anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under december 2011

Av anaby - 31 december 2011 16:58

Jag gick ner till stallet för att rida T en sväng i hagen...med sidepull och barbackapadden 

När jag passerade hagen såg jag att han faktiskt hade ätit upp allt i höhäcken jag satte upp på "kli-trädet" igår 


 

Perfekt!! Tog med den för att fylla på med mer hö  


  Hade tagit med hackamore ut till vindskyddet om det INTE skulle funka med sidepullen...man vet ju aldrig med den här hästen  Bättre att vara förberedd!!!

Tycker att jag fick till sidepullen rätt så bra. Gjorde dock ingen avancerad knut i slutet utan klippte bara av och brände ändarna....orkade inte göra någonting annat 


 


T med sidepull & westerntyglar, barbackapadd & ett nytt rött schabak...dock en aning kort men duger gott till barbackapadden  Har en brun liknande som jag också använder men kan vara roligt att byta till en annan färg även under barbackapadden  


 


Tycker nog att färgen går mer mot rosa än rött  Gillar färgen i allafall    



En något sur T med sidepull och westerntyglar!! Det rakade området på halsen är sedan veterinären vaccinerade honom i början på november....han hade så mycket päls att det var svårt att sticka  Kommer att växa ut igen inom kort!!!


 


Närbild på sidepull och westerntyglarna  Tyvärr en aning svårt att hålla de vita då T gärna tuggar på dem...fråga inte hur han gör för att nå dem men han verkar ibland kunna göra sig väldigt "orm-lik" och kunna nå de mest konstiga grejer och utrustning runt omkring sig...med både tänder och tunga TUR FÖR MIG ATT DET GÅR ATT SLÄNGA IN I TVÄTTMASKINEN       


Jaha!! Då var det bara att kliva upp på hästryggen och se om sidepullen funkar!!! T ställer sig "giv akt" vid staketet så att jag tar mig upp och sedan skrittar vi iväg...

När jag tar första förhållningen svarar T direkt!!! Det gick verkligen hur bra som helst att rida idag  Han lyssnade och svarade på allt!! Halt, ryggning, fram och bakdelsvändningar  Var verkligen lyhörd!! Det var som att rida med hackamore eller Bittles bridle  Så nu undrar jag själv VARFÖR jag inte har provat det här förrut?? Bättre sent än aldrig kom jag fram till  Billigt att göra själv och ändå så otroligt effektivit= ME LIKE 

Det blev en kortare skrittur med "hjärn-gympa" för "Herr´n" idag...tror att vi höll på i ca 15 min. Helt ok!!!


Sedan fick T lunch och ett regntäcke på sig då det ev. ska snöa under kvällen. Jag fyllde på höhäcken inne i vindskyddet och hönätet på trädet. Ska fylla på bägge höhäckarna imorgon!! Sedan var det bara att börja mocka och fylla på vatten. Och när det var klart....öppnade jag och rev ur höbalen  Den såg jättefin ut!!! Helt torrt hö 

Fyllde på 12 st sopsäckar med hö. Jag ska fylla på med 6 st imorgon  i höhäckarna och sedan har jag till ytterligare 1 påfyllning under nästa vecka när jag jobbarSå nu behöver jag inte fylla fler säckar förrän till helgen  


 


12 säckar packade!!! 7 till vänster och 5 till höger  


 


5 st hösäckar på rad!!



Och 7 st åt andra hållet!!!



       Har inte kunnat riva ur hela balen...det är ca 1/4 del kvar men det fixar jag imorgon efter jag har fyllt på höhäckarna  Det fanns inte riktigt plats för mer hö idag   Jag fyller på med stora sopsäckar...240 liter...dubbelt så stora som vanliga sopsäckar!! Jag bär dem genom stallet och sedan drar jag dem på snön ut till höhäckarna. Funkar hur bra som helst att dra dem...t.o.m på sommaren...då drar jag dem på gräset  De har varit väldigt hållbara!! Jag har lagat dem lite med "ensilagetejp" (som är mycket bättre än silvertjep) och de har hållit i ganska exakt 1 år nu. Idag tog jag fram 9 st nya som jag märkte upp med namn + datum. Mest för att jag själv ska se HUR länge de håller innan jag måste kasta iväg dem  De här stora extra hållbara blå säckarna har jag köpt på Procurator och de kostar kring 75 kr för 10 säckar...DE ÄR DET HELT KLART PRISVÄRDA DÅ JAG KAN HA DEM I 1 ÅR INNAN JAG MÅSTE KASTA DEM    


Sedan gick jag in i skrubben och tog hem flera schabrak som ska tvättas...och imorgon ska helt nya BRUNA från Hööks användas  Då vi har varit rosa under oktober, gula under november och röda under december...tycker jag att det är dags för brunt under januari månad

 Tog även kort på en del av min "bettlösa" hörna i skrubben 


 


Från vänster:

Sidepull

Ponny-hackamore med korta skänklar

Vanligt hackamore (ingen crubstrap då jag använder samma och byter mellan bägge hackamoren) 

Semikapson


Fattas gör:

D-grimman by Monty Roberts och Bittles bridle


Inte att förglömma mina kylväskor fyllda med fleecelindor som står på en av plastbackarna redo att plockas ner och  användas  Det ligger 4 st fleecelindor i varje väska 


   


Sedan har jag landat hemma för en stund sedan och ska nu hoppa i duschen och sedan ska vi bort på middag!!

Kl. 22.00 går jag ner till stallet för att ta in T...han kommer att få stå inne när det smäller som värst...och sedan ta jag ut honom igen kl.01.00 Det har funkat jättebra de senaste åren att göra så  T verkar INTE ha så bra tidigare erfarenheter med smällare...så då får man göra det bästa för honom så att han trots det mår bra  


Nej, gott folk nu måste jag verkligen lägga på en rem och bli klar!!

Jag önskar er än en gång:

ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 31 december 2011 16:55

Här kommer en film på muggen från idag...eller rättare sagt "brist på mugg" kan man väl i dagsläget säga   Det är bara några små, små fläckar någon stans som är lite mugg på...har inte ens smörjt in dem idag. Frambenet ser fortfarande väldigt bra ut och är helt rent 

Jag upplever inte heller att T är svullen i något bakben nu Så förhoppningvis har det äntligen gett med sig!!!



Mvh anaby     

Av anaby - 31 december 2011 16:54

Jag och Tabasco önskar er alla ett GOTT NYTT ÅR!!!



Mvh anaby   

Av anaby - 31 december 2011 01:24

Henrik beställde en systemkamera på internet då den var 700 kr billigare att köpa där motför i stan. När vi gjorde beställningen stog saldot på 5 st kvar. Efter han fått bekräftelsen via mail gick han in och tittade...då stog saldot på 0!! Och när han gick in för att se om de skulle få hem kameran igen....stog det att den utgått!! SNACKA OM TUR!!! Dessutom fick han med ett objektiv till den här kameran...som INTE ingick på samma kamera med på andra ställen som dessutom var dyrare??? Han tittade vidare på internet för att se om de skulle få hem en likvärdig kamera....det skulle komma en något uppgraderad för 1500 kr mer än det han betalade!!! GISSA EN HALV GÅNG OM HAN ÄR NÖJD?? MYCKET   Han har varit duktig och sparat pengar hela året för att kunna köpa den här kameran  Nu fick han t.o.m pengar över att köpa ett större objektiv!! Han har lovat mig att fota T och mig framöver  Himla bra med en son som har en "värstingkamera" och är intresserad av att fota  De korten blir ju en aning bättre...eller mycket bättre än de jag brukar ta med min "lilla" nya kamera

Nej, nu väntar bädden!! Det värsta är att en av mina absoluta favoritfilmer går just nu på TV4...De omutbara med bla Kevin Costner, Andy Garcia, Sean Connery och Robert De Niro Suck!! Hur ska jag kunna somna nu 

Sov gott!!

Mvh anaby   


   

Av anaby - 30 december 2011 17:39

Ringde till min kära far för att fråga hur länge motorvärmare skulle vara i traktorn innan vi kunde åka iväg?? Det visade sig att han hade glömt att koppla i motorvärmaren   Opppssss!!! Som kompensation för det kör han traktorn och hjälper oss med balen  Ibland har man tur  Är glad bara jag får in balen ikväll och kan riva ur och packa hö imorgon 


Jo, måste bara berömma mina nya vinterridstövlar i nubuck från Hööks!!!! Helt underbara  Otroligt sköna och sedan får man ett rejält stöd med dem  Jag har ett fleeceunderställ under mina ridbyxor när jag rider och då är det ganska tajt även för mig...så de är inte så breda i vaderna...då har jag ändå smala ben!! Det är det enda som är negativit med dem än så länge  

 


 


Fick ett telefonsamtal idag och en inbjudan till imorgon!! Vi hade tänkt vara hemma imorgon och äta plankstek  Men nu fick vi en inbjudan vi firar inte hemma utan det blir plankstek på söndag istället...inte fy skam att äta plankstek då heller  


Mvh anaby     

Av anaby - 30 december 2011 15:46

Det har snöat lite mer inatt så nu är det några cm mer snö ute   Bättre att det snöar än regnar!!! HELT KLART!!!

Medans jag satt och åt frukost fick jag ett SMS!! Det visade sig vara mitt Höökspaket som kommit till ICA Det tog inte lång stund innan Henrik kom ner och ville åka på ICA för att hämta ut sin nya systemkamera som också kommit idag...var ju perfekt då jag gärna ville hämta ut mitt paket också  Vi slog så att säga "2 flugor i 1 smäll" idag...så vi åkte mot ICA och hämtade ut paketen. Det här låg i mitt paket:



 


2 st vita "ologgade" huvor som ska färgas gul och röd. Inte på REA men kostade bara några kronor mer än REA huvorna...som inte fanns i vitt  



1 st brunt allround schabrak.



1 st brunt dressyrschabrak.


   


1 st tjockt och fluffigt brunt allroundschabrak!! Hade dock gärna varit utan loggan   Det här tyckte jag var jättefint  



1 st rött allroundschabrak. Köpte 1 dressyrschabrak med förra beställningen som vi har använt jättemycket under december!! Riktigt snygg rödfärg 


Alla 4 schabrak kostade 114 kr st!! Så det är därför jag köpte på mig så pass många...annars hade det "bara" blivit hälften  Nu har jag köpförbud på MYCKET kan jag säga!!! Träns, täcken, grimmor, schabrak, tyglar, grimskaft, benskydd....tja, allt nästan förutom förbrukningsvaror i form av vitamin/mineral, liniment osv!!! En himla tur att jag har så många matchande set i lite olika färger nu  


Skyndade sedan ner till stallet med spikmatta och annat i en gul  GEKÅS-kasse i högsta hugg..Hi hi!! Finns såna också   Vi började med att rida ut och idag var T otroligt snäll och trevlig på vägen till kyrkan. Skötte sig jättebra när jag travade från växthusbacken och till kyrkan då underlaget var helt ok...borde vara en sträcka på nästan 500 meter där han var lugn och fin  Vände och skrittade förbi "det kritiska stället" utan problem idag  Började sedan trava lite där vi brukar trava och där "flippade" T ur rejält efter bara några meters trav Kastade sig och hoppade från sida till sida och stegrade sig?? WHATA??? Förstog ingenting....lugnade ner sig och travade sedan igen utan problem för att "flippa ur igen" strax innan jag skulle sakta av?? Vet inte om det är för att han helt enkelt är PIGG och orastad då vi mest har skrittat på ishalkan senaste veckorna eller om han tycker att benskydden skaver lite på bakbenen på det "rosa" pälsfria ställena....Ska prova att linda honom bak då det funkade tidigare och ska inte vara några problem att göra nästa gång vi rider ut på söndag!! Vi skrittade allafall hemåt och då kände jag att jag blev riktigt irriterad på honom Absolut INTE att jag blev arg PÅ HONOM medans jag red men jag kände att "han kan bättre" än så här och att det är DAGS FÖR MIG ATT KRÄVA DET AV HONOM!!! Så när vi kommit förbi grannen till stallet i röda huset ca 200 meter från stallet....travade jag 20 meter...saktade av till skritt och skrittade 20 meter...sedan trav igen 20 meter osv....INGA PROBLEM UTAN HAN LYSSNADE BRA?? HMMMM!!! Skrittade förbi stallet och travade sedan mot "älvutsikten" skapligt underlag med snö och inga människor i sikte= BRA OM T FLIPPADE UR ÄNNU EN GÅNG!!! Kändes riktigt fin när vi travade och vi fortsatte att trava i nästan 1 km...INGA SOM HELST PROBLEM??? Undrar verkligen vad som utlöste "urflippningarna" han hade tidigare? Är inte så roligt när det händer med folk i närheten...T är stor och jag förstår om man tycker att det är olustigt då vägen också är smal  Skrittade hem igen på en lugn häst. Ska prova att linda bakbenen på söndag och hoppas att vi kan trava en hel del då under em...förhoppningsvis har många gått sina promenader under dagen redan....jag får se. Annars blir det mer travjobb på måndag. Då är det väl "normal" måndag igen efter helgerna så att vanligt folk är på jobbet igen...hoppas jag!!!

T fick lunch och magnetbehandling medans jag gick iväg till "kli-trädet" för att fästa ringen och hönätet 


Det gick riktigt bra att först spika med en spik och sedan skruva in den stora skruven med ringen 

                 

T var däremot väldigt skeptisk 



Han "gick med" på att äta lite hö bara för att prova när jag stog där bredvid  Kan tänka mig att han kommer att gå tillbaka när han ätit sig mätt och ska utforska mer i hagen igen 


Han har lekt en hel del mullvad i hagen såg jag idag!! Jättebra att han utforskar och tuggar på allt möjligt i hagen 

       


Finns en hel del gammalt gräs som snöat över. Det verkar slinka ner i en hästmage  Otroligt skönt att det har snöat lite nu så att det inte enbart är is i hagarna!! Jag är även glad att jag sanerade elbandet igår 


Passade på att prova halsringen som blev precis rätt storlek och ringarna sitter på rätt ställe nu 



Jag ska bara korta av de sista repsnuttarna så att det blir någorlunda bra också.


Provade även sidepullen och det gick över förväntan!! Sitter riktigt bra!! Ska bara korta in den lite då den är aningens för stor men några cm sedan blir den perfekt  Provridning sker imorgon!!!!


                Syns speciellt på den här sista bilden att den är aningens för stor och behöver kortas av lite mer. Gjorde det direkt efter jag tagit av den men T var lite less för ännu en provning idag    


Idag har jag även ritat upp en prototyp för spikmattan som ska sitta på ryggen. Jag var lite smart...ja, jag kan vara det ibland ...och lät plasten på spikmattan vara kvar och la sedan spikmattan på T:s rygg och ritade av där jag tyckte att det verkade bra!! När jag sedan kom hem...ritade jag av en prototypen på ett skarvat papper som jag tar ner imorgon för att se HUR det ser ut mot täcket. Funkar det inte kan jag alltid ändra om igen med ett annat papper!! 

 

Spikmattan som är ritad på plasten och sedan pappers prototypen som ska provas imorgon innan jag kommer att sätta igång och "klippa & sy"  Fortsättning följer imorgon!!! Det kommer att ta tid att göra klart "spikmattetäcket" men håll ut så gör jag det jag hinner allt eftersom  

Fortsatte sedan med att mäta ut "nackspikmattan". Jag kommer nog att använda mig av en halva...sedan tar jag den breda resåren som jag köpte tidigare i höstas och gör en grimma av. Har tänkt justera den med hjälp av kardborre...precis som de gör i "filmen" om nackspikmattan.


 


Har under em idag sytt en typ av grimma i resår till T. Imorgon ska jag mäta ut vart kardborren ska sitta både på sidostycken och nosgrimma. Kardborren kommer att vara längre på den svarta resåren än på det blå bandet som spikmattan sitter i. Det blå bandet ska även kortas av rejält. Men det måste jag mäta imorgon och bestämma storlek på. Det visade sig att jag hade BRED kardborre hemma redan!!! Så det ska nog gå att göra klart den här imorgon  Fortsättning följer även här imorgon!!!

Det ska bli spännande att göra klart den här imorgon  


Sitter just nu och väntar på att traktorn ska bli körfärdig så att vi kan rulla in en höbal!! När det är kallt måste man ha motorvärmaren i den i några timmar...är skönt att rulla in balen idag istället för imorgon 


Nej, gott folk!! Ska ringa min kär far och höra om det är ok att starta traktorn så att vi får fixa det där innan middagen 


Ha en jättebra fortsatt fredagem och kväll!! Glöm inte myset 

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 29 december 2011 23:11

Imorgon ska jag ta med mig en av spikmattorna och mäta ut vart hur jag ska ta bort kring höfterna för att det ska bli bra. Har 3 spikmattor men kommer bara att behöva 2 av dem till täcket.


 

Så 1 blir kvar som extra spikmatta   Ska även ta med spikmattebältet för att se hur det sitter fram vid bogen och på nacken. Som det ser ut på den är den ganska stor och 2-delad så förmodligen kommer jag bara att behöva 1 halva till ena sidan och kan sedan ta den andra halvan till andra sidan.

 


Här syns lite bättre hur stort det är och att man kan dela på den.


   


Det kan t.o.m vara så att det räcker med 1/4 del av spikmattebältet dvs 1 fyrkant!! Får se imorgon hur stort det blir på T  Ska ta kort imorgon så att man ser lite bättre HUR jag har tänkt göra  Samma sak med nacken...blir endast 1 halva eller 1 fyrkant  jag kommer att behöva använda...och har då 1 eller 2  extra kvar till senare  Måste klura på vilket täcke jag ska använda också!!! Har ju en uppsjö nere i källaren som tur är...men vilket ska jag ta  I-landsproblem så det stänker om det 

Sov gott nu väntar bädden för mig!!
Mvh anaby     

Av anaby - 29 december 2011 21:35

Tidigare idag ringde jag till Börjes angående ylletäcket jag beställde till T. Jag beställde 160 cm men fick 145 cm...det var en aning för litet!! Täcket var JÄTTEFINT men vad hjälper det när storleken inte är rätt   Pratade med Returavdelningen idag och de skulle stå för frakten tillbaka eftersom de har gjort fel  Så det var bara att skicka in täcket och beställa ett nytt i storlek 160 cm på retursedeln  Håller tummarna att det går bra så att vi får ett i rätt storlek  Packeterade allt och åkte iväg och skickade paketet ikväll så att det kommer fram lite snabbare än om jag skickat det imorgon....det gäller att ligga i 


Sedan har jag dolat på lite här hemma med tvätt och städ....betalat räkningen till Veterinären och Vegebomräkningen....känns bra att vara skuldfri 


Vi bytte även i sängarna till det nya sängkläderna jag köpte idag 


Men nu ska jag chilla med te, vin och kex & Ernst fikonmarmelad  och se på TV tills det blir dags för bädden!!

Ha de gott!!

Mvh anaby     

  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards