anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under november 2014

Av anaby - 30 november 2014 21:20

Jag har haft en bra vecka och helg på jobbet  Det känns bra att vi slipper vara dubbelbemannade nu!! Det har varit tungt för ALLA i arbetsgruppen!!

Gick och la mig direkt jag kom hem från jobbet. Och sedan tog jag bilen ner till stallet med en massa utrustning...som behövs där nere.... när jag vaknade vid lunchtid. Började med att ge T kraftfoder och sedan har jag fyllt på bägge höhäckarna och fyllt på nya hösäckar så att det finns till senare under veckan. Är så skönt när det redan finns färdigpackade hösäckar så att jag bara kan fylla på höhäckarna!! Gillar när det går att planera och göra jobbet lite lättare under resten av veckan  Mockade sedan hage + vindskydd och fyllde på med vatten i Termobaren. Imorgon ska jag och Henrik åka och köpa en massa spånbalar. Blir åtminstone 10 st så det räcker ett tag!! Använder ca 1 varannan vecka ute i vindskyddet så det kommer att räcka några månader om jag har tur  Blir jättebra!!

Imorgon blir det att rida på fm och det ser jag framemot  Ska också ringa min vet och beställa tid för vaccinering och tandraspning under den här veckan. Så får jag se när han har tid att komma ut till oss.

Efter stallet blev det en dusch och sedan har familjen varit ute och ätit middag. Jag drack en Mariestad till maten....gott   Jag som knappt har druckit öl på över 20 år börjar tycka att det känns rätt ok  Medelålderskris?? Eller något annat   

Har landat hemma för en stund sedan och nu blir det att ta itu med resten av "måstena".....städa...baka till styrelstmötet imorgon...ta hand om tvätten och en massa annat  Bäst att sätta igång så jag får gå och lägga mig och sova någon gång!!! Tur att jag är en äkta "nattskata"   Blir nog att blogga sent imorgon efter styrelstemötet!!

Ha en fortsatt jättebra söndag och chilla lugnt gott folk!!

Mvh anaby  

Av anaby - 29 november 2014 20:24

Hade en bra natt på jobbet och det var lite trafik när jag körde hem på morgonen  Åkte ner till stallet för att fixa klart med T på en gång då jag och Henrik skulle åka och handla på em.



En nöjd T som fick kraftfoder   


 


Lite lera finns kvar efter senaste leravällingen...men nu är det förhoppningsvis slut på det  


 


Marken har frysit och förhoppningsvis kommer det snö nu framöver!!


   

Termobaren måste vara den absolut bästa uppfinningen för oss hästägare vintertid  


 

Bättre bild tagen på dagen av samma motiv som ovan  Den här Termobaren är hemgjord men det finns en uppsjö "färdiga" som säljs av olika företag  Kan varmt rekommendera en Termobar till alla hästägare vintertid oavsett om hästen går på lösdrift eller endast är ute dagtid. Oslagbar  


Sedan hem och sova några timmar efter det åkte jag och Henrik iväg till Willys för att handla mat. Och efter det blev det middag och sedan har jag "själv-dött" i soffan....luften gick ur mig...tyvärr   Gissar att det beror på att jag ska jobba min 5:e natt den här veckan. Börjar bli sliten nu  Men ser framemot att få vara långledig nästa vecka  

Lite som finns på "to-do-listan" är:

Köpa spånbalar

Styrelsemöte med Distrikt Västerbotten

Ringa Vet och beställa vaccinering och tandraspning till T

Rida x flera!!

Fixa med olika projekt här hemma!!

Alla "måsten" som ska göras!!

Ja, det kommer nog att finnas en hel del att göra gissar jag  

Nu ska jag alldeles strax åka iväg och jobba sista natten!!
Ha en fortsatt jättebra lördag och chilla lugnt gott folk!!

Mvh anaby  

Av anaby - 29 november 2014 08:45


 
 

Väl hemma var planen att rida men pga vädret och ett bankbesök fick jag ställa in ridturen ...tråkigt nog Jag skulle in på Swedbank och öppna upp ett bankgiro till Distrikt Västerbotten men det gick INTE alls?? På banken visste INGEN hur de skulle göra för att öppna upp ett bankgiro till en Ideell förening? De skulle ringa och höra av sig när de visste....återstår att se NÄR det blir  Tänkte åka till Handelsbanken under nästa vecka och höra om de kan hjälpa till istället. Tja, man blir liksom inte riktigt klok på vissa saker  

Gick ner till stallet när jag kom hem och har packat hösäckar så det räcker över helgen. Tyckte att det var för blött i marken för att fylla på stora höhäcken. Så det får torka upp i marken i några dagar innan jag fyller på den igen.

När allt kring T var klart var det bara att gå hem och förbereda sig inför nattens jobb. Det har gått bra att jobba torsdagnatt och sedan har jag sovit bra på fredag under dagen. På fredag åkte jag ner till stallet på em men nu blev det på morgonen istället då jag inte mockade. Känns skönt att slippa mocka någon morgon när man jobbar!! Blir lite mer jobb imorgon söndag när jag "går av" men det får man ta då  Nu blir det att sova och sedan ska jag och yngsta sonen och handla mat. Sedan ska jag sätta mig och fortsätta sy på kardborreband på magnettäcket innan jag börjar jobba. Tja, det är väl ungefär VAD som händer idag  Inte mycket med andra ord  

Ha en fortsatt jättebra lördag och chilla lugnt gott folk!!

Mvh anaby  

Av anaby - 14 november 2014 14:12

Igår kväll var jag på möte i Ö-vik med Mittsvenska Ridtravarföreningen. Vi satt i 3 timmar och pratade och det var en mycket givande möte  Det känns som om vi kan få ett riktigt bra samarbete i framtiden!! Mer om detta kommer sedan!!

Jag hade turen att få sova över hos en kompis i Ö-vik efter mötet så jag slapp åka hem i mörkret 

Det blev en uteritt med T och han skötte sig bra som vanligt   Min stora fina bruna häst  

 

Trots att underlaget var hårt så väljer jag att trava en hel del med honom. Bättre att trava på plant underlag och under kontrollerade former än att han ska "leva rövare" i hagen och vricka sig  Nu blir det vila för honom tills på måndag då jag är borta resten av helgen!!

Det var inte så mycket att göra i stallet men jag fyllde på med 1 hösäck för att underlätta för Fredrik som ska ta hand om T i helgen. Fyllde på med helt nytt vatten i Termobaren och sanerade vid stora höhäcken. Sedan gick jag hem för att packa det sista. Ställer mig i duschen och inser att det bara är KALLVATTEN i kranen  Självklart har panndjäveln stannat  Bara att kliva ur och tvätta "katt-tvätt" med kallvatten istället  

Önskar er alla en jättebra fortsatt vecka och helg!!

Mvh anaby  

Av anaby - 12 november 2014 14:05

Idag blev det sovmorgon och sedan var det bara att gå ner till stallet för att rida på T. Han har satt mitt tålamod på prov rejält idag  Någon gång per år kastar han sig undan precis som man ska ta på honom grimman....och kan hålla på ett tag. Jag brukar inte bry mig så där jättemycket utan ignorera honom och göra annat istället  

Så idag kastade han sig undan 3 ggr och då ignorerade jag honom och gick iväg för att mocka. Efter det var klart provade jag ingen och samma sak....han kastade sig iväg 3 ggr. Jag blev less och ignorerade honom igen då jag vill att han ska komma till mig!! Började istället att fylla på hö i höhäckarna 3 + 1 säck. Packade 4 st nya säckar med hö också så att det finns klart efter helgen.  När jag var klar med det stog han "giv akt" och gnäggade och väntade tills jag tagit på grimman  UPPDRAG SLUTFÖRT!!!

Idag var tyvärr -grader och hårt i marken men jag har ändå travat för T ska vila hela helgen. Så det blir samma sak imorgon...trav som vanligt för att han inte ska vara helt galen på måndag när jag ska rida igen. Nu är det bara att hoppas att snön kommer inom en snar framtid!!

Ridturen idag gick bra  Det var bara vid ett tillfälle som jag "hängde löst" så att säga  Vi kom och travade och det blev tvärnit vid en trädstock vid sidan av vägen  T kastade sig runt och jag blev irriterad och gick på med skänkeln och då blev det ett stort bakutsprång....ajabaja matte....men jag är ju av det envisare slaget så jag ger mig inte i första hand   Vi kom på "rätt köl" igen och resten av ridturen gick fina fisken  


 


Älvutsikt   



Nästan hemma igen   


   


Idag kände jag mig som "Anna 12 år" med mitt rosa ponnyinfluerade schabrak med brodyr Men jag kan också känna att det är ganska härligt att få känna sig ungdomlig också  


 

Visst är det fin brodyr?

Eftersom allt redan var klart innan ridturen var det bara att fylla på vatten och ge mat och sedan gick jag hem för att ta mig en dusch!!! Nu blir det en road-trip till Ö-vik där jag ska träffa Mittsvenska Ridtravarföreningen och diskutera ett ev. samarbete i framtiden  Ska både bli spännande och kul att träffa dem  

Bäst att lägga på en rem!!
Ha en fortsatt jättebra onsdag och chilla lugnt gott folk!!
Mvh anaby  


Av anaby - 11 november 2014 16:08

Här kommer en bild från gårdagens fotografering!!


 

Mvh anaby  

Av anaby - 11 november 2014 13:15

Ja, hur ska jag förklara min upplevelse med fotograferingen igår med min fd jobbarkompis Stig!!

FANTASTISKT OCH WOW 

Jag har hela mitt liv haft en konstig och skev kroppsuppfattning pga alla elaka kommentarer som jag har fått genom HELA MITT LIV!! Till slut blir det tyvärr så att "lögnen blir en sanning" och man tror verkligen att det är som folk säger...trots att det INTE är så i verkligheten! Det är otroligt jobbigt att ALDRIG vara nöjd med sig själv....varken utseendemässigt, kroppsmässigt eller viktmässigt....det tär något fruktansvärt på en att INTE vilja se sig själv i spegeln eller vilja träffa folk vissa dagar Mentalt är det "ett rent helvete" att alltid känns sig liten och misslyckad för att folk alltid ska klaga på en  Men eftersom jag den senaste tiden har gått igenom en hel del förändringar i mitt liv bestämde jag mig för att även "jobba på" att stärka min självkänsla och mitt självförtroende!!!

Det kändes som om det var dags att ta itu med det innan det blir för sent!!

Jag började med att låta min son fota mig ute under äppelträdet och de bilderna blev jag jättenöjd med  Det kändes bra att få se "en annan sida" av sig själv som jag INTE är van vid att se men ändå gillade och som andra ser Jag gissar att det här är någonting som jag kommer att få jobba med resten av mitt liv...ingenting som "går att reda ut" på en gång utan det kommer att ta tid! Men det känns bättre allt eftersom och för mig känns det fantastiskt att känna att jag också "har ett värde som människa" och INTE är sämre än någon annan  

Allafall så åkte jag iväg till Studion och Stig och var MER än nervös....klarade inte av att äta middag innan  

Hade tagit med mig 5 klädombyten uta-i-fall-att....hade ingen aning om vad jag skulle ta på mig  

Vi började med jeans och kavaj och sedan gick vi vidare till 3 olika klänningar  Först kändes det grymt stelt och obekvämt men sedan när det lossnade kändes det jättebra!! Jag hade väldigt både roligt och trevligt  Många skratt blev det och prat om gamla jobbatider och allt möjligt!! Jag fick se prov på några bilder direkt i studion och jag kan knappt fatta att det är jag!!! ÄR HELT CHOCKAD  

Det bästa med hela kvällen var att jag verkligen fick känna mig både snygg, vacker och sexig  

DET HAR JAG ALDRIG KÄNNT FÖRUT PÅ EN OCH SAMMA GÅNG!!!

När jag kom hem fick jag 2 provbilder via FB och de var otroligt fina!! Så klart började tårarna rinna men vilken härlig känsla att äntligen få vara "nöjd" med sig själv!! Synd bara att det har tagit mig 47 år att bli det  

Nu väntar jag med spänning på resten av bilderna och gissar att det kommer att bli omtumlande att titta på dem!!

Men längtar samtidigt....skulle nog säga att det känns som skräckblandad förtjusning!!

Den härligt braiga känslan jag hade igår mentalt sitter i idag och jag hoppas att den kommer att sitta i hela veckan!! Jag kommer att behöva det framöver  

Jag skulle vilja tipsa ALLA kvinnor att unna sig en studiofotografering för att få känna sig snygg, vacker och sexig för en kväll!! Det gör verkligen under för självkänslan och självförtroendet  Att få vara "fotomodell" för en kväll och komma bort från nuet och verkliga livet!!! WOW vilken upplevelse 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Idag tisdag var det bara att "komma tillbaka" till verkligheten igen  och stiga upp när väckarklockan ringde....gå ner till stallet och förbereda inför Hovisbesöket. Inte fy skam heller faktiskt   Nu har T fått vinterskor, 4 broddar runt om och snösulor!! Det blev "guldskor" med fasta broddar bak och "vanliga" vinterskor och broddar fram. 

LÅT VINTERN OCH SNÖN KOMMA FÖR VI ÄR FÖRBEREDDA NU  

Sedan blev det en uteritt för mig och T till kyrkan i regnet!!! Pigg och glad häst och lika nöjd matte  Mycket trav och det funkade bra!! Var inte så mycket folk ute på vägen idag heller men han är ändå så pass lugn i dagsläget att det går bra att trava förbi folk på vägen och han är lugn och fin  


   

Vägen är helt perfekt att rida på nu!!! Undrar hur länge??


Hade redan hunnit mocka medans jag väntade på Hovis så det som var kvar var att trampa ner höet och fylla på med nytt vatten i Termobaren  Härligt att det går fort i stallet vissa dagar  

Hem för att äta frunch och chilla lite innan alla "måsten" ska påbörjas  Det är tur att det är lika för alla!! Hi hi!!

Ikväll blir det styrelsemöte med Distrikt Västerbotten. Det första på länge!!

Nej, dags att sätta igång med alla "måsten" innan det blir kväll!!

Ha en fortsatt jättebra tisdag och chilla lugnt gott folk!!

Mvh anaby  

Av anaby - 10 november 2014 14:32

Jag har sovit som en sten inatt och det känns jättebra  Jag vaknde t.o.m innan väckarklockan ringde imorse!! Det händer inte så ofta!! Idag var jag in valet och kvalet HUR jag skulle göra med ridningen  Snön är borta men på vägen är det isgata på vissa ställen. Då T endast har 2 broddar i trakten än så länge. Hovis kommer imorgon och skor med 4 broddar och snösulor. Men, det är ju då det  Jag gick ut för att kolla läget på vägen och tyckte att det såg ganska isfritt ut!! Bäst att göra ett försök allafall!! Så jag gick ner till stallet och gjorde iordning T för ridtur. Skrittade ut på vägen och det var helt ok underlag  Lite is på vissa ställen men broddarna tog bra så han halkade INTE någonting alls!!! Det kändes otroligt bra  

Vi red till kyrkan och tillbaka. Mycket trav och det skyggades lite för vissa snöfläckar som inte hunnit försvinna  Men annars skötte sig T väldigt bra  Minimalt med folk på vägen då jag red på fm!!! PERFEKT!!!


 

Som ni ser är all snö bort nu  Det ska bli regn under kvällen och regna tills imorgon!! Jag vill hellre ha snö och kallt än detta regn och rusk!! VILL HA SNÖ NU ELLER HELST IGÅR!!! GE MIG!!!


Idag var "slödag" i stallet....endast ridning och ge T mat och fylla på vatten och sedan hem  Gjorde allt det tunga jobbet igår!! Åkte iväg för att tanka på vägen hem och hämta ut pengar till fotograferingen ikväll. Sedan hem för att fixa med kläderna och välja ut VAD jag ska ha med mig  Har tagit med flera ombyten så får jag se vad fotografen säger  Tror nog att det finns någonting som han gillar bland allt jag tar med mig  Eller jag får väl hoppas det!!! Hi hi!!

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll och chilla lugnt gott folk!!
Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards