anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 4 juni 2012

Galopp idag:D Fixat klart småfixet på hagen och jobba inatt!!!

Av anaby - 4 juni 2012 17:05

Idag var det som sagt kring 15 grader varmt ute!!! Lite blåst och inget regn så långt ögat kunde nå!!! Hi hi!!

Efter T hade betat i sommarhagen i 2 timmar gick jag ner till stallet för att rida. Han stog där nere så det var lätt att ta in honom i vinterhagen och göra iordning inför ridtur 

Idag var första dagen som jag har ridit i bara T-shirt!! Vi har haft så himla kallt så det har blivit någon typ av jacka fram till nu. KÄNSLAN VAR FANTASISKT OCH KANSKE ATT VI FÅR SOMMMAR NU  

Idag blev det ett bruna schabrak och padden. Jag trivs bäst med det själv!!! Tycker om när jag kan ändra till vilket schabrak jag vill...färgmässigt  och snyggare i mitt tycke...om man ska vara petig  


 


Nu när marken torkat upp kan jag rida på några ytor där det är gräs. Idag blev det ganska mycket gräs men vi red även på vägen. Travade från växthusbacken till kyrkan och T var väldigt lugn och fin....hade bara en låg och lätt hand och tog förhållningar där det behövdes  KALASTREVLIG HÄST ATT RIDA!!!

Sedan in på gräset....och trava....och uppför klätterbacken. Samma trevliga häst här!! Skrittade ner på gräset och sedan trav på gräset. Skritt efter vägen och trav igen! Plockade ihop honom rejält här och WOW-känslan infann sig  Jag är så otroligt bortskämd inser jag!!!

Nu började det komma joggare på vägen! Inga problem för T när de kommer emot honom och INTE bakom...bakom är lite läskigt...men mot honom går hur bra som helst  Sedan kom det även en skolklass gående efter vägen...HELA VÄGEN....de drog dock ihop sig mot kanten ju närmare de kom oss...Hi hi!! Killarna var lite rädda för T sa de...bra att de håller sig på avstånd då  T skrittade lugnt på sin sida utan att bry sig om dem   

Sedan skrittade vi hemmåt men förbi stallet  Inga problem alls!! T var med så att säga  Travade och sedan blev det galopp...BÄSTA UNDERBARA HÄSTEN SOM KNAPPT GALOPPERAT PÅ MÅNGA, MÅNGA MÅNADER...fattar både rätt och en lugn galopp  Lite seg så jag fick gå på...men det hade jag räknat med i slutet på ritten och även i värmen. Men det kändes bra!! Saktade av efter 50 meter och fattade andra galoppen...lika fin här  Gjorde sedan bara 1 galoppfattning i varje och den tog han direkt....saktade av efter bara några galoppsprång. HELT UNDERBAR KÄNSLA ATT FÅ GALOPPER IGEN!! WOW säger jag bara  FINA HÄSTEN!!!

Sedan skrittade vi på en åker hem...ut på vägen och avslutade med att skritta på en av pappas åkrar. Där passade T på att både bajsa och kissa  Han bajsar ALDRIG på vägen utan väntar tills vi kommer in på en åker eller tills vi kommer hem till vindskyddet...han är SMART den här hästen  Hi hi!!

T fick lunch och magnetbehandling och jag packade hö. Fyllde på med 1 hösäck inne i vindskyddet och packade 5 säckar till som ska fyllas på imorgon eller på onsdag. Blir ev. regn imorgon så då tänkte jag vänta med att fylla på tills dagen därpå. När höet var färdigpackat fick T komma ut i sommarhagen för 2:a gången för dagen...ca 2,5 timmar den här gången. Jag började fixa med elbandet, skruva om vissa isolatorer och sätta fast buntband i hörnen. Tänkte att det var lika bra att fixa det idag när vädret var så pass bra. Det innebär också att jag får ta det lugnt dessa 3 nätter när jag har jobbat...SKÖNT FÖR KROPPEN 

           Jag köpte reglerbara buntband i höstas som jag använde på vinterhagen. Det funkade JÄTTEBRA!! Nu hittade jag kortare reglerbara buntband på Rusta för 10 kr!! Tror att det är kring 50-100 st...har inte kollat än men ska göra det. Kan säga att dessa var perfekta att sätta i hörnen. De är INTE lika långa  Jag använder dem endast som säkerhetsåtgärd i hörnen OM isolatorn skulle släppa. Då sitter elbandet fast i buntbandet och åker INTE in i hagen så att hästen kan fastna i det. 


En lite film:



 

Tog uppskattningsvis ca 1 timme att gå runt och dra åt elbanden och fixa det andra. Helt ok med tanke på vädret som var idag!!!

Sedan var det dags för mig att gå hem och vätska upp mig lite medans T betade vidare en stund till.


 


En liten film:



Nu har jag hunnit med att byta hage till T och ska äta middag. Sedan blir det att ta en härlig dusch och svida om till jobbarkläder!! Packa maten och annat som ska med och sedan chilla fram tills det blir dags att åka till jobbet!! Min "hellweek" har börjat. Jag jobbar måndag, tisdag och onsdagnatt. Går av på torsdag som också är min enda ledig dag/natt den här veckan. På fredag går jag på igen och jobbar fredag och lördagnatt. På söndagmorgon när jag "går av" kommer jag att vara så otroligt nöjd över att min långledighet börjar så det finns inte 

Jag hoppas att vädret är bra hela veckan....det kommer att underlätta jobbet och orken för mig!!
Nej, nu måste jag äta innan jag tippar omkull 

Ha en fortsatt jättebra måndag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

 
 
Jenny

Jenny

4 juni 2012 23:37

Sensationen är så snygg i brunt! Jag skulle inte tacka nej till en i den färgen, men då är ju dilemmat att hitta träns och tyglar som matchar, inte det lättaste eftersom jag är så petig med tyglar och islandsträns i brunt är svårt att hitta också :/ Men jag får väl passa på att beundra din i alla fall ;)

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

5 juni 2012 16:08

Den är jättefin i brunt!! Dock måste man specialbeställa...men för mig som är "brun-o-man" var det värt tiden att vänta lite:D Precis!! Det är väl dilemmat med brunt...att det är svårt att få rätt brunfärg. Jag upplever dock att mörkbrunt passar de flesta bruna sadlar. Jag är inget fan av ljusare brunt eller mellanbrun. Har dock några träns som är lite ljusare ändå....

Japp!!! Du får beundra min bruna istället;) Hi hi!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards