anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under juni 2012

Av anaby - 30 juni 2012 19:15

Hade en bra natt på jobbet och nu är det bara 1 natt kvar att jobba innan semestern börjar imorgon  

Det regnade rätt så rejält när jag åkte hem från jobbet. Dock ska jag tillägga att vi har haft tur här uppe i Norr med regnet senast tiden...när det har regnat har det varit korta skurar...så vi ska INTE klaga  

Svidade om och hämtade det jag behövade till "tvättningen & smörjningen" och begav mig ner till stallet. Det gick jättebra att fixa med muggen...T står "giv akt" tills jag är klar  Han fick på sig ett regntäcke så att han kan gå utanför vindskyddet och beta lite under dagen. Är han utan täcke går han INTE ut i regnet  Han är lite bekväm min häst...men får han på sig ett regntäcke då det fina fisken att gå och beta en stund och sedan in under vindskyddet för att torka upp   Hem för att sova och idag har jag sovit betydligt bättre motför igår  

Har pratat med både yngsta sonen i Borlänge och min kära man. Allt är bra med dem  

För en stund sedan blev jag och äldsta sonen bortbjudna på middag  Jag har just kommit hem efter en prommis ner till stallet för att smörja muggen med vaselin. T stog och ruggade under vindskyddet och såg nöjd ut  Han har både lilla höhäcken inne i vindskyddet full med hö och vatten där inne. Så han behöver inte kliva ut i det blöta mer än nödvändigt  Jättebra en sån här dag!!! Både jag och T ÄLSKAR vindskyddet  Fast av olika orsaker...kan jag tänka mig  

Idag har jag bara pysslat på lite här hemma efter jag steg upp på em. Men vad gäller hästen så har jag passat på att diska foderhinkarna i diskmaskinen. Vi har ett "kortprogram" på 30 min som är väldigt bra att använda till bla foderhinkar, bestiklådor, filter till fläkten mm. Så nu håller jag på att diska hinkar för fullt!! Hi hi!!


 

Jag får in 4 st hinkar och en massa lock i en och samma diskning  Har just startat nästa disk med 4 st hinkar till och några lock och sedan bara 1 hink kvar. Den tar jag med en "vanlig" diskning istället under veckan. Då är alla hinkar rena och fina  Hinkarna jag använder är "små" svarta murarhinkar på 5 liter som jag köpt på Biltema för kring 15 kr.


   




Har haft dem i 2-3 år tror jag...kommer inte riktigt ihåg. Det är bara 1 hink som har gått sönder och det var faktiskt T som själv tuggade och sparkade på den i ett obevakat ögonblick   Så man kan nog säga att det var mitt eget fel att den gick sönder  De andra har hållit väldigt bra!!! Med vanliga hinkar har jag haft problem vintertid när jag ska "slå ur" fodret ur hinken....de går sönder i kylan. Men dessa hinkar är en helt annan plast och otroligt hållbar. Kanske lite tråkiga när de är svarta men prisvärda   Jag använder vanliga vita 5 liters lock till hinkarna.


 

På tork på altanen efter en diskmaskins tvätt  


Efter middagen tog jag mitt pick & pack och åkte ner till stallet. Tog med både en krubba och grepen. Eftersom T har stått så mycket inne i vindskyddet idag behövde det mockas ut.

Tvättade muggen och sedan fick Hibiscruben verkar medans jag mockade.

Så här ser det ut idag:


 

Det går framåt!!!! Nu är det knappt något svart alls på de envisaste krustorna och det mesta sitter nu på höger sida. På vänster sida ser det rätt ok ut  


Trodde i mitt enfald att mina nya gummistövlar och "mugg-väskan" var i samma färg  Det var det inte...men handtagen på väskan matchar stövlarna någorlunda i allafall 


 

Kan säga att stövlarna är väldigt skön att gå i och ha på sig  Och priset 99 kr var superbra  

Avslutar med en liten filmsnutt om vädret idag:



 

Nu ska jag byta kläder och packa min mat till jobbet och sedan chilla framför TV tills det blir dags att åka iväg och jobba sista natten. Det känns fantastiskt bra!!! Gissar på att jag kommer att vara väldigt nöjd imorgon när klockan är 07.30....pip....  

Ha en jättebra fortsatt lördagkväll!!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby  


Av anaby - 29 juni 2012 17:49

Har inte sovit så bra idag...ibland blir det så...orken är inte på topp så därför blir det tyvärr ingen joggning idag   Hoppas på bättre sömn och ork imorgon istället   T är smord med salicylsyrevaselinet som har verkat i ca 30 min hittills och nu ska jag börja med middagen. Har även börjat kolla runt angående en "håranalys" för T. Finns en hel del företag som utför det. Är hittills uppe i 3 st och har ett 4:e på G!! En av dem är bara några mil härifrån. Så jag hoppas att hon kan ta på sig att ordna med håranalysen!! Det blir nog bra det där  

Nu väntar middag....tvätta och smörja T och sedan iväg på jobbet igen. Det händer inte så mycket för mig när jag jobbar så många nätter under veckan. Man har fullt schå att göra "det man ska", sova och äta innan man ska iväg på jobbet igen  F.r.o.m söndag går jag på semester så det känns fantastiskt skönt  

Det finns en ljusning och även om jag inte hade haft semester hade jag ändå varit långledig efter helgjobbet. Absolut INTE någonting man ska klaga på!!

Nej, gott folk!! Nu ska jag vara jättetråkig  och fixa middagen!!!

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll och glöm inte myset  

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 29 juni 2012 14:13

Igår kväll på jobbet fick jag syn på Julas sommarblad gäller 25/6-8/7. Där fanns min lätta och smidiga grästrimmer som jag har använt för att röja under elbanden  Pris: 495 kr!!!

Titta in på Julas hemsida och sedan finns grästrimmern på första sidan i kampanjbladet  

Ett litet tips bara  

Mvh anaby  

Av anaby - 29 juni 2012 08:19

Har haft en bra natt på jobbet och nu är det "bara" 2 nätter kvar att jobba!!! Tjjjooohhoo!!!

Då jag inte såg till T åkte jag ner till stallet för att "ta hand om" muggen. När jag kom fram till vindskyddet var T uppe vid huset  Oppsss!! Var bara att sätta sig i bilen och åka hem igen  

En mycket glad häst mötte upp hemma  Alltid lika glad och tacksam när jag visar mig  

Tog in honom i paddocken för att tvätta och smörja muggen. Idag stog han helt stilla....behövde inte ens hålla i grimskaftet utan det låg på marken...UNDERBARA HÄST  


 

Det gick både smidigt och fort när jag kunde använda bägge händerna  Detta är också ett tecken på att han INTE har lika ont när han står helt stilla

När jag tvättat klart och sköljde bort allt visade det sig att muggen har läkt YTTERLIGARE från igår!!! Är så otroligt glad och tacksam att det har gått så pass fort och smidigt med läkningen den här gången  

Jag kan säga att jag fick tårar i ögonen av att T var så nöjd och att muggen ser så pass bra ut!!!

DAGEN BÖRJAR HUR BRA SOM HELST!! VAD MER KAN MAN BEGÄRA??? DESSUTOM SKINER SOLEN OCH DET ÄR VARMT FÖR OMVÄXLINGSSKULL  ME LIKE VERY MUCH!!!

Jag svarar på era jättetrevliga kommentarer när jag vaknar under em  

Nu ska jag sova och jag önskar er alla en jättebra fortsatt fredag!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 28 juni 2012 21:00

Vill ni veta mer om mig?? Läs nedan  


Har du ridit…
[X]A-ponny
[ ]B-ponny
[X]C-ponny
[X]D-ponny
[X]Liten storhäst
[X]Storhäst
[X]Islandshäst


Har du töltat?: Nej
Har du ridit pass?: Nej
Vilken är din favorithäst?: Min nuvarande häst Tabasco:)
Vilken färg är det på dina ridbyxor?: Bruna, blå och rosa.
Rider du alltid i säkerhetsväst?: Nej, men alltid vid hoppning.
Har du egen häst?: Ja
Har du haft egen häst?: Ja, i 37 år nu.
Har du en häst på foder?: Nej
Har du haft en häst på foder?: Ja
Har du en medryttarhäst/sköthäst?: Nej
Har du haft en medryttarhäst/sköthäst?: Nej
Rider du i ridstövlar, shortchaps eller ridskor?: Oftast med jodphurs och shortchaps. Vid hoppning är det ridstövlar som gäller. På vintern fodrade vinterridstövlar.


Hoppning
Höjder
Vad är det högsta som du hoppat?: 155 cm (Zimé)
Vad är det högsta som du tävlat?: 140 cm (Comtesse)
Högsta oxern?: 140 cm (Comtesse)
Högsta räcket? 150 cm (Wirbelwind)
Vilken är den största hästen du hoppat?:Wirbelwind  ca 180 cm i mankhöjd.
Och den minsta?: Kadett ca 105 cm i mankhöjd.


Du har hoppat...
[X] Räcke
[X] Oxer
[X] Vattenmatta
[X] Mur/Murmatta
[X] Bank
[X] Trippelbarr
[X] Hemmagjorda hinder
[X] Stock
[X] Solfjäder
[X] Studs
[X] Tvåkombination med ett galoppsprång
[X] Tvåkombination med två galoppsprång
[X] Trekombination


Tävling
Har du tävlat hoppning?: ja
Har du ridit blåbärshoppning/ridskolehoppning/?: Nej
Har du vunnit en hopptävling?: Ja, rätt så många;)
Har du kommit tvåa?: Ja, ett antal ggr;)
Har du kommit trea?: Ja, även det:)
Har du blivit utesluten?: Ja, har både vägrat ut mig, ridit fel väg och ramlat av:S
Har du blivit felfri?: Ja
Har du någon rosett hemma?: Ja, exakt 100 st!!!
Har du tävlat hoppning i lag?: Ja, Div 2, Div 1 och Elitserien 2 ggr.
Hur gammal var du när du tävlade hoppning första gången?: Det måste har varit på min ridtravare Abbe, jag var nog kring 13 tror jag...vi tog oss inte runt hela banan....
Vilken häst satt du på senast?: Tabasco idag:D
Tävlar du hoppning i kavaj?: Ja och säkerhetsväst utanpå.


Annat
Vilken häst hoppar du helst?: Wirbelwind, dock borta sedan många år:(
Vilken häst avskyr du att hoppa?: Kan nog inte komma på någon som jag avskytt att hoppa än så länge...
Vad är dina mål i hoppningen?: Just nu att sätta igång och hoppträna och sedan att ta mig runt en bana på låg höjd med Tabasco. Har tidigare tävlat upp till Msv B hoppning med flertalet hästar. Men det var länge sedan nu. Har inga såna ambitioner nu utan vill bara hoppa för att "må bra" i hjärta och själ:D


Dressyr
Nivåer
Vad är det svåraste programet du ridit?: Jag tävlade LA:O med Wirbelwind 1990.
Vad är det svåraste du tävlat?: Samma som ovan.
Vilken är den största hästen du ridit dressyr på?: Wirbelwind 180 cm i mankhöjd.
Och den minsta?: Comtesse i LB och hon var endast 158 cm i mankhöjd.


Övningar
Du har ridit...
[X] Skritt
[X] Trav
[X] Galopp
[X] Skänkelvikning/sidvertsrörelse
[X] Öppna
[X] Sluta
[X ] Piaff, trampat eller början till piaff om det räknas!!!
[X ] Passage, halvpassage med Tabasco när han blåser upp sig...om det räknas lite;) Men inte "äkta vara"!!
[ ] Galoppiruett
[X] Samlad galopp
[X] Ökad galopp


Tävling
Har du tävlat dressyr?: Ja
Har du ridit lingondressyr/ridskoledressyr?: Nej
Har du vunnit en dressyrtävling?: Nej
Har du kommit tvåa?: Nej
Har du kommit trea?: Nej
Har du blivit utesluten?: Nej
Har du någon rosett hemma?: Nej, har endast tävlat dressyr 2 ggr. 1 gång i LA och 1 gång i LB.
Har du tävlat dressyr i lag?: Nej
Hur gammal var du när du tävlade dressyr första gången?: 17 år
Tävlar du dressyr i kavaj?: De 2 ggr jag tävlat i dressyr gjorde jag det då det var regionaltävling:)


Annat
Vilken häst rider du helst?: Tabasco:)
Vilken häst avskyr du att rida dressyr på?: Inte avskyr direkt men Zimé (min förra häst) var rätt komplicerad att rida och hoppa....min nuvarandeTabasco känns otroligt lättsam som tur är:D
Vad är dina mål i dressyren?: Tja, jag skulle vilja att både jag och Tabasco lär oss tillsammans allt eftersom. Har dock ingen brådska...vi tar det allt eftersom:D


Mvh anaby  

Av anaby - 28 juni 2012 20:18

Har just prata med min man om att jag INTE kommer till stugan på måndag  Detta pga av T:s mugg. Jag vill att den är betydligt bättre innan jag ens kan tänka mig att åka bort. T är min häst och även mitt ansvar och jag känner att jag INTE kan lägga ansvaret på pappa. Det är jag som måste SE själv hur bra eller dålig han är...om det behövs mer behandling eller om han klarar sig med nuvarande. Hans behandlingstid på kortisonsalvan är 14 dagar och "går ut" nästa söndag. Jag håller tummarna att muggen är borta innan dess så att jag kan åka till stugan då  

Det är inte lätt med djur minsann!!! Samtidigt så älskar man dem över allt annat  

Planen för nästa vecka här hemma är att sätta igång mer med joggningen och att lastträna T, rida lite lugnare pass och träna lite från marken...sparka boll och dylikt. Tror att han kommer att gilla det  

Mvh anaby  

Av anaby - 28 juni 2012 19:24

Innan jag åkte iväg för att handla smörjde jag in T med salicylsyrevaselin så att det fick verkar i några timmar.

Sedan var första stoppet på ÖB där jag handlade flertalet paket med svampar....8 st...så att jag har ett tag  De kostade endast 5 kr st och sedan delar jag dem på 2...det innebär att jag har 160 svampar att använda. Jag tror att det räcker "ett tag" i allafall   Passade på att dela på några och lägga dem i en återförslutbar plastpåse. Om jag inte har räknat fel blev det 68 st svampar. Det ska räcka i några dagar....eller kanske veckor  


 


Svampar klar för användning  


Det blev lite annat på ÖB också....kattmat....en sprayflaska...lite godis bla 1 bilpåse, 1 påse med sura remmar och 1 påse med cola nappar. De ska sparas tills på söndag när min semester börjar!! Jag måste ju fira på något sätt  

Sedan vidare till Coop för att handla mjölk, turkisk joghurt och frukt. Nu klarar vi oss tills på måndag...sonen, jag och katten  

Har ätit middag och även tvättat T:s mugg för sista gången idag. Han står just nu med Hibiscrub som ska verka ca 30 min innan man sköljer bort det. Sedan på med kortisonsalvan  

Jag har packat all mat och annat som ska med till jobbet. Fick nyaste nr av Ridsport med posten idag så den följer med så att jag kan läsa den under natten  

Det enda som är kvar innan jag åker är att byta till jobbarkläder....det går fort...som tur är  

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 28 juni 2012 15:15

Just nu känner jag gott hopp om att T:s mugg ska gå att behandla. Här kommer några bilder:


 

Bilder från i tisdags ovan.


 


Och bilder från idag ovan. Det som känns väldigt bra är att det som är på sidorna i karleden börjar försvinna...där var det absolut värst!!! Ovanför karleden är det nästan borta nu. SKÖNT som bara den!! Det har hänt rätt så mycket på bara några dagar. Det finns så att säga hopp  Jag har behandlat med kortisonet sedan måndag em.


 


Han ska tvättas och smörjas x 2 per dag i 14 dagar. 

När T var smord med kortisonet satte jag igång och kratta bort gräs från "spåret" i hagen som går ner till vindskyddet. T brukar galoppera upp & ner där och ligger det gräs i spåret som de sedan regnar på blir det väldigt halkigt...ibland går det FORT när han galopperar nerför....så då känns det bättre att "spåret" är rent från gräs  

Gick sedan in i paddocken och gjorde samma sak på 4-kantspåret där. För att sedan börja mocka ur paddocken. Jag har varit otroligt lat och inte mockat en enda gång sedan T började gå på bete  Bättre att mocka varannan eller var 3:e dag i allafall då blir det inte så mycket på en gång....

Mockade 1 skottkärra som jag ställde undan till sedan.

La ut 3 st kavalettibommar som T fick skritta över några ggr med grimma och grimskaft medans jag gick bredvid. Han var lugnet själv!! I vanliga fall brukar han "hoppa" över bommarna men idag gick han väldigt lugnt och fint över  
Gjorde iordning T för ridtur. Idag blev det barbackapad och remonttränset. Hade gärna ridit på bettlöst men ibland blir T så otroligt fjantig inne i paddocken och står bara på bakbenen och vägrar gå framåt när jag rider på bettlöst. Så fort jag tar på ett bett går han som en klocka  Han känner helt enkelt att jag INTE alls har lika mycket att säga till om bettlöst....klurig häst   Då jag inte har ridit inne i paddocken på minst 1 år tyckte jag att det var lika bra att ta bett första gången....ville inte ha något bråk med honom idag   

Skrittade några varvi varje innan jag började trava och följde 4-kanten i trav. På ena långsidan blir T lite klurig då han tycker att pappas lastbil och några björkar är "lite" läskiga och befinner sig inne i hagen Han travar förbi men blir lite stirrig just där. Dock bättre det så att han tar sig förbi utan större problem. Det blev 3 x 3 varv innan jag saktade av till skritt. Han kändes riktigt bra på slutet och jag orkade sitta både kvar på ryggen och ner riktigt bra. Det känns bättre och bättre för varje gång jag rider barbacka nu  Det blev ingen galopp idag....han var lite för stirrig för det  

Istället skrittade vi över kavalettina och red på en 8-volt. Inga problem var hur lugn som helst!!! Sedan provade jag att trava över 1 gång i varje varv. Började inte trava förrän några meter innan kavalettina och han var MYCKET lugn...har nog aldrig hänt tidigare  Ser framemot mer kavalettijobb framöver  

Avslutade med att rida lite skolor....halter..ryggning....fram och bakdelsvändning och skänkelvikning. Allt gick fina fisken!!! Skrittade av och sedan fick T sin lunch tillsammans med magnesium. Köpte 2 burkar magnesium förra sommaren när jag var i Ullared som jag inte har använt upp. Fick ett tips om att det ev. kan vara magnesiumbrist som ligger bakom T:s muggutbrott. Tänkte prova ge av det jag har kvar och se om det blir bättre. Annars blir det att ta ett tagelprov och lämna in när jag kommer hem från stugan och semestern.

Öppnade upp paddocken så att T kunde gå ut när han ville. Muggen var ju färdigbehandlad på fm redan så då behöver han inte stanna där inne längre. När jag skulle gå och tömma skottkärran har jag givetvis PUNKTERING på ett däck  SKIT OCKSÅ!!!

Dock höll pappa och hans kompis "Sme-halvan" att fixa med ena släpvagnen så jag gick hjälp att laga punkteringen  Ibland har man tur!!!! Kunde sedan fortsätta att mocka ur paddocken med ytterligare 2 skottkärror innan det var klart och rent där inne. Så sammanlagt 3 skottkärror blev det idag. Nu ska jag istället mocka ur varannan dag i allafall. T står där inne några timmar per det..speciellt när jag ska tvätta och smörja muggen. Jag vill gärna att han står där inne tills kortisonet har torkat ordentligt.

Just som jag hade tömt sista kärran och var på väg tillbaka till paddocken började det att REGNA!!! Då var jag helt klar med ALLT kring T!! Tala om tur!!! Hi hi!!!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Just nu sitter jag bara och tar igen mig och ska snart hoppa in i duschen. Sedan ska jag iväg och köpa svampar (för att tvätta muggen med) det går åt några varje dag då jag använder 2 st svampar till Hexocilen.


 


Först 1 för att ta bort det värsta dammet...sedan 1 till för att rengöra ordentligt...1 ny till Hibiscruben....och ytterligare 1 ny sedan när jag sköljer bort Hibisscruben (med en PET-flaska, fungerar absolut bäst och smidigast) innan jag smörjer med kortison. Så 4 "halva" svampar vid varje tvätttillfälle då jag delar dem på 2 men det blir ändå några stycken varje dag. Men hellre att det är riktigt rent så att muggen går bort!! Samma sak med handdukarna som jag torkar med. 1 ny handduk för varje torktillfälle. Så det blir 2 x 2 handdukar. Dock har jag små gamla handdukar som jag har klippt till från en stor.


 


De tvättas sedan på 60 grader i tvättmaskinen. Sedan har jag 1 liters joghurtburkar som jag använder när jag tvättar. Dock endast för att blöta svamparna med. Ingen svamp går tillbaka till burken smutsig igen!!! Sköljer av Hexocilen och Hibiscruben med vatten ut en PET-flaska. Funkar absolut bäst och är renligast också!!!


 

Den används endast 1 dag x 2 ....sedan åker den in i diskmaskinen för att bli riktigt ren igen. Och ALLTID handskar både vid tvättning, torkning och smörjning!! Byter även dem till nya efter sista torkningen...så att de är rena när jag ska smörja med kortisonet  


Så här ser salicylsyrevaselintuben ut:


 

Den är 2 % . Finns även som 1% och är då grön text på istället. Det här är i mitt tycke absolut det bästa för att ta bort envisa krustor. Jag smörjer tex in med salvan innan jag rider och sedan när jag kommer tillbaka har den fått verka och då tvättar jag bort salvan. Eller så smörjer jag in den när T går i hagen...masserar in ordentligt och rikligt med salva och låter verka i hagen i 1-2 timmar innan jag tvättar bort.  Har för mig att den kostar kring 50-70 kr st.


 


Hibiscrub. Finns i 250 ml eller 500 ml. Ibland från man beställa dem och hämta någon dag senare. Upplevde att 250 ml lättare redan finns hemma på Apoteket. Pris: ca 80 kr.


 

Här har jag en liten flaska Hexocil. Köpte den på Granngården. Har sedan bara köpt stora flaskor på Börjes. För att få en lättare hantering har jag istället fyllt över från de stora till denna lilla flaska. De andra tar så otroligt stor plats. Tvättar och sköljer bara ur den lilla innan jag fyller på nytt igen  

Allt som jag använder ligger i den nya mjuka plastväskan som jag köpte billigt på Jysk. Den är jättebra och smidig att bära med sig ut!!! Mycket bättre än hårda väskor. Är väldigt nöjd med den. Pris: 25 kr  


   

Det bästa är om den blir smutsig är det bara att skölja ur den och lägga på tork så är den ren och torr till nästa dag  

Så här jag gör med T:s mugg. Det finns nog en uppsjö olika metoder och tips om hur man kan behandla och göra. Kom igång att det finns inga rätt eller fel!! Man får prova sig fram VAD som funkar på just min häst  


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Nu ska jag hoppa in i duschen och åka iväg  göra ett ryck innan det blir dags för middag!!!

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards