anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under juli 2012

Av anaby - 12 juli 2012 16:09

Här kommer lite info om sadelgjordsstropparnas tjocklek och bredd och min sadelgjord Eric LT  




Rullspännen eller vad man ska kalla dem....


   


Det är ett urtymme kvar under stroppen i rullstpännet när jag har dragit åt sadelgjorden.


 


Inga problem varken på bredden ( ca 2,3-2,4 cm) eller tjockleken (ca 0,5 cm) att dra åt sadelgjorden. Har inga exakta mått då jag mätat med tumstock men ca mått i allafall  


    


Lite närmare bilde på hur stoppen ligger i rullstpännet.


 


Halvsuddigt kort på sadelgjordsstroppen.


En liten film:



 

Det verkar vara lite skillnad på tjocklek och bredd på vissa Sensation Ride sadlars sadelgjordsstroppar. Hoppas att det är gör att det går att få lite mer klarthet  


Mvh anaby  

Av anaby - 12 juli 2012 12:10

För första gången på hela veckan har jag sovit GOTT inatt!! Kan säga att det mest beror på att T:s ben nu har blivit bättre  Känns skönt att slippa oroa sig så mycket nu!! Bara lite  

Det gick riktigt bra att köra hem idag. Nu har jag 6 höbalar hemma och "bara" 4 kvar att hämta  

När jag kom ut till hagen och såg T:s  ben... såg det precis ut som vanligt  Det går nog inte riktigt att förklara HUR skönt det känns  Muggen ser bättre ut även om det kommer att ta tid att få ordning på det....känns det som. Det är ganska mycket krustor och sprickbildning fortfarande  Men ska man se positivt på det så är han INTE halt och benet är INTE svullet som det var i måndags!! Så det har blivit MYCKET bättre  

Problemet är att när man tar av bandageringen och låter det "lufta" och enbart smörjer blir det väldigt torrt så fort Hibinane går in i huden. Tvättade ordentligt rent idag och smorde sedan med Vegebom salvan som är rejält fet. Ska tvätta 1 gång till ikväll och smörja med Vegebom igen innan jag lägger mig. Imorgon ska  jag ringa vet. så får jag höra vad hon har för förslag på salva för de sista krustorna och prickbildningen.

Har även fått veterinärräkningen idag och jag blev lite förvånad och MYCKET glad att den var ett "rimligt pris"   Man har ju både hört och läst att en del får hur höga räkningar som helst för nästan ingenting....

Det stog också väldigt utförligt vad problemet var och vad som hade gjorts med T  

T går nu och betar i hagen och jag ska iväg och handla mat, födelsedagspresent, flex och gasbinda (om det blir fler bandageringar under helgen) och hämta ut mer Vegebomsalva. Sedan ska jag fixa lite och dola på lite här hemma tills det blir dags att gå över till mamma som fyller år idag  

Nej, nu måste jag lägga på en rem!!

Ha en fortsatt jättebra dag!!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby  

Av anaby - 11 juli 2012 11:44

Igår när jag åkte hem var jag riktigt ledsen....då T:s ben var mer svullet än det var i måndags  Man blir ju så otroligt maktlös när saker och ting bara blir värre.....suck!! Jag upplevde även att han hade fått mer krustor....

Det enda som var positivt var att han INTE var halt och verkade nöjd och glad trots allt  

Sov riktigt dåligt inatt....man vet ju inte vad som väntar när man kommer hem och går ut i hagen....ännu större och svullnare ben och ännu sjukare häst...eller åt det bättre hållet??

När jag klev ut genom ytterdörren regnade det....man blir ju inte piggare och gladare av det heller  


 

Vår uteplats i stugan under parasoll & myggnät   Perfekt att sitta ute när det är sol och på kvällen när det är myggigt...de kommer inte in under nätet  


Det gick bättre att köra hem idag motför igår. Jag hade även 3 st före mig som låg på samma hastighet. 1 lastbil och 2 husbilar och sedan jag längst bak. Är smidigt att ligga i "baksuget" efter någon annan....det går inte alls lika tungt med tanke på lasten jag hade med mig.


 

Nu har jag kört hem 4 balar!!! Endast 6 st kvar att hämta  De här balarna är dessutom lite större än de andra jag har hämtat. Ska bli intressant att se hur länge de räcker  De öppnade en bal igår och den såg JÄTTEFIN ut!!! Helt torr och grön. Det gröna kommer dock att avta lite ju längre den är inplastad men höet var jättefint och luktade otroligt gott  Jag är jättenöjd!!!

När jag kom hem stog T och betade uppe vid huset. Det var riktigt jobbigt att gå och hämta honom och titta på benet!!! Gissa om jag blev både nöjd och glad när jag såg att benet var mindre svullet!!

DESSUTOM MYCKET MINDRE!!! UPPSKATTNINGSVIS ÄR DET 1/3 DEL KVAR AV SVULLNADEN MOT FÖR IGÅR  

Ärligt talat var det inte nära till tårarna!! Nu känns det helt klart värt att åka hem varje dag för att ge Metacam och lägga bandage...NÄR MAN SER SKILLNADEN!!! SÅ SKÖNT!!

Däremot har han en hel del krustor som tillkommit bara på några dagar. Så idag tvättade jag och smorde med Vegebom som ska få verkar i ca 1 timme och sedan ska jag tvätta bort det och förhoppningen är att några krustor ska ha försvunnit. Sedan får det torka ett tag innan jag lägger sista bandaget. Det blir uppehåll imorgon och sedan ska jag prata med vet. på fredag och avgöra om vi ska lägga 3 bandageringar till under helgen. Som det känns och ser ut nu kan jag säga att det nog blir så. Ska åka och köpa mer flex och gasbinda imorgon...allt annat har jag redan hemma  

Har också ringt till Hööks för att beställa flexlindor därifrån. Jag har redan en order som kommer nästa vecka...så då passar det bra att beställa några flexlindor och ha på lager OM jag behöver mer sedan  Man vet ju aldrig.

Pappa håller på att lasta av höbalarna och sedan ska jag gå ut och tvätta, skölja och ge Metacam till T. Tänker lägga bandageringen det sista jag gör innan jag åker iväg till stugan igen.

Just nu känns det som sagt INTE alls jobbigt att åka tur & retur  Det är härligt när man får energi från oväntat håll  

Ska ta lite kort på muggen idag innan jag lägger bandaget. Lägger ut de bilderna imorgon!!!

Nu ska jag gå och prata med barnen lite och sedan ut till T och medans han torkar upp lite ska jag packa det lilla som ska med till stugan  

Ha en jättebra fortsatt onsdag och glöm inte Tina kl.20.00 på TV4 ikväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 10 juli 2012 22:01

Det gick bra att köra tillbaka till stugan!! Körde ju med tom släpvagn och sedan blåste det inte lika mycket som det gjorde imorse   Regnade till och från hela vägen och även när jag kom fram till byn. Vi lastade på balarna direkt jag kom fram så att det är gjort när jag åker imorgon bitti  Tänkte ta kort på dem imorgon innan jag åker hem...när det förhoppningsvis slutat regna  

Sedan har vi tagit det lugnt i stugan...ätit en massa gott....chillat...sett på TV...myst   

Eftersom det är regn och lite ruggigt idag är det inte så varmt inne i stugan. L-O har eldat i vedspisen nu på kvällen så att jag inte ska frysa  Jag är en aning frusen av mig när det inte är riktigt varmt ute  

Tur för mig att värmen går uppåt och att vi har sovrummet på övervåningen  

Ringde till pappa för att höra om T fortfarande hade på sig fleecelindan?? Han stog uppe vid huset och betade och fleecelindan satt kvar vid 19.30  De ska ta av bandageringen vid 22-00-tiden och ringa när det är gjort. Vill mest höra så att T är snäll och så att det INTE varit problem för dem. Man vill ju inte vara till besvär och när man inte är på plats känns det i allafall bra att veta att T har skött sig  

Internetanslutningen är grymt seg här ute i byn  Svarar därför på alla trevliga kommentarer imorgon när jag kommit hem istället!! Tack och bock för allt ni skriver!!! Det uppskattas  

Tänkte scanna in artikeln på torsdag när jag har mer tid och ska vara hemma tills på fredag. Funkar allt så att jag får till det...lägger jag in artikeln på torsdag annars blir det på måndag när L-O kommer hem igen så att jag får lite hjälp...men förhoppningsvis ska jag klara av det själv  

Nu ska jag vara social med min kära man och hundarna ett tag innan vi ska hoppa i bädden!!
Ha jättebra fortsatt tisdagkväll!!!
Chilla lugnt och sköt om er!!
Mvh anaby  


Av anaby - 10 juli 2012 11:52

Vi hade det jättebra i stugan igår  Åt gott....såg på film och myste  

Jag somnade t.o.m på soffan ganska tidigt medans vi såg på film...var evigheter sedan jag gjorde  

Vaknade vid 08.30 så jag steg upp och åkte hem på en gång. Tar ju över 1 timme att åka hem med balarna på släp  

Idag tog det 1 timme och 14 min...så fort jag åkte över 80 km börjde släpvagnen att vobbla  Den krängde hit och dit och det blev väldigt obehagligt  Brukar normalt ligga på mellan 80-90 km...inte mer.

Sedan började det att regna när jag hade kommit halvvägs  Nu är 2 balar hemma och jag kommer att ta hem ytterligare 8 st innan veckan är slut  Det kommer att kännas både bra och skönt när ALLA är på plats här hemma  Jag har bokat ytterligare 5 st men vi kommer att vänta med dem tills vårkanten. Bättre att ta hem halmbalar istället under hösten. Så vi slipper åka "bara" för att ta hem halm eller hö  


Det är det här som T behandlas med i nuläget:


 


Hibitane 1 %. Det är egentligen en vaginalkräm men den har visat sig funka bra på mugg då den är antibakteriell och mjukgörande i samma veva.


 


Först ska det tvättas med Hexocil och 

sedan smörjas med Hibitane...

sedan läggas på plastfolie...

på med vadd..

sedan gasbinda och

sist flex  


 


Idag har jag även lindat på en fleecelinda pga regnet. Är lite rädd att allt kommer att både bli geggigt och försvinna i underlaget. Får se hur det ser ut sedan!!! Håller tummarna att det funkar bra!!


Jag upplever att benet är MER svullet idag MEN själva muggen och skinnet ser något  bättre ut och T är INTE halt idag!! Han fjantade runt mig i trav när jag skulle gå hem   och då såg han HELT REN UT  Metacam tar ju några dagar innan det börjar verka så att man ser att svullnaden börjar försvinna. Imorgon ska det förhoppningsvis synas någon skillnad!!!


 


Så här ser det andra benet ut som är rätt så bra...här insmort med Hibitane. Jag måste säga att det känns stor skillnad efter en liten stund när man har smörjt in med Hibitane. det blir mjukare snabbt  


Jag blev intervjuad av Ridtravarförbundet för ett tag sedan och repotaget finns i nyaste nr av medlemstidningen  



Om in vill läsa repotaget kan jag scanna in det och lägga in på bloggen??


     


Nu ska jag snart åka till stugan igen!!! Ska åka förbi stallet och titta på fleecelindan. Om jag ev. behöver byta ut den eller om den får sitta kvar tills ikväll när pappa tar bort den.


Vi tar väl en dagens katt idag också när jag ändå är i gång 


 


Klart att man kan använda mattes TV-tidning som kudde  


Nej, nu ska jag sätta mig i bilen igen och ta släpvagnen och åka. Vi lastar på balarna direkt jag kommer fram så att allt är klart tills imorgon när jag åker igen  Känns skönt att bara kunna sätta sig i bilen och åka när man vaknar. Jag kan säga att jag avundas INTE de stackare som faktiskt pendlar 8-10 mil till jobbet varje dag!! DE GÖR DET VÄLDIGT BRA SOM ÅKER SÅ LÅNGT DAGLIGEN!! Man får sig en liten tankeställare när man åker lite längre sträckor några dagar i rad!!

När jag åker in på på torsdag kommer jag att stanna hemma tills på fredag. Dels fyller mamma år och sedan ska L-O och "Mamma Mu" åka och fiska hela kvällen. Då kan jag lika gärna vara hemma och umgås med släkten som kommer till födelsedagskalaset  Sedan har jag lite bättre koll på T under de dagarna också   Jag ska även ringa till veterinären på fredagmorgon då vi ska utvärdera muggen och se hur vi ska gå vidare.

NU SKA JAG TA MED KAMERAN!!! Så bilder och filmer kommer imorgon fm  

Ha en jättebra fortsatt tisdag!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby  




Av anaby - 9 juli 2012 18:20

Veterinären var ute idag och tittade på T och han var rejält svullen i muggbenet och t.o.m ojämn i steget  Vid tempning var det lite över hans normala temp.

Han har fått Metacam i 9 dagar x 1. Sedan ska han smörjas och bandageras i 3 dagar  med ett specialbandage med ett medel som är både antibacteriellt och mjukgörande. Kommer inte ihåg vad det heter dock  Namnet på det kommer imorgon och några bilder också!!! Bandageringen ska sitta i max 12 timmar sedan ska benet luftas och smörjas igen.

Jag har nu fått ta lite andra beslut eftersom jag skulle till stugan idag. Jag har åkt till stugan ikväll  men kommer att åka hem 1 gång per dag (8 mil enkel resa) på fm för att ge Metacam och bandagera benet. Pappa kommer att ta bort bandaget med hjälp av sönerna på kvällen som kommer att hjälpa till att hålla i T. Det går lite lättare när man är 2 när man inte är så van vid T. Med mig står T som ett ljus men vi känner varandra så bra  Är så otroligt tacksam att pappa och barnen hjälper mig med detJag ska tillägga att jag INTE kommer att deligera bort bandageringen eller Metacamgivningen utan det känns helt rätt att jag själv gör det  Då vet jag att bandaget sitter bra och att han får rätt dos Metacam  

Första tanken var att sätta mig i ett hörn och gråta   Men man kan ju lösa saker och ting och man vill och även  kompromissa!!! Det jobbiga är att man tyvärr inte än kan klona sig  

Och visst kommer det att kosta en del i bensin men det får det göra. Så här blir det  

Jag kommer att åka hem varje dag och vara hemma i några timmar tills T:s bandagering är klar och han har fått Metacam...samtidigt passar jag på att ta hem 2 höbalar åt gången....inte fy skam!!! Har räknat ut att jag kommer att kunna ta hem MINST 10 höbalar  under den här veckan!!!!

På fredag ska jag och veterinären höras via telefonen om muggen och se om T behöver ytterligare 3 dagars bandagering eller om det räcker med de dagarna som varit och han endast ska smörjas x flera per dag.

Jag måste säga att veterinären var både trevlig och duktig och bara älskade min häst  

Idag när jag var på väg till Apoteket, Granngården och Willys så rann bara tårarna....jag var så arg och irriterad när det inte går som man vill. Sedan när jag kom hem så "bet jag ihop" och gjorde det jag skulle!!!

När jag sedan landade först hos "Mamma mu" och lastade på 2 höbalar och sedan hemma i stugan...känns det jättebra!!! Jag får helt enkelt göra det bästa utav det  

Det är svårt när man vill vara på 2 ställen samtidigt!! Men med lite vilja så går det skapligt ändå  

Självklart glömde jag kameran hemma  Den följer med imorgon istället!! Då ska här filmas och tas kort!!! Hi hi!!!

Nu ska jag gå in och börjar med förrätten och sedan blir det middag och efterätt!!

Ikväll ska vi bara mysa min kära man och jag  

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby  


Av anaby - 9 juli 2012 16:45

Jag har 2 st olika magnettäcken med samma typer av magneter. Ett för vinterbruk med bävernylon och ett för sommarbruk av ett flugtäcke  


    


Det här är det första magnettäcket jag köpte 2008. Det kommer från Uncab och kostar 2900 kr.  



Jag brukar använda det vintertid och på hösten och våren när det är kallare ute.



Sen höst i paddocken.


 


Det följer även med en magmagnet till täcket. 




 



    Jag har även ett flugtäcke med magneter. Kardborren har jag sytt fast själv och hela "paketet" med magneter inkl. magmagnet kostar 1500 kr. Lite billigare att använda ett eget täcke och sy fast kardborren själv för den händige  


 


Magnetbehandling med täcke, nackmagnet och benmagneter i vindskyddet våren 2012 efter ridtur.




   


Här ser man magneternas placering tydligt!!! Lika många på varje sida  



Fick ett tips från Buke om att den här bilsitsen med magneter skulle funka bra till hästryggar.


   


Köpt på Biltema för 59 kr. Funkar riktigt bra tycker jag  


  


Har lagt den under flugtäcket längst bak. Tycker dock att den sitter dåligt så jag har tänkt sy fast kardborre både i täcket och på magnetsitsen för att den ska sitta fast bättre  Bilder på det kommer framöver!!



Närbild på magmagneten. Framsida. Man kan även använda den som padd vid tex senskador eller andra benskador.


   




Undersidan.


Vad gör magneter för kroppen??


Några utdrag från Uncabs hemsida: Finns MYCKET mer att läsa för den som vill!!!


Uncab Magnettäcke är framtaget i första hand för korttids-behandlingar efter ansträngningar. Även andra former av behandlingar med magnettäcket förekommer.
Exempel på sådana behandlingar är konvalescentvård och vid rehabiliteringsträning.
 
Även lokal behandling påverkar hela kroppen, d.v.s distalt. Magneter påverkar även  hela akupunktursystemet.
 
 
Vi erbjuder idag världens första magnettäcken som behandlar både mage och rygg.
 
 
 Några utdrag från Magnethealths hemsida: Finns MYCKET mer att läsa för den som vill!!
 
Enligt en forskningsstudie som gjordes visades dessa resultat. Mer utförlig info om detta finns på hemsidan.
 
Mätningar utförda ca. 2 cm ner i långa ryggmuskeln:
- Magnettäcke (1 000 Gauss per magnet) / 20 minuter / Blodflöde = + 30%
- Placebotäcke (täcke med magneter utan styrka, 0 Gauss) / 20 minuter / Blodflöde = +-0%
- Täcke med keramiska fibrer (Back on Track) / 20 minuter / Blodflöde = +- 0%
 
 
Tänk på att det finns karens inom både trav- och ridsport för magnetprodukter.

Om ni vill läsa mer om mina magnetprodukter gå in under Kategorier till vänster och sök reda på:   Magneter

 

Det går även att gå in på www.uncab.se och läsa mer på hemsidan om mina magnetprodukter och andra som också finns tillgängliga om man vill ha mer info  


Mvh anaby  

Av anaby - 9 juli 2012 09:43

Har just fått ett samtal från veterinären och hon tar oss först vid 10.30  

Ska gå och ta in T i boxen och sedan vänta på samtal från henne. Är lite bökigt att hitta hit med alla vägombyggnationer så jag ska "hämta henne" på ett vanligt ställe efter stora vägen. Blir jättebra!!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards