anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 30 januari 2013

Hektisk dag igen!!! Jobba extra inatt:)

Av anaby - 30 januari 2013 17:24

Jag har sovit riktigt bra inatt också!! Det känns otroligt skönt  Jag fick info att jag ska jobba på Sjukhuset inatt. Vår Brukare kommer inte hem förrän imorgon. Jag får skjuts och hämtning   Sedan jobbar jag inte förrän på söndag och då ska nog allt "vara som vanligt" på jobbet igen  

Idag blåste det rejält och snöade MYCKET  Men eftersom jag jobbar inatt och inte hade tänkt rida imorgon....var planen att rida idag ändå. Det fick bli en skritt-tur på åkern. Var dags att skritta upp spåret nu när det snöat så otroligt mycket!! Kan säga att jag såg knappt någonting när jag hade kommit ner till stallet. Största nackdelen med att ha glasögon när det snöar mycket  

Gjorde iordning T och sedan gick vi ner till åkern. Dels så var det klibb & blötsnö vilket innebär styltor i skorna även fast vi har snösulor...och att sitta till häst och skritta nerför backen till stallet med styltor kändes som "rysk roulette" idag  Ingen plogbil eller snöslunga på vägen när vi kom ner!! HÄRLIGT!! Vi kanske skulle ha tur idag med??? Vi fortsatte att gå till åkern och fick plumsa i djupsnön dit....

Sedan var det bara att sitta upp och börja skritta upp spåret. Det var rätt djup snö!!! Uppskattningsvis ca 20-30 cm har det nog kommit.


Här kommer en liten film på dagens ridtur:



 

Jag måste bara berömma min otroligt snälla häst   Han är  helt fantastisk med tanke på vilket väder det var idag....han bara skrittar på och är helt obrydd  Nu hade han huva på sig dag..vilket nog var en fördel då han inte fick en massa snö i öronen   Det blev 4 + 4 skrittvarv på åkern idag. Vi fick upp spåret rätt så bra...blir att fortsätta skritta runt där på fredag när vi ridit klart på vägen!!


 


En ganska snöig T från idag  


 


Sadeln var rätt så snöig också  ....man ser t.o.m hur snön viner på den här bilden!!!!


 


Tur att det går att borsta bort sedan och att det torkar upp till dagen därpå  

Vi hade än en gång tur med plogbilen och snöslungan!! Medans vi skrittade det sista på åkern...körde snöslungan förbi...sedan hann vi gå hem och landa i vindskyddet innan den kom tillbaka  HÄRLIGT!!!

T fick mat, magnettäcke + fleecetäcke på sig. Han var rejält blöt idag av alla snö  Pga att det blåste så mycket ville jag inte ha på honom något ländtäcke...han blir bara stressad när det blåser omkring på ryggen på honom....bättre att han får täcke på sig när vi är klar då. Pälsmässigt så klarar han sig då han inte är klippt!!

När T fått på sig det han skulle ha på sig började jag skotta snö...var ju rejält mycket som skulle bort den här gången  Hann med att skotta några spadar innan sonen ringde och ville ha hämtning från skolan...suck!! Skottade klart allt som skulle skottas och mockade innan jag åkte iväg och hämtade honom dryga 40 min senare. Hade förbrett honom att nog skulle få vänta lite innan jag kunde komma och hämta honom. Gick hem för att hämta bilnyckel och bil och sedan iväg för att hämta sonen och cykel. Tillbaka till stallet och fylla på vatten...trampa ner hö och sanera elbanden.


 

Så här mycket snö var det på elbanden så jag kunde bara inte låta det vara tills imorgon!! Kändes som en stor prioritet!! Jag kommer garanterat att behöva både skotta snö och sanera elbanden imorgon också MEN förhoppningvis kommer det inte att vara lika mycket snö då  

Sedan var det bara att ta av fleecetäcke och magnettäcke och ta på det fleecefodrade regntäcket på T. Hämta allt som skulle hem på tork. Idag kan jag ärligt säga att jag var glad och tacksam att jag hade bilen  Då även magnettäcket var blött....det väger en hel del att bära hem  

Jag var rejält blöt både jackan och ridbyxorna idag. Dock hade jag på mig ett par underställsbyxor i tjockare fleece istället för vanliga kalsoner och även fast ridbyxorna var HELT blöta...var jag torr i skinnet men lite kall istället

Nu hänger det både kläder och utrustning till T nere i källaren på tork...tur att det finns plats säger jag bara  

Jag har hunnit med att äta middag och ska snart hoppa in i duschen. Sedan ska jag packa det jag ska ha med mig till jobbet inatt. Känns lite konstigt att jobba 1 extranatt men skönt att "göra bort" den när jag är långledig  

Imorgon blir det som sagt vilodag för mig och T. Gissar som jag skrivit tidigare att det blir att skotta snö och sanera elband...man är aldrig sysslolös i stallet  

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards