anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 20 december 2013

Täckesmarodörens framfart...ridning på isen och hämtmat idag:D

Av anaby - 20 december 2013 16:22

Tja, det regnade inte när jag vaknade på fm idag!! Alltid någonting  Dock hade jag på känn att regntäcket jag tog på T igår mest troligt INTE skulle vara helt idag  Det visade sig att jag hade rätt när jag kom ner till stallet...

 

Han har inte ens haft på sig täcket 1 dygn men ändå demolerat det helt fram i bogen  Igår var bägge täckesspännena hela och det fanns inget hål på höger sidan även om jag hade lappat och sytt igen ett gammalt hål med den bruna lappen. Men som sagt allt var ok igår em. Det här täcket kommer att användas till "reservdelstäcke" då det blir för svårt att laga täckesspännena på att ett bra vis. Har lagat det här täcket minst 5 ggr redan så nu "ger jag upp" och ta ett nytt regntäcke från högen och hoppas att det håller i något eller några år innan det är hål på det...hoppas kan man ju alltid  Det var flera månader sedan T hade ett täcke på sig senast. Han har endast täcke på sig om det är ihållande regn i 1 dygn eller mer. Om det "bara" regnar under dagen får han vara utan för då går han och ställer sig inne i vindskyddet och äter. Han blir för varm om han har täcke då...och börjar tugga fram i bogen direkt man tar på honom täcket vid såna tillfällen. Då gäller det att väga för mot nackdelarna och låta honom vara utan täcke om det absolut inte behövs!!


När jag sedan kom in i stallet kom jag på...just det jag....jag tog ju hem schabrak, huva och benskydd för att tvätta dem  Och tog INTE med något nytt ner till stallet?? Opppssss!! Klant-kärring  Jag hittade allafall 1 grått schabrak, 1 brun huva och blå benskydd nere i stallet. Så jag slapp allafall gå hem och hämta  

Idag var T lite spänd i traven. Han travar ju på men jag känner väldigt väl när han blir mer spänd och går och väntar på att explodera mer eller mindre  Det känns så där med det underlaget som är just nu!! Man vill varken att han ska kasta sig eller tvärstanna på isen!!! Så idag när jag kände att han blev mer och mer spänd saktade jag av där det INTE var någon is och skrittade där. Han blev INTE så nöjd men efter 2 rejäla utbrott på grusmark kändes det bra att ha tagit det beslutet!!! Vill under inga omständigheter gå omkull på isen och få T över mig då oddsen för överlevnad är minimal en sån gång  Nu funkade det här bra och för varje gång jag ville sakta av så blev han lugnare och lugnare och sista traven kändes helt ok...då var han rätt så avslappnad  

Det funkade även bra att träna halter för rösten idag. Han stannar och står stilla och väntar tills jag lägger till skänkeln  


 

Jag hade hoppats att isen skulle vara borta idag men på den "stora" bilvägen är isen kvar och på den "lilla" vägen mot kyrkan är det "barmark" i mitten på vägen. Så där går det bra att trava  Tur att det är skillnad på vägarna för HÄR skulle jag INTE vilja trava överhuvudtaget med min häst!!!

När vi kom hem till stallet och vindskyddet blev det mat, magneter och gröngröt för T och jag trampade ner hö, mockade vindskyddet och fyllde på vatten. När allt kring T var klart gick jag in i stallet för att fylla på fler hösäckar. Det blev 3 hösäckar till och sedan är balen slut. Men nu finns det sammanlagt 9 hösäckar att fylla på med under nästa vecka. Blir nog att rulla in en ny på onsdag eller torsdag för att kunna packa lite under helgen och vara på den säkra sidan när jag jobbar nästa vecka. Jag jobbar 5 nätter men har sån tur att jag "går av" på julaftonsmorgonen!!! Och sedan är jag även ledig nyårsafton i år   Jag jobbar nog 1 eller bägge dessa dagar nästa år men det är ju nästa år det...nu är det årets jul först  

Gick sedan hem för att tvätta lite och plocka fram RÖD utrustning till nästa ridtur på söndag!! Bättre att det finns nere i stallet redan imorgon....så att jag INTE glömmer igen  Sedan har jag plockat fram de "Hemgjorda Nyponen" och f.r.o.m imorgon blir det första gången för både T och mig att prova dem Har gjort iordning vitaminer/mineraler  och kraftfoder så att det räcker över nästa vecka  Plockat undan lite mer nere i källaren och uppe i mitt "nattsovrum". Är otroligt tacksam över alla flyttkartonger som jag valde att använda och märka upp och sedan lägga grejer och utrustning i....kunde verkligen INTE bli bättre och nu har jag väldigt bra koll på i princip det mesta jag har   När man har gjort klart funderar man på varför man INTE har gjort det tidigare  Så är det med mycket tycker jag!! Men då får man tänka att NU är det allafall gjort  

Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan verkar det bli hämtmat idag!!!

Glöm inte bort att se på Svenska Hjältar-galan ikväll!!!
Ha en fortsatt jättebra fredagkväll och chilla lugnt gott folk!!!

Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards