anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 18 januari 2013

Av anaby - 18 januari 2013 16:16

Hela dagen idag har varit riktigt bra!!! Sovmorgon....frukost och mys med katten....trevliga telefonsamtal och trevliga chattsamtal på FB  När jag sedan tog sparken ner till stallet gick det fort och i en grisblink!! Hi hi!! Tur att det bara är nerför till stallet   T var otroligt nöjd och glad att se mig  Det var ju vilodag igår  

Medans jag gjorde iordning honom inför ridturen såg jag att det var en traktor som åkte på vägen mot älvutsikten där jag brukar rida...hmmmm!! Såg efter en stund att det verkade vara min pappa. Härligt då skulle han nog inte vara där så länge!! Hoppet om en bra ridtur steg  Såg att pappa åkte hem med traktorn men lagom tills jag satt i sadeln var han på väg ner igen  Det var bara att gilla läget och rida dit för att se VAD han gjorde och OM vi skulle ta oss förbi??

När vi kom ut på vägen såg T traktorn på håll en bit bort. Han fortsatte att skritta men det verkade vara så pass spännande att han "glömde" bort sina tidigare "rodeo-trick" förbi ingången till åkern  Han blev nog lika förvånad själv när han insåg att han hade glömt bort den!!! Hi hi!!

Traktorn upphöll sig nere vid ladan ca 50 meter bort så jag och T travade förbi utan problem. Eller jag gjorde inte så stor sak av det utan ville att han skulle trava och han lyssnade och på några sekunder var vi förbi och traktorn utom synhåll för "Herr´n"   När vi passerat traktorn fortsatte T trava väldigt lugnt och med det "gamla vanliga" lätta travsteget!!! HELT UNDERBART!! Det kändes direkt att han var "som vanligt" igen   Jättelugn och fin och framför allt fin i munnen...låg inte på någonting och lyssnade verkligen på mig hela tiden...helt underbart!!! Vände och travade tillbaka och här var han lika lugn och fin!! WOW hur skulle resten av ridturen bli mån tro??

Fick spana in i skogen för att se OM traktorn var på gång tillbaka upp på vägen!! Han var på väg hemåt men var nere vid ladan så jag gjorde bedömningen att vi "skulle hinna förbi" och även skritta iväg en bit innan traktorn kom ut på vägen i korsningen. T travade förbi helt utan problem....trots att han hörde att traktorn var på väg varken kände jag eller såg någon reaktion på honom  Saktade av och hann med att skritta nästan fram till jordkällaren när traktorn kom fram till korsningen. T tittade bakåt på honom medans han fortsatte att skritta framåt....när traktorn åkt iväg stannar han till själv...vill ju så klart ha sin hästgodis och belöning  Smart häst  

Travade sedan förbi stallet...lugn och trevlig häst...skritt från grannen i det röda huset fram till växthusbacken...sedan trav igen...väldigt trevlig och lyssnade på mig hela tiden...WOW  Fantastiskt luftig trav hela vägen till kyrkan!!! Vände och skrittade hemåt och sedan kunde jag faktiskt korta ner traven och sitta ner på hemvägen...riktigt, riktigt trevlig och vilken trav!! En sån där när man bara ler med hela ansiktet och njuter av att få sitta i sadeln  Hade redan bestämt mig innan jag satt upp i sadeln att OM T kändes bra att rida idag skulle jag "ta bort" den sista travsträckan. Vilket jag också gjorde. Det som kändes fantastiskt bra idag var att T var INTE svettig överhuvudtaget!! Han var lite varm på halsen...men inte svettig och resten av kroppen var helt torr  

Han kändes väldigt lugn att rida så jag tror att om han bara kan "hålla sig lugn" så svettas han inte för konditionen är rätt bra på honom nu förtiden  Skrittade hemåt och insåg när jag landade hemma i stallet att T INTE hade snubblat 1 enda gång idag!!! Annars blir det oftast 1-2 ggr allafall men idag blev det ingenting!! Tjjjooohhoo!!

Det var en nöjd häst jag skrittade hem och jag var lika nöjd  

T fick mat, magneter och fleecetäcke med hals på sig. Fleecetäcket fick han mest för att han inte skulle vara varm och fuktig när jag sedan la på vintertäcket. Fleecen drar till sig minsta lilla fukt så att pälsen blir helt torr!!

Idag drog jag ut allt hö från höhäcken så att T kan "äta rent" tills imorgon.


 

Fyllde på med varmvatten redan när jag kom ner till stallet. Imorgon tänkte jag ta bilen och ta med 20-25 liter varmvatten i och med att hela Termobaren ska fyllas med nytt vatten. Blir för kallt med endast kallvatten och då fryser vattnet till en rejäl isskorpa    Med bilen blir det inte så tungt att kånka på vattendunkarna  

Mockningen gick smidigt idag!! Han är ju så duktig och bajsar i "sitt hörn" och på samma ställe inne i hagen  

Sedan tog jag "tjuren vid hornen" och gick in för att packa några hösäckar. Kom på att jag hade köpt några tunna handskar billigt...10 kr...på Noliamässan i somras. Kanske var läge att prova dem idag?? Japp!! Så fick det bli!!

Och gissa vad?? De funkade supersuperjättebra  Alla andra handskar jag har provat har varit så klumpiga...får inget grepp om höet och det tar så lång tid att bli klar  De här handskarna kändes mer som ett "extra skinn" och nu slapp fingrarna domna bort   Jag kunde packa 4 st säckar med hö utan att det kändes jobbigt med händerna!!! Köpte 1 par till som var lite tjockare också. Blir intressant att prova dem när jag mockar och dolar på imorgon  

 

Har för mig att Granngården säljer det här märket och att de vanligtvis är ganska dyra!! Så jag verkar ha gjort ett klipp!!! Sedan var det bara att byta täcke på T och ta på vintertäcket med halvhals igen. Tror nog att han var glad att han hade det på sig igår och inatt...det var nämligen -26 grader imorse  BUUUUURRRRRR!!!!!

Sedan tog jag hem fleecen som skulle hem. Både den lilla vattendunken och 1 stor för att kunna ta ner imorgon vid vattenbytet. Himmel så bra sparken och IKEA-kassarna är säger jag bara  Att slippa bära allt både till och från stallet. Bara att lägga i 1 IKEA-kasse och förankra på sparken och köra hem  Vintern har helt klart sina fördelar...den också  

Nu har jag landat hemma och sitter under värmefilten för att tina upp lite innan det är dags att börja med middagen  Idag blir det korvstroganoff med ris  Sedan ska jag iväg på ICA en sväng och hämta ut 2 paket. Men resten av kvällen kommer att bestå av chill och mys i soffan  

Nej, nu är det snart dags att börja med maten!!
Ha en superduperjättebra fredagkväll och mys riktigt mycket nu!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards