anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under november 2011

Av anaby - 30 november 2011 20:42

Det har varit väldigt trögt idag även om jag har "gjort det jag ska" så att säga eller alla "måsten" för dagen   Kropp eller knopp har inte riktigt hängt med...det blir lätt så när man inte kan sova eller äta ordentligt  Det enda som känns bra just nu är att veta att nästa vecka vänder det   Har också bestämt mig under dagen att ringa Kvinnokliniken redan imorgon!! Kan vi gå över till "Plan B" redan under december skulle jag vara tacksam!! Måste jag vänta till januari har jag allafall pratat med dem och sagt redan nu att det INTE FUNKAR och gjort vad jag kan för att skynda på processen!!! Fortsättning följer imorgon!!!


Vädret var ju minst sagt oroligt idag!! Det har både blåst rejält och regnat=lervälling i hagen!! SUCK!! Jag tog in T vid 14.00-tiden och la ett "sprit-bandage"...tog ut honom igen vid 20.00 då det frysit på  Bytte bandage och smorde nu med helosan och lindade igen. På frambenet där det ser bäst ut smorde jag...la på en kompress...och lindade med "flexlinda" och sedan tejpade jag med silvertejp. Förhoppningsvis behöver jag inte linda där så många dagar i rad om det fryser på. Då kommer det att räcka med att smörja  Bägge bakbenen kommer att vara lindade dygnet runt tills det fryser på ordentligt igen. VILL HA DEM RENA FRÅN LERAN!!!


Tyvärr var T svullen eftersom han stått inne idag. Så jag hoppas att vädret är bättre imorgon så att han kan stå ute och få sitt "sprit-omslag" det kommer att gynna både ben och svullnad bättre 


Har ju varit enormt seg och sliten idag....usch!! Jag har verkligen bara gjort det absolut nödvändigaste....

Hade dessutom en väldigt tur!! Jag vill helst INTE sätta mig bakom ratten och köra när jag känner mig så här mosig  Förra veckan hade vi bestämt att vi ev. skulle åka till Återvinningen med en massa skrot som vi packat i kåpsläpvagen. Ringde till L-O på jobbet när jag kom från stallet vid 15.00 och frågade hur vi skulle göra?? De hade öppet till 20.00 på Återvinningen så vi bestämde oss för att åka  Detta innebar också att vi kunda åka förbi "Djurpapoteket" i samma veva då det bara är i huset bredvid!!! Tala om tur...då behövde jag INTE åka enkomt för att handla där...L-O körde nämligen till Återvinningen idag   Vi åkte förbi Apotetet först. Jag köpte mer bomull bara för att vara på den säkra sidan att det ska räcka till omslagen. Sedan blev det mer gel, sprit och koksalt. Fick tag på 1 liters flaskor x 4 med koksalt  Känns bra att kunna variera lite med omslagen tycker jag. Allt som allt gick det på ca 400 kr  Men jag tröstar mig med att det är värt det i längden om svullnaden går ner!!


Eftersom T mest stått inne i vindskyddet inatt pga av det blåsiga och regniga vädret...var höet helt slut där. Fyllde på med 1 säck så att han har lite att pyssla med där inne på kvällskvisten  Kan också säga att regntäcket var INTE rent...man skulle nog kunna säga att det fått ett REJÄLT lerbad  Fick komma in i tvättmaskinen på en gång!!


När vi kom hem blev det att äta middag...eller för mig "flytande" alternativ och 2 hårdbröd mackor. Känner mig inte sugen på mat överhuvudtaget  Men någonting måste man ju få i sig för att orka med...

Jag har allafall bestämt mig för att INTE jobba i helgen. Orken är verkligen minimal och illamåendet fortfarande väldigt stark...vill under inga omständigheter SVIMMA PÅ JOBBET AV UTMATTNING ELLER ORSAKA NÅGON BILOLYCKA PÅ HEMVÄGEN!!! Sedan är ju kroppen rejält utmattad också....skulle helst bara vilja sätta mig i ett hörn och gråta  Och imorgon har dessutom blödningarna tilltagit så jag kommer att vara glad om jag ens kommer ut sängen  förmodligen rejält dubbelvikt  

Ja, det är roligt nu...eller inte!! Men det är ju allafall övergående...som tur är!!!  


Nu ska jag ta mig en stor kopp med te och njuta av Grey´s anatomy 

Blir nog en tidig kväll för jag känner redan att jag har "grus i ögonen"...tror att "John Blund" redan har varit på besök här 

Ha det gott så länge!!

Mvh anaby       

Av anaby - 30 november 2011 11:50

Dagen igår var minst sagt jobbig...blir så less på min djävla mens Orkar inte, vill inte...

Har haft svårt att sova inatt....ligger alltid i framstupa sidoläge när jag ska somna...det gick inte pga illamåendet och ont i magen Har vaknat många ggr under natten och det känns som om jag knappt har sovit  SUCK!!!

Det blåser väldigt mycket ute så jag har tagit beslutet att T får komma in och få sitt "sprit-bandage" inne idag och det blir ingen ridning heller. Kan var skönt att få stå inne och äta lite hö när det blåser så här mycket. Ska ta bilen ner på en liten stund. Orken är verkligen minimal idag...har knappt ätit eller sovit sedan söndag nu  Ska ta ett beslut ikväll om jag ska jobba i helgen!! Orkar verkligen INTE med som det var i början på veckan. Med både svimmningsanfall på morgonen och hulk i bilen i rusningstrafik på väg hem...tala om både tragiskt (svimmning) och trafikfara (hulkning)!!!!  Då mår jag dessutom SÄMRE IDAG än jag gjorde då  Jag får se vad som händer under veckan.....idag blir det lugnt i allafall. Ska åka iväg till Apoteket och köpa mer alsolsprit efter jag varit i stallet. Tur att det närmaste bara ligger 2 km bort  Känner inte för att åka långt med bilen idag 

Nej, nu ska jag försöka inta någon typ av vätska och hoppas att det slinker ner  Innan jag åker ner till stallet och tar hand om T   Tur att jag har honom som "piggar upp" dagen  när familjen är borta i skolan!!

Ha en jättebra fortsatt dag!!!

Mvh anaby     

Av anaby - 29 november 2011 20:05

Min snälla Hovis ringde och kom sedan och hämtade upp mig  på väg ner till stallet. Jag hade redan tagit med mig "allt" som behövdes till skoningen till stallet...trodde jag   Väl nere i stallet frågade han mig om sömmen?? Men sat.n Självklart glömde jag ÄVEN den här gången  Fick låna Hovis bil och åka hem och hämta dem   T är så stor så att vanliga sömmar blir alldelens för klena...de nöts bort i en grisblink  Vi hade kvar söm efter Wirren och Zimé nere i källaren som vi provade för första gången vid förra skoningen. Det funkade kanonbra  Så vi kommer att fortsätta med den grövre sömmen. Behöver jag tillägga att jag numera LÄMNADE sömmen i skrubben...för att slippa glömma dem nästa gång  

När jag sedan plockade fram skor och skosulor säger Hovis: Ska du bara ha 2 broddar?? Men vad i sat.n tänkte jag!! Och mycket riktigt så var det BARA 2 broddhål på alla 4 nya skorna  HUR KLANTIG FÅR MAN BLI?? Usch vad jag fick skämmas  Nu visade det sig att vi kunde använda de gamla skorna den här gången. Det var bara 1 av skorna som vi ev. kommer att behöva byta ut pga den ev. kommer att kunna gå av. Men det var inga problem för Hovis att i så fall komma ut och slå på en ny sko  Hur som helst ska vi sko T i början på januari nästa gång. Det blir jättebra  L-O ska få borra och gänga de sista 2 hålen på skorna så att de är klara att använda vid nästa skoning!! Jag som brukar vara så noga att kolla broddhålen....och vara ute i god tid!!! Jag lär INTE göra om det kan jag säga  

Det gick över förväntan att sko bakhovarna!!! Jag var lite orolig att T skulle ha ont i muggbenet och vara irriterad men det gick jättebra!! Både jag och Hovis blev positivt överaskad  Det tog lite längre tid än vanligt den här gången då snösulorna skulle passas in och kapas till. Så när framskorna var av och hovarna verkade blev T VÄLDIGT less  Dock gick det att sko även om han var less på oss  Nästa gång kommer det att gå fortare som tur är!! Trots detta var Hovis jättenöjd med T!! Han tycker att han är en helmysig häst  Han jobbar heltid i ett travstall så han har ju träffat på några varmblodiga travhästar 


Jag fick samma tips av Hovis att lägga "sprit-bandage" på T:s bakben!! De har också problem med sår på en del av travhästarna som INTE vill läka (förmodligen pga väderleken) och de lägger då "sprit-bandage" och upplever att det funkar absolut bäst att få bort ev. infektioner/inflammationer. Jag ska iväg imorgon till Apoteket och köpa mer alsolsprit. Känner att jag gärna vill lägga 1 "sprit-bandage" per dag så länge det är så här geggigt ute. Fick även tips att ha honom lindad nattetid så länge det är så här lerigt ute...ska börja med det imorgon  


T fick regntäcke på sig när han sedan fick gå tillbaka till hagen. Det regnade och blåste ute...han vill ju gärna stå och äta ur stora höhäcken och favoritplatsen Då är det bra med täcke på sig!!! 


Jag fick i mig en mindre middag efter 14 timmars matfasta idag  Jag har inte varit så sugen på mat pga mitt illamående...men nu på kvällen gick det helt ok att peta i sig lite mat  Kommer nog att vara rejält trött ikväll och sova gott inatt så sömnen har varit alldelens för dålig de senaste dagarna...är svårt att "klara sig på!" 3 timmars sömn och sedan vara "pigg & rask" och funka  Men imorgon är en ny dag!! Antigen blir den bättre eller värre...det får morgondagen utvisa....

Nu ska jag njuta av min stora kopp varm chocklad och titta på "Äntligen hemma" 

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh en trött & sliten men väldigt nöjd anaby               

Av anaby - 29 november 2011 14:55

Den här natten gick bättre att jobba..tack och lov!! Dock blev jag riktigt illamående när jag skulle duscha Brukaren imorse igen   Suck!! Fick sätta mig på sängen en liten stund för att få åt mig andan...badrummet är alldelens intill...som tur är!! När jag sedan åkte hem satte jag igång och "hulka" rejält...GIVETVIS INGEN PÅSE I BILEN  Klarade mig från att kräkas......fortsatte att "hulka" nere i källaren medans jag gjorde iordning det sista för "sprit-bandaget"...in i bilen och ner till stallet...och stog och "hulkade" bredvid T. Där var jag ju allafall UTE som tur var 

Det gick bra att tvätta, lägga "sprit-bandage" och sprita det andra benet med gel. Åkte hem och bara dog i sängen  Kan jag säga  Vaknade efter 3 timmar av illamående!! Men vad konstigt....suck!!! Börjar bli rejält less nu kan jag säga  Undrar om jag ens står på benen när det kommit igång ordentligt???


Efter en timmes försök till att "må bättre"...tog jag mitt pick och pack och gick ner till stallet. Blev med skräckblandad förtjusning som jag tog bort "sprit-bandaget"!!!! Benet var betydligt mindre  Dock en del krustor kvar....Jag tog beslutet att smörja med vaselin som fick verkar under vår skrittur och sedan tvätta bort det när vi kom hem igen.

Borstade och pysslade med T en stund innan jag tog på utrustningen. Det märktes att han tyckte att det skulle bli KUL att får rida ut igen 

Idag har vi haft en riktigt, riktigt bra ridtur  Den absolut bästa på över 1 vecka  Minimalt med snubbel..endast 2 ggr när vi nästan var hemma  Han skrittar på i ett bra tempo och slå nästan aldrig i skorna nu!!!! Jag är helt förvånad...till det positiva!!! De hade fällt några träd vid sidan av vägen och "hästen-T-med-fotografiskt-minne" uppmärksammade självklart trädstammarna  Ingen tvärnit eller något kast utan lite "trippa-snett-åt-sidan" och sedan var vi förbi  När vi red förbi första huset på vägen från stallet...stog en släpvagn där och de fällde just ner bakluckan som smällde och höll på. T hoppade till...snarkade och konstaterade att OK det var inte värre...så fortsatte vi att skritta mot kyrkan 

Väl hemma igen var benet betydligt mindre än från början!! Man kunde t.o.m se att det var ett hästben nu!! Tidigare har det varit så svullet att man inte har sett senor och andra ligament...bara svullet och tjockt!! 

Medans T fick sin lunch passade jag på att tvätta bort vaselinet. Sedan spritade jag in all mugg. Ska inte smörja in det med mjukgörande förrän Hovis har varit här och skott...finns en viss risk att han blir lite missnöjd på mig annars 

Sedan var det dags att mo


cka inne i vindskyddet, fylla på hö där inne...fortsätta mocka klart inne i vindskyddet i sovhörnet...mocka hagen....och fylla på hö i stora höhäcken. Och sist men inte minst fylla på vatten. 

Tog på T magnettäcket och sedan gick jag hem. Ska åka ner vid 16.00-tiden och ta in T i stallet. Sedan ringer Hovis kring 16.30 och kommer förbi och hämtar upp mig på väg ner till stallet.

Just nu känns det rätt så skapligt. Men jag tror att jag är inne i ett "adrenalin-rus" just nu  Det lär väl visa sig lite senare ikväll hur jag egentligen mår  Är glad om jag kan få i mig lite middag och sedan ta en dusch och lägga mig i soffan och rugga         


Nej, gott folk!! Nu ska jag rugga under filten i soffan tills det blir dags att ta in T. Fryser något alldelens kompiöst mycket!! BURRRR!!!!

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!!

Nu hoppas vi på snö framöver!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 29 november 2011 11:50

L-O laddade in och över barbackafilmen från i söndags igår kväll när jag åkt iväg till jobbet 

Bildkvaliten är tyvärr ingen höjdare  Jag tror att det börjar bli dags att byta ut den "gamla" filmkameran mot en ny snart!!! Har påpekat detta för min kära man och varit nära att köpt mig en "egen" men han har tyckt att det varit onödigt...men igår sa han faktiskt att det nog var dags!! Hi hi!!


Vad ska jag berätta om filmen då? Det är otroligt nyttigt att SE sig själv på film emellanåt Då kan man förändra och förhoppningsvis förbättra en hel del  Jag skulle antigen vilja ha barbackapadden längre fram eller att jag hamnar längre bak  Får klura på hur jag ska hitta "en lösning" på det!! Man sitter ju automatiskt lite längre fram när man rider barbacka  Sedan skulle jag vilja ha mina skänklar längre bak också....Det här är första gången jag filmar när jag rider barbacka. Blir nog fler gånger så att jag kan förändra sitsen till det bättre  


Det som är otroligt roligt att se med den här filmen är att T är så känslig!! Han lyssnar verkligen och är otroligt lyhörd  Jag behöver nästan bara tänka vad jag vill han ska göra så händer det grejer direkt 

Om jag inte minns fel så börjar jag skratta rejält ca 04.30 in på filmen. Jag gör halt och ska rygga T....men strax innan på förra sidan hade jag gjort en framdelsväning...vilket T hade "färskt" i minnet  Och så fort jag gör halt kommer framdelsväningen...fniss!! Det är bara att "starta om från 0" och prova igen. Då går det bättre!!! Det är T i ett nötskal...tänker och vill verkligen vara till lags HELA TIDEN  Är lyhörd både för skänkel & hand men även rösten....jag pratar väldigt mycket med honom när jag rider överhuvudtaget. Speciellt när jag berömmer honom!!!    

Han får väldigt mycket hästgodis under den här ridturen...pga att han är så ivrig och vill göra rätt hela tiden och jag vill verkligen uppmuntra hans positiva beteende. Vanligtvis får han enbart 1 hästgodis när vi stiger upp och sedan 1 till när jag hoppat av och "vinkat" honom till mig  Den här dagen blev det som sagt mer av det goda 


Som ni ser blev det ingen snubblig överhuvudtaget idag!! De 2 senaste veckornas hårda träning av att få fram skritten lagom har börjat ge resultat  


När jag skulle stiga upp står han ganska bra redan från början...i vanliga fall OM han står längre bort flyttar han sig mot staketet så att jag lättare kan "kliva upp" på ryggen  Sedan väntas det tålmodigt tills matte kommit på plats 


Hagen är ca 25 m x 25 m och relativt plan att rida på. Så det funkar bra att både skritta, trava och galoppera där. Dock galopperar jag "bara" efter 2 sidor inte runt hela. Jag rider ganska mycket där inne vintertid när det är mörkt och dåligt väder. T känner sig väldigt trygg där inne...det underlättar en hel del 


Jag har på mig min Uvex-hjälm. Den ser så liten ut!!! Hi hi!! 


Muggbenet är högerbak. Jag kan själv inte se någonting konstigt med det trots att han är svullen fortfarande.    


Nej, nu har jag svamlat klart!! Ignorerar ryttaren och njuta av hästen 



 


Mvh anaby        

Av anaby - 28 november 2011 19:25

Kom just hem från stallet och kunde konstatera att benet faktiskt blivit mindre svullet av "sprit-omläggningen"!!! Ska lägga ett likadant imorgon när jag kommer hem från jobbet..som får verkar medans jag sover fram till kl.12.00-tiden Sedan ska han ha Metacam och komma ut på en skrittur så det borde vara en "bra medicin" tillsammans för benet  


Har lyckats få i mig en liten potatis och 2 små älgbiffar   Nu kanske man orkar med att jobba igen 

Har med mig en hel del flytande i olika valörer till jobbet. Brukar dricka kring 1-1,5 liter under natten i form av te, blåbärssoppa, fruktsoppa,  varm choklad, mjölk, citronvatten, joghurt, keso, mm. Vad jag tar med mig till jobbet beror lite på VAD jag är sugen på för dagen. Men 3-4 olika flytande blir det varje natt jag jobbar. Intar även fibrer i form av tex Finn Crisp/Husman/skorpor/något mörk brunt bröd.. med margarin och leverpastej/skinka...och sallad ibland... Man orkar inte äta någon STOR middag på jobbet. Sedan ska man INTE äta efter midnatt pga att förbränningen minskar  Då är det jättebra att ha olika flytande alternativ så att man får i sig vätska och vitaminer ändå  Men framför allt så att man får energi och kan jobba!! Jag brukar ha med mig torkade aprikoser och valnöter att knapra på när man behöver lite extra energi och känner sig trött. MYCKET BRA!!! 


På mitt förra jobb åt en hel del andra nattjobbare i andra hus fast samma ställe... pizza på natten  Jag varken skulle orka med att äta upp en pizza eller tror inte heller att det skulle kännas så bra i magen efter ett tag  

Det är ju tur att man är olika och kan prova sig fram på vad som funkar bäst att äta nattetid. Vi har "nattkontroller" vart 5:e år då de tar en massa olika prover och frågar om hälsa, sömn och annat för att avgöra OM man kan fortsätta jobba natt. Har varit på 3 st hittills och fått TUMMEN UPP både på kost, sömn, hälsa mm...vilket inneburit att jag fått "klartecken" att fortsätta jobba natt   Jag tycker för egen del att det är jättebra att man gör "nattkontroller" på nattpersonalen för att kolla upp så att allt är ok med personen i fråga. Att jobba natt är VÄLDIGT slitigt för kroppen i långa loppet vilket innebär att man måste vara nogrann och sköta sig noga för att man ska orka med att jobba som "nattskata"  Jag är inne på mitt 13:e år som "nattskata"....och trivs jättebra!!! 


Nej, nu har jag svamlat klart och ska börjar göra mig iordning för jobbet!!

Ha de så länge!!

Mvh anaby  

Av anaby - 28 november 2011 16:46

Min Hovis ringde just för att bekräfta skotiden imorgon. Han kommer mellan 16.00-17.00..perfekt   Han ringer mig först och sedan kommer han förbi och hämtar upp mig på vägen till stallet. Jag tänkte ta in T en stund innan så att han är ren & torr när det är dags  Jag är jätteglad att skorna har suttit kvar så bra fram till nu!! L-O nitade framskorna förra veckan men bak har suttit riktigt bra. Dock syns det att nu är det dags för skoning Nu behöver jag inte heller oroa mig för någon tappsko eller liknande under jul!!! Hi hi!!

Mvh anaby  

Av anaby - 28 november 2011 16:19

Jag lyckades få ca 3,5-4 timmars sömn idag. Sedan var det bara att stiga upp..illamåendet och magontet tog överhanden Hade annars var tanken att jag skulle sova minst 2 timmar till. Har nämligen 1 natt till att jobba 

Steg allafall upp och åkte iväg till "Djurapoteket" som ligger drygt 1 mil bort. Jag väljer att hämta i princip alla medicin till T där för att allt finns nästan alltid hemma!! Och finns det inte hemma har de beställt så att det kommer inom någon timme  DET ÄR BRA SERVICE!!!

När jag kommit till Apoteket var det bara att gå och hämta det "receptfria" jag skulle ha först....hittade en liten bomullsförpackning med 100 gr för 28 kr   La den i korgen och gick vidare. Tittade på djuravdelningen och hittade där 1 kg hårdpackad bomull på rulle för 109 kr!! Lite skillnad i pris och framför allt lämplig storlek  Blev att byta förpackning och till det bättre. 

Hittade alsolspriten och tog 2 flaskor och 1 flaska klorhexidin. Dock fanns det ingen alcogel?? SUCK!! Fick hjälp av en kvinna från Apoteket som hittade ett annat märke men en stor flaska med pump. Det skulle vara likvärdigt så den fick det bli!! Bättre än ingenting i allafall  Skynda hem och packa "sjukvårds-kassen" och tog sedan bilen ner till stallet. 

Först Metacam....sedan tvättning, torkning och "sprit-bandage" på muggbenet och spritade frambenet med "spritgelen". Bandaget får sitta i ca 4 timmar innan jag åker ner och tar bort och smörjer all mugg med grankådsalvan. Det känns allafall väldigt bra att "bara" tvätta 1 gång per dag 

Tåliga hästen stog väldigt snällt idag   Tror att "värsta krisen" med att han har ont är över!! Kanske håller det på att vända!! Hoppas verkligen det för T:s skull  

Mockade sedan en andra gång för dagen...blev bara lite men jag har så svårt att INTE mocka när jag ändå är i stallet...vill ta bort alla högar jag ser...jobbiga kvinna 

Det fanns hö kvar sedan imorse. Så jag fyller inte mer på förrän imorgon istället.  Det fanns vatten kvar men förmodligen INTE tillräckligt mycket för "Herr´n"  För när jag hade mockat klart och skulle kratta till i vindskyddet..började T att gräva vid Termobaren  Han brukar göra så när han VILL ha vattnet utbytt och tycker att jag tar för lång tid på mig....Vem har sagt att hästar inte är smarta 

När jag ändå var och hämtade vatten tog jag med regntäcket ut. Det blåser rätt mycket nu så då kan det vara skönt för T att ha ett täcke på sig inatt. Vill inte gärna ha honom inne inatt när Hovis kommer imorgon....blåser det mycket imorgon får han stå inne då istället. 

Ska som sagt ner vid 19.00-tiden och ta av bandage och smörja. Då ska även T få sin lunch.

Väl hemma igen har jag förberett inför imorgon så att jag "bara" kan ta allt och åka ner till stallet när jag kommer från jobbet. Hjärnan brukar INTE riktigt vara i fas när man kommer hem på morgonen...då är det skönt att allt är "packat & klart" redan 

När jag kom hem och gick på toa visade det sig att jag har fått min mens  trots att jag INTE har ätit klart all medicin...men suck!!! Känns allafall skönt att konstatera VAD illamåendet och magontet beror på..var lite orolig över att det skulle vara magsjuka  ....hade dock räknat med att det skulle komma när jag "gick av" och på långledighet istället för nu Jag får nog helt enkelt konstatera att "Plan A" inte funkar och gå vidare till "Plan B" vid årskiftet istället....


Nu ska jag gå och fixa lite med middagen...blir en lugn kväll tills jag åker på jobbet. Mår för illa för att orka med någonting ikväll känner jag...suck!! Återstår att se om det går att äta någonting överhuvudtaget ikväll....

Ha en fortsatt jättebra måndag!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby    

 

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards