anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 1 februari 2012

Endast 3 nätter kvar att jobba:) Det tar sig;) Hi hi!!

Av anaby - 1 februari 2012 17:06

Natten på jobbet har varit bra   Det kändes mer än bra när jag åkte hem och endast har 3 nätter kvar att jobba. Har sovit som en stock idag när jag kom hem Det känns om om den här natten kommer att gå hur lätt som helst att jobba  Vi får väl se imorgon 

Tog bilen ner till stallet. Det ska nämligen bli REJÄLT kallt imorgon  kring -20 grader...så jag passade på att ta ner T:s vintertäcken. Det blev 3 st.... grönt Rambo turnout, blårutigt halvhals från Börjes och ett grönrutigt helhals från Börjes...samtliga täcken är "ärvda" från Zimé. Skönt att T kunde ha dem... när 2 av dem i princip aldrig var använda   Rambotäcket är från 1994...det nyare av 2 täcken, det andra är från 1992  

...och bägge täckena är "still going strong"  Måste säga att det nog är det absolut bästa täcket jag har köpt någon gång!! Är dessutom inne på 3:e hästen som använder det   Tvättas dock sparsamt!! Endast 1 gång per år och alltid med "tvättsåpa"...inget vanligt tvättmedel!!!


 

Här är ett gammalt kort på det äldre Rambotäcket från 1992. Fyller alltså 20 år i år  Är skitigt som bara den på det här kortet och har tyvärr inga nyare kort. Ska dock tvätta upp bägge täckena under nästa vecka så nya kort på bägge 2 kommer så får ni se "dagsskicket" på dem. Kan vara lite intressant med tanke på HUR gamla de faktiskt är  Det här täcket är lagat fram i bogen, ett spänne på en av gjordarna är fixad, en av spännana fram vid bogen är lagad och en ny stjärtlapp är fastsatt då den andra lossnade och försvann.... 


Så idag fick T på sig Rambotäcket då det ska bli riktigt kallt inatt. Får se om det blir halvhals efter vi har ridit imorgon....

Idag blev det påfyllning av hö i höhäckarna (4+1) och jag la även in 1 halmsäck i vindskyddet.

Kändes bra att fylla på hö och halm idag så är det gjort och jag slipper det imorgon....när man är ännu mer trött och slut  Blir endast att rida och fylla på nytt vatten då  Då temperaturen beräknas ligga kring -20 grader imorgon så blir det att KLÄ på sig rejält!!! Räknar med termoridbyxor och termoridstövlar och sedan mest trava för att inte frysa ihjäl om fötter och händer. Blir nog bra tror jag!! Lär ju inte vara mycket folk på vägen i allafall 

Nej, nu ska jag snart gå bort på middag!!! Sedan blir det att chilla framför TV tills det blir dags att åka iväg på jobbet igen 

Ha en superduperjättebra fortsatt onsdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

 
 
Bonnie

Bonnie

1 februari 2012 19:42

Fördelen med bra kvalitétstäcken- de håller! Slår man ut summan på flera år så är de riktigt prisvärda:)

http://teamkarlsson.blogg.se

anaby

1 februari 2012 22:42

Jag hade ärligt talat aldrig trott att dessa Rambotäcken skulle hålla så bra och framför allt så länge som de har gjort!! Helt klart prisvärda:) De importerades direkt från Irland innan de började sälja i butik i Sverige. Så vi betalade i princip inköpspris för dem;) Ibland har man tur:D

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Bonnie

Bonnie

1 februari 2012 20:35

sv: Låter som Wieszla modelledn, blir knäpp på en näve och hon är redan knäpp så det räcker redan från början... Royal blir ju mest nipprig och dryg, lite bokstavssyndrom varning på honom så...

Skulle ju helst vilja kunna ge honom lucern men det blir för lite energi för att han ska hålla sig, hade han velat äta pelletsgröt så hade det ju gått att ha lucern och olja men ska han ha lucern så vill han ha hack och det orkar han inte äta upp i de mängder han behöver och ledsnar:/ Både Musse och W står ju på hösilage och lucernhack och käkar glatt.

http://teamkarlsson.blogg.se

anaby

1 februari 2012 22:46

Det låter precis som mina hästar!! Hi hi!! Zimé var helgalen MED havre och halvgalen utan;) Och Tabasco har nog någon typ av bokstavskombination även om han funkar väldigt bra enbart på lusern och utan havre.

Tabasco äter uppblött lusernpellets...det funkar bra för honom. Kan tänka mig att en del hästar tycker att konsistensen är lite läskig och föredrar hacket istället. Det blir nog bättre med havregivan sedan när han kommit igång mer och "kräver" mer energi. Inte lätt sånt där..man vill ju att hästen ska orka med jobbet och även hålla hullet.

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Bonnie

Bonnie

1 februari 2012 23:01

sv:Det är inte lätt det här med foder till hästar utanför tabellramarna...

Royal kunde ju inte äta varken havre eller betfor när han kom, stog bara och glodde... Han är uppvuxen på müsli och pellets och verkade inte ha någon blekaste aning om varför han skulle äta det där andra skiten:S Nu äter han ju glatt både havre och betfor så det tar sig ju, billigare för min plånbok iaf;), räcker med att ha haft majsan som krävde en massa olika specialfoder för att hon var både svårfödd och kräsen...

http://teamkarlsson.blogg.se

anaby

2 februari 2012 02:06

Nej, det är inte lätt när man inte kan ge havre och annat normalt foder som tex betfor som egentligen är det bästa och billigaste att ge hästarna.

Men stackars Royal:O Inte lätt när man inte har fått smaka lite olika foder:S Man får vara glad så länge man har en lättfödd häst!! Som du säger är det inte roligt med en massa specialfoder för att hålla hullet som både ger "grå hår" på en själv och stora hål i plånboken!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards