anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 12 januari 2013

Nyponinlägg :)

Av anaby - 12 januari 2013 10:16

Då jag har fått lite frågor kring nypon som jag ger till T tänkte jag göra ett eget inlägg till det  


 

Det finns både nyponskal och nyponpulver. En del säger att skalen är bättre till hästar och en del säger att pulvret är bättre...jag tror man får prova sig fram  För egen del har jag valt NYPONSKAL till T och tycker att det funkar bra för honom  Dock ska jag göra en ny beställning snart och då beställa NYPONPULVER till mig själv då jag upplever att skalen är svåra att äta för mig  

Jag beställde 2 kg nyponskal och 1 kg har räckt i snart 6 veckor för T. Så 2 kg räcker i ca 3 månader och kostar 300 kr sammanlagt + frakt på 79 kr. Helt ok pris om man tänker på vad andra tillskott kostar. Nyponpulver kostar lite mer än skalen. För de som vill prova hur det funkar på både häst eller människa är mitt tips att man köper 1 kg till häst och ½ kg till människa och prova och se OM man får något resultat. Funkar det är det bara att köpa mer och funkar det inte...tja, då behöver man inte göra någon fler beställning  Jag tror att det är samma sak med nypon som med magneter....akupunktur mm att det funkar på vissa men inte på andra. Man får prova sig fram och se!!


Jag köpte mitt från:


www.ortagardensalsta.se


Det finns andra ställen man kan beställa från det är bara att söka på Google så får man fram fler men jag tyckte att Salsta verkade bra i pris och annat...så jag valde beställde härifrån. Och ska även göra min andra beställning från Salsta  

Jag tror helt klart att man kan prova nypon istället för Glucosamin en period och göra en utvärdering på HUR det funkade sedan...och avgöra om man ska fortsätta eller inte  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skillnaderna jag har märkt på T sedan han började äta nypon är:

  • Luftigare steg och lättare i steget...svårt att förklara men T är en stor och grov häst.
  • Snubblingarna är nu obefintliga motför tidigare!!!
  • Upplever honom som "piggare" och mer lyhörd vid  både ridning och annars.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Om ni provar att köpa nypon till er själva eller er häst får ni väldigt gärna berätta sedan VAD ni tyckte om det!!! Det skulle vara jättekul att höra åsikter från fler!!!

Har ni fler frågor är det bara att fråga på så svarar jag efter bästa förmåga!! Hi hi!!


Mvh anaby  

 
 
marianne

marianne

12 januari 2013 13:16

Hmm, hade för mej att nyponskal fanns på Hööks....
ska nog prova framför allt till mej själv först och främst, Ava är ju frisk och fin i leder och ben än så länge, tack och lov :)
Kanske ska prata med Maria om hon ska prova byta ut g-amin en period....men det får bli lite senare i vår, har inte energi eller ork att planera några förändringar nu på ett tag.

http://marresmams.blogg. se

anaby

14 januari 2013 17:49

Jag tror att det var nyponpulver som fanns på Hööks. Jag tycker helt klart att du ska prova nyponpulver på dig själv!! Jag har beställt och får nog hem mitt om ca 2 veckor. Ska bli spännande att prova och se OM det funkar på mig!!!

Du behöver inte planera in något nu utan gör saker och ting när du orkar...det blir nog bra:D

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Ingen bild

marianne

12 januari 2013 13:53

Nä ska man ha nå´n hjälp måste man hitta någon med samma tänk och det är inte så lätt...T är ju känslig så det är nog lika bra att ni sköter er själva ;) Ava är oxå känslig, men klarar ju av att ha "rätt" ryttare på ryggen....

anaby

14 januari 2013 17:56

Det är svårt att ha en medryttare när man har en speciell häst:S Den 2:a i rad utan medryttare för mig;) För T:s skull tror jag att det bästa är att det bara är jag som rider honom. Han testar både gärna och mycket OM han får tillfälle;) Tror att det skulle bli väldigt jobbigt för både häst och medryttare innan han testat klart:S Jag är nöjd som det är nu...han rids 4-5 ggr per vecka:D Det är jag som behöver vilodagarna;) Men han mår också bra av dem utan att han vet om det...fniss;)

Jag håller tummarna att Josefin blir ok i ryggen så att hon kan fortsätta rida på Ava!! Det verkade ju funka riktigt bra mellan dem:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards