anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 19 maj 2012

1 natt kvar att jobba och nu är det bara elbanden kvar att dra på hagen:D

Av anaby - 19 maj 2012 18:13

Jag hade en riktigt bra natt på jobbet!! Sedan var jag lite smartare imorse och tog nässpray också...inte bara hostmedicin   Man lär sig!!! Har sovit skapligt igen...är nöjd med sovtimmarna och känner mig helt nöjd med att jobba sista natten 

För att få extra kraft och orka med det sista jobbet med hagen gjorde jag middag innan jag gick ner till stallet idag. Det funkade jättebra kan jag säga  Det blev INTE alls lika jobbigt som igår!!! Skönt när man "tänker till" lite själv och gör jobbet lite enklare 

Tog med mig 1 stolpe, lunch och gräs och gick ner till stallet. Gav T alla mat och gick och hämtade "gummiklubban"


 


för att byta ut 1 av stolparna i skogen.   Gick fina fisken och sedan var det bara att slå ner alla stolpar allt eftersom. Räknade till att det var 4 st stolpar i slutet av skogen som behövde bytas ut och 2 st vid åkerkanten. Gick tillbaka till stolplagret och hämtade 6 stolpar, spett och IKEA-kassen med allt möjligt i....och började byta ut stolparna i skogen. När det var gjort...skruvade jag fast de sista isolatorerna och sedan var den sidan klar HÄRLIGT!!!

Bytte de 2 stolparna som skulle bytas vid åkerkanten. Sedan fortsatte jag att skruva fast isolatorer med skruvdragaren 


   

Utan skruvdragare hade jag nog blivit tokig och sängliggande....så ett hett tips!! ANVÄND SKRUVDRAGARE NÄR DU/NI SKA SKRUVA FAST ISOLATORER MED SKRUVAR!!! Och ha en magväska med skruvar och en större hink med isolatorer=UNDERLÄTTAR HUR MYCKET SOM HELST  

När alla isolatorer var på plats var det bara de sista "knorrarna" kvar att skruva fast!!! Till den använder jag min suveräna "kombinationsverktyg" 



Jag skulle inte klara mig utan den heller!! Perfekt då man både kan spika och skruva fast isolatorerna med den. Jag spikar alltid ett hål innan jag skruvar fast isolatorerna för att underlätta för mig själv 

Gissa om det kändes skönt när ALLT var klart redan idag!!! Imorgon ska jag dra elbanden  Det är hur enkelt som helst!! SKÖNT att ha det "bästa och enklaste" jobbet kvar till sist    Det blev 1,5 timmars jobb med hagen idag med. Alldelens lagom tid för att man ska orka med  


Så här ser allafall stolparna ut nu:



Vanlig stolpe som endast används till sommarhagen. De bakre tråden sitter året runt och är inhägnaden till åkern. Det är INTE el/ström i den så den sitter bara för att det ska vara tråd där. Själva elbandet till sommarhagen sitter på framsidan av stolpen istället. Det breda elbandet på 40 mm ska sitta överst i isolatorn och det på 12 mm ska sitta i knorren.


   


Vinter och sommarstolpe. Samma sak här...elbandet på utsidan sitter året runt och är ingen el i. Här har jag bara satt fast isolator och knorr till sommarhagen än så länge. Det fattas 1 isolator och 1 knorr för att allt ska vara klart. Men som läget är nu funkar det till sommarhagen  Resten får skruvas fast sedan!!!  


   


Så här ser då sommar och vinterstolpen ut när det sitter isolatorer på. 

1:a isolatorn = Övre vintertråd 40 mm (sitter endast på vintern)

      2:a isolatorn= Övre sommartråd 40 mm (sitter endast på sommaren)

3:e isolatorn= Mellanvintertråd 12 mm (sitter endast på vintern)

4:e isolatorn= nedre sommar och vintertråd 12 mm (sitter både på sommar och vintern)


Summa sumarum:

Vintertid används 1, 3 och 4

Sommartid används 2 och 4


Då det här är en hörnstolpe till vinterhagen är det isolatorer på alla trådar. I vanliga fall ska det på stolpen sitta 2 isolatorer på 1 och 2 och sedan knorrar på 3 och 4. Hoppas att ni förstog lite  i allafall  


Och en liten film:



 


Då är dagens jobb med hagen klar och jag känner mig mer än nöjd!!! Lite stel i kroppen men samtidigt över förväntan...jag får oftast ont vad jag än gör pga min värk men lite värk känns helt ok och riktigt bra om jag jämför hur ont jag kan ha annars   Man ska se positivt på saker och ting  


Imorgon ska jag rida i hagen barbacka när jag vaknar till liv vid lunchtid   När jag är klar med allt kring T ska jag dra elbanden på hagen. Det ska bli ett riktigt nöje att göra det!!! Sedan är det bara delen där lastbilen står ivägen som jag har kvar att sätta ner ca 4 stolpar och dra 3 elband...det kommer att gå i en "grisblink" under nästa vecka!! Den jobbigast posten nästa vecka blir att "mocka ur" utbyggnaden till vinterhagen. Tänkte mocka 30 min varje dag så kommer det att vara gjort innan veckan är slut. Måste även kratta bort en massa grus och sten uppe vid transporterna. När pappa skottar snö följer det med en massa sten och grus in till hagen. Jag brukar kratta ihop det och tippa i en traktorskopa så blir det lättare att ta bort. Är så otroligt tungjobbat med sten och grus annars....tur att pappa har både traktor och skopa så att vi kan ställa skopan vid in/utgången till hagen  


Nu ska jag rugga upp mig och chilla framför TV tills det blir dags att åka till jobbet igen. Sista natten innan långledigheten!!! Underbart och jag måste säga att det har gått väldigt bra att jobba dessa 3 nätter. Bättre än förväntat!! Eftersom jag varit så otroligt sjuk innan trodde jag att det skulle vara värre...trött och slut är jag med inte helt borta...så det har gått riktigt bra  


Om jag inte hinner med att svara på era trevliga kommenarer ikväll innan jobbet gör jag det lite senare när det lugnat ner sig på jobbet. Tack och bock för alla kommentarer  


Ha en fortsatt jättebra lördagkväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 
 
Kerstin

Kerstin

20 maj 2012 06:21

Ja det gäller att tänka till. hi hi!
I morgon hoppas jag kunna börja på ena hagen, då kan de gå ute några timmar varje dag, det uppskattas nog av dem. :)

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

20 maj 2012 14:42

Japp!! Ibland glimmar det till;) Hi hi!!

Det är så skönt när man börjat på hagjobbet och när man sedan är klar känns det nästan som om man har vunnit på en trisslott!!! HÄRLIG KÄNSLA!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
nina liljedahl

nina liljedahl

20 maj 2012 15:13

Det blev lite tokigt det där med gissningsleken, den var i går och mitt förra blogginlägg. Frågan var vilken isis som fick följa med oss hem från MAnketorp. Svaret har du ju redan sett, dett var lilla Silfrun :-)

http://stallskogalund.blogg.se

anaby

21 maj 2012 20:58

Ingen fara för mig:)Jag såg vilken isis som fick följa med hem!! Hon är jättefin:D

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Clara och Arsól

Clara och Arsól

20 maj 2012 17:54

ser ut som att hagen börjar ta form! härligt!

sv: tack så hemskt mycket! Och jodå! islandshäst, arab och fullblod var helt rätt! :D

http://tvistirni.webblogg.se

anaby

21 maj 2012 21:02

Nu är äntligen sommarhagen färdigbyggd:D STOR LYCKA!!! Hi hi!!

Vad roligt att jag lyckades se vilka raser det var!!! Du är verkligen jätteduktiga på att rita:D

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Junitjej

Junitjej

20 maj 2012 18:04

Vilken fin blogg du har!

http://junitjejen.se

anaby

21 maj 2012 21:05

Tack och tack för besöket!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards