anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under juli 2015

Av anaby - 29 juli 2015 23:45

Nu blir det svårt men jag tänkte göra en "5-i-topp-lista" av mina hästar som jag har haft genom livet i 40 år nu!!


5:a Delad plats mellan Comtesse - Monster nr 1 och Lord Courette - Lugn och sansad häst som kom efter monster nr 1  

Comtesse:


             

Comtesse var den första hästen jag tävlade med på riktigt. Vi gick från 0-Msv B på 2 år med min tränare Roberts hjälp!! Det innebar segrar i Msv B och en plats i Elitlagen som junior som tävlade Elitserien för min ridklubb  Comtesse var endast 157 cm men hoppade hus!!!


Lord Courette:


           

Lord Courett kom efter Comtesse och var 170 cm hög. Det blev en rejäl omställning att rida en lugn och sansad häst efter "den halvgalna röda märren"  Med honom tävlade jag upp till Msv B med placeringar. Vi tävlade tillsammans i Div 1 laget för min ridklubb  


4:a Zimé - Hon som var ett monster mest hela livet men var härlig ändå  


           



 



Zimé var också ca 170 cm men upplevdes störra pga att hon var så högrest. Vi tävlade upp t.o.m 125 cm. Och vi tävlade tillsammans i Div 2 laget i hoppning. Jag har ridit laghoppningar med alla mina 4 tävlingshästar...Div 2, Div 1 och 2 ggr Elitserien. 1 gång som junior och 1 gång som senior   Jag och Zimé kamperade ihop i 17 år så hon är den hästen som jag har ägt längst!! Hon var väldigt speciell och accpeterade i princip bara mig på ryggen och som hanterade henne   En riktig enmanshäst och halvgalen!! Tabasco är LUGN om man jämför med henne  

3:a Kadett - Min första häst/ponny som jag lärde mig rida på  


   

Året var 1975 och den 23 december fick jag min första häst/ponny som hette Kadett!!! Han har lärt många barn att rida och var rätt så envis  Jag hade stora problem att fånga honom i hagen då han bara sprang ifrån mig  Så fort jag gick och hämtade pappa efter några timmars försök...stog han så klart som ett ljus och lät sig fångas utan problem  Hmm!! Han var ju väldigt envis men det var ju jag med på gott och ont  Om jag ville att han skulle fortsätta galoppera förbi någonting och han INTE ville så blev det en tvärnit och jag föll ju så klart av  Men jag gav mig inte utan fortsatte...och efter att ha fallit av 9 ggr i rad...satt jag kvar den 10:e gången och gav då mig för dagen  Så man kan nog säga att jag fick börja redan från början med att vara envis och ha tålamod med hästar!!

Vi gjorde allt med den här ponnyn...red, körde och tolkade med honom  


2:a Tabasco - Monstret som blev en drömhäst till slut   

       

Tabasco är "Wirbelwind-kopian" som jag hittade 2007 och föll som en fura för  De 2 hästarna är lika lika som de är olika  Men de skulle kunna ha varit bröder och har samma härliga temperament  Tabasco är min nuvarande häst som jag äger och rider idag. Han och jag har gått igenom otroligt mycket tillsammans. Dels pga att han har så mycket med sig i bagaget från sitt tidigare liv och en "fd. problemhäst"  men också för att jag själv mådde så otroligt dåligt och var så "trasig både psykiskt och fysiskt" under 2007 när jag fick hem honom pga trakasserier under många år från en människa utifrån Man kan nog säga att vi "läkte" varandra under några år framåt  Utan Tabasco och min familj skulle jag INTE finnas här idag eller sitta här och skriva i min blogg!!! Så han är nog den hästen som tveklöst har betytt MEST för mig under hela mitt liv...trots att vi INTE har tävlat någonting!! Vi behöver varandra kan man lugnt säga   Om jag är trött och less någon dag så är det Tabasco som får mig på bättre humör  ...han är ju också den jag oftast träffar FÖRST på dagen eftersom resten av familjen är i skolan eller på jobben  Men familjen betyder förstås OTROLIGT mycket för mig också!!!



1:a Wirbelwind - Drömhästen   


 

I november 1989 köpte jag Wirbelwind för MYCKET pengar och han var hästen jag "bara" hade drömt om och nu fick möjlighet att köpa!! VILKEN KÄNSLA!!! Det enda som var negativt med honom var att han hade "grisskräck"....han blev helt hysterisk när han såg en gris  Svettades så att det rann floder om honom och blev helt blockerad  Förmodligen hade det hänt någonting med någon/några grisar i hans tidigare liv i Tyskland...svårt att veta vad.

Det fanns inga hinderhöjder eller hindertyper som var för svåra för den här hästen. Han fullkomligen "lekte" över allt man ställde upp  Det går knappt att beskriva känslan när vi hopptränade på 140-150 cm hinder och det kändes som att hoppa 100 cm...för att han knappt tog i men ändå nästan lyckades "slunga" mig ur sadeln för att han hoppade så otroligt väl och mycket med ryggverksamhet  Jag har varken före eller efter suttit på en häst som hoppat så otroligt väl och haft sån kapacitet som han hade!! En superbra häst helt enkelt  

Vi tävlade upp till 130 cm/Msv B-hoppning med segrar och placeringar. Red även i Elitserien för URF som senior 1991 tillsammans med Wirren  

Han var 180 cm hög men var ganska kort i kroppen....155 cm på täcken och full på träns och grimmor  

Lätt att hantera, lasta, sko och rida...tja, allt var verkligen lätt med honom  Han var en dröm att rida VARJE gång man satt på hästryggen!! Jag saknar honom otroligt mycket  




Mvh anaby  

Av anaby - 28 juli 2015 14:55

Japp!! Tänkte att det var lika bra att lägga in en galoppfilm också så kan man se både hur T rör sig i trav och galopp  Det har verkligen varit "torka" med ridfilmer för mig det senaste året. Men jag hoppas att det blir ändring på det nu   Man måste ha ork & lust att bli filmad för att det ska bli av!!



 

Mvh anaby  

Av anaby - 28 juli 2015 14:15

Jag har inte filmat så mycket alls när jag har ridit det senaste året. Orken och lusten har helt enkelt inte infunnit sig. Henrik har istället fotat oss en del under förra hösten. Bilderna på det blev jättebra  

I början på maj filmade "Kärleken" mig när jag red barbacka i hagen. Det är första gången han filmade men jag tycker att han gjorde ett jättebra jobb och kom på efter att tag hur han skulle stå och filma  Det är inte så lätt från början att veta hur man ska göra  T ser väldigt positiv och samarbetsvillig ut och det är den känslan jag hade när jag red honom den dagen också  



Jag ska också säga att utan min barbackapadd med mocka hade jag inte haft så stor chans att sitta kvar på hästryggen   T har grymt stort steg så barbackapadden är "guld värd" för mig  


Ha en fortsatt jättebra tisdag och chilla lugnt gott folk!!


Mvh anaby  

Av anaby - 26 juli 2015 19:04

Japp!! Här kommer några bilder från igår när vi var på Höga Kusten och Skuleberget  Vädret var helt fantastiskt och vi hade en jättebra dag  Det var grymt svettigt då vi gick uppåt hela tiden. Vi klättrade mest på stora stenar, trappor, stegar och höll i oss i rötter, grenar och ibland träd  Det var jättekul och nästa gång blir det nog att "prova på att klättra" på riktigt  När vi kom tillbaka efter fotograferingen och klättringen åt vi en sen lunch i solen  LIVSKVALITET kan man lugnt säga  På vägen hem hittade vi bla en fyr, Röda Ulven, rosa hösilagebalar och en mysig liten fiskeby  Kan säga att vi sov gott på natten!!


ENJOY!!



Naturum Höga Kusten - Skuleberget


   


Bara att sätta igång och gå då...över stock och sten så att säga  


   


...ibland trappor och kedjor att hålla sig i...



 


...och ibland stegar och rejäla plankor att hålla i sig i...


     


En del hade rejäl packning och andra inte  


       


Snart framme vid Grottan!! Sedan upp till Toppstugan  


 


Ingången till Grottan!!


 


Inne i Grottan  


        


Lite blött och ruggigt men vi hade ju sol och det var varmt ändå  


         


Dags att gå upp till Toppstugan och inta lite vätska i form av vatten!! Vi hade tappat en hel del på vägen upp  Kan säga att ALLA som gick svettades floder!!!


 


Toppstugan i sikte!! Tjjjoohooo!!!


           


Vägen nedan är E:4:an och sedan står bilen på parkeringen man ser härifrån  


         


Inte illa att stå vid världens högsta Kustlinje  286 meter över havet!!


   


Det var MYCKET folk som gick samma väg som oss och som sedan åt och drack vid Toppstugan. Gissar att vattnet var populäraste drycken även om det fanns alkohol också!!




Vi hittade en fin plats att sitta under tak med lagom mycket sol    


   



Den här helgen hade de flera olika "Grupp Hiker" såg vi efter en stund!! De använde en drönare för att filma de som kom uppför berget. Jag fick den på bild!! Den var ganska stor och rejäl   


 


Efter den sena lunchen som bestod av Bullens pilsnerkorv....åkte vi vidare mot en fyr. När vi kom fram dit så visade det sig att det inte fanns någon fyr där utan istället ett Salteri. När vi tittade närmare gör de surströmmingen Röda Ulven här!! Lite komiskt att vi skulle hitta hit då ingen av oss äter surströmming  


       


Vi frågade efter vägen till fyren och åkte vidare!!



Vi hittade en jättefin och liten fiskeby!! HELT FANTASTISK var den  


        


Fyren i sikte  


       


Himlen var helt fantatisk den här kvällen  


          


Den här bilden är "min favoritbild" för dagen  


 


En lite kopia av en annan fyr....den riktiga fotade vi när vi åkte förbi Jävre i Piteå på väg till Norge i Juni  


            




Bönderna i Ö-vik har ROSA hösilageplast till förmån för "Rosa bandet"    WOW!!!


          


Nu var det dags att åka hemåt och äta middag och sedan chilla resten av kvällen!!
Mvh anaby  

Av anaby - 26 juli 2015 00:33

Idag har vi klättrat i berg, svettats floder, fotograferat, vätskat upp oss och haft en väldigt trevlig dag  Det har varit sol hela dagen!! Nu blir det bädden!! SOV GOTT!!
Mvh anaby  

Av anaby - 24 juli 2015 13:55

Här kommer några bilder från Skulpturparken på Umedalen. Där var vi i veckan och fotade  Vissa av dem har jag sett tidigare medans andra var helt nya för mig!! Gillar sista bilden allra bäst  Budskapet i den säger otroligt mycket tycker jag  ENJOY!!


                               


Lite kul måste man ju också ha medans man fotar   


               


En igelkott träffade vi på också medans vi gick runt   


                           


Jag älskar verkligen den här skylten och budskapet i den  Många människor skulle behöva ta åt sig det inkl. mig själv som inte har haft något självförtroende på många år!!

Under veckan fick jag en kommentar från en person som jag känner som sa: Ditt liv är en parodi! Jag kan inte göra någonting åt hur den personen väljer att uppfatta mitt liv eller hur hen ser på det. Det är upp till var och en att bedömma, tycka och tänka. MEN jag känner för egen del att jag mår bra för första gången på ganska många år och jag är nöjd med mitt liv som jag lever idag   Det är det viktigaste för mig i dagsläget  Andra människor kommer ALLTID att ha åsikter OM HUR man lever sitt liv och vad man gör...men då får de ha det känner jag  

Tänk på att det som känns rätt och bra för en person kanske INTE gör det för en annan!! Det innebär INTE att det behöver vara fel bara att någon annan inte håller med om det man gör!!

Jag önskar er alla en jättesuperduperbra fortsatt söndag och kram på er  

Mvh anaby  


Av anaby - 24 juli 2015 13:34

Här kommer bilderna  


                                                                                             

En bonusbild på ett trafikljus utanför en restaurang där jag brukar äta   Trafikljuset står på gräset utanför restaurangen. Vi passade på att fota när det var stängt  


Mvh anaby  

Av anaby - 20 juli 2015 22:29

Börjar bli en vana att fotografera på kvällarna  Jättekul är det   

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards