anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 2 januari 2013

Bra dag idag...på min enda helt lediga dag från jobbet den här veckan:D

Av anaby - 2 januari 2013 20:00

Jag har sovit som en stock och tog sovmorgon imorse!! Kändes fantastiskt härligt att kunna unna sig att ligga kvar i sängen och dra sig..enda morgonen den här veckan som det går  Tog sedan mitt pick & pack och gick ner till stallet för att rida T. Idag snöade det och var "klibbsnö" och +-0 grader ute. Rätt ok väder ändå!!

Måste bara säga att jag gillar de bruna "fluffskydden" mer och mer för varje gång jag använder dem  

Idag tänkte jag att vi skulle skritta på spåret ute på åkern efter vi ridit klart. Igår skittade vi innan vi red på vägen. Tänkte inte mer på det utan vi red iväg och travade...vände och travade tillbaka. På vägen förbi stallet rider man även till åkern. Just som vi ska passer "ingången" (jag har skottat bort plogkanten) till åkern stannar T och ska svänga in där!! Oppssss!!! Jag parerar och markerar att där ska vi INTE svänga utan vi ska rakt fram. T blir irriterad på mig och stegrar sig...jag markerar än en gång att vi ska RAKT FRAM!!! Ok, T går förbi...när han passerat ingången stannar han och suckar djupt  Herregud kvinna!  Igår red vi ju här efter travsträckan...såg han ut och säga  Man kan nog säga att T helt klart är ett "vanedjur" och vill väldigt gärna ha "samma rutiner" varje dag  Förmodligen för att han då har "koll på läget" och vad som händer. Då trivs han!!

Vi fortsatte och travade mot grannen i det röda huset och sedan skrittade vi fram till växthusbacken...mera trav och sedan vände vi vid kyrkan och bordet. Skrittade och sedan blev det sista travsträckan. Idag tyckte jag nog att han lyssnade bättre där han vanligtvis brukar vara "stökig"...tog även förhållningarna och lyssnade på kort tid  Betydligt bättre motför igår!! Travade förbi grannen i det röda huset och mot stallet. Travade förbi stallet och gjorde halt 15 meter efter uppfarten till stallet utan problem. Sedan skrittade vi mot åkern!! Gissa en som spetsade öronen och mer än gärna svängde in vid ingången?? Japp! T...det såg ut som om han tänkte...jag visste väl att vi skulle gå hit till slut  Han är verkligen jättemysig  Och jag gillar att han reagerar och ifrågasätter...för att sedan "gilla läget" och på så vis säga: Ok, matte!! Jag litar på dig  

Sedan skrittade vi 4 + 4 varv på åkern.


 


Fina och underbara hästen  Jag slutar aldrig förundras över att den här hästen en gång var någon annans "mardrömshäst" och har blivit "min drömhäst"   Helt otroligt hur det kan bli!!!



Det snöade en del idag....både hjälmen och glasögonen var rätt blöta  Och T och jag  Gillar min reflexjacka!! Då behöver man inte vara lika nog med reflexer på em innan det blir mörkt. VI SYNS ÄNDÅ  


   


Spåret börjar bli riktigt bra nu!!! Vi har varit duktiga och skrittat på nu när det har varit + grader. Tror att jag kommer att ha igen de sedan när det fryser på igen. Då kommer jag att kunna rida här utan problem  



Han är riktigt väluppfostrad min häst!!! När han behöver bajsa går han in från spåret och går på sidan och bajsar!!! Helt otroligt...vet inte många hästar som gör det  


   


Fin bajshög ca 1 meter från spåret  


När vi sedan hade skrittat klart var som sagt både jag och T rejält blöta...mest T då jag har jacka och chaps på mig. Så väl framme i vindskyddet blev det mat, magneter och fleecetäcke med inbyggd hals idag för T.


 

Det här täcket sydde jag för ca 15 år sedan men det är knappt använt. Det enda som jag vill göra är att göra själva halsdelen lite bredare. Inser så är i efterhand att T har bredare/grövre hals än Zimé hade. Planerar att sy in en kil i halsdelen för att bredda den lite....får se hur jag gör men det är på G i allafall. Förutom det passar täcket väldigt bra till T  

Sedan jobbade jag på med att mocka vindskydd och hage, dra fram hö från stora höhäcken, sanera snö från elbanden i utbyggnaden. Vill inte fylla på hö i stora höhäcken förrän han ätit upp höet klart därifrån. Så jag packade 1 hösäck som jag ev. kan fylla på i lilla höhäcken imorgon. Vet inte om jag har tid att fylla på höhäckarna då jag ska till jobbet på ett möte på dagen. Annars blir det på fredag!! Det löser sig på ett eller annat sätt  

När jag ca 1 timme senare tog av T fleecetäcket var han helt torr under  Och täcket var blött på utsidan!! Tog hem täcke och benskydd hem på tork  

Landade hemma och pustade ut en stund och sedan var det dags att åka iväg och handla mat!! När jag ändå var i krokarna blev det ett Besök till Rusta...hittade lite mer julgrejer på rea förstås!!! Och sedan blev det ett besök till Jula. Jag hade nämligen sett att de rear ut en soptunna. Tänkte att den kunde vara perfekt att ha T:s kraftfoder i.

Sagt och gjort!! In på Jula för att leta reda på soptunnan och den visade sig vara perfekt till ändamålet  

     

Priset är 199 kr!!! Jag gillar att det är hjul så att man kan dra den om man vill. Blir så mycket lättare om eller när man måste flytta på fodret emellanåt  

När jag kom hem igen visade det sig att mitt första nr av "Min häst" hade kommit i brevlådan  

 

Det är drygt 30 år sedan jag läste en Min hästtidning senast!!! Hi hi!! Ser framemot att få mitt "Mullealbum" sedan med bara Mulle i  

Nu har jag landat i soffan med en stor kopp choklad...1 vinglas....ost & kex och annat gott  Nu gott folk...ska jag bara chilla och njuta tills det blir dags för bädden!!

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards