anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 8 februari 2011

Av anaby - 8 februari 2011 19:48

Sitter just nu och tittar på en inspelning av "Årets kock 2011"  Det är grymt gott och trevligt med god mat  Har redan inspirerats till en maträtt nästa helg när jag är ledig  GOTT!!! Hi hi!!


Idag fick jag SMS från Hööks!!! Äppelbettet har kommit  Jag har ett till det "vanliga" tränset men det är ganska skönt att ha ett till likadant bett till "hopptränset" så att jag slipper byta emellan   Härligt att jag fick hem det innan nästa vecka när vi ev. ska hoppträna. Tjejen som har ansvar för hoppträningen ska ringa mig på fredag...då får jag veta OM vi har kommit med till träningen på tisdag!! HÅLL TUMMARNA!!!


Annars blir det en ridhustur med "vanlig" ridning för oss på måndag istället. Man måste ha en plan om det inte går som man har tänkt sig  Vi behöver ridhusträning i någon form...


Fårskinnsluddet till pullarnosgrimman och hopptränset klippte jag till i förrgår men tyvärr hade kontaktlimmet torkat ihop  Ska köpa nytt på torsdag....men det hinner allafall blir klart tills på tisdag  då vi ev. behöver det...


I det stora hela har jag både resten av den här veckans och även nästa veckas planering för mig och T klar  Nu är det bara att hoppas att planen håller  


Det enda som jag inte har hunnit med eller kommit ihåg under veckan är att mäta golvet till transporten  FY MIG!! Men har tänkt fixa det imorgon när jag har ätit frukost. Är så mycket enklare att mäta när det är ljust ute  Ska bli skönt när beställningen är gjord!!! Har några andra smågrejer och fix som ska göras med transporten bla ska reg.skylten bytas ut, en lampa inne i transporten ska installeras. Sedan kommer den att vara i topptrim och duga alldelens utmärkt till våra "utflykter" till och från ridhuset  LOVELY!!!


Nej, nu är det dags för min stora cappucinomugg!!! Och hoppas att pappa ringer om höbalen snart  


Ha de jättebra så länge!!

Mvh anaby  

Av anaby - 8 februari 2011 16:41

Somnade snabbt imorse när jag kom hem...tror att det har att göra med nya härliga sängen  Steg upp efter 3,5 timmar....satte mig en stund framför datorn innan jag gick ner till stallet för att rida. Fast besluten att "ta tag i galoppfattningarna" idag  Min underbara häst såg givetvis att jag gick nerför backen och började ropa på mig  Med ens blev "tunga" steg betydligt lättare  

Tänkte att jag skulle vara lite smart idag och rida lite i hagen innan vi gick till paddocken. Det blev 3+3 skritt och 3+3 trav. Sedan skrittade vi till paddocken och "herr´n" var faktiskt riktigt lugn  1-0 till mig  

Idag blåste det ganska skapligt ute..tyvärr blåser presenningen som veden ligger under så T blir en aning stressad...suck!! Ja, bara att "bita ihop" och göra det bästa av det. Ska dock BE min kära man att binda om repet runt presenningen så att jag slipper "fladdret" av den imorgon  

Började med 5+5 skritt...ville ha en lugn häst innan vi satte igång och trava...

Sedan blev det då trav och han skötte sig jättebra  Blev 5 + 5 travvarv...endast skritt på ena långsidan.

Då var det bara att ta "tjuren vid hornen" som jag hade bestämt...och träna på galoppfattningar idag!!

Började dock med vänster idag då det är hans "lättare" varv. T fattar en mycket lugn och bra galopp  Blev 3 lika lugna och fina galoppfattningar efter hela långsidan  Jättenöjd!!!

Dags för höger...

T fattar en lugn högergalopp efter hela långsidan och INTE en tendens till att  dra upp huvudet, kasta sig eller hoppa upp i snödrivan  

Nästa galoppfattning blev det tyvärr fel galopp men han fattade galopp och var lugn så jag "lät honom hållas" och saktade bara ner dock fick han ingen klapp eller beröm...intressant att se hur han gör vid nästa galoppfattning?

Fattar ny högergalopp och en klockren lugn fattning igen  Sista fattningen var lika bra som de tidigare. SKÖNT SOM BARA DEN!!!

Jag har även kortat upp martingalen ganska mycket. Jag har haft den väldigt lång och i princip bara behövt den när han har stegrat och kastat sig.....Vanligtvis drar han INTE upp huvudet som han gjorde senast i paddocken. Men nu kortade jag upp martingalen så den blev mer lagom. Kan ha varit det om också påverkat honom idag. Han skötte sig allafall fantastiskt bra i paddocken trots blåst och en massa folk som gick förbi med hundar och annat på vägen  


   

Dags att skritta ut en sväng. Pga blåsten blev det en kortare bit idag men den var full av "miljöträning" vill jag lova  När vi nästan kom till stället där vi brukar vända kom ett gäng med ungdommar som åkte snowboard på vägen?? T tittade på dem och när de åkte från snödrivorna ner på vägen stannade jag faktiskt....så att han fick titta lite extra. Är så lätt att de kastar sig när det tvärblir konstiga ljud...eller allafall lätt att T gör det. Bättre att var beredd!! Men det skötte han som sagt bra..inga problem och lite "miljöträning" på köpet  

Och sist men inte minst då det höll på att gå åt HE..ETE idag!!! Jag skrittade förbi sista huset innan stallet på långa tyglar och bara några meter efter hör jag hur det startar en "kap" av något slag eller borrmaskin...svårt att veta men på ljudet att dömma någonting liknande. Kan säga att T reagerade DIREKT  Svansen åkte upp på en gång...han började "trumpeta" och kasta sig och nästan göra luftsprång...Blev verkligen otroligt upprörd!!! SUCK OCH DUBBELSUCK!!!

Till saken hör att det även kom folk och gick på vägen....

Efter 2 "hopp & lek" från T:s sida och en ännu mer stressad häst kände jag att nu är det läge att "hoppa av" innan han blir helt hysterisk slänger av mig och springer över någon  

Men förmodligen såg "grannen" att T blev väldigt upprörd för ljudet slutade  VILKET JAG ÄR OTROLIGT TACKSAM ÖVER!!!

Sedan taktade T några meter för att sedan bli "helt lugn" igen?? Han har ett otroligt härligt temperament min älskade häst  Han kan verkligen gå från 0-100 på några sekunder och även från 100-0 också. Sedan skrittade vi resten av biten hem på långa tyglar  

Blir mycket intressant att se HUR han reagerar när vi går förbi där imorgon  Antingen så bryr han sig inte ett dugg eller så har jag någonting "riktigt" att ta itu med där...ja, den som lever får se som sagt  

T fick helmagnetbehandling och lunch medans jag fixade med allt runt omkring vindskyddet. Idag tog jag ut lite kiss från bädden och fyllde på med 1 skottkärra torv + 2 halmsäckar.

Ringde pappa för att höra om det fanns någon möjlighet att "rulla in" en höbal idag?? Det skulle gå bra senare ikväll då han ändå skulle iväg och skotta bort lite snö och ha traktorn igång. Han hör av sig ikväll när han kommer hem så åker vi ner och fixar det  Blir härligt att ha balen på plats så kan jag riva ur och packa den när jag har tid och ork i början på nästa vecka. Höet som är packat i säckar räcker nämligen endast till lördag och jag jobbar till söndagmorgon  


 

Kvällen blir lugn  Förutom att rulla in höbalen och se på TV blir det inte många knop gjorda för mig  

Nu väntar en varm dusch och en stor mugg cappucino  

Ha en jättesuperduperbra tisdagkväll!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards