anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under februari 2012

Av anaby - 29 februari 2012 22:17

Jag fick i mig joghurt, musli och honung till frunch   Dock inget te...

Sedan åkte jag iväg för att hämta upp Henrik på skolan och vidare till VC och distrikssköterskan som skulle titta på den ev. "svinkoppan". Hon var lite osäker på OM det var svinkoppor och rådfrågade en annan Ssk som tyckte att det skulle bokas in ett läkarbesök. Vi fick vänta ca 40 min på läkarbesöket!! HELT OK, då vi fick en akuttid på plats Läkaren mätade svinkoppan till 5 cm x 3 cm..så den är rätt stor och endast en!!! Då vi redan behandlat med Microcid i en vecka och den fortfarande ökade i omfång fick vi en penicillinsalva utskriven och sedan togs även 2 odlingar på svinkoppan. Det skulle ta ca 1 vecka innan provsvaren var klar. Om "svinkoppan" inte har läkt efter 5 dagar blir det en penicillinbehandling med tabletter. Håller tummarna att vi slipper det!!!

Hämtade ut medicinen och sedan var vi på rull för att hämta ut "Eric" på ICA och sedan vidare till macken för att hämta ut de andra paketen. En snabbvisit hemma så att Henrik kunde hämta kameran och vidare till Granngården för att köpa 1 säck torvmixsäck....skjutsade sedan Henrik till en kompis...och slutligen hem!!! PUST!!!

Gjorde middag hemma och sedan iväg igen för att handla mat och annat!!! PUST!!!

Ett till Apotek besök, Kapp-ahl ( 2 svarta fina toppar på REA) och Systemet....och sist in på ICA. Där hittade jag olika rosafärgade T-shirtar som kommer att matcha T:s rosa-kit så bra  De reade även ut vinterstövlar!! Jag hittade ett par svarta och ett par bruna....de hade kostat 499 kr men såldes ut för 50 kr st!!! Jag köpte 1 par av varje till nästa vinter Nu kan jag äntligen slänga de gamla med gott samvete  Jag hittade 2 böcker på bokrean och sedan blev det även mat till hemmet...det behövs ju det med  

Efter det  blev det en tur till till jobbet...och innan vi åkte hem hämtade jag ut Biobiljetterna till imorgonkväll!!
Gissa om jag var nöjd när jag landade hemma strax före 21.00  Dagen har inte varit direkt tung med arbete men hektisk med mycket "rännade med bilen" istället  Dock gjorde jag bort så mycket idag och ikväll att jag inte kommer att behöva åka iväg och fixa något mer under resten av veckan  DET KÄNNS FANTASTISKT SKÖNT!!!
Imorgon blir det en heldag med T i stallet  Ska rida, packa hö och installera kaninen i T:s box. Hon ska få bo där under tiden jag återhämtar mig från operationen. Det blir lättare för "hjälpredorna" att sköta henne där     

Förhoppningsvis blir jag klar med höet i vettig tid för vi måste åka till Banken och beställa ett nytt bankomatkort till Henrik då hans har gått sönder  Det känns som om jag förhoppningsvis har "läget under kontroll" med morgondagens aktiviteter  HOPPAS JAG!!! Ja, det lär ju visa sig imorgon om inte annat 

Nej, gott folk nu ska jag fortsätta chilla i soffan!!!

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 29 februari 2012 11:47

Idag var en seg dag...jag har tyvärr på eget bevåg varit lite för aktiv sedan jag gick av i söndags. Har velat få undan så mycket som möjligt kring T...och det har "straffat" sig...idag är det "tomgångskörning"  Bensinen har tagit slut!! Dock helt och hållet mitt eget fel!!

Det känns riktigt bra att T vilar för då behöver jag inte ha dåligt samvete över att jag inte orkar rida idag 

Det var t.o.m så illa att jag inte fick i mig någonting till frukost...varken nutrilett eller joghurt och musli kändes som en hit  Det var bara stopp helt enkelt 

Tog sparken ner till stallet i hopp om att matlusten ska komma tillbaka efter stalljobbet. Idag var det lika fint väder som igår!! T stog och solade sig och såg nöjd ut  Han är verkligen jättenöjd med att gå ute dynget runt 

Gav honom lunch och trampade ner hö. Sedan blev det mockning och lite pyssel...

Tog några kort idag på snön:


 


T har gjort en väg till rullstället...kratern  



Han har inte börjat gå spåret hela vägen runt...utan använder "bara" halva än så länge  Skulle kunna tänka mig att han kommer att börja gå runt hela vägen f.r.o.m nästa vecka när vilan börjar på riktigt för honom!!


   


Nyskottat och upptrampat vid stora höhäcken efter senaste snön för några dagar sedan  Det känns som om det räcker med snö nu!!!  Kanske dags att börja exportera snö till södra Sverige??? Fniss!!!


 


Här är andra halvan av spåret som T inte har börjat använda än. Jag har inte orkat med att skotta upp "chill-hörnet" så det är nog en bidragande orsak!! Ska försöka ta tag i och skotta klart under helgen  



   Det visade sig att en liten svart islänning har rymt ur hagen och haft lite roligt på baksidan inatt  Han har lämnat spår utanför T och de verkar ha haft några trevliga pratstunder inatt 


Tog sedan sparken hem och ska nu försöka få i mig lite föda i form av joghurt, musli och honung!! En stor tekopp är också iordninggjord. Så planen är att inta allt och hoppas att jag orkar med resten av dagen 

Jag ska åka iväg med Henrik till VC och sedan ska vi vidare och hämta ut inte mindre än 3 paket!!! Bla min nya Erik LT sadelgjord  Spännande!!! Jag ska även köpa 1 till torvmix säck så att det finns under tiden jag är sjukskriven...då slipper L-O åka och köpa. 

Nej, nu är det bäst att börja äta   

Ha en jättebra fortsatt onsdag, em och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 28 februari 2012 23:52

Idag fick jag ett SMS att min Eric LT sadelgjord är på väg   Förhoppningsvis hinner jag rida med den på fredag!!!


Mvh anaby  

Av anaby - 28 februari 2012 22:15

Kan säga att idag var inte varmvattnet med mig alls   När jag hoppade in i duschen kom det bara KALLVATTEN  Pelletsvärmepannan hade stannat  ...suck!! Var bara att klä på sig och vänta tills vattnet värmts upp innan jag kunde duscha

Hann med att göra middag och sedan hoppade jag in i duschen. Kan säga att det var ingen angenäm upplevelse....5 min kallvatten....30 sekunder varmvatten....5 min kallvatten och 30 sekunder varmvatten osv...behöver jag säga att jag knappt hann blöta ner håret innan kallvattnet kom tillbaka SUCK!!! Det enda som kändes bra var att jag förmodligen var renare än jag var när jag ställde mig i duschen  trots att varmvattnet inte samarbetade för 5 öre idag.....allt annat har ju gått på räls idag så jag antar att någonting måste gå åt skogen  

Sedan iväg till en av mina gamla Tupp-kollegor för att hämta upp en "garanti-produkt" som jag lämnat in till syrran tidigare. Det var jättetrevligt att träffa min gamla kollega igen  En fikakväll ska planeras in sedan när jag piggnar till efter operationen...det blir jättetrevligt

Hem igen och då gick jag över till mamma som hade en fikakväll med några kvinnor. Skönt att kunna lämna över "garanti-produkten" till syrran Hade tagit på mig lämpliga kläder till att rulla in höbalen så att jag slapp gå hem och byta om när pappa ringde  en stund senare var det L-O som ringde och sa att jag INTE behövde följa med ner till stallet??? Han tyckte att jag skulle stanna och umgås med kvinnorna istället  Det kändes jättekonstigt!!! Jag är så otroligt van att ALLTID följa med och rulla in höbalarna  Det är ju trots allt min häst 

Nu har jag landat hemma efter en riktigt trevlig kväll!! Nu blir det att chilla framför TV och imorgon blir det en vilodag för T...och mig  Det ska bli minst lika fint väder imorgon!!! Hoppas verkligen det!!!

Nej, nu ska jag göra mig en stor kopp te och bara njuta 

Hoppas att ni har haft en lika trevlig kväll som jag har haft!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby           

Av anaby - 28 februari 2012 15:04

Direkt jag steg upp ringde jag till VC idag för att ev. få beställa en tid till Henrik. Hans märke/blåsa i pannan har bara växt trots att vi köpte salvan som sköterskan rekommenderade   Från att ha varit kring ½ cm i omkrets är den nu kring 5 cm!! Det känns INTE alls bra!!! De skulle ringa upp mig vid 14.00 så jag åkte ner till stallet för att hinnan undan allt innan samtalet skulle komma.

Idag har det varit VARMT  Medans jag höll på att göra iordning T idag kom en hel kolloni med människor ned för backen vid oss och SKREK OCH HÖLL PÅ?? Suck!!! När vi var klara för ridtur var "planen" att rida den vanliga vägen och se OM "de högljudda" människorna var där? Det går ju alltid att vända om man inser att det bara inte går att rida på vägen pga människorna.....

Jag hade tur!!! När jag nästan var på sista travsträckan....dök de upp!! Jag vände innan så att vi slapp träffa på "skrikhalsarna"  Man får så att säga välja sina strider med hästen anser jag   

Vi träffade även på en av våra grannar som skaffat en ny hund. Den skäller visst på allt enligt grannen  Men hon sa INTE ett ljud när jag och T skrittade förbi...2 ggr dessutom   Så idag fick hon lite "hästterapi"    

T var riktigt lugn och fin i princip hela ridturen idag  Det märks att det är 3:e dagen han rids 

Vi träffade även på en annan granne bredvid stallet som har fått tillökning och en stolt pappa var ute och drog barnvagnen  De är rara när de sover de små liven  T var inte ett dugg brydd över barnvagnar, hundar eller människor idag. Han saktade av så snällt varje gång vi skulle skritta förbi  Ibland blir det bara en kort travsträcka på 20-30 meter men det är jättebra att träna avsaktningar med "Herr´n"...han är så duktigt!! Jag behöver i princip bara sätta mig ner, sitta till lite och ta lite, lite i tygeln så reagerar han direkt  Lättar jag sedan lite på tygeln börjar han trava direkt HÄRLIGA HÄST  


 


Vi red den vanliga "långa" rundan idag och allt gick väldigt bra...mycket trav och på en häst som var riktigt energisk men ändå otroligt lugn och harmonisk men framför allt lydig Jag kan nog säga att det här var den bästa ridturen på länge!! Och då brukar i princip alla ridturer var bra...men den här var riktigt, riktigt bra 

När vi saktade av och gjorde halt efter sista traven var både jag och T rejält svettiga   pga värmen!!! Det bara rann svett om mig  Hade så klart vinterjackan på mig....och T har ju rejält tjock vinterpäls 

T fick lunch och magnetbehandling och jag trampade ner höet, mockade och fyllde på vatten. Idag gick det fort i stallet...jätteskönt!!! Jag hann med att sparka nedför lilla backen upp till stallet när det ringde från VC!!! Perfekt tajming  Henrik fick en tid till Distrikssköterskan imorgon kl.14.00 Det blir jättebra!! Behöver han ett läkarbesök fixar Ssk det i så fall. Men förhoppningsvis kan vi få hjälp utan en läkare  Det känns skönt att fixa det här innan helgen!!

Jag har träffat på många trevliga människor idag när jag var ute och red!! Alltid trevligt att heja på och prata lite med folk man känner Mest hundfolk och grannar idag!!! Hi hi!!

Nu är det "bara" 2 ridturer kvar innan T börjar sin "vila"!!! Och nedräkningen inför operationen har verkligen börjat!!! Just nu tycker jag att dagarna går jättefort  Hur ska jag hinna med att förbereda allt innan det är dags!!!! WIIIEE!!!

Jag ska allafall börja med att ta mig en dusch och sedan börja med middagen!!! Blir förhoppningsvis att rulla in en höbal idag  så att jag kan packa iordning den på torsdag.

Nej, nu ska jag göra ett ryck och hoppa in i duschen!! Det behövs efter dagens svettning 

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

               

Av anaby - 27 februari 2012 20:03

Idag var det jättefint väder ute!! Sol och kring +-0 = perfekt ridväder 

Jag packade allt i skottkärran och gick ner till stallet idag  Kändes bökigt och försöka sätta fast skottkärran på sparken och åka ner för backen  

Det blev som vanligt ridning på en gång när jag kom ner. Vi tog "uppvärmningsstråket" med mycket trav från början. Inga problem!!! Han var lite stökig först men så fort vi träffade några på vägen....lugn som en filbunke  När "uppvärmningen" var slut....var T riktigt lugn och fin  Det märktes att ridturen igår hade gjort verkan 

Travade sedan mot kyrkan...nedanför tur & retur och sedan skrittade vi hem. Sista traven var riktigt trevlig  Fick ihop honom riktigt trevligt på slutet   


 


VAD JAG ÄLSKAR MIN HÄST IDAG!!! Hi hi!!

T fick lunch och magnetbehandling. Medans jag började fylla på stora höhäcken (4 säckar hö). När det var klart...förflyttade sig T dit och jag började mocka. Idag passade jag på att mocka ur vindskyddet ordentligt för att kunna fylla på med torvmix och halm. Det gick riktigt bra att mocka ur och jag tror att det blev 4 skottkärror sammanlagt!!! Lagom tills jag skulle gå upp och hämta bilen med torvmix....var kl.15.30 och det var dags för T att gå in i stallet och tina upp innan Hovis skulle komma. Tog in honom och tog sedan en prommis hem....packade in 2 torvmixbalar och sedan ner till stallet för att riva ur dem....hämta 1 säck med halm och 1 säck med hö. Har lagt hö ovanpå halmen för att annars äter T upp ALL HALM  Gick sedan in för att fylla på vatten i dunkarna!! Just som jag var klar med det ringde Hovis och var på G!!! Perfekt tajming      

Idag var T riktigt snäll och stog väldigt stilla om man jämför med tidigare  Hovis var väldigt nöjd!!! Kändes bra i hjärtat på mig  Nästa gång blir det skor fram och barfota bak. Sedan gången efter det blir det helt barfota...under sommaren.

Gissa om T var glad att komma ut igen!!! Det var verkligen JIIPPIIEEE när jag tog av honom grimman inne i hagen   TOK HÄST!!!

Det blev en heldag i stallet på 6 timmar idag!! Det kändes otroligt skönt att kunna ta det så lugnt och inte stressa...att inte ha någon annan tid än Hovistiden att passa  UNDERBART!!! Jag är väldigt nöjd 

L-O hade lagat middag när jag kom hem  Lax!!! OCH STÄDAT    

Nu blir det att chilla framför TV och datorn...har just druckit upp min stora tekopp!! Blir nog att göra en till snart   L-O ska baka plyppar till sina elever imorgon   Jag kan säga att han bakar INTE ofta så plypparna måste ha gjort intryck på honom  Det är nog bäst att jag går och ser hur det går för honom!!! 

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 27 februari 2012 12:02

Hade fått ett SMS från Hovis när jag vaknade. Han undrade om han kunde komma idag istället för imorgon?? Ringde Anna på en gång och det var ok även för henne. Jag är ledig så för mig spelar det ingen roll!! Ringde upp Hovis och bekräftade att det var ok   Samma tid som vanligt 

Det känns jättebra att det blir skoning idag istället för imorgon. Jag och barnen ska gå på Bio och nu kan vi ta vilken kväll som helst resten av veckan  Hi hi!!

Ska snart bege mig ner till stallet och rida. Det lutar åt att jag måste ta med mig skottkärran för hand  Tur att den har 2 hjul!! Sedan kommer jag att hämta torvmix med Forden efter jag ridit och mockat. Så jag blir förmodligen nere i stallet tills Hovis kommer i em. Himmel vad jag kommer att hinna med mycket där ner idag  

Dags att svida om och ta sig ner till stallet och rida innan det blir dags för en hel del "jobb" där nere 

Ha en fortsatt jättebra måndag!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 26 februari 2012 23:22

Himmel så otroligt trevligt och härligt det kan vara med en varm dusch   Svidade om till pyjmas, morgonrock och tofflor  ...och parkerade mig i soffan för att äta middag  Sedan har jag stannat i soffan...och bara tittat på TV!!! Har inte ens orkat med att titta något mer i Börjes katalogen  Jag har skrivit en lista men måste inventera lite i källaren först så att jag vet hur mycket av allt jag ska beställa  Om jag känner mig själv rätt så finns det nog en hel del i "lagret" där nere som behöver och ska användas först  

Dexter, Firman och NCIS har jag tittat på ikväll och just nu sitter jag och tittar på Oscarsgalan på kanal 9  Håller på att spela in också för jag kommer inte att orka se så länge till känner jag....blir att titta imorgon istället. Det som är bra med att spela in är att man kan SPOLA FÖRBI det som är tråkigt och framför allt reklamen  Oscarsgalan visas ju som bekant i några timmar!!!! Men för en filmnörd som mig är det väldigt trevligt att titta på 

Jag svarar på kommentarerna imorgon när jag vaknar...är lite sliten ikväll  

Nej, gott folk!! Nu väntar bädden och sovmorgon imorgon!!

Ha de och sov gott!!
Mvh anaby     

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards