anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 15 juli 2011

Av anaby - 15 juli 2011 15:48

Japp!! Jag fortsätter att berätta om min och Tabascos resa idag eftersom jag nu sitter hemma i soffan och surfar på datorn...har lite "dötid" över innan jag sätter igång med det jag ska innan det blir dags att åka tillbaka till stugan igen 


Jag åkte och hämtade hem Tabasco söndag 23/9 2007. Då visste varken jag eller Kerstin (Tabascos ägare) hur allt skulle gå i slutändan.Jag fick verkligen all information som jag behövde för att kunna både hantera och rida T när jag kommit hem. Dock var vi bägge 2 förberedda på att T nog skulle vara ganska stökig när han kom hem till mig med tanke på hans förflutna. Det är tillräckligt jobbigt för en "normal" häst att flytta till ett nytt stall...så det var bara att bita ihop och göra det bästa av det helt enkelt!!! Och hålla tummarna att T skulle acceptera sitt nya hem!! Han veterinärbesiktades inte heller vid hemkomsten då han var för stökig att kunna springa bredvid i samband med ett böjprov  Min husveterinär ville vänta tills han blev lugnare. Men han kollade honom när jag longerade T i hagen och klämde på honom så att vi fick något typ av hum om att han var frisk och ok   Vilket vi bägge 2 tyckte.


Att rida ut från början på var inte att tänka på överhuvudtaget då T hade väldigt dåliga erfarenheter sedan tidigare av det. Han gick helt enkelt INTE från gårdsplanen utan ställde sig på bakbenen istället och protesterade  Jag gjorde helt enkelt så istället att jag red honom inne i vinterhagen....den är ca 25 m x 25 m i omkrets. I början eller de första veckorna var det endast skritt och max 10 min ridning 4-5 dagar per vecka på schemat. Jag red också endast bettlöst från början...med bittles bridle....Då T hade väldigt svårt med bett...han blev otroligt stressad av det!!!


Och för att underlätta för mig själv i samband med ridning så longerade jag alltid T i 5 minuter innan jag satt upp på ryggen. Då var han lite "avrastad" och betydligt lugnare. Han hade också lättare att koncentera sig på VAD jag ville att han skulle göra  Men från början "lullade vi komkring med halvlånga tyglar" eller det gjorde vi i flera månader...utan krav på någon samling eller form...det enda som jag krävde var START och STOPP och ev. en halt, ryggning, fram eller bakdelsväning...och en volt eller serpentin emellanåt  Det köpte han som tur var!! Tack och lov!!!


Redan från början tränade jag T att han skulle stå stilla när jag steg upp och det tog inte många ggr så stog han som ett ljus  Han fick nämligen en hästgodis när jag väl satt i sadel...väl värd att vänta på i hans tycke  Än idag får han alltid en hästgodis när jag sitter i sadeln..han är lite bortskämd min häst 


Men så här såg det allafall ut från början när jag red på T i vinterhagen. Den här filmen är från 23/10 2007... och T har bott hos mig en månad 


Som ni ser ingen avancerad ridning utan helt kravlöst och fokus på att få hästen att inte vara stressad...utan det jag vill uppnå en avslappnad och lugn häst 


Då det INTE var att tänka på att rida FRÅN gårdsplanen...kom jag på att jag kan ju "lura" T lite  och gå FRÅN baksidan via sommarhagen och sedan komma fram på framsidan och gårdsplanen....Återstog att se om det gick!! 

  Jag provade och det visade sig fungera jättebra!! På så sätt behövde T INTE gå från gårdplanen som var bland det värsta han visste..utan nu kom istället en MYCKET förvånad T upp på gårdsplanen via baksidan och runt till gårdsplanen och efter det var det inga problem att gå från gårdsplanen även från framsidan  Man måste bara vara lite klurig och tänka till ibland  Sedan började en mycket lång "resa" vad gäller uteritter...det har tagit 3 år att kunna rida ut med T på ett "normal sätt" i skritt, trav och galopp. Från början var jag glad och tacksam att han skrittade från gårdsplanen och gick nerför stallbacken och fortsatte skritta 100 meter efter vägen utan att protestera, stegra eller försöka vända   Sedan vände vi...och så höll jag på i flera månader efter vi hade ridit klart i vinterhagen. Varje kort uteritt sträcka utan protester från T:s sida var en "början" till en längre sträcka   Jag utökade sedan våra uteritter allt eftersom och när vädret tillät.

Så efter ca 2 år gick det att skritta honom relativt lugnt till kyrkan och tillbaka Jag kommer fortfarande ihåg vilken otrolig seger det kändes som och vilken nöjd häst jag red på den dagen  Många saker som har varit "självklara" med andra hästar har inte varit det med T....han har behövt mycket längre tid och mycket invänjningstid för att mentalt orka med...och otroligt mycket beröm under "resans gång"!!!  Det som jag upplever har underlättat "mitt arbete" med T är att han har litat på mig till 100 %!! Utan det hade det nog aldrig gått att få honom så pass normal som han är idag  

Men just här har "våran resa" endast börjat!!! Och jag ska inte gå händelserna så mycket i förväg än...


Jag har skrivit det flera ggr och sagt det hur många ggr som helst men jag säger det en gång till:

Jag är väldigt tacksam att jag fick möjlighet att ta hem T  och prova på och se hur det skulle gå att att börja hans utbildning  Det stödet jag hade från Kerstin (hans förra ägare) var helt fantastiskt  Jag har under alla år kunnat ringa eller maila om råd när jag har "suttit fast" eller bara för att höra vad hon har tyckt om vissa saker och fått tips och råd angående T:s utbildning 

Ha en fortsatt jättebra fredagem och kväll!! Och glöm inte myset!!!

Mvh anaby  





Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards