anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under mars 2011

Av anaby - 31 mars 2011 20:19

Det blev ingen hoppträning för oss förra söndagen. Vilket jag var förberedd på eftersom jag är reserv och har bytt tränare och träningsdag. Ikväll har jag pratat med Rebecka och en av de "ordinare" hästarna ska vila fram till sommaren och då tänkte hon på mig och Tabasco   Det innebär att vi tillfälligt får ta deras plats och får träna varje söndag, förutom den söndagen var 6:e vecka som jag jobbar...fram till sommaren Det ger oss en chans att "komma igång" på riktigt med hoppningen och det ger även mig och Rebecka en chans att göra någon typ av "utvärdering" på T och hoppningen. Känns mycket bra 

Nu håller jag bara tummarna att T lugnar ner sig framöver så att L-O kan "lämna av oss" på ridhuset så att vi får träna och sedan hämta oss när träningen är klar. Är ju INTE så himla roligt att för honom att åka med oss in Förstår honom helt och fullt. Han följer med för min skull  Målet är förstås att kunna åka in själv till ridhuset under hösten  Får jag hjälp med lastningen hemma och innan jag åker hem igen känns det inte alls som en omöjlighet. Vi ska även sätta en helbom bak på transporten så att T står kvar tills jag har tagit ner bakluckan. Blir nog riktigt bra det där  Imorgon ska jag mäta golvet i transporten och skicka iväg beställningen på det!!! Äntligen!!! Nu är det ju varmare ute och lättare att jobba med ett byte av golvet  

Mvh anaby  

Av anaby - 31 mars 2011 14:48

Nu börjar allafall jag vara rejält less på att fortfarande rida i mina bruna Graninge ridstövlar   I och för sig en förbättring från Termoridstövlarna i vintras...men jag vill rida i mina bruna Cavallo ridstövlar NU!!!

    Gamla som gatan och slitna men så sköna att rida i   Jag måttbeställde dem 1984 och satte sedan in dragkedja 1988 tros att alla andra sa att jag INTE skulle göra det  ...utan på den tiden lästade man istället ut ridstövlar. Men jag ville ha det praktiskt och de skulle vara enkla att ta på & av...och dragkedja var då ett bra alternativ   Och det beslutet är absolut ingenting jag ångrar!!! Är jättenöjd!!! Jag har shortchaps och stövelskaft också men när det är torrt ute och fint väder är det allafall skönt att kunna rida i "äkta" vara   

Mvh anaby  

Av anaby - 31 mars 2011 14:08

Vaknade i skaplig tid idag med. Känns bra att inte vakna för sent på dagen och ändå vara utsövd och relativt pigg 

Tog det lugnt på fm och gick sedan ner till stallet för att rida T. Vädret var superfint så det blev en uteritt som jag planerat för. Men först "av-pälsning" 

Måste bara säga att jag har en helt fantasisk häst   När jag fick hem T så var han ju minst sagt komplicerad, stökig och bufflig   Jag tänkte själv att det kommer ALDRIG att gå och få ordning på "den där hästen" så pass att jag kan stå ute och borsta och göra iordning honom och det lär ta lång tid OM det går Men gissa om jag blev förvånad när det tog 1-1,5 år så började "Herr´n" lugna ner sig rejält!!! Nu står han som ett ljus helt lös och bara njuter när man håller på med honom. Han t.o.m GAPAR när jag kommer med tränset!! Han har INTE tyckt om bett något mycket tidigare kan jag säga  Och tar även ner huvudet så snällt så att jag kan sätta på luvan   Står även helt stilla när sadeln ska på och sadelgjorden spännas!!!

När jag sedan har öppnat grinden och "vinkar" till T att han ska komma till mig...vänder han på sig och kommer helt lugnt fram till mig  så att jag kan kliva upp på hästryggen och står lugnt och väntar till jag sitter i sadeln!! DET BLIR NOG INTE BÄTTRE ÄN SÅ HÄR!!!

Hade en riktigt, riktigt bra och härlig ridtur idag     Mindre som folk ute och gick   Idag tittade T till på staketet/planket och skrittade lugnt förbi istället för att stanna. Han skrittade även förbi stallet utan att stegra som han gjorde i går   Skrittade i vattenpölar utan problem   Tja, för att sammanfatta så var det en förbättring motför i tisdags även om den uteritten också var riktigt bra  

T skrittade även riktigt lugnt idag...utan att stressa och vara överilad. Han känner sig så klart mer trygg ju fler ggr vi rider där borta. Det har börjat jättebra allafall 

Sträckan är nog på ca 4,5 km sammanlagt. Alldelens lagom för oss  Har tänkt utöka travsträckorna under nästa veckan när förmodligen underlaget är mjukare också.

När vi kom hem fick T helmagnetbehandling och lunch medans jag mockade vindskydd + hage. Krattade vid stora höhäcken och tog bort 1 skottkärra med gammalt höboss som tinat fram  Trampade ner hö i höhäcken.

Fyllde på helt nytt vatten i Termobaren. KLART FÖR IDAG!!!


  Bjuder på en gammal annorlunda vårbild från 2008 som min yngsta son ha tagit. Där det är bettlöst, bomlöst och barfota som gäller  


Igår ringde jag en Equiterapeut som heter Maria och brukar komma till stan med jämna mellanrum. Idag när jag hade ridit klart ringde hon upp   Hon var så uppbokad att det inte fanns någon tid förrän i slutet på juni för oss. Men det känns helt ok Jag kan INTE känna att någonting skulle vara fel på T men jag vill gärna att Maria "kollar igenom" honom då jag har ridit honom betydligt hårdare nu i vinter/vår än vad jag brukar göra. Kan vara bra och se hur han är muskelmässigt och lite annat. Tror att det kan vara bra för både T och mig 


Har nu landat hemma och ska fika lite innan jag sätter igång och röjer det sista i badrummet...som jag varken hann med eller orkade igår Blir perfekt att ta det nu innan middagen 


Sedan kommer kvällen att bestå av att städa hemma och tvätt...dessa "måsten" som vi alla är tvugna att göra  Tråkigt när man håller på men så skönt när det är gjort!!! Hi hi!! Och tur är ju det 

Nej, nu ska jag fika och sedan lägga på en rem!!!

Ha en jättebra fortsatt torsdagem och kväll!!!

Mvh anaby     

Av anaby - 30 mars 2011 23:43

...att städa ur kylskåpet!! Hur smidigt som helst  Jag skurade hyllor,hyllplan och kylskåp...medans resten av familjen plockade ur och in matvaror och hyllor, hyllplan igen  Tror att det gick på ca 45 minuter sammanlagt. Bättre än att göra det på 2,5-3 timmar själv 

Annars en lugn kväll framför TV...härligt!!!

Nu väntar snart bädden!!

Mvh anaby  

Av anaby - 30 mars 2011 19:50

Här kommer några kort från idag.

Jag börjar med min nya dator   En Acer.

  Kudden under är en speciell" lap-top-kudde" köpt på IKEA   Superbra att ha i knäet när man sitter och surfar i soffan medans man ser på TV  

Vi fortsätter med T och hans nya repgrimma 

       Den ljusbruna färgen gör sig riktigt bra mot T:s mörkbruna färg   Ska bli riktigt intressant att provrida i den sedan och känna ringarnas inverkan 

Mvh anaby  

Av anaby - 30 mars 2011 18:47

En liten häst  



( ),,,( )

(0   0)

(oo)


Mvh anaby  


Av anaby - 30 mars 2011 16:21

Vaknade ganska tidigt idag för att vara mig   Åt frukost och surfade runt lite och sedan satte jag igång med att rensa ur garderoberna...SÅ HIMLA TRÅKIGT!!! Men så skönt när det är gjort Brukar ta några timmar att göra  

Nu har jag slängt bort 1,5 sopsäckar med kläder idag...som jag inte brukar använda. Har även rensat ut en massa "gamla" T-shirtar som jag kan använda till stallet istället. Sedan har jag hittat en massa kläder som var "gömda" längst in!!! Hi hi!! Inget ont så har något gott med sig så att säga   Hittade bla en flera par helt nya jeans?? Ja, det är ju som bra om man VET vad man har i garderoben innan man åker iväg och handlar kläder nästa gång   Hmmm!!!

Blev väldigt bra och framför allt RYMLIGT i bägge garderoberna nu. Och lite mer i "stallgarderoben" inne i mitt "nattrum" 

Tog sedan en promenad ner till stallet och T  Han blir så himla glad när han inser att jag är på väg till honom!! Min älskade lilla plutt 

Han fick sin lunch medans jag satte igång med operation "av-pälsning"  Först piggborste...sedan Furminator och sist en vanlig rotviska. "Herr´n" stog som ett ljus  ...var nog skönt att få bort lite kliande päls!!!  Har sedan mockat hage +  vindskydd och trampat ner hö. Vattnet räcker tills imorgon 


För ca 2 veckor sedan lyckades T ta av sig en av benmagneterna och KASTA iväg den i snö  Jag lyckades INTE hitta igen den...suck!! Jag var dessutom i hagen och mockade medans han lyckades ta av sig den  Kluriga häst!!! Allafall så hittade jag 2 benmagneter och 1 nackmagnet på Tradera som jag bjöd på och vann..till halva nypriset  Fick dem med Posten igår och då har den snälla kvinnan även skickat med 1 extra nackmagnet så jag fick 2 st   Gissa VAD jag hittade i hagen idag??? Jo, precis...den försvunna benmagneten som T kastat iväg  Dock känns det inte som om det gör någonting om jag har flera benmagneter för det är nog inte sista gången T kommer att "ta av sig" magneter framöver   


Har nu landat hemma och ska snart sätta igång med middagen. Sedan har jag tänkt rensa ut lite av mina grejer i badrummet och sist har jag tänkt torka ur kylskåpet. Sedan är det bara badrummet som jag har tänkt städa ur mer ordentligt den här veckan och det blir på lördag när T har vilodag igen. Är skönt att jobba lite mer hemma när man inte har ridit. Då orkar jag med mer. Jobbigt men nödvändigt med dessa kompromisser för att man ska orka med dagen...Men lägger man upp dagen och veckan på "rätt sätt" brukar det mesta hinnas med som tur är    

Nej, nu måste jag lägga på en rem med middagen...magen skriker 

Ha en jättebra fortsatt onsdagkväll!!

Mvh anaby  

Av anaby - 30 mars 2011 09:26

Jag var in på Dressyrmupparnas hemsida och såg att en av tjejerna hade använt "bling med självhäftande tejp" och "poppa upp" en hjälm   Blinget fanns att köpa på Biltema. Och här jag ändå var i krokarna gick jag och Henrik in där för att leta rätt på blinget 

Men trött som jag var...hade jag INTE tagit reda på VAD det egentligen hette  Och precis som Henrik sa...du kan inte komma och fråga efter "bling med självhäftande tejp" då kommer INGEN att förstå vad du menar och inte tro att du är riktigt klok mamma Han hade ju en poäng där...trots allt....hmmm!!

Så vi satte igång och leta både i katalog och på en dator i butiken  Det tog tid!!!

Men till slut hittade Henrik igen produkterna på STRASS...det finns 2 olika storlekar på blinget på arken och de kostar 59 kr styck. Problemet för mig var att det INTE fanns någon av dem hemma  Min vanliga otur  Då klockan var mycket orkade jag inte prata med någon i butiken. Det får bli nästa gång....det kan ju ha kommit in i butiken nästa gång jag är där    

Min tanke är att jag ska "poppa upp" ett av pullartränsen för skojs skull och se hur det blir   Återkommer med det när jag har fått tag på blinget   Förhoppningsvis inom kort 

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards