anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under maj 2014

Av anaby - 16 maj 2014 12:55

 
Idag är det exakt 7 år sedan Zimé och Sixten somnade in!! Den dagen var bland det jobbigaste jag någonsin varit med om  Dels hade jag haft bägge djuren i 17 år och sedan mådde jag VÄLDIGT dåligt hela 2007  


Zimé var 18 år gammal när hon somnade in 16/5 2007 och då hade jag ägt henne i 17 år. Jag var och hälsade på henne hos uppfödaren första gången när hon var 3 månader gammal   Det finns MYCKET minnen med henne....både bra och dåliga  Jag har bla råkat ut för 2 svåra ridolyckor med henne och är tacksam att det gick så pass bra som det gick med facit i handen  Jag lever och kan gå, prata och är så normal som jag kan bli  

På Zimé upptäcktes pålagringar både höger fram och bak när hon var 13 år gammal. Prognosen var INTE god så veterinären förberedde mig på att hon INTE skulle bli bra efter några behandlingar. Men efter 2 behandlingar med kortison var hon HALTFRI och jag fick åka hem med infon...du får se hur mycket ridning hon "tål" och hur länge hon håller!! Jag tog ett beslut redan då att om hon blev HALT igen pga sina pålagringar eller någon annan ny skada som också var allvarlig...skulle hon få somna in!! Det tog 5 år innan det blev en ny skada på henne och då var det dags för mig att ta "det beslutet" som jag hade bestämt mig för att ta. Dock innebar det INTE att det var lättare att ta beslutet men som djurägare anser jag att man har ett ansvar gentemot djuret när man har gjort köpet....den dagen djuret inte mår bra av olika orsaker är det jag som djurägare som har ett ansvar att tillsammans med en veterinär rådgöra VAD som är bäst i den situationen. Är det "slutstationen" så att säga är det bara att "gilla läget" och göra det som krävs för att djuret ska slippa ha ont och lida !!

Om ni vill läsa hur det gick till när Zimé somnade in kan ni gå in under kategorier och leta reda på:

R.I.P enormt saknad

Så finns allt där att läsa!!!

   


             

Sixten tog vi hem när han var 7 veckor gammal och han fick sedan flytta med oss till Västerås när vi bodde där i 3 år. Han följde med oss hem igen och fick då bo på samma ställe fram tills det var dags att somna in. Sixten var en sån här katt som man bara får en gång i livet   Skulle helst "in i skinnet" på en när han satt i knäet och ville vara uppi en hela tiden  Den socialaste katten jag någonsin träffat!! Och superdupersnäll med barnen när de var små  När det var dags var det väldigt jobbigt för mig och barnen men jag vet att jag tog rätt beslut även om det var jobbigt och tråkigt  Sixten hade nämligen börjat gå ner i vikt väldigt mycket trots att han åt hur mycket som helst....började tappa tänderna....sov så gott som dygnet runt och var nog i princip döv!! Han hörde INTE när man ropade på honom och uppfattade INTE när det kom en bil på vägen så både mamma och pappa såg honom flera ggr nästan hamna under bildäcken med hjärtat i halsgropen för att han inte uppfattade bilarna. Så det var dags och hög tid att göra någonting innan han blev påkörd eller somnade in någon annan stans än hemma!!

Barnen var INTE glada på mig kan jag säga men jag vet att jag tog helt rätt beslut den dagen även om det var en jobbig dag...och jobbiga dagar som följde .....


       

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards