anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 16 december 2014

VILKEN SKITDAG :(

Av anaby - 16 december 2014 00:45

Natten på jobbet var bra och jag åkte hem direkt för att sova några timmar innan jag skulle ner till stallet. DOCK REGNADE DET SÅ KLART NÄR JAG ÅKTE HEM!! MYCKET DESSUTOM!! BLIR SÅ LESS PÅ REGNET ATT JAG VILL SÄTTA MIG I ETT HÖRN OCH GRÅTA JUST NU  VILL HA SNÖ NU ELLER HELST IGÅR!!!

Steg upp och klädde på mig och gick ner till källaren för att ta på mig ytterkläder och skor och när jag går nerför trappen hör jag ett välbekant läskigt ljud   Ljudet av forsande vatten  När jag kommer ner är golvet helt fyllt med vatten...och jag hör hur det låter precis som om en kran är öppen och det väller in mer vatten!!
WHATA ?? VAD HÄNDER??
Ringer pappa som kommer direkt!! Vid det laget har jag lyckats hitta "källan" till vattenflödet och det är ett rör i väggen där det väller in vatten och jord???? Varför är det ett rör i väggen överhuvudtaget??

I ett av förråden är det ett avlopp och där börjar vattnet rinna ner. Perfekt tänker jag men det tar bara några minuter så blir det tätt och vattnet börjar istället att samlas och dra vidare in mot pannrummet som är längst bort. Där finns också ett avlopp och då börjar man ju fundera HUR LÄNGE det ska ta innan det också blir tätt?? SUCK!!

Till slut avtar vattenflödet och ja får i uppdrag att "plugga" hålet med en handduk. Det funkar men blir det flöde igen lär den försvinna i en grisblink  

Pappa var tvungen att åka på VC och jag åkte ner till stallet för att fixa klart med T för dagen. Så att jag sedan kunde koncentrera mig helt på att sanera bort vatten i källaren!!

Nere i stallet var det blött...suck!! T fick på sig regntäcke och magnetpaddar. Jag har mockat, trampat ner hö och fyllt på med nytt vatten i Termobaren. Sedan hem direkt!!

Väl hemma hade lite av vattnet sjunkit undan...tack och lov!! Men i förråden var vattnet kvar. Innan jag satte igång och sanera bort vattnet åt jag lite för att få lite krafter....annars hade jag nog tippat omkull  


Jag och pappa gick ner ganska samtidigt till källaren. Jag tog med vår superduperjättebra dammsugare som suger upp vatten med ett speciellt munstycke. Kan säga att det BEHÖVDES VERKLIGEN!!! Vattnet var brunt av lera och halvtjockt och eländigt....det kändes som om det aldrig tog slut  Från början när vattnet är tjockare dröjer det några minuter innan dammsugaren är full och behöver tömmas. När vattnet blir tunnare går det bara på någon minut så får man tömma och jag kan nog säga att efter 20 tömningar SLUTAR man att räkna  Man vill bara att det ska vara över så att säga så att man får sluta dammsuga  Till slut hade jag dammsugat upp allt.

Då kom pappa tillbaka med en kupévärmare som vi ställde in i ena förråddet för att torka upp där först. Jag ska byta till det andra förråddet imorgon. Och sedan får vi ta det 3:e förråddet. Pannrummet torkar ju upp snabbast eftersom det är varmast där inne. Och nedanför trappen är det också ganska varmt. Till helgen ska vi sanera mer och torka alla golv och tvätta alla mattor som INTE är så rena just nu....full med jordvatten  Blir nog bra till slut!! Sedan får vi "plugga igen" röret ordentligt så att det här INTE händer igen!!

När allt var klart gick jag upp för att sanera mig själv och äta middag. Sedan har jag och ungdomarna varit och sett på Bio  Det är så himla trevligt att umgås med dem  Speciellt en sån här dag när man bara vill tänka på allt annat utom på det som är i källaren just nu!!

När vi kom hem åkte jag ner till stallet för att ta av T regntäcket och magnetpaddarna. Han blev jätteglad att se mig och stog som ett ljus tills jag var klar med allt  Bästa hästen!! Imorgon blir det en ridtur  

För att överhuvudtaget kunna gå på isen som varit idag har jag haft broddar på mina gummistövlar. Annars hade jag nog inte kunnat gå över huvudtaget gissar jag  


 

När jag skulle gå ner och hämta stövlarna innan jag åkte ner till T kändes det jättejobbigt!! Man vet ju INTE om det har börjat rinna in mer vatten.....och ev. står man och måste göra samma sak igen och sanera bort en massa vatten?? Det kändes otroligt skönt att gå ner för trappen och se att det var TORRT på golvet  Har inspekterat HELA källaren och det har INTE runnit in mer vatten någonstans. Handduken som jag "pluggat" röret med är inte blöt så jag antar att det är ett stort plus i kanten!!

Efter att både fått stopp i avloppet och fått ta ut slambilen och sedan fått översvämning i källaren...inom loppet av några veckor... känns det som om VAD kommer härnäst?? Vill INTE ens tänka på det just nu  

Men imorgon är en ny dag med nya möjligheter och vet ni vad?? Den kan bara bli bättre än det var idag!! SOM TUR ÄR!!! Så nu ser jag framemot morgondagen och hoppas på en god natt sömn!!
Sov gott allihop och ha det jättebra så länge!!
Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards