anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 15 maj 2011

Otroligt duktig häst och väldigt nöjd matte:D

Av anaby - 15 maj 2011 21:46

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja men allt gick helt klart över förväntan ikväll!!!

Jag och L-O gick ner vid 19.00-tiden för att göra iordning T och lasta...

L-O fick hålla sig undan T:s synfält 

Och gissa vad?? Hästen går in på en gång och ställer sig i transporten 

Jag kan bara beskriva det med ett ord: LYCKA!!!!

Lugn och fin när vi kommer fram och det går bra att lasta ur.

Gör iordning honom och longerar i paddocken. T är rätt så vild och stökig...så jag galopperar ganska mycket.

Sitter sedan upp och börjar trava på en gång och hinner trava ganska mycket innan de andra tjejerna kommer för att rida fram. Jag har tur att L-O hjälper till med frambyggnad så att jag kan longera T under tiden  

Idag är också första gången vid en hoppträning som jag har "ridit fram" i galopp!!!

Både på 4-kant och på volt  Gjorde fattningar och avsaktningar på en stor volt. Han gjorde riktigt fina galoppfattningar 

Vi började trava på kryss idag. Först 1 och sedan la vi till 1 kryss i taget tills vi var uppe i 4 st. Och vi red dem på på volter och svängde först vänster och red mot andra...höger mot 3:e och vänster mot 4:e.

T stannade på första..suck!!! Men det visade sig att han behövde bajsa 

Sedan gick han på alla kryss allt eftersom utan att stanna!!! Det är nog första gången han gjort det  

Till slut höjde vi upp alla till räcken.

Vi provade hoppa alla i samma övning som med kryssen. T hoppade alla utan att stanna en enda gång

När vi gick mot det sista räcket kom det en hästtransport på vägen ovanför paddocken som T tittade på...jag var helt säker på att han skulle stanna...men han hoppade även om han var en aning okoncenterad!!! Var riktigt glad att han hoppade 

Sedan hoppade jag en sista gång på räckena. L-O filmade endast den gången idag.

T gick bra mot alla utan mot det 3:e och det var helt och hållet mitt eget fel  Jag är så van att han drar mot hindren och mer eller mindre kastar sig över...men nu har han börjat lugna ner tempot...och då kan INTE jag dra ner tempot ännu mer för då finns det ingen trav att hoppa ur. Första stoppet fanns det inget tempo och 2:a stoppet då var väl han lite less på mig  Och 3:e gången var vi så att säga överens  och han hoppade. När jag hoppat alla 4 räcken tog jag 3:an igen bara för att få ett till språng på det. Känslan över räcken var riktigt bra idag!!! Han har börjat förstå att han INTE behöver "elda på" mot och över hindren. Vissa språng var riktigt bra 

Som Rebecka sa så måste jag nu när han blivit lugnare rida in hela vägen till hindret för då håller han traven och hoppar bara över lugnt och fint 

Vi var både jättenöjda med honom idag!!!!

Det känns verkligen som om vi gjorde ett STORT KLIV FRAMÅT IDAG!!!!

Bytte om på T inför redan hem....Eller han åker i sina benskydd INTE transportskydd just nu. Det har fungerat jättebra idag! Så länge han är oskodd blir det benskydd sedan får jag se om jag tar transportskydden till vintern. Känns lite läskigt att inte transportera med transportskydd när han har broddar...

och gick till transporten...

L-O höll sig undan igen  ...utom synfält...

Och T gick raka spåret in igen!!! Jag kan nästan inte ens beskriva känslan när L-O stängde bakluckan....tårarna var ärligt talat inte långt borta för mig 

När vi satte oss i bilen för att åka hem säger jag till L-O: han gick in på en gång!!! Då säger L-O: Jag tror knappt att det har hänt!! Han var helt chockad att T bara traskat rätt in!!! Men vi var bägge 2 jätteglada och framför allt tacksamma  

T stog som ett ljus hela vägen hem 

Gissa vem som blev jätteglad när han steg ur transporten!!! Hi hi!!

Ut till hagen och sedan blev det avmaskning och linimentering innan han fick sitt kraftfoder 

Jag sitter själv i soffan nu och försöker smälta hur otroligt bra allt gick ikväll!!! 

Jag kommer att sätta in den filmsnutten L-O filmade ikväll men det blir nog inte förrän imorgon....är rätt så trött för dagen har varit lång och en aning orolig pga transportproblemen som var förra söndagen....Jag har dock lagt ner en massa tid under den här veckan både på ridning och lastträning. Och det känns jättebra att det har gett så bra resultat  

Imorgon väntar en lugnare ridtur pga avmaskningen ikväll och sedan mer lastträning. Har tänkt lastträna både måndag, tisdag och torsdag den här veckan. Vill så gärna att T är riktigt, riktigt lugn i transporten. Tror att jag har igen det om jag lägger 15 min på lastträning per dag dessa 3 dagar  

Nej, gott folk!! Hoppas att er kväll har varit lika bra som min!!!

Ha de jättebra så länge!!!

Mvh en riktigt, riktigt nöjd anaby  

           

 
 
Kerstin

Kerstin

15 maj 2011 22:30

Toppen!!
Hade han mask?? Min har inte haft det på flera år..

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

15 maj 2011 22:31

Det var gränsfall om jag skulle avmaska eller inte...om man flyttar till en ny hage ska man avmaska och han ska ju flytta till sommarhagen snart. Så då gjorde jag det!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Kerstin

Kerstin

16 maj 2011 08:31

Vad fort du fick träcksvaret då. Tycker man brukar få vänta så.

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

16 maj 2011 09:38

De är riktigt snabba på att skicka svaret när man har fått iväg kuvertet. La kuvertet på brevlådan på tisdag. Dock kom det inte iväg förrän på onsdag såg jag. Och fick svaret via mail på torsdag em:D TUMMEN UPP!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards