anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under september 2013

Av anaby - 30 september 2013 18:05

Det gick bra att jobba men jag var sliten när jag kom hem imorse så det blev inget besök ner till stallet  Bättre att gå och lägga sig och sova!!

Har sovit skapligt under dagen. Vaknat några ggr men lyckats somna om som tur var!!

Tog bilen ner till stallet för att ge T kraftfoder och hö.


 

Tycker att "Herr´n" har gått upp lite i vikt under helgen när vi varit borta....får nog dra ner lite på höet imorgon!! Han får 3/4 dels 240 liters säck just nu men nu blir det halva säcken tills vidare  Han får nog i sig lite gräs än så länge trots allt 

Mockade och fyllde på nytt vatten också. Otroligt smidigt att använda slangen även nere i stallet  


 

Otroligt skönt att komma ut och andas frisk luft och göra lite saker...lagom mycket  


     

Är väldigt tacksam att det INTE har regnat så mycket under hösten!! Vinterhagen ser väldigt torr och fint ut  Även sommarhagen ser riktigt bra ut  Nu håller jag tummarna att T kan gå i bägge hagarna till början på november!!! Sedan blir det att stänga igen vinterhagen och göra iordning utbyggnaden med elband som öppnas upp när det kommit snö.

Plockade in mer björnbär....även sånt som inte är moget utan är röda. Är lite rädd för frost nu!! De jag plockade in i fredags hade mognat medans vi var i stugan  Nästa vecka blir det att göra både hjortronsylt och björnbärssylt  

Matsäcken är packad och kupévärmaren är istallerad i bilen. Och motorvärmarkablen är med också!! Nu gör det inget om det blir frost inatt  

Det händer det inte så mycket mer här hemma innan det är dags att åka till jobbet igen!! En sån här ganska tråkig dag egentligen....men det blir så när jag jobbar  

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  



Av anaby - 28 september 2013 15:04


Till slut lyckades jag allafall med Rosa bandetbilden!!!


 

Det blev 4 hästhuvudreflexer och 1 par strumpor.  som sagt var men jag brukar ju gå ut med hundarna på hösten emellanåt så då får jag passa på att använda dem  Tror att jag kommer att köpa 2 st hästhuvudreflexer till under nästa vecka!! Då jag har 2 st  både till G4:an, T6:an och den bomlösa westernsadeln  

Fredrik har varit snäll och varit ner till stallet och gett T hö och kraftfoder idag  T var och betade i sommarhagen men kom galopperande när Fredrik ropade på honom. Jättebra för då ser man honom röra sig också  Skönt att Fredrik kan åka förbi och ge T mat när pappa är upptagen med potatisupptagningen i helgen  

Lite regn imorse men sol och uppehåll just nu hemmavid   


Ha en fortsatt jättebra lördagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 28 september 2013 11:17

Jag fick svaret på Maskkontrollen under veckan!! Himla bra när man får svar via mail...det går ju otroligt fort!!

T hade 100 epg och behöver INTE avmaskas någonting under hösten. Sedan jag börjat mocka både sommar och vinterhage har jag inte  behövt avmaska T de senaste 2 åren. Får se hur det blir under våren 2014!! Blir att beställa 2 nya omgångar med Maskkontroll i oktober/november då de har billigare pris   

Mvh anaby  

Av anaby - 26 september 2013 16:44

Idag har det bara blåst halvstorm...bättre än igår när det var storm!! Man får se det positivt  Jag åkte iväg en sväng till Banken och Höök på fm. De ligger bara en bit bort ifrån varandra så jag tänkte att det var lika bra att slå 2 flugor i 1 smäll  Jag tänkte handla lite från Rosa Bandet-kampanjen om Hööks har just nu. Det blev 4 hästreflexer och 1 par rosa ridstrumpor. Var även ute efter vinterskor till T med 4 broddhål....dock hade de "bara" framskorna framme de andra var i lagret och skulle packas upp under dagen. De skulle lägga undan bakskorna åt mig så jag kunde åka förbi och hämta/betala allt innan vi åker till stugan imorgon  BRA SERVICE!!!

Vidare hemåt och laddade inför ridturen. Det hann nämligen börjar regna medans jag var på Hööks....

Väntade några timmar så vägen fick torka upp och sedan var det bara att gå ut och göra iordning T.

Idag var vi beigea, bruna och blå!!! Hi hi!! Salig blandning  


 


Jag köpte ett beige/gult dressyrschabrak på Haglunds när de hade 60 % på slutrean. Tycker att det är riktigt fint  Passade på att inviga det idag  


 


Blå tunna dressyrskydd från Horze. Har även vita och bruna. Om jag inte minns helt fel så har jag betalat mellan 59-89 kr beroende på om jag köpt dem på rea eller normalt pris. T gillar dessa skydden då de både är lätt och inte stela   Han gillar INTE benskydd som är för stela och tjocka  


   

F.r.o.m nästa vecka blir det "All-in" på rosa utrustning HELA oktober månad!! Hur ska ni stå ut med alla bildbomber på oss vara och varannan dag??? Jag får väl se om jag mister några läsare eller hur det blir   

Ridturen idag var riktigt bra!!! Vi har travat från växthusbacken fram till bordet och där blev det skritt nerför backen och förbi förvaringen och sedan trav uppför backen...skritt ner och sedan trav till förvaringen...skritt uppför backen och sedan trav förbi bordet och fram till lilla backen där vi skrittade ner. Och slutligen trav till grannen i det röda huset. Hängde ni med?? Nej, förstår det men jag skriver upp det här för min egen skull så att jag har koll på HUR MYCKET vi har travat. Då blir det lättare sedan att öka på sträckan  

En utvärdering om HUR T var att rida idag?? Tja, jag kan konstatera att han har slutat med att "tvärstanna" nu men att han blir lite spänd ibland vid vissa kvistar/grenar som vi rider förbi....men gör inga större grejer än att bli spänd och få större steg så att säga. Jag upplevde att det var lättare att ta en förhållning på honom idag. Och att när jag satt ner så "stannade han kvar" i traven utan att jag fick jobba så mycket att han honom kvar i samma tempo. Så han kändes helt klart mer avslappnad idag motför förra gången jag red  

Skrittade hemåt och sedan fick T magneter och mat medans jag fyllde på nytt vatten och plockade lite gräs till honom. Nu väntar middag och sedan blir det att handla inför helgen och stugan!!

Blir fina fisken att få åker bort i några dagar  

Nej, dags att gå ut och ta av T magneterna innan jag börjar med maten!!

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 26 september 2013 16:20

Igår var det storm så gott som hela dagen...det avtog framåt kvällen. Himmel så kallt det var både inne och ute  Det känns som om hösten börjar närma sig med stormsteg nu  Vi har haft så otroligt fint väder länge här uppe i Norr nu att man glömmer bort att det snart är oktober månad!!

Jag bestämde mig ganska omgående att T får vila idag!! Pga min envisa förkylning kändes det inte så smart att bege sig ut på en ridtur i kallblåsten. Jag måste ju verkligen tänka mig för så att jag INTE blir förkyld igen!! Orkare INTE med sånt elände 1 gång till....

Istället kollade jag på mina torkade nypon och nu var alla plåtar klara så jag satte igång och mala det sista!! Det gick riktigt bra  Det är ca 2,5 kg sammanlagt  Jag kan nog inte säga att jag har tjänat pengar på nyponen....det har tagit enormt MYCKET tid att plocka, rensa, skiva/riva, torka, vända och slutligen mala dem. Så timpengen är nog låg och arbetet högt....så att säga men de har "bara" kostat mig arbetet hittills. Jag har gjort det för att jag ville prova och se OM det gick att torka nypon själv och även kolla upp HUR mycket jobb det var med allt. Även om det har varit MYCKET jobb så är jag nöjd hittills och en erfarenhet rikare  

Fick även besök av en av tjejerna från Ridtravarföreningen. Det är 2 st som ska justera protokollet och skriva under innan jag kan skicka iväg alla papper till Skatterverket. Så vi fick en trevlig pratstund  Hon är nämligen veterinär så man får ju väldigt bra svar på de frågor man ställer  Och sedan inser man att man själv INTE är helt ute och cyklar!! Det känns alltid bra   

Sedan var jag iväg och hade ridlektion nr 11 med mitt kusinbarn och den lilla nordsvensken. De var otroligt duktiga som vanligt  Han var ju lite ojämn förra veckan men efter en skoning är han om vanligt igen  Det känns väldigt skönt att det var så enkel åtgärd på ett ev. problem  På onsdag nästa vecka ska de hoppa och på söndag ska vi åka iväg till en ridbana och hoppa lite med honom!! Det ska bli jättespännande att se honom både hemma och borta så att säga. Tanken är ju att mina adepter ska åka iväg på både Pay-and-jump och Pay-and-ride under våren framåt sommaren!! Förutsättningen för det är ju att ryttaren själv känner sig redo. Det har jag varit väldigt tydlig med att säga att jag ALDRIG kommer att säga att nu SKA du vara med utan de måste själv känna att de är redo och sedan får vi ta det därifrån. Men vi har en plan för nästa år och det känns jättebra  

Efter middagen åkte jag och L-O ner för att rulla in en höbal som jag sedan rev ut lite av...kanske 1/5 del och packade hösäckar som räcker fram till måndag. Skönt att ha några färdigpackade säckar så att det bara är att hämta och lägga in i höhäcken  Jag upplever att det fungerar bra med kompostgallret vid höet. Det är lätt att ta bort gallret och bara vika ut det medans man jobbar med höet. Sedan är det bara att vika tillbaka och fästa med krokarna igen när jag är klar   Nu när jag har ställt in en ny bal känns det väldigt bra att det är på plats  Städade bort efter mig i höförrådet, gav T hö och kraftfoder och mockade. Han såg väldigt nöjd ut när jag gick därifrån  Då är jag också nöjd och glad!!

Sedan var det en ganska lugn kväll. Jag har sett på några BRA filmer och försökt att ta det ganska lugnt och bara jobbat på att bli ännu friskare än jag var innan!! Det har varit otroligt skönt att jag har varit ledig i snart 2 veckor  Jag har verkligen behövt den tiden på att återhämta mig både fysiskt och psykiskt. Det tar på när man är sjuk i omgångar...tyvärr...  Nu börjar jag att jobba på söndag och det känns helt ok!! Jag är så att säga inställd på att jobba och längtar till mina underbara Brukare  

Mvh anaby  


Av anaby - 23 september 2013 17:14

Är fortfarande lite tjock i halsen när jag vaknar på morgonen...och idag var det värre än igår  Blev bättre framåt em men blir ändå en aning less att det INTE riktigt ger med sig.....

Det har blåst rejält idag och varit halvstorm så jag beslutade mig för att det blir en vilodag för T idag!! Då jag ska ha gäster på besök imorgon till lunch åkte jag och mamma iväg för att handla på ICA. Det blev mat till lunchen och det nödvändigaste som vi var i behov av...resten får vi ta senare under veckan  

Sedan bjöd mamma på lite lunch  Och medans vi sitter och äter får jag ett SMS från en av morgondagens besök...hon är jättesjuk och kan inte prata!! INSTÄLLT!! Ringde den andra kvinnan och vi bokar om och tar det senare när vi är samlade alla 3. Känns bättre att göra så  Det innebär också att jag hinner rida T imorgon  

Så ibland kan det vara bra med inställda saker och ibland lite mindre bra  

Pastasalladen som jag hade tänkt bjuda på till lunch blir flyttad till middagen istället. Det går ju minst lika bra!!!

Har hjälpt mamma och pappa att skriva några nya skyltar till företaget som vi har satt upp. Nu vet kunderna VAD som gäller med datum och tider igen  

Sedan kom jag på den geniala iden att jag skulle använda mixern till att mala ner nyponen. Det gick så där!!


 

De torkade nyponen ser mer ut som musli  


Lite bättre bild på "nypon-muslin"  

Nyponskalet blev ju malt och fint men kärnorna är kvar  


   

Kärnorna är stenhårda  

Då blev det att ta till den tunga artilleriet....


 

Det blev en här maskinen men med annan utrustning så att säga....med knivar istället!! Det gick rätt så bra  


 

Alla kärnor blir inte malda men de flesta!!!


 

Så här såg det till slut ut och vågen vägde 1157 gram när jag tagit bort hinkens vikt  Nere i källaren ligger ännu mer nypon på tork och väntar på att bli malda när de är klara. Har jag tur så är det kring 1,5 kg det är då allafall över 1 kg!! Fortsättning följer på det här!!

Sedan har jag ätit middag och ska surfa lite innan det är dags för styrelsemöte med Ridtravarförbundet!!

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 22 september 2013 21:11

Jag har tagit det väldigt lugnt idag och mest legat i soffan om jag ska vara ärlig. Och visst har det gett resultat!! Halsen känns bättre och endast några "torrhostningar" under dagen  Det känns jättebra!!

Det har blåst en hel del här hemma även om det varit sol ute. Jag var länge i valet och kvalet HUR jag skulle göra med ridningen idag?? Rida eller vila?? Efter middagen var det ingen blåst länge och fortfarande sol....hmmm!! Stog och vägde och bestämde mig till slut för att rida en kort sväng på åkern uppe vid huset. Hjärngympa är ju aldrig fel även om ridpasset inte blir så långt eller intensivt  

På med grejer och upp på hästryggen!! Idag hade jag rullsporrarna också!! Försöker använda dem 1 gång i veckan och endast när jag rider på åkern.

Började med att skritta fram och T var lite fjantig för vissa växter på sidan av åkern...som vanligt  Sedan blev det öppna/sluta/skänkelvikning och han kändes riktigt fin  

Dags för trav!!

Började med att trava på en stor volt och gick sedan in på en 8-volt och slutligen in på serpentiner och en mindre volt. Det märks att det är kallare och höst för T för genast BÄTTRE framåtbjudning motför när det är varmt ute. Jag behöver INTE alls jobba lika mycket med varken skänkel eller röst nu!! DET KÄNNS JÄTTEBRA  

Tänkte att jag skulle prova "lite" galopp allafall och känna hur han kändes?? JÄTTEBRA!! Så det blev mer galoppjobb!! Dock bara på en stor volt då jag är lite rädd att det blir halkigt pga allt regn tidigare i veckan. Men han tar galoppfattningarna klockrent och känns väldigt fin i galoppen. Drog iväg lite pga några barn som sprang längre bort på åkern...lite miljöträning...var dock inga större problem att korta in honom igen. Känns nästa bara skönt att han har framåtbjudning så att jag får ta ihop och korta upp istället för att bara "gå på"  

Det blev bara ett enda "rodeo-anfall" idag!! Jag tror inte ens att det berodde på sporrarna utan att han blev lite vild bara...så jag är väldigt nöjd med ridturen idag  Upplever att galoppen blir rundare och rundare för varje gång vi kan träna på åkern. Hoppas att det går att rida där 1 gång till under nästa vecka!!! Hade varit guld att få galoppera på en lite mindre volt också. Travade av i lite lägre form och då sprang barnen som tok på åkern och det tyckte inte T om....så det som var tänkt som avslappning blev istället "pannkaka" av  Lyckades allafall få honom att lyssna på slutet i bägge varv och gav mig då och skrittade av.

Sedan fick T magneter och mat medans jag passade på att samla in lite bajs till "Kolla masken"  Som jag åkte iväg med direkt för att posta och sedan förbi stallet för att mocka och ge hö. Hem igen och ta av magneter och öppna upp till sommarhagen!! Pust!!

Tog mig sedan en lång varm dusch och tog på mig min pyjamas  Finns nog inget bättre att få duscha efter en ridtur!! Man blir som en ny människa  Eller i mitt fall "bättre begagnad"  

Sitter just nu med en tekopp och ser på Säsong 2 av Bron som börjar ikväll på SV1  

Nu hoppas jag att kroppen känns lite bättre imorgon....det går ju åt rätt håll allafall!!! Är tacksam att det inte blev ett stort bakslag nu under helgen!!

Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 22 september 2013 13:34

Nu har jag haft min sadelgjord Eric Le Tixerant i ca 1,5 år och är väldigt nöjd med den!!!

Det är dressyrmodellen jag har. Det finns även en längre modell som man sedan köper till en hopp-platta till och kan använda som hoppgjord eller så köper man bara den längre modellen och hoppar utan hopp-platta  

Sadelgjorden finns på en uppsjö olika ställen. Jag kollade runt och hittade ett ställe där priset var lite mindre än på de andra ställena...så jag slog till med ett köp  Har för mig att det är ganska lika pris överallt just nu på dessa sadelgjordar. Det blev självklart en BRUN sadelgjord för min del  Tror ingen som känner mig är det minsta förvånad över det  När jag kollade runt efter sadelgjord stog det på flera ställen att man skulle ta en MINDRE sadelgjord ca 5-10 cm kortare än den man hade i vanliga fall. Jag frågade Återförsäljaren som jag köpte min sadelgjord av VAD hon rekommenderade att jag gjorde?? T blåser ju ut magen rejält så min tanke var egentligen att köpa en LÄNGRE än den jag hade. Hon tyckte att jag skulle ta samma storlek som jag hade och INTE en kortare.

Så blev det och det har jag inte ångrat alls!!

Jag tog en 75 cm lång sadelgjord. Sedan gjorde jag extra hål på sadelgjordstropparna på bägge sidor. Då fick jag åt på första hålet utan att han blåste ut magen så otroligt mycket. Från början fick jag ärligt kämpa lite för att få åt på första hållet men allt eftersom tiden gick blev det lättare och lättare att spänna åt sadelgjorden.

Nu för tiden spänner jag med lätthet åt på första hållet och då glappar sadelgjorden rejält. Jag går sedan på andra sidan och spänner åt allt eftersom och tillbaka till första sidan och spänner till 3:e hålet och sedan innan jag sitter upp i sadeln spänner jag de sista 2 hålen. Det funkar jättebra för oss!!!

Det som känns jättebra är att jag numera har en häst som är avslappnad när jag spänner sadelgjorden. Så på T funkar det jättebra! Jag vet att vissa inte har kännt någon skillnad på sin häst men det är nog som med allt annat...vissa saker funkar på vissa hästar/människor/hundar men INTE på andra!! Man måste prova sig fram!!


För egen del har jag köpt MYCKET utrustning på vinst eller förlust till just T!!

Sensation Ride G4 köpte jag på vinst eller förlust utan att ha provat den innan köp!! Är väldigt nöjd med den  

Rambo Micklem tränset köpte jag på vinst eller förlust utan att ha provat innan köp!! Är väldigt nöjd med det  

Eric Le Tixerant sadelgjorden köpte jag på vinst eller förlust utan att han provat innan köp!! Är väldigt nöjd med den också  

Så jag kan nog säga att jag är nöjd & glad att jag har vågat köpa hem en del utrustning trots vissa frågetecken!! Man vet ju inte hur det passar innan man har provat det på hästen även om det förmodligen kommer att funka....




 

Undersidan/baksidan av Eric LT. Det finns en ring som man kan fästa ev. martingal eller annat i.



Framsidan som ligger mot hästen... som är lite speciell då den är luftkanaler som ska underlätta andningen för hästen. På T funkar det som sagt bra men....


   

Närbild på Framsidan som ligger mot hästen och lite info om sadelgjorden:


*Blodgenomströmningen ökar och hästen har lättare att andas
*Den fördelar trycket mot bröstmuskeln
* Hästen får ett friare rörelsemönster
*För bästa komfort är elastisiteten centrerad under hästen
*Om man har problem med att sadeln glider fram eller bak så detta en väldigt bra gjord då gummiplattan på gjorden gör så sadelgjorden stannar i sitt läge
*Bra för hästar med sadeltvång


 


Närbild på undersidan/baksidan...


 


Flärpar och skydd för stropparna.


 


Gillar det här skarpt då man VET att stropparna ligger på plats och stilla efter man har stängt igen med kardborren  
  


 


På plats på sadeln och hästryggen  


Mvh anaby    





Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards