anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under augusti 2011

Av anaby - 4 augusti 2011 16:50

Nu är jag klar efter lite drygt 3 timmars jobb!!! Pust men jag är glad att jag är klar   Sedan tog det lite lång tid pga att jag tog det väldigt lugnt 

Började med att mocka bort 2 kärror skit från paddocken. Hittade några högar efter jag var klar som jag ska ta imorgon men sedan är det "sanerat & klart" där inne 

Sedan tog jag fram hindren....idag blev det röda dunkar med kryss som 1:a hinder och de bruna lätta hinderstöden som räcke och oxer. Sist men inte minst kom trampstolpen och elbandet på plats!! 

Så här ser det  ut när paddocken är nyklippt:

  Vi börjar från vänster och går till höger..ena långsidan.....I högra hörnet syns T:s vattenhink och matskål i paddocken    

Paddocköppningen är öppen på dagen och sedan stänger jag igen på kvällen. Hindermaterial som står på några SJ-pallar syns i mitten.


    Andra långsidan...

Dags att bygga upp hinder och inhägnad till löshoppningen 

           

Ingången till löshoppningen...vita trampstolp och orange elband  


 

Första låga krysset eller hjälphindret med röda dunkar och bommar. Vidare till ett räcke med kryss under  Som synes inga höga hinder...bara lite träning  


 

Inzomad bild på samma hinder.


     Och avslutningen på löshoppningsinhägnaden. Sedan brukar T galoppera fram till matskålen och där ligger en hästgodis som belöning  Funkar bra när man är ensam och löshoppar som jag ofta är 

Jag hade inte så stora förhoppningar att T skulle hoppa hjälphindret med de röda dunkarna utan att krångla  ...han tycker inte riktigt om rött    Därför är det alldelens ypperligt att träna på rött hemma 

Vi skrittade fram till ingången och jag släppte honom och smackade....T började trava...stannade i svängen då han fick syn på de RÖDA dunkarna  Stressade inte upp sig alls...vilket var förvånande....han ställde sig helt enkelt bara och stog stilla även fast jag smackade  och viftade med grimskaftet!! Han tänkte nog: Håll på du...jag rör mig då INTE ur fläcken!!!

Kopplade på grimskaftet igen och ledde honom över de röda dunkarna...han hoppade STORT över...läskigt som bara den var det 

Tog ner bommen på 2:a hindret räcket för att han skulle kunna ta ett litet skutt över det med...vilket han gjorde....hästgodis och beröm..

Och så provade vi igen!!!

Inga problem!! T hoppade både de läskiga röda dunkarna och räcket 

Höjde upp 10 cm varje gång och till slut landade vi på ca 80 cm...vilket han hoppade galant och var högt över   T både bockade och busade efteråt så lite roligt var det nog att få hoppa lite 


Jag ska också berätta att jag provade den nya skydden från Hööks som jag köpte på REA...de som är en kopia på några andra dyrare skydd.

   

Jättefina och smart att man kan ta bort fodret på dem. Kan säga att jag både fram och bakskydden var för korta  Speciellt framskydden där det knappt gick att få fast kardborren 1 cm  Man kan ju hålla sig för skratt!! Bakskydden var bättre som tur var!!! Ska prova de andra bakskydden som ska vara "snurrfria" också inköpta på Hööks. Så får jag använda dem som sitter bäst på hästen   


Tyvärr har jag inga kort på T när han hoppar då jag var ensam men jag har ett kort på sista hindret vi hoppade...bättre än ingenting. Jag har tänkt ställa upp videokameran på lämpligt ställe nästa gång så att den filmar hela tiden. Då får man klippar bort det man inte vill ha med. Men tills vidare blir det bara ett kort 


  Så här såg hindren ut idag när vi hoppat klart. Jag höjde aldrig upp hjälphindret utan det fick vara ett kryss...lagom höjd för T idag  Nöjde mig också med ett räcke då det var första gången T hoppade på flera månader. Kommer sedan att hoppa även några språng på en oxer.



En något sur T som väntar på sin vattenhink  Jag håller på att byta vatten och medans jag väntade på fyllning passade jag på att fota lite...och T var då sur...drack en hel del när jag ställde in vatten=JÄTTEBRA i värmen   

Passade även på att fylla på vatten nere i vindskyddet när jag var nere och hämtade T. T har vatten på 3 ställen i hagen pga att jag tycker att han dricker en aning dåligt i värmen. Jag tycker då att det är bättre att ha vatten på flera ställen så att han kan dricka både "uppe & nere" i hagen....20 liters hinkarna fylls givetvis på oftaren än den stora vattentunnan som är "basvattenstället". Men han dricker ur alla 3 ställen!!! JÄTTEBRA  

         Det är gott med gräs och klöver i paddocken  Säger T 

Passade på som avslutning att kratta bort gräsklipp från "galoppstråket" i hagen som går i backen. Känns inte riktigt bra att veta att T galopperar upp men speciellt nerför backen som en tok emellanåt!! Om det regnar är risken riktigt stor att han halkar och går omkull på det blöta gräsklippet som kan bli halkigt Men nu är allt krattat och borta Imorgon blir det att kratta bort gräsklipp på spåret i paddocken och mocka bort den sista skiten där inne. Sedan kan jag nog säga att jag är "klar" med att ha fixat iordning på alla mina ridställen   Nu är det bara att rida och njuta HÄRLIGT SOM BARA DEN!!!!  

  Nu ska jag äta middag, hoppa in i duschen och sedan få lite "introduktion" på hur vår nya dammsugare fungerar  Förutom det blir kvällen lugn!!!

Ha en jättebra fortsatt torsdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 4 augusti 2011 13:27

Det visade sig att barnen inte har några vettiga höstjackor....fick jag höra igår   Och eftersom det var så himla bra pris på shoftshelljackorna på Rusta (124.50 kr) och att färgen var svart=neutral för ungdommar  ...så åkte jag och Henrik iväg och handlade varsin till honom och Fredrik!! Vi hade en himla tur för det fanns kvar i deras storlekar  Bägge 2 kommer att cykla till gymnasiet och då underlättar det om man har en lite tjockare höstjacka. Vinterjacka får vi köpa lite senare  Men "höstkläder" är då fixade nu allafall!! Vilket känns jättebra 

Nu har vi landat hemma och jag ska gå ut och ställa iordning "löshoppningsinhägnaden"...i form av trampstolp och elband  Ska även ställa ut 2 hinder...ett kryss och sedan ett hinder som går att göra om till en oxer. Blir fina fisken!! Om orken finns blir det nog en kort löshoppning idag då jag tänkte vila från ridningen. Kändes riktigt bra att jag redan hade bestämt mig för att inte rida idag för när jag vaknade hade jag rejält ont i nacken  Inte lika ont som jag hade tidigare för någon veckan sedan men tillräckligt för att måsta ta värktabletter och "tänka på" vad jag gör...ska ta det lugnt när jag ställer i ordning ute i paddocken. Jag har tid på mig..hela em 

Ska ta lite kort på den välklippta och fina paddocken och hindren när de är på plats och sätta ut i bloggen ikväll 

Tills vidare säger jag...ha en jättebra fortsatt torsdag!!

Chilla lugnt 

Mvh anaby        

Av anaby - 4 augusti 2011 11:15

Vi fortsätter med del 2 om mig och Tessan som hon kallas. En helt otrolig tid om jag själv får säga...och utan Robert hade det INTE gått så bra på tävlingarna som det faktiskt gjorde  Han var guld värd och som jag nog nämt tidigare skulle alla hoppryttare ha med sig "en egen Robert" på tävlingarna som stöd  


Del 2 Comtesse 1983


Sommaren var okej. Tessan var något lugnare när man red ut, men fortfarande fanns tendenserna att hon skulle takta. Hon hade svårt att varva ner när man hade galopperat. Däremot gick hon lugnare när man red dressyr, eller markarbete som vi hoppryttare föredrar att säga, på ett inhägnat område.


Jag tog det här med tävlingarna med ro. S hade mycket högre krav, hon skulle lyckas och rida höga klasser! Att rida laghoppningar och andra stora tävlingar. Jag tror att Robert och S mer såg mig som någon som ”bara” följde med för ro skull. Jag var nöjd att ta mig runt en bana med min lilla häst. Nu när jag tänker tillbaka så inser jag så fel vi alla hade. Och visst är det så med verkligheten ibland, framtiden visar att den kan bli mycket större än man någonsin kan ana…


I slutet på sommaren satte tävlingarna igång igen och jag skulle börja rida LB med Tessan. Det var ett litet stressmoment för mig som hade hoppat enstaka hinder någon gång på 110 cm. Men Robert var pedagogisk och förtroendeingivande, om han sa att jag skulle klara det så gick det nog att genomföra tyckte jag. Så gick det också vi tog oss runt LB och hade på så sätt möjliggjort ett till av mina mål.


Jag kommer ihåg vilken tävling det var som jag debuterade i nämligen i Boden. Jag, Susanne och Robert åkte på under hösten närmare bestämt under slutet på augusti. Det var första tävlingen efter sommaruppehållet. Jag och Tessan skulle debutera i LB. Varken Robert eller jag hade så stora krav förutom att ” ta sig runt på ett bra sätt”. Vad innebär det då? Jo, det innebär att man tar sig runt på 4-8 fel eller max 1 vägran. Sedan är det förstås viktigt hur det känns för ryttaren, hur hästen hoppar osv. Jag och Tessan kom runt vår första LB med 4 fel/ 1 nedslag och jag var överlycklig att jag hade tagit mig över dessa stora hinder! Dessutom var klassen en LB maskeradhoppning. Jag och Susanne red på samma lag, vi var utklädda till motorcross körare. Vi hade ett antal killkompisar som tävlade i motorcross, så vi fick låna hela ”munderingen” med hjälmar och allt. Det enda som vi INTE kunde använda var skorna av förklariga skäl. Men vi red hela banan i dessa otympliga kläder, att vi ens tog oss runt var ju bra.. Dagen därpå skulle jag också rida en LB. Klassen innan LC, gick bra vi gick dubbelnolla och placerade oss. Sedan var det så dags för nästa LB, och vi nollade och gick vidare till omhoppning.  Det var min första omhoppning i LB. Robert och jag diskuterade hur jag skulle rida och vi bestämde oss för att jag skulle rida för nollan. Dvs. att ta långa vägar och inte stressa hästen. Väl inne på banan och mot första hindret inser jag att Tessan ville annat. Hon galopperade på som en kapplöpningshäst i sitt esse!! Det enda jag kunde göra var att försöka styra mot hindren och hoppas på att vi inte kraschade i något! När jag kom ut från banan så skämdes jag någonting fruktansvärt när jag och Robert skulle analysera min ritt. Jag hade ridit precis så FEL som någon kunde göra, helt tvärtemot vad han hade sagt åt mig…När jag kom ut från banan och tittar på Robert så ler han?! Jag ser mycket frågande mot hans håll när han säger glatt att jag har kommit 2:a i klassen! Okej, säger jag lite moloket men ritten var ju INTE bra. Nej, sa han det var den INTE men du kom alla fall 2:a och fick en  prispengar med dig hem. När du kommer ut från prisutdelningen ska vi diskutera din ritt om vad vi ska träna på när vi kommer hem. När jag kom ut från prisutdelningen diskuterade vi hur vi skulle jobba med Tessan för att få henne att lugna ner sig mot hindren. Det var så Robert var, pedagogisk och ödmjuk. Han ville att man skulle bli peppad och jobba vidare även fast i det här fallet, ritten i sig INTE var så bra och jag hade haft mycket tur på min sida.


Vi höll inte på att åka till den här tävlingen till Boden. Varken jag eller Susanne fick plats med våra hästar i någon av lastbilarna som skulle till Boden. Och eftersom varken jag eller Susanne hade körkort (vi var för unga) och Robert ingen bil som kunde dra en hästtransport så blev det bestämt att vi skulle stanna hemma. Den fredagen åkte jag på stan med en kompis efter skolan och kom väl hem vid 16.00-tiden När jag kommer hem står Robert och S och packar grejer inför tävlingen?? Jag ser helt oförstående på dem: Men vi skulle ju INTE åka? Då hade Robert i sista stund hittat en kille, P som skulle till Boden och hälsa på sina föräldrar och hade en bil med dragkrok. Så det blev bara att panikpacka och åka iväg till Boden och tävla….men allt går ju om man bara vill…


Det var också den här tävlingshelgen som jag och S var på vår första ryttarfest. Vi blev less vid 22.00-tiden och bestämde oss för att gå tillbaka. Det var bara ett problem, vi visste inte riktigt vart vi skulle. Så det slutade med att vi irrade omkring på stan och träffade bla på en knarkare som skrek och sprang efter oss!! Han var INTE aggressiv så att han slog oss men följde efter oss och skrek och höll på. Vi tyckte att det var ganska olustigt, två tjejer på 16 och 17 år. Nu var vi tvungna att springa runt på stan och försöka bli av med knarkaren…Efter 3 timmars irrande varav  2 timmar förföljda av en knarkare bestämde vi oss för att gå tillbaka till utgångspunkten.. Som tur var stod Robert kvar där inne på ryttarfesten. De höll på att städa. Nu fick vi skjuts hem och klockan var 01.00 Jag och S var mycket trötta efter kvällens bravader…Robert och de andra skrattade gott åt oss när vi berättade om knarkaren…Tja, så kan det gå!!!

Så fortsatte vi att åka runt på tävlingar och rida LC-LB klasser jag och Tessan. Vi red vårt första Junior DM på K:4 den hösten. Det gick över förväntan. Vi tog oss till omhoppning och hade snabbaste tiden men 2 nedslag/8 fel så vi kom på 5 plats men jag var glad ändå! Det var ju JDM!


Sedan blev det vinter och vila på tävlingsfronten. Våren kom närmare bestämt början på februari och jag skulle träna för en elitryttare från Örebro för första gången. Han hette Lennart Lindelöw, och hade börjat sin ryttarkarriär i Umeå. Detta var början på en träning som kom att vara från 1984-1991 och 3 av mina hästar skulle vara inblandade i träningarna under åren.


Jag tävlade nu LC och LB med blandade resultat. Vi red runt på mellan 0- 8 fel, oftast tog vi oss till omhoppning med något eller inget nedslag där. Tessan var snabb att svänga, galopperade på och hade ett hopphuvud som få hästar har.


Jag kommer ihåg en klubbtävling vi hade på K:4 där jag skulle rida en LC och en LB. I LC fanns det en väldigt snäv sväng man kunde ta mot ett hinder men kruxet var att man var tvungen att först rida innanför ett hinder och sedan mot ett annat hinder för att sedan svänga höger i sista stund och endast 1 galoppsprång mot hindret!!  Summan av det kunde lika gärna bli att hästen bjöd på det hindret som man inte skulle hoppa utan bara svänga mot, om man nu hade en hoppglad häst. Jag och Robert diskuterade och vi kom fram till att jag skulle prova, det var ju bara en klubbtävling och jag hade ingenting att förlora. Sagt var gjort vi red grundomgången felfri och galopperade mot omhoppningen. När jag styr Tessan innanför och sedan mot ”fel” hinder känner jag hur hon bjuder på det, innan hon hinner ta sats och hoppa svänger jag till höger och får 1 galoppsprång på mig till oxern som står som nästa hinder. Jag känner hur hon tar sats och hoppar och bara viker in hovar och ben under sig!! Vi galopperar i mål på bästa tid! Den ritten var en riktig adrenalinritt! Robert var jättenöjd med ritten och jag var halvchockad att jag hade lyckats med det. Många andra försökte ta samma väg när de hade sett att jag lyckades men antingen rev de eller så vägrade hästen. Det var nog då som vi bägge två insåg att Tessan kunde bli en duktig hopphäst.


Våren avlöpte bra. Vi tränade för Lennart Lindelöw 3 ggr under våren och tävlade flera tävlingar. Tills vi kom till Luleås tävlingar i mitten på maj. Det var första utomhustävlingen för året och Robert tyckte att det var en bra tävling att debutera LA/120 cm på. Vi hade ”bara” hopptränat på 110 cm banor men enligt Robert så var det inga som helst problem. Jag skulle bara ”rida som vanligt”. Så vi debuterade i LA med 3 nedslag/12 fel och Tessan var hur duktig som helst med lilla mig på ryggen.


Nästa tävling var så Boden i slutet på maj. Det var mitt första meeting som jag skulle rida LB/LA hela helgen. Hon gick bra i bägge LB hoppningarna, 0 fel i ena och 4 fel i den andra. Sedan kom vi då till LA klassen. I första LA klassen på lördag gick vi nolla och fick rida om hoppning. Nu kommer vi till en av mina värsta missar i min ryttarkarriär, någonting som man INTE får göra. Tessan gick superbra i omhoppningen, vi har en jättebra tid på gång och vi galopperar i mål ! Trodde jag, när jag tittar i ögonvrån ser jag att målflaggan fortfarande är uppe! Jag hade INTE galopperat genom målet…jag svänger snabbt och lägger en volt för att ta mig genom målet och blir på så sätt bestraffad med 3 fel för volten och tidsfel. Ja, ja vi kunde alla fall trösta oss med att hästen gick jättebra i klassen. Det här skulle också vara ENDA gången jag glömde galoppera genom mål under alla år. Jag lärde mig snabbt av mina misstag.. om man säger så!!! Sedan har vi då sista klassen på söndagen, LA. Bedömningen var A:1b och det innebär grundomgång och 2 omhoppningar. Grunden låg på 120 cm sedan höjs ca 10 cm varje omhoppning, så sista omhoppningen brukar ligga på ca 140 cm. Då är förstås förutsättningen att man har minst 2 st som går till omhoppning. Tessan var klockren och gick nolla i grunden. Nu började jag oroa mig för hinderhöjden, vi hade ju bara hoppat 110 cm på träning.. Vi var 5 st ut i första omhoppningen. Och vi nollade igen!! Det var helt fantastiskt! Lilla jag på min lilla häst och bägge 2 var orutinerade! Nu var vi bara 2 st ut i andra och sista omhoppningen på 140 cm. Jag och B H vår Ridskolechef på en häst som hette Otto. Jag pratade med Robert om att jag var orolig om hinderhöjden men han lugnade mig med att det ”inte var så högt” som det såg ut. Det var ”bara” att gå in och rida som vanligt igen…Okej, det var väl tur att jag var ung och dum för jag bara red in och hoppade runt banan på 4 fel! Jag hade otur att riva det lättaste första hindret, lägst av alla. Men jag kan tänka mig att jag var ganska nervös och när jag äntligen kom igång så gick det av bara farten. Det jag minns av den där ritten är att det är absolut en av det bästa jag någonsin har gjort under min ryttarkarriär! Det var också en sån här adrenalinkick!







En av favoritbilderna på Comtesse och mig. Tagen av Robert på en utomhustävling 1983. Hela hästen är inte med men kortet är så fokuserat på "språnget och koncentration" att jag inte tycker att det gör något  


Nu kommer vi till en annan historia, resan hem. Tessan åkte som bekant i en lastbil som rymde 6 st hästar. De stod placerade 3 hästar framför och sedan 3 bakom. Min häst stod i mitten av 2 andra hästar. När vi sedan kom hem till Umeå och öppnade bakluckan för att ta ut hästarna, hade de 2 andra hästarna tuggat på Tessans huvud så hon hade ett jättesår i pannan som det rann blod ur..Klockan var 23.00 på kvällen och Robert och jag insåg att vi var tvungna att ringa efter en veterinär för att sy såret. Jag var trött och hungrig. Hungern berodde på att jag INTE hade ätit på hela dagen, jag var helt enkelt för nervös inför tävlingarna. Nu började jag se stjärnor också. Robert ringde till veterinär G (min husveterinär som jag haft i alla år sedan dess) som skulle komma omgående och sy såret så att vi skulle kunna åka hem. Det dröjde inte länge innan vet. G kom till K:4 och konstaterade att han skulle vara tvungen att klippa sårkanterna för att kunna sy ihop såret bra. När han började klippa sårkanterna började det att rinna både levrat blod och vanligt blod och jag känner hur det börjar vända sig i magen på mig. Jag frågar Robert om han kan hålla i Tessan i stället för mig. Men jag får till svar att det får jag minsann göra själv, det är din häst får jag till svar. Okej tänker jag, du klarar det. Om jag bara tittar ner så att jag inte ser så går det nog bra, tänkte jag. Sedan minns jag INTE något mer…


Fortsättning följer…


Mvh anaby  

Av anaby - 4 augusti 2011 00:07

Vad menar jag med det då?? Jo, såna här AHA-upplevelser som man får tårar i ögonen av och inte för att man är ledsen utan för att man blir glad!!!

Tabasco var minst sagt väldigt krävande när jag fick hem honom "på prov" men det var någonting jag var helt förberedd på....och förhoppningen var att han skulle anpassa sig inom en rimlig tid hos mig. Hmmm!!! Det tog ca 4 månader...men sedan märkte jag varje vecka hur han slappnade av mer och mer  Det var en otroligt härlig känsla!! Och då visste jag att jag INTE skulle kunna lämna bort honom!! Han skulle få stanna hos mig 

Första året red jag honom mest i hagen pga att det var svårt att rida ut med honom. Tabasco är tyvärr en häst som har haft otroligt mycket negativa upplevelser från sitt tidigare liv  som travhäst 

 Det var helt enkelt bättre för honom och säkrare för mig att rida på inhägnat område så att han var lugn och sansad i samband med ridning. Att ta förhållningar och liknande var inte att ta tala om...dock lyssnade T väldigt bra på rösten...så mina "förhållningar" på honom blev genom rösten istället. Hur är det man brukar säga...alla metoder är bra utom de dåliga  Och det funkade bra att använda rösten!! Det blev riktiga "slidestop" emellanåt  

Under maj månad 2008 efter 8 månader hos mig...började jag korta upp tyglarna lite allt eftersom. Och i juni när jag red honom på åkern för första gången....och tog en förhållning i tygeln inte med rösten...och gissa om jag blev förvånad när han LYSSNADE!!! Jag provade med en till och han svarade lika bra på den 

Då hade jag tårar i ögonen och förstog samtidigt att det gick åt rätt håll!!! Rejält åt rätt håll  Tabasco hade börjat andas ut och känna sig hemmastad  

Så juni 2008 var ett stort genombrott för Tabasco och mig

Mvh anaby    

Av anaby - 3 augusti 2011 17:50

Har sovit riktigt bra inatt i vår "sanerade" säng 

Idag åkte jag iväg efter frukost för att köpa skor till T på Granngården. De hade REA där men jag stog emot  och köpte ingenting!! Det fanns mycket fina grejer...men jag måste tänka på VAD jag köper och OM jag behöver det....INTE köpa "bara för att" det ev. kan vara bra att ha 

Sedan vidare till en tygaffär för att köpa galontyg till en bädd till hundarna. Vi har en madrass som är en kopia på Tempurmadrassen...samma funktion fast inte lika tjock. Delar av den har jag nu tänkt göra en bädd av. Atlas är så himla stor och får rulla ihop sig som en boll i Peppis bädd  Resten av madrassen har jag tänkt använda som paddinlägg till den bomlösa Färgen på galontyget blev mörkblått. Tror att det blir en bra färg...lätt att hålla rent  Hittade även grytlappar till barnen till bra pris och bra färg på tygaffären  

Sista anhalten för dagen blev Rusta. Där hittade jag softshelljackor på REA till både mig, L-O och pappa!!! Jag köpte mig själv en till i rosa till oktober månad att ha i stalletL-O fick 2 svarta och pappa 1 svart som tack för "klippningen i paddock och hage" igår  Han blev jättenöjd för har han en höstjacka som är lite finare   Sedan fick L-O 3 st skjortor....behövs alltid!!

Sedan var det bara att åka hem och dela ut allt till "rätt" person  Alla blev nöjda och glada  

Svida om och bege sig ut och rida på T en sväng på åkern.

Det blev än en gång remontränset och G4:an 

Jag red inget avancerat alls idag utan först skritt i 2+2 varv efter hela åkern...trav 3+3 varv i lättridning på 4-kanten...trav på volt nedsittning 1+1... och avskrittning efter hela åkern...sedan var jag nöjd för dagen 

När vi red på volt i trav kändes han riktigt fin!!! Det blir ganska stor skillnad på honom när man tar in honom på en volt....då blir traven mycket luftigare och större  Ja, han är rolig min häst 

Här kommer några dåliga mobilbilder från idag.


 

En mycket uttråkad T som tyckte att jag skulle skynda mig hem igen så han fick sin lunch  


          Här kommer ett smakprov på "en massa olika bruna nyanser" på samma gång  Rödbrun sadel, mörkbrun pad, mörkbruna jodphurs, ljusbruna shortchaps och "urblekta" och underbart sköna ridbyxor   en salig blandning MEN allt är brunt allafall   Jag ska tillägga att gummit på stigbyglarna också är bruna  Brun-o-man? Jag...nejdå  

T fick sin lunch och magnetbehandling när vi kom hem medans jag snabbt svidade om till "springutstyrsel" och begav mig ut på joggingtur. Blev samma runda som sist 2,7 km idag  Kändes lite tyngre på vägen hem men det var också varmare idag...tyvärr...men jag sprang HELA vägen 

När jag kom hem tog jag av T magneterna och släppte ut honom i hagen igen....hann bara in under tak när det började regna!!!! Bara så där!! Vilken tur jag hade som slapp regnet när jag joggade 

Nu ska snart hoppa in i duschen och sedan ska jag och barnen gå på Bio ikväll. Kommer inte ihåg vad den hette men den verkar allafall bra  säger hon som har nollkoll och har bokat biljetterna 

Nej, dags att göra ett ryck och ta en dusch!!

Ha de gott så länge!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 2 augusti 2011 21:34

Idag blev det vila för T och mig   Mest för min skull 

Istället blev det "op-röjning-under-tråden" på sommarhagen idag  Utrustade mig med linne, träningsbyxor, gummistövlar och sekatör  Tanken var att klippa bort grenar och annat i första hand. I paddocken och vid åkerkanten var det riktigt mycket grenar och småträd som jag klippte bort. Det gick fina fisken 

När jag nästan var nere i hörnet...blev det en massa älggräs och brännässlor!! Jäd..a skit!! Jag som bara hade en sekatör med mig Hittade dock handskar i magväskan som jag satte på mig och började dra ihop slyn och klippa med sekatören...det tog ett tag kan jag säga  Hann allafall förbi vinterhagen och "nästan" in i skogen innan jag fick avbryta efter 2 timmar och gå hem igen. Vi hade nämligen bestämt att det skulle komma en och göra en "sängsanering" gratis hos oss. Så jag knallade hem strax före 13.00...svettig och irriterad till max 

Sedan fick vi flera förevisningar med dammsugaren...den har väldigt många användningsområden  Kostade dock massor men vi slog till!!! 

Vi fick ta dammsugaren på en gång och ska betala den på torsdag. Så vi satte igång och "sanera" i sovrummet...alla madrasserna, kuddar och överkast 

På torsdag ska vi få introduktion på HUR allt funkar...bla kan man blöttorka golvet medans man dammsugar och sedan kan man även torka fönster med den!!! Bägge grejerna låter helt fantastiskt i mina ögon  Det lär ju visa sig om köpet var "bra" eller inte senare  Jag kan allafall säga att den berömda Bert Karlsson har köpt 2 st och är nöjd med sina 

Efter en sen middag....blev det dags för "röjning-under-tråden-nr 2"...ville gärna få allt gjort idag för att slippa ta det sista imorgon  Den här gången blev det dock den stora trimmern som fick göra mig sällskap för att underlätta bland brännässlor och annat högt och grovt  Efter lite introduktion av L-O...fick bla prova att starta den...det gick bra!! Tack och lov!! Begav jag mig ut i hagen igen...T försvann ner till vinterhagen och vindskyddet när jag kom med trimmern  Jag måste ha sett väldigt skräckinjagande ut i mina öronskydd och sele + trimmern i högsta hugg 

Väl framme där jag skulle börja...fick jag igång trimmern och satte igång att röja....hmmmm!!! Kan säga att det var segt som bara den...L-O hade satt på klingan som ska bli som en såg. Det hände INTE mycket kan jag säga  Kändes som om det var lika bra att hämta lien istället!! Ringde allafall till L-O för att be honom komma och visa mig hur man ska göra med trimmern. Tänkte att det var ju några år sedan jag använde en trimmer senast...tekniken kanske inte var den bästa för mig?? L-O kom för att slipa klingan....sedan provade han...det gick lite bättre motför det hade gått för mig...jag provade och det gick likadant för mig  SUCK!!!!! Då bytte han till trimmerhuvud med trådar istället...gissa om det gick undan då?? Fina fisken!!! Skönt  Jag satte igång och röja och det gick riktigt fort. Det visade sig att det bara hade växt igen på vissa ställen. Det jag röjde med lien i juni hade klarat sig riktigt bra trots allt  Det jag röjde bort var brännässlor och några höga blommor...nere på sista långsidan var det mest långt gräs. Uppskattningsvis var det nog kanske 1/5 kvar av hagen att röja ikväll och det tog ca 30 min med trimmern Just nu känns det jättebra att det är gjort!! Imorgon kan jag bara njuta...rida...handla...ja, en bra dag utan måsten helt enkelt 

Ingen joggning idag..orkar helt enkelt inte..men imorgon tar jag nya tag och springer den längre sträckan 

Nej, nu ska jag inta lite vätska och sedan blir det nog en film innan det är dags att hoppa i bädden!!

Ha de jättebra så länge!!
Chilla lugnt   

Mvh anaby  


             

Av anaby - 2 augusti 2011 09:35

Då fortsätter vi med "resan". Idag visar jag några olika filmsnuttar vid olika tillfällen på olika saker tänkte jag. Nästa gång blir det filmsnuttar från samma tillfälle igen 


Vi börjar med löshoppning i paddocken. Har för mig att det är från sommaren 2008 om jag inte minns fel. Det är inga höga hinder utan mest att T får prova sig fram och får mycket beröm  Jag använder mig av Monty Roberts Duallygrimma om någon undrar  




Och fortsätter med lite tömkörning på volt i paddocken hösten 2008. Även har använder jag MR Duallygrimma. Det går alldelens utmärkt att rida i den också 



   

Så här ser den ut på nära håll. Den är mer som ett sidepull.


Och sist men inte minst longering i galopp. Efter ca 1 års ridning av Tabasco började jag med att träna galopp från marken i samband med longering innan jag galopperade uppsuttet. Tabasco är väldigt lyhörd för rösten...både vi start och stopp  

 I nästa inlägg är det dags för den "första" uppsuttna galoppen för mig och T  

Mvh anaby  

Av anaby - 1 augusti 2011 22:29

Jag fick vänta i 2 timmar på att pappa skulle komma och hjälpa mig att klippa gräset i paddocken  Det är bara att "gilla läget" då det INTE hade gått så bra att klippa med gräsklipparen  om man säger så  Så det var jättebra att han hjälpte mig men hade jag vetat att det tagit sån tid innan han hade tid hade jag joggat före 

Det blev allafall riktigt, riktigt bra  Hela paddocken, ingången till åkern och sedan hela slänten i hagen där det ändå bara har växt brännässlor...som T inte äter upp...ALLT ÄR NU NYKLIPPT Underbara och snälla pappa!!! Ska åka och köpa lite arbetskläder till honom imorgon som tack för hjälpen  

T skulle in på en gång i paddocken och beta  Det är väl lättare att beta lite kortare gräs än det långa som var tidigare

Eftersom jag ändå hade tänk jogga idag var det lika bra att "ta tjuren vid hornen" och klä om och bege sig ut  Kan ärligt säga att motivationen var riktigt på - 100 idag Men jag är ju en aning envis..det är både på gott och ont 

Idag blev det för första gången långbyxor i funktionsfoder(köpt i Ullared) och en tunn jacka i funktionsfoder (köpt i Ullared)....även fast det inte var någon sol så föredrar jag mina solglasögon när jag springer  Så även idag!!

Japp!! Då var jag på G!!!

Gick nedför backen....när jag kom till brevlådan vid stallet....satte jag igång och springa....försökte fokusera på andningen...och sprang och tänkte: undrar hur långt det går innan det börjar "ta emot" idag?? Kom förbi växthusbacken...fortsatte uppför första backen till kyrkan....rakan.....so far so good!!! Brukar vanligtvis stanna nu efter 1,2 km...men fortsatte nedanför kyrkan och tänkte att jag springer tills det börjar ta emot. Problemet var att det INTE tog emot  För första gången på 1,5 månder av "plågsam" jogging...."rullade" jag bara på utan att det kändes jobbigt!!!! HELT OTROLIGT!!! När jag bestämde mig för att stanna var det inte för att jag inte orkade utan för att det kändes som om det var dags...efter 1,5 km  Gick sedan 300 meter tillbaka...uppför backen och sedan började jag jogga direkt och sprang 1,2 km tillbaka!!! Vanligtvis joggar jag 2 km på min runda som längst...idag blev det 2,7 km!!! Mitt mål var att kunna springa 3 km i september...kan nog säga att det kommer att funka bra 

Det bästa var att andningen var riktigt bra HELA vägen både dit och hem!! Visst märktes det att jag hade gjort mer än att gå men samtidigt var det en kontrollerad lite tyngre andning  Åhhh!! Så skönt att det börjar kännas lätt att springa...jag har undrat HUR lång tid det ska ta innan det slutar kännas jobbigt  Idag fick jag svaret på den frågan!!

Nu ska jag vätska upp mig och sedan ta en dusch innan det blir dags att hoppa i bädden!!

Ha de jättebra så länge!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

       

    

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards