anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 30 december 2014

Av anaby - 30 december 2014 21:26

Idag hade det snöat igen och det kändes jättekul att få rida ut med T  Vi red mot kyrkan som vanligt och han kändes väldigt trevlig  Träffade inte på en människa förrän på hemvägen!! Hi hi!! Vissa dagar har man tur  Idag har jag återigen pratat med några trevliga helt okända människor på vägen som velat veta mer om T. De tycker att han är så himla lugn och fin och blir mycket förvånad när jag berättar att han har haft det "jobbigt i sitt tidigare liv". Han står och väntar på långa tyglar när jag pratar med någon och ser nästan ut som om han sover...så jag förstår att de tycker att han är lugn  Är ju egentligen helt fantastiskt att han gått från att vara halvgalen till att bli "nästan" helt lugn  Travade någa ggr tur och retur på den vanliga sträckan och T skötte sig bra. Funkar bra med att göra halter när han drar iväg. Men nu är han relativt lugn så jag göra halter ändå med jämna mellanrum...bara för att   


 

Mer snö=SUPERBRA!!!


Sedan har jag skotta snö, mockat och trampat ner hö i höhäcken. Passade även på att mocka T:s box inför imorgon och fylla på hö i den. Han kommer att stå inne på natten då jag jobbar. Vill inte att han ska stå ute och bli stressad av alla raketer. Sedan tänkte jag rida när jag kommer hem från jobbet direkt på morgonen. Ska ju ändå ner till stallet och det lär ju vara massor av folk på vägen när jag vaknar vid lunchtid så det är lika bra att rida på morgonen istället. Blir jättebra  Imorgon blir det att packa hö och fylla på höhäckarna.

T fick mat och magneterna på sig. Både magnettäcke, magnetpaddar och benmagneter. Sedan gick jag hem för att ta en dusch och invänta besök från Norge!! Jag har en kompis som flyttade till Norge för ca 15 år sedan. Är nog ännu längre sedan men vi har inte träffats sedan dess. Tänk om FB hade funnits för länge sedan då hade man kunna få kontakt med varandra mycket tidigare!! Hon har också man och familj. 2 söner på 8 och 10 år. Så det första vi gjorde var att gå ner till stallet så grabbarna fick se T sparka boll...det var  uppskattat!! Sedan fick de ge honom varsin morot. De tyckte att han var jätteduktig  Gissar att de aldrig har sett en häst sparka boll tidigare  

Sedan gick vi hem för att fika. De fick med sig lite chaga hem och var jätteglada över det  De stannade i nästan 2 timmar och tiden går fort när man har roligt  J

Sedan åt jag middag samtidigt som jag såg på hästhoppning på SVT1  Klart man ska förena nytta med nöje  

Efter det åkte jag till Byggmax för att köpa mer frigolit till Termobaren utan el. Fredrik var sedan snäll och hjälpte mig kapa bort en del av kanten på den inre tunnan med hjälp av en "rondell" eller cirkelsåg. Det gick jättebra!! Efter det fortsatte jag jobbet med att skära ut frigolitbitarna och sätta ihop Termobarerna.

Resten får ni läsa om i dagens inlägg om Termobarerna...se nedan...

Nu ska jag chilla i soffan och ha det bra tills det blir dags att hoppa i bädden och sova!!

Imorgon ska jag rida, fixa i stallet och jobba natt. 

Ha en fortsatt jättebra tisdag och chilla lugnt gott folk!

Mvh anaby  

Av anaby - 30 december 2014 21:07

Japp!! Bygget med Termobarerna fortsätter ikväll. Jag har gjort 2 st...en med el och en utan. Jag har haft 2 st vattentunnor i källaren i flera år och har tänkt att jag ska göra en Termobar "utan" el i några år men det har inte blivit av. Tänkte att den kan vara bra att använda vår och höst när det är +-0 grader ute. Den behöver inte sättas fast och det gör ingenting om T tuggar på den och drar omkull den...eftersom det inte finns någon el på den.



Termobar utan el: Jag har lagt dit 2 st skivor med frigolit för att isolera botten.



 


Sedan är det bara att ställa ihop tunnorna och fylla på med fogskum mellan tunnorna för att isolera mot kylan.


 


Termobar med el: Idag har jag plockat ut kontakten till Frostskyddskablen i den yttre tunnan.


 


Tejpat med svart vävtejp för att täta och för att det ska se lite snyggare ut  



Dags att ställa ihop tunnorna och sedan fylla på med fogskum mellan för att isolera mot kylan  



   


Klart!!


 


Vi sågade bort en del av kanten på den inre tunnan då den stack ut för mycket och vi insåg att det skulle bli svårt att spraya ner fogskummet. Använde en "rondell" eller cirkelsåg...ja, det funkade allafall bra  



 


Tyngder är ett måste att ställa i tunnan för att den inte ska skjutas upp när fogskummet härdar.



Breaking bad-kopia modell yngre  Äldsta sonen var JÄTTESNÄLL och hjälpte mig lite idag  GULD VÄRT  


   


Man måste försöka få ner pipen på fogskummet så långt ner som möjligt så att det fylls på hela vägen nerifrån och upp!!


 


Har man ingen belysning får man ta det man har ....i detta fallet en mobil  Alla metoder är bra utom de dåliga  


 


Fogskummet på plats  



Närbild: Nu ska det "bara" expandera!!!


   


Mer tyngder....


 



Och ännu mer tyngder!! Nu vore det ju 17 om inte den inre tunnan stannade kvar  


   



Expanderingen har börjat!!!


 

Ser bra ut efter ca 30 min   


Nu ska det härda i 1 dyng och sedan är det klart!!


Då återstår "bara" att skära bort det överflödiga fogskummet och sedan tejpa med svart vävtejp så att man inte ser fogskummet. Det blir mycket snyggare med svart vävtejp än grå. Men allt är ju en smaksak förstås!!


Har ni några frågor är det bara att fråga på så ska jag svara efter bästa förmåga  

Jag kommer nog inte ett hinna göra klart med det sista förrän på torsdag em. Bilder kommer på det sedan!!


Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards