anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 22 december 2014

Av anaby - 22 december 2014 20:00

Idag blev det en ridtur med T till kyrkan. Jag hade bestämt med pappa att jag skulle ringa när jag var på väg ut och rida så skulle han börja skotta bort dyngstacken under tiden. Nu ringde han och sa att han var upptagen men då bestämde vi att han skulle komma ner så fort han var hemma igen. Och så skulle jag ställa in T i boxen så länge efter ridturen. Det går ju jättebra  

Vi red som sagt till kyrkan och T var ganska "på" i handen. Gillas INTE!!! Nu har han ju gått lite sporadiskt pga regn, underlag, jobb och annat. Så det är ju inte så konstigt att han känns lite "för" pigg emellanåt. Jag hoppas att det kommer att ändras nu när underlaget är bättre!!

Jag har börjat "träna" på ett annorlunda sätt för att slippa bråka med honom. När jag märker att han "drar iväg" gör jag halt så smidigt som möjligt. Står stilla en stund så att han är lugn och sedan en lugn igångsättning och mycket beröm. Tar bara 2-3 ggr så lyssnar han väldigt bra oavsett om jag rider hemåt eller från stallet  Har även travat tur och retur på den raka sträckan som jag brukar trava mer på. Sitter ner på väg mot kyrkan och rider lätt på väg hem. Samma princip där...när jag mäker att han drar iväg gör jag halt på en gång. Så på väg mot kyrkan var jag tvungen att göra några halter ändå trots att han inte drog iväg en enda gång   Men då stannade han bara jag "satt till" lite grand  HÄRLIGA HÄST!! Han vill ju verkligen vara till lags  


   

Jag är verkligen glad över att det har kommit snö  Det är ljusare ute och jag börjar känna mig piggare  

Skrittade hemåt och sedan fick T stå i gången fastsatt för första gången på 1 år...minst!! Han stod som ett ljus och grävde inte en enda gång?? HELT OTROLIGT!! Jag tog av utrustningen och tog på magnetpaddarna och magnettäcket innan han fick gå in i boxen och få sin mat. Sedan satte jag igång och mocka hage + vindskydd i och med att pappa skulle skotta bort dyngstacken idag. Fyllde på med 1 halmsäck inne i vindskyddet. Fyllde på med nytt vatten i Termbaren och sedan hann jag fylla på både stora och lilla höhäcken innan pappa kom med traktorn. CHECK!!


 

Mörk bild då det börjar skymma men nu är hela dyngstacken borttagen  Det är helt fantastiskt bra att ha tillgång till en traktor  

Vi hann just klart när Fredrik slutade jobba. Hade nämligen pratat med honom om att han skulle hjälpa till att rulla in en ny höbal. Jag tog ut T i vindskyddet och hann med att öppna portar och göra iordning när de kom med balen....det var bara 1 problem....det var en halmbal  Den hade dessutom gått sönder men vi ställde den på baksidan bredvid T:s hage och sedan tejpade jag med en svart sopsäck och ensilagtejp så jag tror att det kommer att hålla i några veckor tills det är dags att öppna upp halmbalen. Den är ju allafall på plats nu och bara att rulla in sedan  De fick hämta en ny höbal och tur att det är nära och går fort!! Hi hi!!

Jag har rivit ur den och ska packa hösäckar imorgon så att det finns hösäckar klart till nästa påfyllning på fredag. Är så himla skönt att ha förberett till nästa gång. Och om man sedan river ur mer hö går det fortare när man ska packa hö nästa gång också  

Pratade med M i stallet om att vi ska ringa Hovis och se om han kan sko våra hästar under vecka 2. Bara att hålla tummarna att vi får tag på honom i och med att det börjar närma sig jultider!! Man vet ju aldrig om folk åkter bort någonstans....sånt får man ju räkna med.

Jag hann bara plocka ihop det jag skulle ha med mig hem så känner jag hur jag får världens huvudvärk   Det var precis som om någon slog mig med en hammare i huvudet!! Men efter 5 timmars jobb nere i stallet kanske det inte är så konstigt att kroppen reagerar på något sätt  

Gick hem och åt middag och drack mycket vätska i en förhoppning om att både "kropp & knopp" skulle komma i fas igen  Nu drygt 3 timmar senare känns det rätt ok!!

Har fått tag på Hovis under kvällen och bokat in en hovslagartid under vecka 2 för alla 3 hästarna. Känns otroligt skönt att ha gjort det redan nu så slipper man oroa sig för att det inte finns tid för honom att sko våra hästar i januari  

Så nu ska jag och sonen sätta igång och baka  

Ha en fortsatt jättebra måndag och chilla lugnt gott folk!

Mvh anaby  

Av anaby - 22 december 2014 19:52

Igår eller på söndag...var jag och mamma och handlade. Både mat och annat. Jag var bla in på Hööks för att köpa nya framskor till T. Gissar att jag INTE kommer att få bort tåbroddarna överhuvudtaget och då måste jag ha ny skor till nästa skoning!! Rätt storlek fanns hemma  Sedan åkte vi vidare till ÖB där de har julrea. Jag köpte några grejer där till mig själv. Bilder kommer senare!! Sedan vidare till Rusta och där handlade jag lite också. Och sist men inte minst ett besök på Willys så att jag klarar resten av veckan med mat   

Tog sedan en prommis ner till stallet för att ge T mat, fylla på vatten och dra ut det sista ur stora höhäcken. Helt otroligt att det faktiskt är skymning nu i och med snön och INTE becksvart länge  

Gick hemåt!!

Väl hemma åkte jag och yngsta sonen iväg till en återvinningsstation för att dumpa glas, konserver, förpackningar av olika slag, mjölkförpackningar mm. Skönt att göra bort sånt!!

När vi kom hem blev det middag tillsammans  TREVLIGT!!! I torsdags när vi var på Bio träffade jag en av Henriks kompisar som jobbar där. Nu kom hon förbi och hade glögg med sig så vi satt och pratade och hade trevligt  

Ungdomarna är helt fantastiska!!!

Timmen blev sen och när vi hade pratat klart var det dags att gå och sova  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards