anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 2 februari 2012

Det här med vikten....

Av anaby - 2 februari 2012 19:45

Det här med vikt på människor är inte lätt!!! Både övervikt och undervikt!!!! Svårt och jobbigt att prata om och hur man än säger så blir det lätt fel tycker jag...när det gäller vikt missuppfattar folk alltid vad man säger   Jag var extremt smal när jag var yngre. Fram till jag var 19 år vägde jag 50 kg och var 171 cm lång  Kan säga att det var INTE roligt!! Alla klagade på att jag var smal/mager/anorektisk...både ungdomar och vuxna  Det var väl inte så konstigt att jag INTE hade något självförtroende överhuvudtaget!!! Det var väl även ren tur att jag INTE hoppade i älven   Jag tror själv att det som "räddade" mig från att faktiskt få ätstörningar var hästen, träningar, tävlingar och Robert  Han trodde på mig och hjälpte mig sakta men säkert att bygga upp mitt självförtroende. Han visade mig att INGENTING är omöjligt om man jobbar hårt  och att jag var duktig på så otroligt mycker mer än jag trodde själv  

När jag sedan var 19 år gick jag upp från 50 kg till 58 kg  Det var en sån härlig känsla att GÅ UPP i vikt och äntligen få känna sig normal för en gång skull!! Nu slapp jag alla "kommentarer" om min vikt  och jag blev mer anonym på ett bra sätt  Visst är det konstigt att man kan bli GLAD av att GÅ UPP i vikt??

När jag sedan väntade Fredrik min äldsta son gick jag upp 20 kg i vikt. En märklig känsla för en som hela livet var smal  På 1,5 månder efter förlossningen gick jag ner dessa 20 kg...tala om "snabb-bantning"  

Vi har "bara" 1 år och 1,5 månader mellan våra barn så jag blev gravid väldigt snabbt igen  Det var inte planerat om man säger så. Och om Henrik vore en indian skulle han gå under smeknamnet: Lilla spruckna gummit    

Med Henrik gick jag också upp kring 20 kg...tror t.o.m att det kan ha varit 21 eller 22 kg....dessa gick jag nu ner på 3,5 månader. Problemet var bara att jag fortsatte att gå ner  Med 2 små blöjbarn och 2 hästar som skulle ridas...satte det sina spår i kroppen   Jag gick ner till 54 kg...och vägde det i 2 år....det är 12 kg mindre än jag väger idag  ...och jag tycker att jag har en normal kroppsvikt idag. Vill inte ens tänka på HUR jag såg ut då  

Det här med vikt är svårt tycker jag. Jag har en syster som ALLTID har varit överviktig...och jag har alltid varit smal eller normalviktig. Detta har skapat mycket irritation mellan oss på ett negativt sätt   Det innebär också att jag är uppvuxen med en mamma och en syster som ALLTID har bantat. Det är 6 år mellan mig och min storasyster. Det gjorde att jag i det närmaste är mer eller mindre allergisk mot allt vad bantning heter  Den enda "bantingsmetoden" jag har provat är faktiskt Nutrilett!! Det är det enda jag i nuläget får i mig som frukost. Då illamåendet jag har dagligen (och har haft senaste året) gör att jag INTE kan äta annat än flytade till frukost...fram tills det blir middag....då brukar det släppa och matlusten kommer ingång och illamåendet släpper  Utan Nutrilett hade jag inte fått i mig mycket till frukost överhuvudtaget...och förmodligen sett ut som ett benrangel vid det här laget!! Tack Nutrilett  

 Jag tycker INTE att man kan säga att alla ska väga si och så många kg. Det är helt idividuellt men upp till personen i fråga. En del kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt och andra måste hela livet tänka på vad de äter för att inte väga för mycket. Det beror också mycket på vilken förbränning man har!!!  Vem har sagt att det är rättvist??  Huvudsaken är ju ändå att kroppen mår bra och man INTE har en massa sjukdomar eller att kroppen "tar stryk"...då menar jag så klart hjärta, knän etc.  Sedan upplever jag precis som många andra i min ålder (snart 45 år) att självklart blir det svårare och svårare att "hålla vikten" då ämnesomsättning blir helt annorlunda ju äldre man blir. Jag är dock realist och har insett för många år sedan att efter 2 barn och 40 + kommer jag aldrig att se ut som jag gjorde när jag var 20 år...det är INTE heller meningen!! Men det jag kan göra för mig själv är att hitta en "bra" vikt som passar för mig själv så att jag och min kropp mår så bra som möjligt i dagsläget  Jag är otroligt glad att jag har Tabasco och kan rida så mycket som jag gör...då jag upplever att det hjälper till en hel del med att hålla en bra vikt för mig  Sedan längtar jag tills jag börja orka jogga igen och få bättre kondis och då framför allt orka mer med min kropp  


Med tanke på vad som skrivs i var och varannan veckotidning om just bantning är det väl inte så konstig att många ungdomar i dagens läge har ätstörningar..framför allt då unga tjejer....tycker att det grymt tragiskt att man ska vara så smal som möjligt för att "duga" i dagens samhälle...det finns olika typer av personer och det känns väl som att när det är år 2012 kanske man ska ta och acceptera det och INTE dra alla över en kant!!! Sedan ska jag INTE ens säga VAD jag tycker om plastikoperationer i form av siliconinlägg på kvinnor  


Sedan tycker jag att det är otroligt jobbigt att många börjar prata om deras övervikt med mig och att de ska banta för att gå ner i vikt?? Ok, men vad har jag egentligen med det att göra?? Jag väger som jag gör och de som de gör...förstår ibland inte syftet med varför jag måste veta deras framtidsplaner angående sin vikt bara för att jag har en normal vikt?? Ska jag få dåligt samvete eller ska jag tycka synd om dem?? Jag blir otroligt kluven av att diskutera sånt  och tycker många ggr att det är rent obehagligt...det känns många ggr som att vad jag än säger så blir det fel   Så länge en människa är frisk i kroppen och mår bra är väl vikten inget större problem om man inte är extremt överviktig anser i allafall jag!!! Har man däremot en läkare som har sagt till att man bör gå ner i vikt pga ev. sjukdomar man kan få måste man själv ta sig en tankställare och fundera på VAD man ska göra. Men det valet kan man endast göra själv anser i allafall jag!! Det är ju ett beslut som man väljer själv att  i så fall "ta tag i" och för sin egen skull  För att man ska må bättre!!!


Ja, det är klurigt, jobbigt och frustrerande med människors vikt tycker jag  Och definitivt inget man pratar om lättvindigt....


Mvh anaby  

 
 
marianne

marianne

3 februari 2012 22:14

Hmmm, det är alltid känsligt med prata om vikt, och jag säger som du....alla är olika och trivs man med sej själv så spelar väl inte några kilon hit eller dit nå´n roll.
Sen om nå´n har åsikter så kan dom hålla inne med dom,
Jag hatar när folk kommenterar min vikt.....
jag tycker nog som du angående plast och botox!

http://marresmams.blogg.se

anaby

4 februari 2012 16:32

Jag tycker att det är svårt och jobbigt att prata om vikt. Precis som både du och jag nämnt...vi har alla olika vikter och framför allt olika kroppar... med några kg hit eller dit.

Precis! Jag tror att folk i allmänhet har skaplig koll på sin vikt och behöver INTE höra andra kommentera den:( Oberoende på vilken vikt man har!!! Ibland är på något sätt mer legalt att klaga och hacka på en smal person?? Tja, man blir inte klok på hur folk tänker ibland:S Tur att vi är olika:D

Skönt att höra fler som inte tycker det är trevligt med plast och botox!!!! Det är ju faktiskt normalt att åldras:)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards