anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 26 juli 2011

Intressant ridtur på underbar häst;)

Av anaby - 26 juli 2011 14:43

Sov som en stock inatt!! Härligt att sova i sin egen säng 

Och inget regn idag  Så jag började förbereda mig för en uteritt med T 

L-O var jättesnäll och raspade hovarna runt om innan vi begav oss iväg Var mest behövligt i tån. Nu ser det riktigt bra ut igen  

Som vanligt blev det Rambo Micklem och G4:an  Måste säga än en gång att han är så väldigt lugn i munnen med det raka äppelbettet och Micklem tränset  Han grejade ingenting med bettet överhuvudtaget idag!!! Det är MYCKET ovanligt för att vara han 

 

Och G4:an...tja, den är bara hur underbar som helst!! Måste upplevas för att riktigt "förstå" hur den är att rida i 

   

Även idag gick ridturen bort mot "Volvo-hållet". Allt gick jättebra och när vi svängde in på den nya smala vägen var det heller inga problem att skritta framåt för T När vi kom fram till skylten och älven var min förhoppning att han skulle gå att mana på framåt till vänster där stigen fortsätter 150 meter till. Och visst gick det bra!!! T blev nyfiken och gick med spetsade öron hela vägen  Underbara häst 

Han stannade snällt och väntade på sin hästgodis när jag hör ett dovt ljud FRÅN ÄLVEN!!!!!!!?????? 

Det går knappt att förklara HUR det lät!!! Högt och snabbt åkte det fram på älven!! Skit vi som endast var kanske 20 meter från älven!!! Skyndade mig att vända T och skritta tillbaka dessa 150 meter!!! Med ljudet högre och högre bakom mig  Hann sedan svänga in efter skylten och jag upplevde att jag nog hade skrittat kanske 30-40 meter från stigen när "båten" med det höga och dova ljudet susade förbi nedanför oss!!! Jag var helt klart beredd på att T skulle kasta sig framåt och bara dra iväg som en kanonkula  Så jag gjorde mig beredd på att hoppa av och sedan leda honom hem igen....

Men gissa om jag blev förvånad när han istället gör halt..stannar och vänder sig om....lyssnar på det dova och höga ljudet...vänder tillbaka framåt och fortsätter att skritta som om ingenting har hänt???? Behöver jag tillägga HUR mycket beröm han fick på vägen hem  Givetvis hade jag slut på hästgodis  Fy matte!!! Men det var en väldigt lugn och harmonisk häst jag skrittade hemåt på  Vilken underbar ridtur på en fantastiskt lugn häst  

 

På vägen hem gjorde vi en avstickare ner mot pappas åker vid ladan (där Zimé är begravd) för att få skritta mer på gräs....och när vi kom fram till vägen...hör jag det otroligt höga ljudet igen från båten...200 meter bort på älven den här gången...Går inte ens att förklara hur högt ljudet fortfarande var trots att vi var så pass långt bort!! Och T vänder sig än en gång och bara tittar mot älven och sedan skrittar vi hem 

En sån här upplevelse är nog vardagsmat för många ryttare men med tanke på att jag har hållit på i 3 år för att vänja T vid uteritter (pga tråkiga upplevelser i hans tidigare liv som travhäst) och så sent som i mars i år börjat rida ut på "riktigt" i alla gångarter...så känns det här som ett "stort" ögonblick på min häst   ME LIKE  

Väl hemma igen fick T lunch och jag passade på att fylla på vatten i hagen och paddocken. Jag är riktigt, riktigt nöjd med ridturen idag och eftersom jag utökat med en till sträcka har vi skrittat kring 3 km idag  Jag kommer att vänta med att trava tills det blir svalare ute...både T och jag orkar inte riktigt med att jobba så mycket i värmen  ....men till nästa vecka eller till helgen räknar jag med att sätta igång och trava så att vi kommer igång med "vanlig" ridning igen om några veckor  

Nu ska jag hoppa in i duschen...sedan åka iväg och köpa färg och hämta ut min pad till den bomlösa sadeln som kom igår  Jiiipppiieeee!! 

Nej, bäst att lägga på en rem!!!
Ha de jättebra så länge!!

Mvh anaby  

                 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards