anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under mars 2011

Av anaby - 24 mars 2011 22:31

.....en Sensation Ride G4 idag  Kostar en hel del pengar men jag tror att det är värt det i långa loppet. Man får dessutom tävla dressyr i den  Jag beställde en helbrun  såklart och en brun vojlock till!! Brun-o-man som jag är!! Hi hi!!!

Får hem den i slutet på juni. Så det är ett tag kvar!! Har ju några sadlar och annat att sälja innan dess. Så nu ska jag sätta ut annons på Blocket och Bloppis under nästa vecka  Och samla in pengar till "underverket" 

 Håll utkik om ni är intresserade av att köpa någonting  

Nej, nu ska jag sätta igång och städa på jobbet innan jag ska äta min "middag"!!!

Ha de jättebra så länge!!

Mvh "nattskatan" anaby  

Av anaby - 24 mars 2011 10:22

Klev upp kring 08.30-tiden för att hinna rida T innan mötet på jobbet kl. 12.00 Gissa om jag blev less när jag klev ut genom ytterdörren och det var STORM!!! Värre än igår Kan säga att både tårarna rann och sedan var det svårigheter att gå på vägen för att det blåste så mycket. Fick anstränga mig för att ta mig fram...SUCK, DUBBELSUCK OCH TRIPPELSUCK!!! 

Det var bara att ställa in ridningen idag..helt ofrivilligt dessutom  Kändes inte ens lönt att prova. Sedan vill jag absolut INTE förstöra de 2 senaste ridturerna som har varit riktigt bra genom att bråka och tafsa med T i stormen idag. Jag får helt enkelt se hur mycket det blåser imorgon och ev. rida en kort sväng på åkern när jag vaknar på em  Ska jobba inatt....

T fick sitt kraftfoder och sedan bytte jag täcke till det fleecefodrade regntäcket. Känns bättre om han har det så att han kan stå ute vid stora höhäcken utan att frysa i stormen. Trampade sedan ner höet, mockade hage + vindskydd och slutligen bytte ut allt vatten i Termobaren. Gick snabbt idag med...om än ofrivilligt 

Har nu landat hemma och ska hoppa in i duschen och sedan inta frukost. Ska iväg på möte på jobbet mellan 12.00-15.30 Sedan ska jag jobba inatt, fredag och lördag. Känns rätt ok!! Brukar kännas riktigt bra när man är på plats på jobbet på kvällen  Man är ju inställd på det så att säga 

Nej, nu måste jag lägga på en rem för att hinna med allting idag!!!

Ha en jättebra fortsatt torsdagem och kväll!!!

Mvh anaby     

Av anaby - 23 mars 2011 22:50

Jag tänkte ge ett litet tips till er hästägare...jag har köpt en barbackapad som jag är jättenöjd med 


 


Och nu även köpt ett "Horsemanship startpaket" från samma ställe. Beställde det i måndags och idag fick jag besked att det var levererat 

Stället jag har beställt från är:


www.naturhasten.se


De har just nu ett jättebra erbjudande på ett paketpris inkl. barbackapad och en massa annat och även ett "Horsemanship startpaketet" för de som är intresserade att titta in en liten stund   

Nu väntar bädden!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 23 mars 2011 18:53

Nu har jag fått klartecken att det går bra för T:s rygg att köpa en Sensation Ride G4...inte T4   Inte lätt att hålla reda på vad alla sadlar heter...oppsss!!!  

Jag har mailat om några frågor angående tillbehör till sadeln som jag ska få svar på men annars har jag bestämt mig för att beställa sadeln under hösten 

Om ni går in på www.softsaddle.info och sedan klickar in på:

sadlar...och scrolla ner till Sensation Ride G4 modell så finns flera kort på sadeln  

Mvh anaby  

Av anaby - 23 mars 2011 18:02

Här kommer några bilder från idag.

Vi börjar med någonting som vi tyvärr måste stå ut med ett tag framöver 

   

Före ridtur!!! Vita och rena 


   

Efter ridtur!!! Mindre rena och mycket skitiga 


   

T poserar i grimma och ser ganska nöjd ut 


   

T6:an med koppjärnet som är "normal-vid" 


    Och avslutar med en less T som bara vill att matte skyndar sig att bli klar 

Mvh anaby  

Av anaby - 23 mars 2011 16:06

Satt och tittade på Börjes hemsida i godan ro nu sedan jag kom hem från stallet. Köpte ett jättefint regntäcke som var brunt och grönrutigt (Himalaya) i höstas till T Som jag är jättenöjd med  

 

Tittade in för att kolla i vilka färger det fanns nu och såg då att just den bruna och grönrutiga färgen ska utgå!!!! Skit pommes frites!!! Det täcket var också något billigare så jag ringde och kompletterade med ett sånt   Hade egentligen tänkt köpa det till hösten men då lär inte DEN färgen finnas kvar...Sålde det andra regntäcket som T har...som var i storlek 155 cm då det var på gränsen för litet till honom. Och 2 st regntäcken är ju alltid bra att ha  Nu kan jag andas ut och behöver inte leta efter ett till regntäcke...härligt!!

Mvh anaby  

Av anaby - 23 mars 2011 15:39

Sov 9 timmar inatt!! Vaknade pigg och utsövd   eller nästan!!! Allafall utsövd 

Tog det väldigt lugnt hemma innan jag gick ner till stallet. Hann allafall med att sätta igång diskmaskinen, tvättmaskinen, hänga tvätt och röja lite här hemma. Kommer inte att finnas så mycket tid eller framför allt ork till så mycket när jag jobbar mina sista 3 nätter i helgen. Sedan väntar min långledighet och då har jag massor inplanerat!! Undrar bara HUR mycket jag kommer att hinna med   Tja, det lär ju visa sig om inte annat   Men lite ska jag nog hinna medl.

Gick ner till T för att rida. Han var lika glad idag när jag kom Min härliga häst Tog lite kort på manke, rygg och helkort på honom för att kunna skicka till de som säljer den bomlösa sadeln jag vill köpa. Håller på att "reka" OM T ens kan ha sadeln...är ju bra att veta. Sedan är det 5-6 veckors leverans på en brun sadel. Kommer hur som helst inte att beställa någon förrän till hösten men det kan ju vara bra att veta hur lång leverans det är Det är en mycket trevlig kvinna som hjälper mig. Mer info kommer om det sedan   

T stog som en hund och halvsov både medans jag borstade och fotade 

Kan säga att det blåste ÄNNU mer idag motför igår....hur nu det är möjligt Blir så otroligt less på denna blåst...SLUTA BLÅS STORM NÅGON GÅNG!!!!  

Pga det valde jag att ta Gagset igen. Kände att jag orkar inte bråka om T flippar ur i blåsten...och axeln lär INTE heller orka med det...

Och med facit i handen kan jag säga att det var ett bra val 

Vi körde den berömda 4:an igen  Skritt, trav och skritt..4+4 varv.

Kan säga att jag har fortsatt att jobba med skritten...att T ska gå fram mer...och det har varit ganska jobbigt för honom. Han blir lätt lat och segar fram som om han går i sirap Men nu har jag gått på rejält...vilket han från början INTE alls gillade...sur och grinig..Men nu har det börjat släppa efter ca 3 veckors "träning"....Idag blev det lite "snubbel-ben" men det som var härligt var att nu hör jag nästan INGENTING alls att han "går ihop med skorna"!!!! HELT OTROLIGT!!!! Blir något enstaka steg...motför tidigare nästan hela tiden....Så det går framåt!!!

Idag var han riktigt duktig och ökade steget själv på alla långsidorna Han känner nog själv att det är ganska skönt att sträcka ut halsen och slappna av och få ut steget lite. Kan nog bli riktigt bra det där så smånigom    

Traven då??

Jo, det gick helt klart överförväntan!! Hade räknat med några "utbrott" från "herr´n" pga stormen men det blev faktiskt bra en enda gång....sista långsidan där det blåste som mest. Det riktigt durrar och blåser så man skulle verkligen ha behövt öronproppar   Då drog han iväg en gång...men lyssnade när jag tog i honom. Blev tyvärr lite stressad och det gick inte att fortsätta...så jag vände skrittade tillbaka till "utgångspunkten" och började om igen. Då fungerade det bra igen  Jag måste ärligt säga att han SKÖTTE SIG SUPERBRA IDAG!!! Inget utbrott eller stegring eller kasta sig runt trots att det blåste MYCKET ute!!! Dessutom började det att snö helt plötsligt   Men T han bara jobbar på 

Det var en riktigt bra ridtur idag!!! Jag är jättenöjd!!!

Väl hemma  fick T helmagnetbehandling och lunch medans jag mockade hage + vindskydd och trampade ner höet. Sedan var jag klar?? Gick i en grisblink idag   Är så van att vara flera timmar i stallet men det är så skönt att någon gång få lägga mesta tiden på T och ridningen..inte allt runt omkring    

Tog på T ett regntäcke innan jag gick hem...snöade en del och ev. blir det regn...går ju alltid att gå ner och ta av honom täcket om det blir bättre väder.

Har nu landat hemma och hunnit med att byta tvättmaskin och göra iordning några kraftfoderhinkar så att det finna klart under helgen när jag jobbar.

Blir en lugn kväll hemma men några "måsten" men annars tänker jag tillbringa kvällen framför TV och mysa!! Imorgon jobbar jag ingen så det gäller att ta tillvara på de lediga dagarna 

Ska försöka börja med en ny "header" ikväll också!!! Så är den förhoppningsvis klar innan veckan är slut  

Ha en jättebra fortsatt onsdagem och kväll!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 23 mars 2011 10:19

Jag har en restorder hos Börjes och idag ringde jag för att komplettera.! De är så himla tillmötesgående hos Börjes   Jag har aldrig haft några problem med varken returer eller restordrar under alla år  Har beställt där sedan 1982 

Kompletteringen idag blev ett 3-delat bett till T. Han har börjat vara ganska tafsig i munnen trots sitt raka bett som fungerat jättebra fram till nu. Så nu har jag tänkt prova ett 3-delat bett då ett vanligt 2-delat inte fungerar på "Herr´n". Hade samma problem med Zimé...hon gick superbra i dressyr på 3-delat  Det enda 2-delade hon accepterade var Gagset... som jag hoppade med.

T är svår med bett pga sitt förflutna. Man vet inte riktigt vad som har hänt med honom. Dock har han "accepterat" raka bett bättre än vanliga  Då han kan bli "rätt så vild" när man rider med både stegringar, kasta sig runt och "rodeo" så vill jag inte rida på bettlöst förrän han lugnat ner sig mer. Under sommaren brukar det fungera jättebra att rida honom med bettlöst...då går han också i en större sommarhage och brukar "motionera sig själv" rätt så bra i sin galopp-backe   Och ärligt är det mest för min egen skull...eller min kropps skull som jag inte vill utmana ödet   Jobbigt när kroppen inte hänger med som man vill...men då får man helt enkelt kompromissa istället så att det fungerar tillfredställande ändå för alla inblandade parter 

Nu får jag 2 bett att altinera mellan...det raka och det 3-delade. Kan nog blir riktigt bra tror jag  Eller hoppas jag!!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards