anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under januari 2013

Av anaby - 5 januari 2013 19:55

Jag upplevde att täcket satt bra på T. Ville inte spänna åt det då det var första gången han hade det på sig....man vet ju aldrig hur de reagerar första gången de har täcket på sig  


 


Det satt som sagt bra och höften "var fri" från spikarna  Det var mest det jag var orolig för att det skulle ha blivit förskjutet och hamnat konstigt  Men det sitter "där det ska" så att säga  


 


Jag har suttit under em och tittat på en film med ett "köpes" spikmattetäcke och klurat på VART bog-spikmattorna ska sitta. Tror att jag fick till det rätt så bra med hur det ser ut på filmen. Här har jag bara satt fast dem med säkerhetsnålar för att kunna få lite hum om hur de sitter. Tycker säkerhetsnålar är bättre då de inte sticks som vanliga nålar kan göra Självklart SKA de sitta på insidan men för att jag ska kunna se vart de ska sitta provade jag på utsidan...om ni funderar på vad jag håller på med  Håller nu bara på att klura HUR jag ska göra med kardborren. På ena sidan sitter det nämligen redan kardborre på bägge spikmattorna. Det innebär att jag bara behöver sy dit några få kardborreband och korta på spikmattan för att få det att funka. Det är lättare att sy dit kardborre på täcket  Nu kommer jag att klura på det här tills imorgon och då ska jag bestämma mig för hur jag ska göra  Blir nog bra det där!!! Hi hi!!

Mvh anaby  

Av anaby - 5 januari 2013 15:47

Jag satt ju någon timme igår och sydde fast den ena spikmattebiten för hand.


 

Gick rätt så skapligt. Idag efter frukost satte jag igång och sy fast den andra biten. Gissa om jag blev både ledsen och upprörd när jag började komma till slutet och upptäckte det här  


 

Den andra biten är ca 5 cm längre...men suck  

Rev upp allt och funderade skarpt på att skota hela projetet  


 


Trådhögen efter upprivning....  

Kom på att jag hade 1 spikmatta kvar som låg helt orörd!!! Prisa gud eller något liknade  

Hämtade den och började mäta och se om någon av de som jag reda klippt ut vara i samma storlek?? Japp!! Den nya visade sig vara ca 1 cm längre än en av de som reda var klippta  

 

Då jag INTE hade tänkt att sy för hand igen...klurade jag en stund och kom på att man kan ju ta bort skumgummit och sy fast dem med symaskinen istället  Första tanken var att sy på kardborre på täcket och limma fast kardborre på spikmattan...MEN det kändes också bökigt och att få limmet att sitta kan vara ett rent hel.ete  Tänkte allafall prova att sy fast spikmattorna i täcken innan jag gick på "Plan B"...kardborre  


Det var bara att börja nåla fast 1 spikmatta!!


 


Och sedan börja sy!!!


 


Och hålla tummarna att det skulle gå bra!!!



Jag har sytt alla kanter...det går inte att sy där jag har klippt bort...då det inte finns något att sy i. Men den sitter allafall fast i 2 hela sidor och 2 halva. Bättre än ingenting!!!


 


Bägge spikmattorna sydda och klara  Om man tittar noga kan man se att den högra är lite längre än den vänstra...men INTE 5 cm...som tur är  


 


Gick i en grisblink att sy med symaskinen!!! Det tog längre tid att nåla fast  



Här har jag stoppat tillbaka skumgummit i den vänstra....


   

  Och här i bägge 2  Jag klippte bara bort någon cm på varje långsida för att få tillbaka den.  I och med att jag har sytt fast spikmattan blir den ju lite mindre än den var innan  

Jag passade på att sy fast spikmattan i nackbandet också. Det ska provas ikväll och sedan sys klart. Har i princip bara kardborren kvar att sy på den sedan är den klar. Och spikmattetäcket ska tas ner och provas ikväll och sedan ska jag "passa ut" de små spikmattorna som ska sitta vid bogen. Funderar på om de ska sys fast med kardborre. Har inte bestämt mig än men kardborre finns hemma. Måste klura på hur jag ska göra med det  

Nu ska jag chilla under min värmefilt tills det är dags för middag!!!

Mvh anaby  


Av anaby - 5 januari 2013 00:12

Eftersom både L-O och Fredrik är borta ikväll och jag är soloqvist....har jag pysslat lite i soffan  Jag tog mig äntligen i kragen och sydde fast 1 av spikmattedelarna till "spikmattetäcket"!!! Allt var utklippt och klart det har bara inte blivit av att sy fast  Motivationen har inte funnits heller ska jag ärligt säga. Men nu blev det!!!


Så här blev resultatet!!!


  


ÄNTLIGEN sitter fasta biten fast  


 


Japp!! Alla 3 kanter är fastsydda utom den "avklippta delen" där har jag bara sytt fast i hörnen och i mitten.


 


Jag har sytt fast ca 4-5 cm i hörnen ....


 


..och i mitten...mest för att skumgummit ska sitta kvar!!!



Hoppas att det här ska funka bra nu!!!


   


Man ser lite vit tråd...eller ganska mycket vit tråd MEN det bjuder jag på  



 


En liten mörk film men man ser nog lite om man tittar noga  


Mvh anaby   


Av anaby - 4 januari 2013 21:30

Jag sov 6 timmar i sträck inatt!! Helt ok med tanke på hur jag mådde igår!! Sedan var jag vaken i 1,5 timmar och lyckades somna om i 1,5 timmar  Har haft huvudvärk och illamående hela dagen och em. Nu börjar det lätta som tur är!!! Åkte iväg till stallet med bil..orken var ju som sagt minimal även om jag "bara" har 300 meter ner.

Tänkte allafall att jag skulle ge mig på att fylla på hö idag och byta vatten. Kan ju vara ett riktmärke på HUR pigg man är också....vilket skulle visa sig INTE ligga på topp i slutändan  

Första planen var att skotta bort snön från skjutdörren. Jag hade tur!!! Det krävades bara 2 spadtag så gick dörren upp  Planen i första hand var att dra ut 2 hösäckar....fick pausa och andas djup mellan dem. Ok, so far so good!!! Vilade och sedan tog jag 2 till. Då var stora höhäcken full  Jiiippieeeee!! Tog skottkärran och drog fram den till framsidan. Vilade en stund och tog sista hösäcken till lilla höhäcken  Det värsta var nu gjort!! Det som i vanliga fall går fort tog minst dubbelt så lång tid idag. Men nu finns det hö i 5 dagar...DET KÄNNS JÄTTEBRA  

Fick vila lite inne i stallet medans jag fyllde på vatten i dunkarna. En himla tur att skottkärran går lätt att dra!!

Inga problem att fylla på vatten. Sedan var det bara mockningen kvar. Det är inte tungt men bara lite pilligt så att säga  Kändes skönt att göra den tunga posten först och avsluta med det som är lättast  Ibland är man smart även om man är sjuk  Kan säga att det kändes skönt att sätta sig i bilen och ÅKA hem när jag var klar!!!

Åt middag direkt jag kom hem då magen skrek....sedan har jag chillat under värmefilten och druckit en massa vätska. Huvudvärken och illamåendet håller så att säga på att ge med sig. Jag är rejält trött men det brukar man ju vara....så imorgon hoppas jag att jag kan äta som "vanligt" igen  

L-O och Fredrik är inne i stan och dricker några öl tillsammans. Så jag är soloqvist....känns rätt skönt att få vara ensam lite också när man är trött och slut  

Jag knåpade ihop ett sidepull av ett befintligt hackamore ( se separat inlägg) och nu ska jag se om jag orkar med att sy fast spikmattorna på täcket!! Får nog sy lite i taget. Men samtidigt är det skönt att göra lite....man blir så otroligt rastlös av att "bara" ligga i soffan  

Nu ska jag dricka lite blåbärssoppa och sedan se om jag kan sy lite....ni får se imorgon hur mycket jag orkade med att göra  

Ha en jättebra fortsatt fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 4 januari 2013 21:23

Jag har klurat ett tag på OM man kanske kan göra om ett hackamore till sidepull?? Eftersom jag nu är sjuk och inte har så mycket att göra...tänkte jag att det här var ett lämpligt projekt att försöka få till  

Jag tog bort det befintliga skänklarna...


 


Och tog en grimma som jag inte använder....och tog bort beslag och ringar....och resultatet blev det här:



Tog ca 5 minuter att göra klart!! Längst tid tog det att klippa bort själva grimman  


   


Tyglarna ska sitta i ringarna om någon undrar  


 


Blir att prova på T under nästa vecka och se vad han tycker om detta  


Mvh anaby  



Av anaby - 3 januari 2013 20:01

Jag kan säga att jag är jätteglad att jag redan har beställt regntäcken med hals till T på rea och INTE väntat på Hööks rea...för där fanns ju inget utetäcke alls  Man ska helt klart gå på magkänslan vad som känns rätt just då när man ser täcken till bra pris!!! Sedan hade Hööks inget vitt dressyrschabrak på rea...och endast 1 vitt dressyrschabrak??

Så nu blev det Horze istället!! Jag hittade blå och bruna billiga dressyrskydd för 59 kr för 2 st!!! Nu kan jag slänga bort några av de vita som "hänger på sista versen"   Gillar de här lite tunnare dressyrskydden som T kan ha även på sommaren  De bruna nya fluffiga som vi använder just nu...kan vi ha när det är kallare ut istället   Sedan hittade jag ett fint vitt dressyrschabrak och en vit huva. Så fort utrustningen kommer ska jag färga både orange och gult!!! Har redan 1 vitt schabrak och 1 vit huva här hemma. Blir verkligen intressant att se HUR färgningen blir  

Nu har jag benskydd i alla färger som jag kommer att använda och matcha till schabrak och huva....bruna....blå...vita...gula...orange...röd och rosa  

Nu gott folk kan jag säga att jag har köpförbud på allt fram till sommaren!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 3 januari 2013 17:42

Inatt har jag inte sovit bra alls. Det visade sig sedan ha en orsak....så klart!!

Gick ner till stallet för att rida ganska tidigt då vi hade möte på jobbet. Ville hinna klart allt kring T för att slippa åka dit igen på em. Jag kände redan när jag gick ner till stallet att jag var illamående och sliten. Men ibland brukar det bli bättre OM man gör något och ibland blir det sämre....  

Satt upp på hästryggen och red iväg!! T stannade till vid ingången till åkern och var lite frågande OM vi skulle in där?? Markerade bara att vi ska fortsätta....så då skrittade han vidare  

Första traven...inga problem och folktomt!!! HÄRLIGT!!! Vände och travade tillbaka....börjar då känna mig ännu mer krasslig...suck!! Skrittade till jordkällaren och sedan trav till grannen i det röda huset. Där fick jag anstränga mig för att orka med att trava  Skritt tills växthusbacken.....sedan trav till kyrkan...vände vid bordet. Skrittpaus igen!! Börjar nu känna mig sämre och sämre och börjar hulka...men skit också  Tar sista travsträckan och nu är T så pass lugn att det går att sitta ner och jobba ihop honom lite. Dock orkar jag inte riktigt men det blir allafall lite och han lyssnar på mig..vilket känns otroligt tacksamt just idag  Jag hade nog inte orkat med att rida honom "som han var i måndags" så jag är tacksam att det är 3:e dagen han blir riden...för min egen skull  

Mycket beröm när vi saktar av och skrittar hemåt  Underbara häst som nog kände på sig att jag inte var frisk idag och tog det lugnt med matte  

Börjar hulka ännu mer efter vägkanten...tur att vi skrittar och snart är hemma!!! Väl hemma i vindskyddet kräks jag...så klart när jag slappnar av och hoppar ner från hästryggen. Då har jag efter 37 år med egen häst, ridning och annat som hör till lyckats med att kräkas direkt efter ett ridpass  Kanske ska vara glad att det är "första gången"   Då skjutdörren på baksidan var full med snö kunde jag inte gena genom stallet utan fick gå runt hela stallet istället. Kan säga att det var inte roligt alls.....fick stanna och hyperventilera och hulka för varje gång jag gick  Först in med utrustning....ut med vatten och kraftfoder....in med hinkar och shoppingvagn...ut med hö. Då fick jag stanna och trodde att jag skulle kräkas igen  Piggnade till efter en stunds hulkande och var tacksam att jag inte kräktes mer!!! Som ni förstår blev det ingen påfyllning av höhäckarna utan endast 1 hösäck idag....får se om jag kan få lite hjälp imorgon med att fylla på hö så att det blir gjort. Ska höra med äldsta sonen...han brukar vara snäll  Sedan var det bara mockningen kvar!!! Det gick fort som tur var...och sedan var det bara att traska hemåt i sakta mak och stannan några ggr på vägen och hulka...klarade mig än en gång från att kräkas!!

Var bara att ringa och sjukskriva mig från jobbet hela helgen!!!

Sedan har jag legat i soffan med värmefilten hela em. Jag somnade i 2 timmar!! Vilket är mycket ovanligt för att vara mig...sedan har jag frysit VÄLDIGT mycket och mått illa och haft magont. Känns otroligt skönt att kunna ligga och ta det lugnt nu resten av kvällen. Har även lyckats få i mig blåbärssoppa....lite potatis och några kalla korvbitar. Är jättehungrig men vågar inte äta så mycket då jag är rädd att kräkas upp maten. Bättre att ta det lugnt så att jag får behålla det lilla jag äter upp. Hoppas att detta ska funka!!!

Känns bra att T är riden nu 3 dagar i rad...när jag är sjuk....nu kan han vila i 2 dagar utan problem!!! Det är ju faktiskt inte alltid som man blir sjuk speciellt lägligt vad gäller ridningen   En gång när jag blev sjuk fick T stå 1 hel vecka!! DET VAR INTE SPECIELLT BRA  Men vad ska man göra när man är sängliggande  

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag måste bara säga att jag är lite besviken på Hööks rea!! Det finns knappt något vitt dressyrschabrak överhuvudtaget??? Och inga täcken...förutom något tunnt innetäcke??

Har istället varit in på Horze och hittat lite där som jag tänker beställa istället. Ett fint vitt dressyrschabrak betydligt billigare än på Hööks. Hoppas att ni andra hittar mer än mig!!!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu ska jag fortsätta försöka få i mig lite blåbärsoppa....potatis och korv!!! Och hoppas att det INTE kommer upp igen!! Kvällen blir som sagt mycket lugn då jag bara ligger i soffan och vilar mig. Hoppas att jag är piggare imorgon!!! Det återstår att se!!

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 2 januari 2013 21:15

Dags att göra en återblick på 2012.


Januari:

 

 

Jag pysslar med reflexhuva....


 

blivande spikmattetäcke till T....


 

Utklippt ryggbit....borttagen vid höften.



 

Blivande....spikmatte-nackband.

 


Hemgjort sidepull   

 





Köpte ett tunnare blått ylletäcke för 75 kr på Börjes till T  



 

Vi var bruna under januari  

 

 

Jag "hamstrade" huvor på Hööks rea  

 

   

 

Hittade bra och billig förvaring till benlindor och paddar på Rustas julrea  

 


 

Då T:s envisa mugg äntligen gett med sig under slutet av december...kan vi nu börja rida lite mer  

För min del fortsätter dessa envisa blödningar....och jag blir tröttare...och tröttare  

 

Februari:

 

 

Vi har fått rejält med snö hittills!!!

 

 

T i vindskyddet och dolar på  

 

 

Under februari är vi gula 

 

 

 

T och jag är relativt glada bägge 2   

 

 

L-O kommer hem med ett recept på Plyppar...som bakas i minut och prati=SUPERGOTT

 

 

Vi fortstätter våra uteritter då det är väldigt mycket snö på åkern  

 

 

Nytvättat Ramboturnout vintertäcke 20 år gammalt 

 

 

 

Äntligen hittar jag "storpack" med öronpropar som funkar 

 

 

T får användning av sin rosa "halsduk" som jag sydde under hösten 

 



Underbart att kunna ta sparken ner till stallet  

Jag får komma på ett läkarbesök på Kvinnokliniken och en operationstid bokas för mig under mars månad!! TACK OCH BOCK!!!




 

Mars:

 


 

Den lerinpackade mammuten tittar fram för första gången under 2012

 


 

Jag köper en shoppingväska som jag kan dra med mig ut till vindskyddet och ha grejer i. SUPERBRA KÖP!!


 

17 mars skottar pappa bort snön i hagen med traktorn  Gillar av både T och mig  





 

Den mindre roliga årstiden börjar sedan....våren!!! Nu smälter snön bort och det blir vatten..överallt

 

 

Jag lär av mina misstag och vi fyller på med jord/grus under hösten för att slippa en till översvämning våren 2013. Bara att hålla tummarna att det funkar!!!

 

 

 

Under mars är vi röda  MIN FINA

 

 

Jag rider ca halva mars månad och sedan får T vila i 2 veckor efter min op  

 

 

Jag köper en magnetsits på Biltema som T får använda på sin rygg. Funkar bra

 


Jag och bästa Charlotta går på Lalehkonsert  EN UPPLEVELSE!!!




  Beviset på att vi köpt biljetterna!! Tjjjoohhoo!!


 


I och med min operation måste jag ta blodförtunnande sprutor i 5 dagar...Tur att man är undersköterska  



Medans jag mest ligger hemma och försöka återhämta mig efter op...äter jag årets första jordgubbar...


 


...tillsammans med grädde= SAGOLIKT GOTT  


   


Mera röd utrustning!!! BÄSTA SADELN   


 


Jag lackar stigbyglar  


 

Hittar en  Eric Le Tixerant sadelgjord på internet till bra pris som jag köper till G4:an.

 

Efter operationen är jag sjukskriven i lite mer än 2 veckor. Sitter på hästryggen igen exakt 2 veckor efter op och skrittar i 5 min i hagen= STORLYCKA 

 

Fortsättning följer i del 2!!


Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards