anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under augusti 2011

Av anaby - 25 augusti 2011 13:18

Idag tog jag mig i kragen och ringde till Kvinnokliniken...och fick  ett samtal därifrån på fm....fick en tid dit nästa vecka  Jag har ju haft ett himla problem med min mens i en massa år...nu har jag nästan mens i 2 veckor  Varav 1 vecka med rikligt blodbad  Man kan ju hålla sig för skratt  Har dessutom mellanblödningar i 1 vecka och har haft det sedan januari...känns som om det inte är annat än elände med det där hel..tet just nu    Förhoppningsvis finns det någonting att göra åt "blodbadet" allafall 

Efter det samtalet tog jag mig i kragen nr 2 för dagen och tog Taron och åkte ner till stallet....för att sanera bort gammalt hö och halm och bereda plats för nytt om ca 1 månad. Det gick fina fisken!!!

Det blev 6 säckar hö och sedan fanns det redan 6 säckar halm som tyvärr hade möglat  Hade jag varit smart i våras och hällt ur halmen ur säckarna hade det inte möglat under sommaren..men man lär sig någonting nytt varje dag  Nu vet jag hur jag ska göra med halmen nästa vår  

Jag har även mätat ut 1/4 del av höutrymmet till mig och T  Mätade hela till 8,45 meter och delar man det på 4 st borde det blir kring 2,11 meter per person...orkade inte mäta med mm hit och dit...är alldelens för smått 

Och har även lagt om mina masonitskivor så att det blev riktigt bra och stabilt att gå på nu Får se hur det blir om vi ska skruva fast skivan som sitter mellan mitt och Katarinas hö. Skulle vara bra då jag har löshö (river alltid ur hela höbalen vid öppnande) och det blir lättare att se hur stort utrymme man har att röra sig på Blir nog fina fisken så småningom det där  

Jag körde 3 vändor med Taron för att få bort alla hö och halmsäckar...skönt att ha en stor och bra bil till såna saker  

Sitter just nu och håller på att flyta bort...blev svettigt att jobba med alla säckarna  Ska bara vätska upp mig och sedan blir det en skrittur med T nere på åkern.

Ha de gott så länge!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 25 augusti 2011 10:34

Jag har fortsatt att skumma igenom Wirrens VHS-band. Det fanns mycket där som jag hade glömt bort!!!

Där fanns några hoppträningar med min "sponsorhäst" Damita !!!


Jag hittade även sista tävlingen med Wirren på en nationell A-tävling på Rocklunda i Västerås maj 1991  Jag tävlade 4 klasser där. 1 LA och 3 Msv B. Wirren nollade i 3 och gick till omhoppning i 2 st...sista Msv B hade vi 1 nedslag!! Vilken helg 


Sedan var det även en filmsnutt när L-O rider Zimés mamma Zimone i samtliga gångarter!!! Även galopp på volt  Sitsen kan ju diskuteras men handen är väldigt stilla och han gör det han ska L-O har faktiskt ridit på både Wirren och Zimé. Med Wirren alla gångarter och t.o.m hoppat  Med Zimé i skritt och trav. Hon var alldelens för jobbig att galoppera med  Är ju rädd om karl´n  


Sedan finns även bland de första ridturerna på Zimé utan ledare under inridningen med Det intressanta med det var att jag ser SAMMA ridning under inridningen på henne som jag har gjort med Tabasco när jag började rida honom!! Och det är 20 år emellan varandra!!! Så roligt att se att jag använder mig av rösten och klappar lika mycket på henne och hon har samma lugn som Tabasco hade när vi startade vår resa tillsammans  


Träning inför 3-årsvisningen...man ska ju ställa upp på ett speciellt sätt för att domaren ska SE hästen ordentligt och kunna bedömma rättvist. Vi tränade rätt så mycket på det. Och sedan att springa. Zimé hade sånt luftig och stor trav att man fick springa på som en tok som springer ett 100 meters lopp för att inte störa henne!!! Förstår att jag tränade ordentligt på det  


2 och 3-årsvisningen på Zimé  Där hon får 40 respektive 39 poäng och blir klass 1 bägge gångerna  Papperen är sparade!!


Hingstuppvisning i Enköping på Imperator...Zimés pappa  

   

Jag vet att jag har Kvalitetstävlan inspelad på ett annat band. Himmel så roligt det är att sitta och titta på allt så här långt efteråt!!!  Även om tårarna kommer så kan jag känna "känslan" jag kände när det hände  UNDERBART  

Mvh anaby   

Av anaby - 24 augusti 2011 21:58

Ikväll började jag att städa i mitt "natt-sov-rum" i hopp om att hitta lite grejer jag har letat efter   Och jag hittade grejer minsann!! Både sånt som jag har saknat i flera år och annat som varit borta ett kortare tag 

Bla så hittade jag ett VHS-band med Wirbelwind  som jag trodde var borta!!! Kan säga att jag nästan började gråta när jag insåg att det faktiskt fanns kvar 

Det tog mig ungeför 3 år efter han "somnat in"...att orka se på våra tävlingar tillsammans...det var så fruktansvärt jobbigt även första gången att se 

Det är svårt att förklara men den här hästen var så underbar att det går inte ens att beskiva med ord!! Man måste uppleva och helt enkelt sitta på hans rygg för att förstå "känslan" när man hoppade honom eller red honom överhuvudtaget!!! Känslan var fantastisk helt enkelt!!

Dock hoppade han STORT och dök i landningen så ibland hoppade jag högt för att han sköt mig ur sadeln och sedan blev stilen lite speciell då han dök med huvudet neråt..Men hoppa kunde han med besked Jag kommer ihåg en hoppträning när vi satte upp ett hinder på 150 cm. Tränade vanligvis på 140 cm på den tiden men vi höjde upp ett hinder och när jag red mot så var det som inga problem...han hoppade precis som "vanligt"  Eller rättare sagt han hoppade allt  

 

Underbara häst.. så saknad att det gör ont!!!!


Allafall så på VHS-bandet fanns 3 omgångar av Elitserien!!! Flera andra klasser!! En hoppträning när vi tränade på 130-140 cm....Hoppträning för Lennart Lindelöw...hela träningen även markarbetet!!! Zimé som 2 åring...och då började jag gråta och ännu mer tävlingar med Wirren  


 


 

    

              

 


 

Efter 17 år tillsammans har man nog rätt att börja gråta...tror jag 

Hon är också en otroligt saknad häst  och det är snart 4,5 år sedan hon somnade in 


Vilken tur att jag har en fantastisk och underbar häst att njuta av än en gång    

                

Det går att spela över från VHS till datorn enligt min kära man  Dock en aning klurigt...men jag tänkte ta det som ett vinterprojekt...så ev. kan det bli så att jag kommer att lägga ut några filmer på Wirren och mig under vår tävlingskarriär... någon gång under vintern

Nej, nu ska jag torka tårarna och njuta av nuet istället 

Ha de gott så länge!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 24 augusti 2011 16:32

Jag gjorde en mindre rolig upptäckt när jag skulle gå med T till paddocken...han hade tappat en framsko!!! SKIT!! Det var inte ens 2 veckor sedan han skoddes   Efter en närmare titt ser det ut som om han har "klivit ur skon"....ingen upprimsad hov eller liknande Tack för det!! Raspade till det lilla som behövdes.

 

Skickade ett SMS till Hovis som är kvar i stan till den 1/9!!! Han hade tid att komma på fredag em  Vilken lättnad 

Satte igång att fortsätta sy på paddöverdragen....endast kardborren kvar nu!!!

 

Paddöverdrag klart!!!!


 

Dubbla paddar istoppade Nu ser man mitten kanalen om man tittar noga  


 

Kardborren i framkant fastsydd  


 


Ävenpaddöverdraget med enkel padd är klar!!! 


   

Ett vanligt dressyrschabrak och enkelpadden. Det enda som jag ska ändra är att runda av hörnen bak på padden. Här är det 4-kantigt och ser lite stelt ut...tror att det blir mjukare om jag rundar av hörnen 


   

Det syns lite tydligare här att hörnet behöver rundas av för att bli riktigt bra.

Imorgon ska jag prova den med dubbelpadd  Så får jag se vilken av dem som funkar bäst i dagsläget 

Pga tappskon blev det en skrittur i paddocken idag. Då jag ändå skulle jobba med skritten tog jag på mig sporrarna  "Herr´n" är ju INTE så förtjust i dem...men tar man det lugnt brukar han acceptera dem riktigt bra dag 2 

   

  Mina gamla sporrar från 80-talet...som fortfarande används de ggr jag rider med sporrar. Jag har 3 par sporrar men använder "bara" dessa  Har dock ett par i plast som man också kan byta ut själva sporrarna på. De spraymålade jag med dock bronsfärg  

 

Tror att jag ska prova dem imorgon 

Ja, allafall så blev det prio på skritten och FRAMÅT idag!!! T började knussla ganska omgående och stannade...typ "Ior-tjur-il"  Det tog jag ingen notis av utan fortsatte jobba på som vanligt...genom att gå på med skänkel med sporrar och smacka  Det visade sig att T efter en liten stund på några sekunder...förmodligen betänketid på VAD han skulle göra?? Så gav han med sig och gick framåt  Blev inget fler tjuril utan nu lyssnade han faktiskt framåt mer eller mindre  Red serpentiner, 8-volt och volter. När han väl förstog att jag "bara" ville att han skulle gå fram...gick det betydligt bättre  Och på slutet lossnade det rejält!! HÄRLIGT!!! Han är ju en aning egen och det går under inga omständigheter att tvinga honom till någonting han INTE vill göra utan jag får bara försöka få honom att VILJA samma sak som mig  Idag gick det bra 

Avslutade med att träna ryggningar och skänkelvikningar. Ryggningarna blev både lugna och raka på slutet avsett antal   Skänkelvikningarna var lite jobbiga från början när han går och grejar med bettet...när han slappna av mot slutet lossnade han riktigt bra. De är självklart INTE perfekta  utförda men det är skänkelvikningar...Och jag var riktigt nöjd på slutet   

Nu väntar samma träning imorgon 

T fick lunch, muggsmörjning och magnetbehandling medans jag fyllde på nytt vatten i hage och paddock och sedan gick ner till vindskyddet...för att mocka och fylla på vatten. Ska ta bort allt gammalt hö i höföråddet och halmen i säckarna imorgon. Både höet och halmen är INTE riktigt bra. Halmen är förvarade i säckar så det har blivit fuktigt under sommaren och möglat...vet inte hur mycket som är dåligt men nu slänger jag bort allt så att jag kan "börja på ny kula" och öppna en ny och fräsch halmbal sedan  Samma sak med höet. Är inte säker på kvaliten så jag slänger hellre bort det och öppnar en ny fräsch bal istället  Blir förmodligen tidigast om 1 månad. Betet brukar räcka ända tills slutet på september 

Det har varit riktigt äckligt varmt ute idag  Jag vet att man inte ska klaga   men det har varit så himla varmt och kvavt idag  

Ikväll har jag tänkt kolla hur jag ska sy om regntäcket till ett skritt-täcke...får klura och klippa iordning det och se om jag hinner sy lite  Ja, det lär ju visa sig !!!! Sedan ska vi dammsuga ur sängarna igen och byta sängkläder. Blir jättebra!!!

Ha en jättebra fortsatt onsdagkväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby       

    

Av anaby - 24 augusti 2011 00:00

Jag har suttit framför datorn och sett på "True talent" ikväll...missade det när det gick på TV då jag satt och sydde paddöverdrag som en tok 

En himla tur att man kan titta på datorn lite senare 

Jag tycker absolut INTE om Idol...tycker att det är förnedrings-TV på mycket hög nivå 

Däremot så gillar jag konceptet på "True talant" mycket 

Fick sitta och torka många tårar ikväll under programmets gång 

Imorgon fortsätter symaskinen att gå för fullt så att jag blir klar med allt jag ska sy  Planerar även att "sy om" det blå regntäcket jag hade till salu. Det är ingen som har anmält intresse att köpa det så nu tänker jag sy om det så att det blir ett "regnskritt-täcke" 

   

Tyvärr är det endast storlek 145 cm på det och en aning för kort för T men som skritt-täcke ska det nog funka till stora "Herr´n" Det kommer att bli superbra!!! Då den har uttag för stigläder och stigbyglar     

Nu väntar bädden!!

Jag passar på att tacka alla besökare som är in och läser om oss!!!

Tack och bock så jättemycket för ert besök  

Ha det gott så länge!!

Mvh anaby     

Av anaby - 23 augusti 2011 20:58

Tog det lugnt när jag vaknat på morgonen. Efter frukost och en dusch åkte jag och mamma iväg för att shoppa lite 

Idag blev det faktiskt mest shoppat till djuren i familjen!!!

Jag hittade bla halsband till bägge hundarna för 10 kr st!! Jättebra att ha lite extra halsband om något skulle gå söner..och priset kan man inte klaga på

De fick även bacongodis och "tandtråd" (dentastick)    

T fick lite grejer från Jysk 

Det blev lite i ROSA idag   Det är ju snart oktober och "Bröstcancermånad"!!!

   

2 st rosa korgar med handtag för 20 kr st!!! Har tänkt ha benskydd och lite annat i dem  1 st rosa fleecefilt (20 kr) som ska sys om till "halskrage" och användas till T när han blivit svettig efter ridtur. Har tänkt göra den enkel med att endast sy dit kardborre att fästa upp efter halsen och sedan bara stoppa den innanför täcket han har på sig för tillfället. Kommer endast att användas när han är riden och blivit svettig...går ju bra för mig att gå ner någon timme senare och ta bort den. Tror att det blir jättebra  

Sedan hittade jag bred resår för 22 kr metern!!! Jag har tänkt göra ett eget Flexband  Ska klura och mäta under veckan och se hur jag kan lösa det 

Efter middagen var det sedan dags att börja klippa ut teddytyget och sy överdrag till paddarna  Det blir 3 st olika paddar som jag kommer att använda. 

Först 1 helpadd till hoppsadeln.

  Den blev så här!!! Har sytt åt den så att padden inte ramlar ut...orkade inte sy fast kardborre i den här.  Den kommer nog inte att behöva tvättas i första taget hoppas jag 

Sedan började det jobbiga...att klippa ut och sy paddöverdrag till de bomlösa paddarna....  

Suck!! Först klippa och mäta så att alla paddar skulle rymmas Det blir dubbla i en och enkla i den andra. Man ska ju även ha en kanal i mitten...den är på 5-6 cm. Detta innebar att jag först fick sy en mittsöm...sedan 1 söm till på varsin sida av mittsömmen för att det skulle gå att mäta och se vart man skulle sy. Inte det lättaste när det är teddy man syr i. Är en aning luddigt och tjockt kan jag säga   Vilket öde säger jag bara Men till slut gick det riktigt bra och  nu är bägge kanalerna sydda på bägge paddöverdragen Tack och lov!! Det enda som är kvar nu är att sy dit kardborre fram så att man kan plocka ut och in de lösa paddarna. Det ska jag göra imorgon!!! Orkar inte ikväll  

 

Ett gäng utklippta paddar!!!




  Här är de utklippta paddarna och färdigsydda paddöverdragen... ihopvikta för tillfället.. de är större i verkligenheten  

Uppdrag slutfört för idag!! Hi hi!!!

T har fått vila idag men jag har pysslat lite med honom ändå 

Muggen ser rätt så bra ut nu. Det är fortfarande lite kvar...men jag tror att det kommer att försvinna när det blir kallare ute..är fortfarande ganska varmt och kvavt...

Svullnaden är i princip helt nere kring muggområdet  och han är inte alls lika irriterad när jag tvättar och smörjer nu. DET KÄNNS JÄTTEBRA  

Nu blir det mest att smörja med mjukgörande salva för att hålla den sista eksemen mjuk så att det inte stramar för honom när han rör sig.

Nu ska jag äntligen sätta mig i soffan och se lite på TV!!

Ha en jättebra fortsatt tisdagkväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 22 augusti 2011 16:51

Jag var minst sagt seg med att komma till skott och rida idag kan jag säga   Varken kropp eller knopp var riktigt i fas  

Tvingade iallafall ut mig själv till slut!!! Hi hi!! Inte lätt minsann 

Idag blev det Rambo Micklem tränset

 

och G4:an 

Eftersom det helt plötsligt slutade blåsa bestämde jag mig för att det blev en uteritt även idag  När vi kom fram till "fågel-åkern" var det minimalt med fåglar där idag!!! Uppskattningsvis kanske 40-50 st sammanlagt. Det blir mindre och mindre för varje dag 

Började med att trava runt hela åkern. Eller vi fick vända när vi kom till sista kortsidan då det var en hel kolloni med fåglar där. Då tog vi samma vända tillbaka igen  När vi kom fram till slutet på långsidan gjorde jag en framdelsvändning och sedan blev det galopp!! Inga problem med vänster galopp....saktade sedan av och fattade höger...som var lika fin 

Vände och skulle på nytt fatta galopp men se det gick INTE alls??? Ut med bakkärran och bara vägrade fatta galopp?? Saktade av och provade igen...samma sak igen...provade att smacka...MEN DET SKULLE JAG INTE HA GJORT!!! RODEO på en gång som att trycka på en knapp!! Vi hamnade nästan på vägen och var på väg ner i krondiket på andra sidan vägen Klart obra att smacka om man inte vill åka av!!! Fick helt enkelt nöta med galoppskänkel tills han behagade fatta galopp.

Vände skrittade tillbaka...skrittade lite på volt....och skrittade sedan tillbaka ca 40-50 meter innan jag provade fatta galopp igen. Tog fattningen och saktade av på en gång innan "vilddjuret" kom fram igen  ...provade fatta galopp igen....tog galoppen men var stressad...och saktade av nästan direkt. Var jätteglad att han tog vänster galoppen!!! Tog höger istället utan problem 

Vände så att jag på nytt kom från stallet. Fattade vänster (krångliga galoppen) UTAN PROBLEM??? Och galopperar på i en lugn galopp?? Whata?? Byter till höger..inga problem där heller utan galopperar i ett lagom tempo...hmmm!!

Vänder och kommer då "hemåt" igen...men skrittar på ca 40-50 meter innan jag provar fatta galopp igen. Nu är det inga som helst problem och vi galopperar framåt utan att bakkärran kommer ut och inga kast hit &dit blir det heller Galoppen är också lugnare nu 

Saktar av och berömmer mycket!! Provar höger galopp och den tar han direkt och galopperar lugnt vidare  Måste vara att han känner sig stressad av att det ev. ska komma någonting bakifrån som det liksom "låser sig" med vänster galoppen just där. Nu flyttade jag bara galoppfattningarna 50 meter bort och då gick det rikitgt bra om man jämför hur han var från början...kändes bra att kunna bryta mönstret till någonting positivt på slutet.  

Skrittade hem på en häst som hade ett bra tempo och verkade nöjd med tillvaron  Fortsatte sedan med att skritta och trava kavalettibommar. 

Kan säga att han ju minst sagt underlig min häst  Förra gången vi tränade på bommarna gick han så himla lugnt fint och bra 

Det första han gör idag är att kasta sig runt när han nästa är över första bommen Det var ju vita kavalettistöd där!!! Himmel också de kan ju bitas!! 

Efter ca 3 ggr så skrittade han som vanligt på lugnt och fint  och verkade förvånad att det INTE krävdes mer innan jag blev nöjd 

Skrittade några fler ggr över och det gick bättre och bättre för varje gång 

Provade att trava...vid första försöket HOPPADE han över samtliga 3 bommar  Han gör ju rätt men man behöver ju inte hoppa över en bom på marken...andra försöket drog jag ner rejält på tempot och då travade han lugnt över 

Slut för idag!!

Skrittade av honom på åkern. Vi hade en himla tur kan jag säga!! För när vi nästan hade ridit klart började det att regna...såna här små regnstänk...det började aldrig regna ordentligt men det känns som om risken att det börjar regna ikväll är stor!!!

Då blir det vila för T imorgon. Han har gått 2 "bra" pass med ganska mycket trav och galopp de senaste 2 dagarna och då kan vila vara bra för honom 

Är det uppehåll imorgon blir det ett lättare pass i paddocken med lite bomövningar....Så vädret avgör hur ridturen imorgon blir för oss  

     

T fick magnetbehandling, muggsmörjning och lunch...har börjat med lusern f.r.o.m idag. Så nu får han både lusern och musli 1 gång per dag. Är inga stora mängder han får  utan lagom så att han inte blir alltför vild att rida  

Ikväll har jag tänkt börjar rita och klippa ut mina paddar. Får se om jag orkar sy eller om det blir senare i veckan. Ska mäta och se hur stora jag ska göra dem. Har hittat några mått på internet och har även mått på paddarna jag har hemma. Så det blir nog jättebra  hoppas jag allafall 

Nej, nu väntar middagen!!!

Ha en jättebra fortsatt måndag!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

     

Av anaby - 22 augusti 2011 12:08

Jag har verkligen sovit som en stock inatt!!! Känns bra att vakna en ny vecka och min långledighet med att ha fått sova bra första natten   Förutsättningarna att den här veckan kommer att bli bra känns stora 

Jag ska snart gå och hämta T och ställa in honom i paddocken en stund innan vi ska sätta igång och rida...har inte riktigt bestämt mig för vad vi ska göra idag. Ev. blir det en uteritt och att trava lite kavaletti när vi kommer hem. Kan vara bra för "Herr´n" att få aktivera sina "små grå" lite i början på veckan 


Bjuder på några gamla favoritbilder från början på vår resa. Tror att alla bilder är från 2008 eller början av 2009  Yngsta sonen Henrik är fotograf  

            Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards