anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 27 juni 2012

Äntligen första joggingturen för året:D

Av anaby - 27 juni 2012 13:26

Eftersom att T vilade idag passade jag på att göra min första joggingtur för året. Det gick över förväntan!!! Jag hade verkligen INGA krav alls eftersom det är 10 månader sedan jag joggade senast. Målet idag var att jogga 5 km och sedan "känna efter" hur det kändes och ev. fortstätta??

Det blev 1,6 km!!!! HELT FANTASTISKT!!! Andningen kändes superbra och var inte ansträngd under hela joggingturen...tog ca 50 meter att "gå ner" till normal andning?? Whata?? Jag är nog i bättre kondis än jag först trodde  Det enda som jag kände av idag var benen eller baksidan på låren. Hade jag inte känt av det hade jag fortsatt längre. Men jag vill väldigt gärna kunna både gå och framför allt jobba imorgon  Då känns det bättre att springa lagom idag och öka på allt eftersom under resten av denna vecka och nästa 

Höstens mål med 3 km känns både realistiskt och inte alls avlägset just nu  ME LIKE  Mål nr 2 är att gå ner 5 kg i vikt. Jag är inte överviktig men jag har en "trivselvikt" som känns bra för mig. Har dock ingen speciell brådska att gå ner mina kg...utan jag vet att det kommer automatiskt när jag kommer igång med joggningen och sedan även ridningen efter T:s sommarvila. Så fort jag tar uppehåll med ridningen går jag DIREKT upp några kg...därför känns det bra att kunna jogga och komma igång med det i sommar när T ska vila  

Varför har jag börjat jogga igen?? Dels vill jag få bättre kondis och orka med ridningen på ett annat sätt och sedan mår min nacke och axlarna otroligt MYCKET bättre av det  Värken som jag har dagligen reduceras rejält när jag joggar. Så jag gör det även för att "må bättre" i både "knopp & kropp"   Fick tyvärr ett avbräck under hösten/vintern/våren som inte var mitt eget val pga problemen med min livmoder som sedan opererades ut i mars månad. Men nu är det bara att komma igång igen!!! Ser verkligen framemot att få komma igång igen!!!

Mvh en mycket nöjd och glad anaby  

 
 
marianne

marianne

27 juni 2012 14:36

Skönt att komma ut och springa, det mål du satt upp är nog inga problem för dej. Jag tänker faktiskt prova en gång till att starta upp löpningen, envis som jag är...jag vill så gärna :-p

Jag tror, eller förresten jag vet att hästarna formas efter oss. jag har sett många exempel på det...
skönt att sonen har det bra och som du säger, mobilen är väldigt bra att ha....det fanns inte när min äldsta började åka, då var det personsökare och det var ju inte säkert att han kom åt nå´n telefon att ringa till mamsen när hon ville höra att han levde.

http://marresmams.blogg.se

anaby

27 juni 2012 23:20

Det gick otroligt mycket lättare än jag trodde..vilket känns väldigt skönt:D Tänkte öka på lite för varje gång så blir det inte så otroligt jobbigt...förhoppningsvis;)

Jag börjar ganska lugnt när jag har satt igång och jogga. Förra sommaren sprang jag "bara" 700 meter första veckan och sedan ökade jag på allt eftersom jag orkade. På 4:e veckan var jag uppe i 2 km ändå!!! Mitt tips är att du tar det lugnt från början så funkar det förhoppningsvis för dig:D

Visst är det ganska härligt att man omedvetet formar hästen efter sig själv!! Mina 2 senaste är så otroligt olika men ändå så lika med vissa saker..fascinerade:D

Mobilen är otroligt skönt att ha tillgång till när man är så långt hemifrån med en orolig mamma;) Kan bara tänka mig hur orolig du var när han hade en personsökare och måste leta upp en telefon för att ringa hem:O

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Jenny

Jenny

27 juni 2012 19:06

Bra jobbat! Jag joggar inte alls, men jag är grymt imponerad av folk som gör det, själv är jag ju bara lat :p Men jag behöver gå ner i vikt och komma tillbaka till min normalvikt, så det får jag väl jobba på.

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

27 juni 2012 23:24

Jag är jättenöjd att jag tog mig i kragen och joggade idag. Det gick otroligt mycket lättare än jag trodde. Förra sommaren när jag satte igång var det otroligt tungt...flera ggr i veckan ville jag bara "ge upp" men jag fortsatte och efter 2 månader vände det!! Idag när jag joggade fick jag samma känsla som jag fick efter 2 månader:D GILLAS!!!

När vi skaffade vår första hund Peppis börjde min man gå promenader med honom. Och på 1 år hade han gått ner 15 kg!!! Så man kan gå ner i vikt genom att gå helt vanliga promenader också..om man inte vill jogga...det är inte alla som vill göra det. Jag tycker att det är jobbigare att gå promenader;) Är en aning konstig...visslar lite lätt...Hi hi!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Nina

Nina

28 juni 2012 12:26

Duktiga du!! Jag blir riktigt avis på folk som joggar. Själv har jag så himla dålig kondis och ännu sämre självdiciplin, så jag kommer aldrig igång med varken promenader eller jogging. Usch på mig!

Vad har du för problem med din nacke och axlar? Själv har jag kronisk muskelinflammation och har ätit medicin mot det i 14 år. Det är jobbigt att ha så mycket värk, det är även det som är upphov till min migrän. När jag får ondare i axlarna får jag automatiskt migrän också :-(

http://stallskogalund.blogg.se

anaby

29 juni 2012 14:52

Det känns skönt att få komma igång igen med joggningen. Förra sommaren var det riktigt, riktigt jobbigt...tog 2 månader innan det vände och blev lättare att springa:S Den här gången fick jag den "känslan" på en gång...gillas skarpt!!

Jag tror att man måste hitta någonting som passar för just mig. Det kanske inte är att promenera eller jogga....simma är väldigt tacksamt när man har värk i kroppen. När jag var som sämst för 11 år sedan gick jag på vattengympa i flera år. Det stärkte upp kroppen väldigt mycket:)

Jag har nog någon typ av förslitningar i nacke och axlar. Har även muskelvärk i skulderbladen. Har haft egen häst i 37 år och har då gått omkull, ramlat av, fått hästar över mig och slitit i stallet. Sedan har jag jobbat inom vården sedan 1986 med tunga lyft...så det ena ger det andra.

Jag har svårt att lyfta armarna över 90 grader...tar bara några sekunder innan jag känner av i nacken och domnar i armarna:( 2001 när jag började få problem fick jag kortison i höger axel 2 ggr, sjukgymnastik, akupunktur flera ggr i veckan, massage och andra behandling i flera år!! Har också ätit värktabletter i över 10 års tid. Dock inte riktigt varje dag numera. Har vissa dagar när jag känner mig rätt ok och andra dagar när musklerna på hela ryggen "bränner" och då vill man bara sätta sig i ett hörn och gråta:S

Jag har jobbat natt i 10 år efter jag fick problem och hittills inte varit sjukskriven för mina problem igen än så länge. Har ju också att göra med att jag har min långledighet på 9 dagar efter jag har jobbat helgen och kan "ta igen" mig rätt så bra innan nästa nattpass börjar. Sedan gäller det att försöka ta det lugnt vissa dagar och inte bara "köra på" för att saker och ting behöver göras...då blir jag liggande. Det bästa för mig är att göra lite varje dag...några timmar här och några timmar där. Är svårt för mig att stå en hel dag (5-8 timmar) och jobba tungt:(

Min tinnitus kommer från mina problem med nacken och axlarna. Har varit på utredning för det för 11 år sedan. Precis som du säger så känner jag av min tinnitus MER när kroppen är slut och jag får mer värk....det går hand i hand.

Förra sommaren upptäckte jag att min nacke, axlarna och skulderbladen fick mindre värk när jag joggade. Vissa dagar var jag nästan "värkfri"!!! Det kändes helt underbart!! Min tanke är inte att springa fort eller långt utan enbart för min hälsas skull...så att jag orkar med och mår bra:D Det är mitt mål!!!

Sedan har jag tur med min häst. Han ligger väldigt sällan på i handen vilket underlättare VÄLDIGT mycket för min kropp. Det var också en av orsakerna till att jag valde just honom då jag måste orka med att rida med min krassliga kropp...annars måste jag avstå för att inte bli sämre..

Jag kan säga att det känns bra att få lite info om från en annan människa som också har värk!! Det är väldigt svårt för folk att förstå hur ont man har vissa dagar då det ofta INTE syns utanpå om det inte är så att man har en riktigt dålig dag:S Tack för att du delar med dig!! Väldigt uppskattat:D

Ber om ursäkt för att det blev så långt svar!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards