anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 16 maj 2012

Sol idag och ridtur:D HÄRLIGT!!! Jobbar med sommarhagen:D

Av anaby - 16 maj 2012 18:13

Jag har sovit bra inatt. Känns bättre och bättre för varje dag nu. Dock var jag en aning tät i näsan när jag vaknade idag och snorig....fick snyta mig en hel del innan jag fick någon ordning på det och kunde gå ner till stallet.

Fick ett samtal av Hovis idag. Han skulle träffa en av de andra tjejerna och sko hennes hästar idag men fick inte tag på henne på mobilen. Gav honom hemnr och hoppades att han fick napp där!!

Till slut tog jag mig i kragen och gick ner till stallet för att rida. Plockade lite gräs på vägen ner som T fick....det var mums minsann  Nu blir det att plocka lite varje dag och ge honom tills han kan börja beta i sommarhagen.

Då jag inte riktigt känner mig iordning än så blev det en barbackatur inne i hagen idag. Det blev så att säga de 3 B:na  Barfota, barbacka och bettlöst 

Det hemgjorda sidepullet och barbackapadden blev det idag. Märktes att T var ostimulerad....han tuggade på ALLT som gick att tugga på INNAN jag fått på utrustningen  Så fort jag klättrar upp på staketet ställer han sig "giv akt" bredvid så att jag kan hoppa upp på ryggen  Idag stog han så nära att jag bara behövde kliva upp  DUKTIG HÄST!! Vi värmde upp med skritt på lång tygel och sedan blev det lite skolor innan jag kände att det var dags för trav. T han hade inte alls tänkt trava utan han skulle bara galoppera  Han fattade en kort och lugn galopp  MEN nu var det inte galopp vi skulle träna utan trav....saktade av och provade igen...samma sak...galopp...efter några försök insåg jag att jag skulle behöva använda "rösten" för att få honom på andra tankar. Han vill så så otroligt gärna vara till lags och vara duktig min häst   När jag nyss hade börjat träna galopp med honom för flera år sedan var han så ivrig och ville bara galoppera hela tiden...jag kom då på att om jag sa "trava" till honom när han började galoppera...saktade han av och började trava istället. Och när han väl travade vara det bara att säga: DUKTIGT så blev det ingen mer galopp i det varvet allafall 

Så jag provade med: trava...och se då travade han så fint   Lyhörd och duktig som få!!! Vilken trav han fick....mycket energi men inte överilad utan bara stor och luftig....WOW!!! Jag hade fullt schå att koncentera mig på att sitta kvar  Efter ett tag satt jag som gjuten...helt otroligt!!! Jag börjar sitta mer och mer säkert barbacka nu...det trodde jag ärligt talat ALDRIG skulle hända med tanke på T:s stora trav   Bytte varv och samma sak där....trevlig med mycket energi men lyssnade ändå otroligt fint på mig   Han har ju tyvärr vilat i 1 vecka pga min förkylning/halsfluss så jag hade nog räknat med en ganska stökig häst idag....men inte då  Skulle inte byta bort honom mot någon annan häst!!!

Tog några bilder med mobilen idag:


 


En annorlunda bild med både T och vår skugga  


 


Otroligt skönt med ridbyxor, jodphurs och shortchaps  Faktiskt första dagen jag INTE rider med långkalsonger  


 


T måste så klart se vad jag gör....hmm!!!


 


Tog de vita westerntyglarna idag...som är allt annat än vita efter T:s diverse tuggningar  De är sköna att hålla i och väldigt långa.



              Favoritkortet för dagen  UNDERBARA OCH POSITIVA HÄST 


När ridturen och avskrittningen var över fick T  sin lunch medans jag trampade ner hö, mockade och fyllde på vatten. Det gick fort i stallet idag. Kändes skönt med tanke på att det blev en aning jobbigt igår när jag skulle fylla på hö i bägge höhäckarna

Sedan var det bara att ta med sig "gummiklubban" och gå hem och fortsätta jobba med sommarhagen. Idag satte jag ner stolparna vid vägen, skruvade fast isolatorer, satte fast alla 3 rader av det breda elbandet, satte nya stolpar och elband kring brunnen. Och avslutade med att dra både det breda elbandet 40 mm och det på 12 mm runt hela paddocken. Fixade bägge öppningarna med handtag också. Och satte fast grindisolatorer till ingången till åkern.

Tog allt som allt 3 timmar!!! Men nu är det gjort!!! Det känns fantastiskt skönt  Kommer inte att hinna med så mycket mer med hagen under den här veckan då jag nu jobbar torsdag, fredag och lördag  Suck!!!  Får se vad det är för väder på söndag. Är det fint väder kommer jag nog att försöka lägga ner lite tid på att byta stolpar (tror att det rör sig om 5-6 st som ska bytas på resten av hagen)  och skruva de övre isolatorer på resten av hagen....då är det bara att dra elbanden sedan under nästa vecka!!! Dock bara om vädret är bra....annars måste det vänta tills det blir uppehåll. Vågar nog inte ut och jobba i regn och rusk då risken är överhängande att jag blir sjuk IGEN då  Nej, nu måste jag hålla mig frisk så att jag orkar med lite grejer framöver!!!

Tänkte ta kort på det jag har gjort med hagen imorgon på dagen. Orkade bara inte idag när jag var klar  ...ville bara gå in och äta och ta det lugnt. Skönt att jobba undan några timmar på hagen idag... men lika skönt att sluta jobba för dagen med 

Nu ska jag svida om och sedan med "gott samvete" sätta mig i soffan framför TV och njuta av att chilla ikväll 

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby     

 
 
Jenny

Jenny

16 maj 2012 19:47

Vad väluppfostrad T är :)

Skönt att hagen börjar bli färdig också, tur att man inte behöver göra nya hagar var och varannan dag!

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

16 maj 2012 23:20

Han är så otroligt tacksam att rida och hålla på med min kära häst:D Lyssnar till rösten väldigt, väldigt bra!! Har faktiskt aldrig varit med om en häst som "lyssnar och förstår" så mycket som han gör:D Otroligt roligt!!!

Jo, det känns fantastiskt härligt att hagen snart är klar!!Nästa år blir det bara att sätta upp elbanden och byta ut några få stolpar:D Finlir;) Hi hi!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Kerstin

Kerstin

17 maj 2012 00:13

Åh, snygg brallorna!! ;)

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

18 maj 2012 14:23

De är jättesköna!!! Gillar dem skarpt:D

Mvh Anna & Tabasco:)

 
marianne

marianne

17 maj 2012 08:41

Inte utan att jag blir lite avundsjuk på din barbacka tur, det är så skönt att känna hästens rörelse och värme under sej.
Tyvärr har min (avsaknad av) balans satt stopp för några längre turer med lite fart. Men en och annan skrittur blir det ibland.
Men första dagen utan långkalliingar?! Oj oj oj, tur jag inte bor där uppe längre ;)

Det var ett fint inlägg om din Zimé, han var ju supersöt som bebis...

Vad bra att du har en gammelmoster att rådfråga och som vakar över dej, men hon behöver väl inte skaka sängen? :)

Jag ska kolla filmen och se om jag fattar bättre....jag är ju lite vimsig ;)

http://marresmams.blogg.se

anaby

18 maj 2012 14:40

Det är riktigt härligt att rida barbacka!! Tidigare har jag inte alls varit någon fan av det men T har så otroligt bra rygg:) och sedan jag köpte barbackapadden funkar det väldigt bra. Upplever själv att min balans har blivit så otroligt mycket bättre senaste tiden:D

Japp!! Här har vi inte haft det så varmt om man säger så;) Hi hi!! Sedan är jag nog lite frusen också....visslar lite lätt..men vanligtvis brukar jag sluta med långkalsonger i april:)

Tack angående Zimé!! Hon var superfin men otroligt komplicerad...som många ston är;)

Från början när sängen skakade och rejält kan jag säga...tyckte jag att det var obehagligt men sedan jag började säga till...att nu får du sluta och det upphörde...stressar jag inte upp mig. Jag är övertygad om att hon "vakar" över mig...har upplevt det flera ggr:)

Du kommer nog att se hur stigbyglarna funkar i flimen;) Hi hi!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards