anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under november 2012

Av anaby - 30 november 2012 19:29

Nu känns det som om jag har fått tillbaka dygnsrytmen eller sovtiderna...kan man säga  Har sovit bra inatt och jag kände mig utvilad och ganska pigg när jag vaknade idag  Hann med att se några avsnitt av Dallas innan jag gick ner till stallet för att rida. Idag var det HALVSTORM ute!! SUCK!! Men eftersom T stog igår var det bara att "gilla läget" och rida idag  Men eftersom han fick vaccineringssprutan igår halverade jag rundan och endast lite trav idag.

Kan säga att idag fick T rejäl huvubry  När vi kom nedanför växthusbacken visade det sig att vid vägkanten hade de röjt undan en massa träd...hmmm!! Det såg ju T så klart  Han tyckte att det var väldigt läskigt  

Tur att vi kunde trava på höger sida så att han kunde spana på snedden på vänster sidan...där träden låg...vi travade till kyrkan...skrittade tillbaka och travade en kort sväng till. Egentligen ska han endast skrittas idag MEN min veterinär har sagt att man kan trava lite om hästen INTE blir svettig. Så jag har lyssnat på det. Nu ska han ändå vila lördag och söndag så det känns INTE som någon katastrof att trava lite idag. Kan säga att idag LÅG HAN PÅ I HANDEN hela tiden....dels på träden som låg bredvid vägen men också pga halvstormen  

När vi sedan skulle skritta hemåt började det blåsa ÄNNU MER!! Men tack för det....suck!! T blev lite stressad och taktade ett tag men det blev aldrig så mycket att jag kände att nu MÅSTE jag kliva av..vilket kändes bra!!! När vi passerat grannen i det röda huset började han slappna av...då tog även träden på andra sidan vägen upp en del av blåsten.....så det avtog den del   Vi landade hemma helskinnade och jag var alldelens stel i ansiktet av kylan när jag kom till vindskyddet  

T fick mat och magnetbehandling. Sedan började jag mocka och fixa med höet. Hämtade vatten. När allt var klart ute gick jag in och började packa hösäckar. Det blev sammanlagt 13 hösäckar idag. Det finns kvar löshö så det räcker till några säckar till  

Sedan tog jag av magneterna och tog på det fleecefodrade regntäcket idag då det blåser så otroligt mycket. T gillar ju INTE täcken men jag tror att han kommer att känna sig ganska nöjd med det täcket inatt ändå  

Han hade även lyckats trampa sig med broddarna strax nedanför kronranden innan ridturen. Så jag gick hem för att hämta "blåsprayen" och tog bilen ner igen....sprayade på såret och åkte hem. När jag landade hemma passade jag på att fixa lite i trappen där jag har T:s alla tillskott. Nu är det påfyllt med: B-vitamin, multivitamin, magnesium och snart även nypon  Hittade även en nätkorg till morötterna!!! En större som står i trappen ner till källaren och 1 mindre som står i farstun  Gick vidare ner till källaren och la undan all rosa utrustning som var tvättad och plockade fram den RÖDA utrustningen som nu ska ner till stallet imorgon    Gjorde också iordning en IKEA-kasse med "ljus" tvätt och en med "mörk" tvätt från stallet. Blir lättare när man ska tvätta om man redan sorterat dem  Avslutade med att sopa trappen ner till källaren och bytte tvättmaskinen innan jag gick upp och började med middagen!! Tjjjoohho!!!

Efter middagen öppnade jag "min & T:s julklapp" se separat inlägg med bilder.

Nu sitter jag i soffan och ska snart slå på TV. Men först ska jag hämta lite vin...lite chips & dipp...och annat smått och gott  Snart börjar X Factor och Warhorse är programerad att spelas in från Cmore kl.20.00  

Äldsta sonen ska fira körkortet med att bjuda sina kompisar på "bastu & badtunnekväll"...tur att vi är hemma så att de inte river stället  Nej, då jag är inte orolig alls  

Nej, gott folk!! Nu måste jag skynda mig om jag ska hinna se på X factor!!!

Ha en jättesuperduperbra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 30 november 2012 19:14

Jag hämtade ut paketet igår men det fanns ingen ork till att packa upp det igår....så jag väntade tills jag kom hem från stallet under em istället  Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge...heter det ju  

Paketet var rejält stort!!


 


Opppsss!!!!


 


68 cm högt....


 


68 cm långt....


 


...och 42 cm brett   


Jag plockade till slut ut en JÄTTEFIN bomlös westernsadel med en brun westernfilt och sadelgjord  


 


ME LIKE  



Den är helt i läder och bomlös. Det ska vara några små skönhetsfel på den. De syns knappt utan man måste kolla väldigt noga för att kunna se att det är någonting. Kan tänka mig att de kommer att bli mindre synliga när man har smort sadeln några ggr  


   


Undersidan har flyttbara paneler  



 


Superbra!!! Jag längtar tills jag ska prova den på T...blir på söndag  Då det ska snöa imorgon  


 


En brun westernfilt och en vit sadelgjord  


 

Sedan fick jag även den är i paketet!!! VILKEN SERVICE!!! Det är första gången som något företag har skickat med en kundretur!! Förmodligen kommer jag inte att behöva använda den men det är suveränat bra att den finns med i paketet  STORT + från mig  



När jag ändå beställde från Naturhästen blev det den här DVD om lastning...det var rea på den...och även 2 st grimhakar till repgrimmor. Även de på Rea  


 


Jag skickade även in en beställning till Börjes. Det blev 2 kit med plaststigbyglar och tåskydd.


       


  Jag har tänkt göra 3 olika set som jag kan använda till G4:an. 1 set i rosa...1 i röd och 1 i guldfärg. Har köpt både grundfärg....färg och lackfärg...så nu vore det väl ändå själva den OM färgen skulle lossna  

Ska göra "underarbetet" ordentligt och använda sandpapper för att rugga upp ytan. På de gamla måste jag ta bort den mest av färgen och sedan använda MYCKET sandpapper för att grundfärgen ska fästa.

Förhoppningsvis kommer jag att kunna börja med det här projektet under nästa vecka. I helgen kommer jag att koncenterar mig på att fixa och dola hemma vid istället  Det behövs det också!!

Mvh anaby  

Av anaby - 29 november 2012 21:51

Japp!! Idag har jag varit borta i 5 timmar!!! Helt sjukt länge MEN jag fick otroligt mycket gjort  

Först hämtade jag ut Selevitan på Apoteket. Mamma gjorde några ärenden i affärer runt omkring. En sväng på ICA och Systemet hann vi också med innan vi åt lite middag  

Vidare till en tygaffär för att köpa kardborre till reflexländtäcket och den ROSA reflexhuvan som jag ska sy.

Vidare till Biltema för att köpa 2 rosa reflexvästar, röd sprayfärg (till stigbyglar) och en liten grön presenning (till miljöträning).

Pust!!!!

Dags att åka till Jula för att köpa tillbehör till Fredriks bil!!! Det blev bla en kupévärmare, isskrapa, en kombinerad isskrapa/borste, frysfilt till framrutan och nya kontakter så att L-O kan byta ut den som är trasig på motorvärmarkablen...

Vidare till Willys för att handla något NYTTIGT....dvs mat  

Sedan vidare till Spelbutiken på ICA där jag hämtade ut 2 paket. Självklart gick vi in på ICA också....och köpte bla de "specialdesignade pepparkaks trådrullarna" som smakar sagolikt gott  

Sedan vad det som tur var dags för sista stoppet!! Att hämta "julklappen" och ett annat paket.

Jag lyckades bära och hämta den själv trots otympligt paket och storögd "ung" expedit   Det var nog dagens bästa !!! Hi hi!! Läs separat inlägg om det  

Jag har inte orkat med att fota någonting eller öppnat något paket än  Tänkte göra det imorgon istället när jag är piggare!! Just nu är jag bara GLAD att allt är hemma...både det jag har köpt och alla paket  

Blir lite "skräckblandad förtjusning" imorgon när jag öppnar julklappen!!

HÅLL TUMMARNA ATT DEN ÄR FIN!!!!

BILDER KOMMER IMORGON  

Nu ska jag fortsätta se på TV tills det blir dags att hoppa i bädden!!

Ha en fortsatt jättebra sen torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 29 november 2012 20:46

Jag kan bara inte låta blir att berätta om när jag skulle hämta ut min & T:s julklapp idag  Jag och mamma hade varit och handlat i 5 timmar och sista stoppet var att hämta ut julklappen  När jag kommer in till utlämningsstället står en yngre kille i 20-årsåldern i kassan. Jag lämnar fram kollinr till mina bägge paketen som jag ska hämta ut och tar fram körkortet.

Hör efter en stund...pust...stånk och stön  Till slut tar han sig fram till disken med bägge paketen  

Kollar så att allt stämmer och jag får tillbaka körkoret. Jag greppar paketen...varav julklappen är STOR och otymplig...men som hästmänniska är man ju van att bära både spånbalar, torvsäckar och diverse olika fodersäckar.

Killen säger: jag kan nog inte hjälpa dig att bära ut det!!

Efter jag greppade paketet höll jag andan och hoppades på att det INTE skulle vara så himla tungt!!!

När jag lyft upp paketen säger killen: Men hur ska det här gå?? Jag går och öppnar dörren åt dig!!

Sedan stog han med stora ögon och tittade på mig när jag bar bort paketen...medans jag säger: Det känns helt ok!! Det var lättare än jag trodde!! Vilket det var...jag trodde ärligt talat att det skulle vara MYCKET tyngre än det var...stort + i kanten på det  

Killen öppnar dörren och säger: Då är det nog jag som är klen!!!

Nej, då säger jag.....paketet är bara lite otympligt!

Kan tänka mig att det kändes en aning för en yngre kille när en medelålderskvinna kommer in och lyfter upp ett stort och tungt paket utan problem när jag har stönat och stånkat en hel del  Men det bjuder jag på  

Undrar vad killen kommer att tänka nästa gång han ser mig    

Ska ta kort på paketet så får ni se hur stort det var  Hi hi!

Mvh anaby  

Av anaby - 29 november 2012 11:21

Jag hann bara stiga upp och göra iordning frukost så ringde veterinären och frågade om det gick bra att han kom på en gång?? Japp!! Så klart!!! Var bara att hoppa i kläderna och borsta tänderna och gå ner till stallet  

Idag blev det vaccinering och tandraspning. Inga problem med sprutorna. T står helt lugnt   Jag har valt att ge honom lugnande inför tandraspningen för att han inte ska behöva jaga upp sig. Funkar jättebra!! Han hade lite små piggar som raspades ner. Fick Selevitan utskrivet på recept. Så nu klarar vi oss på selenfronten i 1 år igen    Sedan fick T stå och småsova lite i boxen medans jag mockade, fylle på vatten och trampade ner hö. Han var fortfarande sömnig när jag gick hem. Han ska få stå inne och piggna till i 3 timmar och sedan släpper jag ut honom i hagen igen  

Nu ska jag äntligen äta min frukost  och ta igen mig lite. Ska gå ner och släppa ut T vid 14.00-tiden och sedan ska jag och mamma iväg och shoppa lite. Jag ska bla på Biltema, Jula, Apoteket, ICA....och några fler ställen. Bäst att skriva en handlingslista så att jag inte kommer hem och ha glömt hälften  Man vet ju aldrig  

Nej, gott folk nu ska jag se på lite Dallas och chilla en stund  

Ha en fortsatt jättebra torsdag!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 28 november 2012 15:27

Jag har inte sovit lika bra inatt...sov för mycket igår natt helt enkelt  Men så blir det ibland  Förkylningen känns bättre och bättre för varje dag!!! HÄRLIGT!!! Hoppas att det fortsätter att gå åt rätt håll  

Efter lite chill i soffan med några avsnitt av Dallas gick jag ner till stallet för att rida på T  Idag har det kommit lite mer snö..inte mycket men det syns att det blir vitare och ljusare...framför allt på em och kväll  

Jag är glad och tacksam så länge det INTE regnar!!

T kändes lugn idag med när vi skrittade iväg  Han har verkligen ett bra temperament  

Började trava som vanligt vid växthusbacken.....en lite tvärnit där det var väldigt vitt på sidan av vägen...enligt T  Förutom det skötte han sig väldigt bra!!! Lyssnar väldigt bra både på "framåt & tillbaka"...krävs bara en liten förhållning eller att jag sitter till så lyssnar han på en gång  

Skrittade nedanför kyrkan och just som jag skulle börja trava såg jag 2 hundar som var lösa. Satte igång i trav och såg att ägaren kopplade dem....saktade av och skrittade förbi dem och sedan trav igen. Inga som helst problem att skritta förbi dem och var helt lugn även när jag satte igång traven igen  Travade uppför backen och skrittade ner. När jag ville trava igen var det en MYCKET lugn och sansad trav....ME LIKE  

Skritt till sista travsträckan....och där plockade jag ihop honom allt eftersom och satte mig till slut ner.

WOW-känslan infann sig omgående och även mitt leende  Det går nog inte med ord att beskriva känslan men hans trav blir så där stor, luftig och scwungig.....jag får riktigt koncentera mig för att kunna sitta ner och inte stutsa omkring  Så fort jag tar en förhållning lyssnar han....så fort jag går på med skänkeln för jag en reaktion och så fort jag sitter till i sadeln...gör han halt  ME LIKE!!!

Mycket beröm och hästgodis när vi sedan skrittade hem på lång tygel  Jag kommer att utöka våra ridturer så fort det kommer snö så att underlaget blir bättre men tills vidare för den här rundan duga. Han känns otroligt lugn och fin men framför allt reglerbar och jag är väldigt nöjd med honom i dagsläget  

Idag kändes han ÄNNU trevligare motför igår!! Hur det nu är möjligt!!! JAG ÄR OTROLIGT BORTSKÄMD  

Väl hemma igen fick T mat och magnetbehandling. Sedan blev det mockning, fylla på vatten och trampa ner hö. Gick ganska fort att fixa allt idag så jag har gått hem medans T får sin magnetbehandling idag. Kommer att ta bilen ner lite senare...jag ska ändå iväg och hämta ut 1 paket på ICA...så jag åker förbi stallet i samma veva  

Håller på att chilla lite och snart ska jag börja med middagen!! Blir att fortsätta med städningen ikväll och även sätta igång att tvätta  

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 27 november 2012 16:24

Jag tog det lugnt på fm och såg på några avsnitt av Dallas innan jag gick ner till stallet. T blev verkligen överlycklig att se mig...tror att han förstog att det var ridtur på G  Han är ganska smart den där hästen  

Hade ingen större förhoppning om någon "bra" ridtur idag utan trodde att det mer skulle bli att "rasta" häst idag  

Upp på hästryggen och iväg....T var lugn som en filbunke?? Hmmm!!! Började trava vid växthusbacken....fortfarande en otroligt lugn och fin häst  WOW!!!! Saktade av och skrittade nerför backen och en liten bit till....trav och fortsatte trava uppför backen....skritt ner och sedan trav. Kan säga att han var minimalt stökig idag....ville ju gärna trava men han var inte alls så där att man skulle eller måste iväg och kastade sig som han kan göra när han har vilat. Utan så fort jag tog i honom fortsatte han att skritta...började sedan trava lugnt när jag ville!! WOW!!!

Väldigt lugn och trevlig HELA tiden!!!

Skrittade tills det var dags för sista travsträckan. Samma sak där..inga problem att börja trava utan här väntade han tills jag ville trava  Började med att rida lätt och plockade ihop honom allt eftersom. Satte mig ner och han kändes så där riktigt, riktigt lugn och fin  WOW-känslan infann sig och även leendet på mig  

Så fort jag satte mig tillbaka stannade han och stog stilla....duktiga häst  


 


Mycket beröm och hästgodis blev det då ridturen var helt fantastiskt bra idag!! Speciellt om man tänker på att han vilat i 5 dagar!! Är otroligt glad och tacksam att det gick att trava så pass mycket idag. Gissar på att han kommer att vara ännu trevligare imorgon...om det ens går  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skrittade hemåt och kände hur tårarna rann....denna underbara häst som blivit så otroligt trevlig!! Det var INTE många som trodde att det skulle bli någonting av honom överhuvudtaget....var nog bara jag och förra ägaren Kerstin som någonsin trodde att han skulle bli HÄST i slutändan  Mycket jobb och tålamod har det krävts men jag har fått en sån otroligt trevlig och smart häst i slutändan!! Han VET exakt när han varit duktig  Så fort det kommer en cyklist eller bil...stannar han och står stilla tills de har kört förbi...och väntar på klapp och sin hästgodis  Sedan han blev rädd för bilen hos grannen stannar han så fort vi passerat garaget och vänder sig om för klapp och sin hästgodis. Han VET så väl att han gör rätt och har varit duktig  Listan kan göras hur lång som helst om när han VET om att han gör rätt men då skulle jag tråka ut er  Det här är nog den enda hästen som jag INTE har tävlat på men ändå lärt mig så otroligt mycket tillsammans med nästan varje dag  Sedan är det så underbart roligt att rida på honom när han är så lugn och harmonisk!! Många säger att de vill ha hästar som har mer temperament och som går framåt...jag är tvärtom....de hästarna är jag less på....jag vill ha lugn och harmoni istället  Jag går hellre på en häst lite mer och har en lugn häst än en som hela tiden bara ska framåt som man får bromsa upp hela tiden. Orkar inte med sånt något mer!!

Nu på "äldre dagar" vill jag har lugn och ro och njuta av min ridning och min häst istället  Och jag har verkligen fått det jättebra med min häst!! Jag varken kan eller ska klaga utan säger bara:

LIFE IS GOOD   

Ska också tillägga att vi är alla olika och gillar olika typer av hästar!! Vilket innebär att det finns en häst till alla typer av ryttare  Och för egen del föredrar jag lugna hästar  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Väl hemma igen blev det mat och magnetbehandling till T. Hans bakben var lika fina innan ridtur som efter  Han kommer att få magnetbehandling i några veckor till ändå efter ridning. Bättre att förebygga ett tag till!!

Sedan var det bara att sätta igång och "jobba"....mocka...fylla på hö i lilla och stora höhäcken. Sanera nedanför stora höhäcken och fylla på nytt vatten i Termobaren.

Det har kommit lite, lite snö idag...någon mm...jag hoppas att det kommer mer under veckan!!! Det blir ju så mycket ljusare och trevligare med snö!! HOPPAS, HOPPAS!!!

T fick magnetbehandling i ca 1 timme idag. Helt lagom tid  

Det tog lite tid att göra allt idag men jag orkade allafall med och det är jag glad över  

Sitter nu i soffan och tar igen mig lite innan det blir dags för dusch och sedan middag!!

Ska försöka ta itu med städning och tvättning ikväll!! Hinner eller orkar nog inte med allt ikväll men det är ju bra att börja och sedan fortsätta imorgon  

Är riktigt nöjd med dagen!! Jag mår mycket bättre än jag trodde att jag skulle göra...är tacksam för det  

Nu ska jag vila en stund till innan det är dags att göra ett ryck!!

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 27 november 2012 12:09

Efter att ha intagit en massa medikament....Kan-jang....Rinexin....Bisolvon....Cocillana....och alvedon....snytit mig ordentligt så hoppade jag isäng....har sedan sovit i 10 timmar!!!!! VILKEN SKILLNAD MOTFÖR NATTEN INNAN!!

Huvudvärken är nästan borta nu och även halsontet och snuvan  

Ska ta det lugnt en stund till och sedan gå ner till stallet för att rida T en sväng   Ska bli skönt att få ut på en ridtur igen men framför allt få lite frisk luft !! Gissar att T kommer att vara mycket gladare än mig  

Ha en fortsatt jättebra tisdag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards