Är inte så lätt för T att veta och förstå hur man ska "sparka" lättast på bollen för att få iväg den än  Men det kommer nog framöver 

Självklart måste man ju gå fram till husse några ggr för att se om han har något godis Kan ju vara så att man kanske får någonting utan att behöva anstränga sig  T försökte 2 ggr utan större framgång   


Här kommer en filmsnutt från dagens träning 


Nu när jag har gjort det "viktigaste" under dagen  Ska jag fortsätta att göra fint i rabatterna och sätta ut en massa solcellslampor. Är läge att sätta ut dem nu när det börjat bli mörkare på kvällen 

Nej, dags att lägga på en rem!! Ska försöka hinna med att jogga innan middagen också!!

Ha en jättebra fortsatt lördag!!

Chilla lugnt 

Mvh anaby          

Av anaby - 29 juli 2011 19:53

Vi åt en otroligt god middag idag kyckling, hallomi, chilipotatissallad, grillsås, melonsallad, marinerad vitlök, soltorkade tomater och syltlök....och vin till  Jag var så mätt att jag höll på att somna efteråt  

Utsikten från altanen på baksidan är ju inte fy skam 

Ett stycke "Kryddburk" chillande i kvällsolen 

      I sin nya flugmask 

Hundarna tog det också ganska lugnt på baksidan..

      Vissa är törstiga och andra vill bara chilla 

T kom på efter att tag att det inte är så dumt att beta lite gräs 

      Det är jättehärligt att ha hästen så nära inpå hemma sommartid  Hagen ligger bara på andra sidan vägen. Jag har en himla tur!!!!

Nu ska jag dricka ett till vinglas...inta lite chips och se på TV en stund 

Chilla lugnt!!! Hi hi!!
Mvh anaby  


Av anaby - 29 juli 2011 12:52

Idag var det sol och rejäl blåst ute!! Tack för det!!!

T stog redan inne i paddocken när jag vaknade på morgonen så jag stängde "bara" in honom och intog frukost  innan det blev dags för ridning.

Det blev inget prov av remonttränset idag....tar det på söndag när jag ska rida på åkern. Idag blev det som vanligt G4:an och Micklem 

Och ridturen mot "volvo-hållet". Lagom med folk ute på vägen idag och himla skönt när det blåste och fläktade  

Idag var det ingen människa vid älvkanten....så T vågade titta ner mot vattnet idag

   

Bildbevis på att vi står 30-35 meter bort  T är inte så förtjust i vatten...speciellt inte när det reflekteras av solen. Men han går dit matte vill även om han tycker att det är en aning läskigt

Tog åkervägen hem förbi pappas lada och sedan upp på andra halvan av åkern som inte är inhägnad. Pappa har slagit resten av gräset vid vägen på åkern så nu gick det fina fisken att skritta på gräskanten där 

Har dock insett att T MÅSTE skos under augusti månad. Jag vill gärna rida ut på honom så mycket som möjligt nu när han blivit så lugn och sedan mår han bra av det mentalt  ...men att rida ut på honom oskodd och mest skritta...känns så där  Är smågrus och stenar överallt på grusvägen...är väl därför det heter grusväg  Är inte alltid så lätt att trava och galoppera på gräset där det ganska ofta är halt 

  Att ha honom oskodd tidigare har gått bra då jag inte har ridit ut så mycket och ridit honom lugnare överlag. Men nu när vi kommit igång mer och mer....är det bättre för honom att skos. Då kommer jag även att kunna rida honom mer och framför allt mer uteritter som är ett av målen för oss under året Så i slutändan blir det bra för oss bägge 2  

Ska ringa Hovis på måndag och höra om han börjat jobba igen efter semestern och förhoppningsvis boka in en skotid inom 2-3 veckor.  

Idag var Atlas riktigt lugn och tyst när vi kom "hem"  T är ju som bekant rätt så obrydd av honom så det är väl inte så roligt att "voppa på oss" längre 

Jo, jag kan tipsa om att använda Magic brush efter ridtur när hästen har svettränder. Lätt och smidigt att ta bort även fast hästen är lite svettig fortfarande   T tycker att det är jätteskönt!!!

Nu ska jag vätska upp mig och sedan se vad som behöver göras här hemma 

Dessa "måsten" som vi alla har att göra  och ev. någon handling av matförnödenheter inför helgen  

Ha en jättebra fortsatt fredag och glöm inte myset!!! Hi hi!!

Mvh anaby   


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards