anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under juli 2013

Av anaby - 31 juli 2013 23:26

Här kommer filmklippen som jag filmade för några dagar sedan.

Vi börjar med flygfilmen:



  Ibland flyger vissa flygplan rätt så lågt och låter en del. T har dock lärt sig att det INTE är farligt och står stilla varese jag sitter på eller står bredvid  


Sedan har vi röda dunkar-filmen:



 

Av någon konstig anledning gillar T INTE rött...på varken bommar eller dunkar  Jag har dock försökt avdramatisera det RÖDA en del och nu skrittar han faktiskt bara mellan de röda dunkarna utan att blinka  Nästa steg är att lägga ut röda bommar  Vem har sagt att man ska göra det lätt för de små liven  

Mvh anaby  

Av anaby - 31 juli 2013 20:39

...på skrubben hemma  


 

Så här ser det ut inuti tävlingsskåpet.



Sadelhängarna är fastskruvade i dörren. Jag föredrar att ha sadlarna hängade åt "fel" håll för då kan man dra fram schabraket när det blir svettigt och lägga det på tork framför sadeln utan att ta av det 


   


Hoppsadeln T6 Showjumper Thorowgood. Förbilagan av den som finns på Hööks nu och kallas för T8. Jag har haft min i 5 år och tycker den är riktigt bra. Gillar att man kan bytta koppjärn för att ändra bomvidden på den. Har nog 3 koppjärn till den....normal..normal/vid och vid  Om jag vill kan jag byta koppjärn och använda en fårskinnspadd under sadeln....eller så har jag den vidden som passar utan istället. Gillar att man kan välja  Sedan är den i syntet och man torkar bara av den med en trasa och lite tvål   Ska leta reda på stiglädren imorgon och sedan väntar jag bara på att de nya stigbylarna från Horze ska komma så ska jag rida i den igen  


 

Den bästa....Sensation Ride G4:a  Renodlad bomlös dressyrsadel som man får tävla med  

Med det nya snygga schabraket från Ge-kås  Mer bilder kommer imorgon på T!!!

Jag har även plockat fram huva, benskydd, ridbyxor....hmmm!! Funderar bara på vilken färg jag ska ha på tröjan...INTE rosa så mycket vet jag. Måste bryta av med en annan färg eftersom ridbyxorna är rosarutiga 

Vi säger så här!! Ni får se imorgon  

Jag har även satt ihop tränsen som jag har smörjt idag. Det blev samma bett på bägge tränsen (Rambo Micklem och Remontträns)...det rörliga westernbettet från Hööks. Jag passade på att köpa 1 till i våras när jag skickade efter lite andra grejer.


     

Det ena köpte jag på rea för 84 kr och det andra för 169 kr har jag för mig. Inga pengar alls med tanke på att T går så otroligt bra på betten  

Jag avslutar med att visa en bild av en skitig T som äter mat i paddocken  Han har rullat sig i leran idag...men får vänta tills imorgon innan borsten kommer fram  


 




  

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 31 juli 2013 19:21

Här kommer några bilder på "skrubben hemma" i garaget  



Här är mina schabrak som jag ska ha kvar....23 st här och 2 st som är på tork efter tvättning=25 st  Hur kan det bli så många?? KÖPSTOPP GÄLLER NU KAN JAG SÄGA!!!!


   

11 st....



..+13 st =24 st + 2= 26 st?? Ännu flera??? Suck!! Hur är det möjligt  


 

Nästan en full lövkorg med huvor...blir nog full när jag lägger ner de jag har uppe i garderoben  KÖPSTOPP!! Ja, då...på hög nivå!!


   

Benskydd i olika färger.....


 


...i 2 korgar....inte fulla men blir nog när alla benskydd är på plats  KÖPSTOPP?? Ja, då!!


Nu har jag äntligen fått undan alla vintertäcken!! De gröna täckena är 2 st Rambo Turnout. Ovanför där IKEA-kassarna ligger hänger det 2 st vintertäcken med hals och 1 vintertäcke med halvhals bakom. Väl gömt  Sedan några fleecetäcken, svettäcke, flugtäcke, regntäcke mm. I IKEA-kassarna som står på golvet ligger 1 st ofodrat regntäcke och flugtäcket med magneter. I den rosa tunnan är det lite av varje....och 2 par shortchaps. De jag för tillfället använder mest  2 paddar i leopardfärg längst upp till vänster. Och 2 sadelgjordar till hoppsadeln längst upp till höger. Det var nog allt på den här bilden  


 

Foderhörnan. Jag gör iordning lusern för ca 10 dagar i hinkarna. I de gröna Tupperwareburkarna ovanför tunnan göra jag iordning alla tillskott och mag-tarmkurer så att det bara är att hälla på maten och röra om. De räcker också i 10 dagar. Allt går så mycket fortare om man lägger lite tid på att ha allt klart i flera dagar än att stå varje dag och fixa..är så otroligt tråkigt  Det här systemet funkar väldigt bra för mig  


 


Tävlingsskåpet som jag har haft sedan 1990  Trots att jag inte tävlar längre så kommer jag aldrig att kunna göra mig av med det. Utan det får fungera som förvaring under sommarhalvåret istället  


 


Några jackor som hänger på hängarna på sidan och de NYA grimmorna från Ge-kås väntar på att provas för att se så att de passar  


   

Ett antal bettlösa alternativ hänger på den andra sidan och väntar på användning  


 

Dåligt bild pga solen men jag har en täckeshängare på garagedörren till de regntäcken som jag använder mest.

Det var lite bilder på hur jag har det nere i garaget med min utrustning under sommaren  

Fortsättning följer!!

Mvh anaby  


Av anaby - 31 juli 2013 18:05

Här kommer några fler bilder på sadelvagnen och hur jag har tänkt använda den. Det regnade inte idag så då blev det lite fler bilder redan idag  


 


Så här hade jag tänkt att jag bla skulle packa sadelvagnen. Jag har tagit loss den röda bagen från shoppingvagnen och lagt den under sadelhängaren. Där kan jag då packa lite av varje....



Hel och röd bag....får bli....


   


...förvaring till bla benskydd, borstar, träns och lite annat  


 


Hjämen går fint att sätta fast på handtaget så ramlar den inte ner  

Så här ser stagen ut som L-O har svetsat fast...


 


...och sedan skruvat fast sadelhängaren i.

Mvh anaby  

Av anaby - 30 juli 2013 17:55

Idag har det regnat från imorse. Skönt samtidigt som det känns jobbigt. Man blir nog aldrig helt nöjd  

Jag har tagit det ganska lugnt idag. Funderade igår på OM jag skulle beställa ett par till stigbyglar med magnetlås. De har dem på REA på Horze för endast 595 kr vilket är halva priset! Har letat efter dem på begagnatmarknaden och på REOR men utan resultat. Så nu hittade jag dem till bra pris!! Då var bara frågan vilken storlek jag skulle ha?? På de jag redan har hemma är det 11 cm. Problemet är att när jag har handlat på andra ställen står det i princip alltid dam eller herr. Mätade de andra stigbyglarna jag har hemma och de är mellan 11,5-12 cm. Kollade på flera hemsidor och där stog det olika....en del hade 11 cm som dam och en del 12 cm som dam  Blir man förvirrad eller förvirrad??

La ut en förfrågan på FB och fick svar av en kompis som har haft hästaffär att 12 cm räknas som dam. Så då körde jag på det!! Kan vara bra att ha ett par lite större när man har vinterstövlar på vintern  

Jag tycker att de här stigbyglarna är så otroligt bra med magnetlåset och vill gärna ha dem till hoppsadeln också  


   

Sedan blev det en rosa hållare för benlindor för halv priset och en gul stor balja för halva priset. Hade INTE beställt någonting om det inte hade varit för stigbyglarna!!! Nu blir det att sälja iväg alla andra utom de i plast som jag ska färga och sätta fast tåskydd på. Men alla andra ska ut på Bloppis!!!


L-O blev omkulldragen av Atlas idag  En av grannarna där nere har sina höns fritt gående på sin tomt. Vilket inte är något att säga om...men de har inget staket runt tomten som tex vi har när hundarna är ute på baksidan. Och idag var hönsen precis vägkanten. Atlas såg dem och gjorde ett ryck innan L-O hann med så att han surrade in kopplet runt benet och drog iväg. L-O stöp i backen och tappade andan!!! När han piggnade till så hade han skrapat upp armbågen, höften och skulderbladet. Så nu är han lite konvalecent i några dagar  Han vill dock INTE ha varken värktabletter eller gel än så länge  Får se om jag kan smörja in honom med lite gel när han somnat ikväll  Ibland är karlar så otroligt tjuriga och envisa....varför inte ta lite hjälp?? Man lär nog aldrig förstå sig på dem  

Under em tog jag bilen ner till stallet med regntäcke och mat till T. Han hade hunnit rulla sig i leran så det blev att borsta av honom först och sedan på med regntäcket. Han var inte så jätteglad över det men det är bättre att han har regntäcket på sig och kan gå utanför vindskyddet. Det ska regna imorgon också!! Det positiva är att han nu har börjat äta av höet inne i vindskyddet  Hi hi!! Allt hö i stora höhäcken är slut så nu har han inget annat val om han vill äta hö  Passade på idag trots vädret att kratta ihop och ta bort det gamla höet nedanför stora höhäcken.


 

Man skulle kunna säga att T var "arbetsledare" och jag jobbade för fullt  Nu gick det helt plötsligt jättebra att börja äta av höet...som han ratat i flera dagar....hmmm!! Säger bara jag  

3 skottkärror senare var det fint igen och jag var glad att det var färdig och T var glad att få uppmärksamhet igen  Jag var betydligt blöttare än T...såg ut som en "slickad katt" när jag kom hem  

Nu blir det middag och sedan lite fix här hemma. Ska ner till källaren och städa och fixa lite mer. Imorgon blir det att ta tag i hemmet här uppe  


PS!! Det går fortfarande INTE att lägga in filmerna pga underhåll på Bloggplatsen?? Undrar hur länge det ska ta??


Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lungt  

Mvh anaby  

Av anaby - 30 juli 2013 13:57

Här kommer lite mer info om sadelvagnen. Mer kommer på torsdag när jag ska fota den mer och använda den.

Jag har hittat igen vad den heter!!

Den är köpt på Biltema för 199 kr. Den heter: Kombikärra och har artikelnr:267450. Om man söker på Biltemas hemsida på Kombikärra så kommer den upp!! Den går både att använda som en vagn och som en säckkärra därav namnet kombikärra. Man ändrar bara om hur själva handtaget ska sitta. Är den enda vagnen/kärran som jag har hittat här i stan som man kan använda som just vagn och passar bra att göra om till en "sadelvagn"  


    

Det är svetsat  på 2 stag som sedan skruvats fast i sadelhängaren (köpt från Börjes för ca 50 kr) i. Jag hoppas att det ska bli stadigt och bra. Nu väger inte min sadel så mycket men jag har ju även en westernsadel och en hoppsadel som jag använder mellanåt   Jag gillar att det är både större och mindre hjul på den....då jag ska dra den på gräs!! Utvärdering kommer framöver!!


Mvh anaby  

Av anaby - 29 juli 2013 18:10

 Jag steg inte uppförrän 09.30 Jag tänkte vänta och se OM det blev uppehåll och i så fall ta en ridtur med T. Och framåt 14.00-tiden slutade det att regna så vid 15.30 begav vi oss ut på ridtur. Då hade det torkat upp lite både på marken och gräset  Vi red samma runda som igår. Men idag tänkte jag vara lite smart...ibland får jag ju några snilleblixtar....och göra halt INNAN fågelkollonin började tjattra och skrämma T  Det visade sig vara väldigt lyckosamt!! Skrittade sedan 20 meter och gjorde halt igen. Så på 3:e halten var vi förbi fåglarna utan att det tjattrat och skrämt oss  Och T var relativit lugn!! HÄRLIGT!! Vi skrittade vidare och pratade med en hallonplockare längst ner på åkern. Idag jagade han upp sig på 2 ställen och tittade efter fåglar men där han var uppjagad igår....var han lugn idag  Blir man klok på dem någon gång?? Knappast!! Hi hi!! Förutom det så skötte han sig väldigt bra. Han lugnade ner sig betydligt snabbare idag motför igår.


   

Hemma på åkern strax innan vi ridit klart  

Har filmat både när ett flygplan flyger ovanför oss och när vi skrittar mellan de röda vattendunkarna MEN tyvärr kan man INTE ladda upp filmer just nu. De har underhåll på Bloggplatsen!! Jättebra att de gör det men trist att man inte kan ladda ner det man vill. Jag provar göra det när vi kommer hem från Bion annars blir det imorgon!!

Idag fick T magnetbehandling, radital på bakbenen och lite talk i karlederna bak...medans han fick sin mat. Sedan fick han beta i paddocken medans jag satte igång och röja undan i garaget där jag har mina hästgrejer. Jag har plockat bort en hel del som INTE ska vara där och som inte är hästrelaterat. Sedan har jag äntligen plockat undan ALLT som hör till muggen och ställt undan det jag inte behöver just nu. Det enda som egentligen är kvar är just talken. Allt annat är bortplockat!! Det känns fantastiskt bra  Förhoppningsvis är det här slutet på "Muggresan 2013"!!!

Passade på att tvätta upp det turkosa setet, 1 grimma, några borstar, tvättlappar och annat. Nu blir det att använda det rosa f.r.o.m torsdag!! Kan bli på onsdag men nu ska det regna mycket och jag vet inte hur blött det blir i gräset. Men på torsdag blir det allafall ridning för oss  Henrik har lovat att fota oss!! Jag ska ju inviga en hel del nya rosa saker...schabrak....ridbyxor....  Blir nog bra det där!!


 

Den blev riktigt bra!! Jag har en sk bag från den trasiga röda shoppingvagnen som jag tänkte lägga under sadelhängaren. Då kan jag lägga resten av utrustningen (träns, borstar, benskydd mm) i den...annars måste jag ändå gå ut 2 ggr. Jag hoppas att det ska funka som jag har tänkt mig. Det blir invigning och utvärdering senast på torsdag!!!


När jag röjt klart i garaget tog jag av magneterna och öppnade upp från paddocken till sommarhagen. Och T travade ner till vindskyddet då regnet hängde i luften!! Tänk att vi klarade oss från regnet när vi red idag  

Nu har vi ätit middag. Det blev rester från i söndags och sötpotatisgratängen var ÄNNU godare idag  

Nu ska jag snart ta mig en dusch och sedan blir det att gå på Bio med ett gäng ungdomar och se på Wolverine!! Det ska bli jättetrevligt!! Imorgon blir det att sätta igång och städa och fixa ordentligt här hemma...blir nog bra då det ändå ska regna hela dagen  

Nej, det är nog dags att göra sig iordning så att jag hinner blir klar tills vi ska åka!!

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 29 juli 2013 10:54

När vi var ner och hälsade på Marianne och Janne var vi även och hälsade på Maria och Lollo. Och det visade sig att de hade en liknande grön kakelugn som vi har i vårt vardagsrum!! Kakelugnarna är nog "kusiner" till varandra..tror jag  Hi hi!! Så här ser den allafall ut  


 


För 19 år sedan kom de från Museéet i stan och fotade vår kakelugn. Det visade sig att det tyvärr inte finns så många kakelugnar kvar i Västerbotten längre!! Många tar ut dem när det renoverar. Vad det beror på kan man bara spekulera i men förmodligen så är många av dem inte i så bra sick så våran utan de tas nog bort pga att de är för trasiga. Sedan vill inte alla ha en kakelugn i sitt vardagsrum eller andra rum för att de inte passar in. Så är det bara. Men våran står kvar. Det är min farfar som satte in och lät mura upp den 1944. Då min pappa var 2 år gammal. Så för oss är det nostalgi och kuriosa att ha den kvar som ett minne från förr  

Vi har ett väldigt speciellt tak inne i vardagsrummet också. Det beror också på min farfar!! Han fick nys om att gammalt Café inne i stan skulle byta tak så han hörde sig för om det fanns möjlighet att köpa en del av taket?? Det gick bra  Så här ser taket ut!!


     

Taket är målat av en känd konstnär på sin tid...dvs under 40-talet någon gång. När farfar hade satt upp taket kom konstnären hit för att bättra på taket  Som synes har det spruckit på vissa ställen men det här taket är ingenting man målar över i första taget! Det här är farfar och farmor för mig  De dog redan när jag var 6 år gammal så jag har inte så många minnen av dem. Köksbordet som vi för tillfället har inne i köket kommer från farfar och farmor och är nog ca 60 år gammalt men underbart stort och det kommer jag inte heller att göra mig av med i första taget!! Allt nytt är inte bäst  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards