anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under augusti 2012

Av anaby - 25 augusti 2012 20:42

Idag när jag kollade muggen på bägge benen var den HELT UTLÄKT  Det går knappt med ord att beskriva hur det känns...men för att förklara så känns det fantastiskt  

Det finns fortfarande kvar av Mag-tarmkuren som vi påbörjade för ca 1 månad sedan. Jag har även köpt 1 till som jag har tänkt ge sedan får jag se om jag tar ett uppehåll. Den "andra" mag-kuren som jag köpte via Håranalyskvinnan finns det fortfarande kvar av. Jag ska ringa henne om 2 veckor så får jag se om jag köper 1 till kur eller om det räcker med det han har fått. Hon trodde att 1 kur skulle räcka eftersom han även äter Granngårdens mag-tarmkur. Jag har även köpt in 1 burk med salva till...det som funkade bäst i slutändan. Så att jag har hemma OM det blossar upp något litet någon gång framöver. Jag har "en plan" så att säga  

Jag har även "en plan" vad gäller nästa vår och sommar. Jag kommer att lämna in en ny håranalys på vårkanten och börja ge honom mag-tarmkuren. Den kommer han att få äta under sommaren och hösten för att hjälpa magen på traven så att säga. Jag hoppas och tror att det ska hjälpa till att han INTE ska få mugg någon fler gång!!

Hibitanekräm ska också köpas in så att jag har på lager  

Nu har nästan all vit päls växt ut igen på de ställen som blivit helt hårlösa och rosa. Det känns jättebra!!!

Så just nu är allt lugnt för T  

Uppdatering kommer igen om muggen när jag pratat med håranalyskvinnan igen. Ska även sätta mig och skriva ner VAD som hjälpt för oss i samband med "Muggresan 2012" framöver i hopp om att det kan hjälpa någon annan i samma sits  

Mvh anaby  

Av anaby - 25 augusti 2012 15:21

Har sovit både bra och länge idag   Tog det ganska lugnt när jag hade vaknat och sedan ringde jag Henrik som lovat fota och filma oss idag   Gick ut och gjorde iordning T och sedan skrittade jag fram tills Henrik kom. Idag var det VÄLDIGT varmt ute  

Kan säga att det är inte lätt att ta kort när man rider....blev endast något kort som blev bra. Tyvärr lite suddigt och så...men, men....han filmade några korta filmsnuttar när jag red på volt i bägge varv. Det var över 2,5 månader sedan vi red på en volt så jag tycker att T skötte sig superbra  Blev bara några varv i varje...bättre att börja lite försiktigt än att harva på flera varv så han blir både trött och less  


 

Det enda ridkortet så var någorlunda...dock taget på långt håll därav suddigt när jag har redigerat det. Bättre lycka nästa gång istället  Är väldigt glad och tacksam att filmsnuttarna blev så bra  


Ridfilm 1:



 


Och ridfilm 2:



 


På den sista nr 2 börjar han jobba lite mer och få scwhung i steget  Vill dock inte jobba honom för mycket nu från början utan vi skyndar långsamt istället. Han kan ju men har inte riktigt styrkan än  


Några bilder när vi står uppställda:


 


Japp!! Vi är RÖDA  



   


Ska se om jag kan dra bak padden lite imorgon. Den ligger aningens för lång fram SER jag på korten. Lagom är ju bäst  Som vanligt  

Tycker också att hans "stora mage" är på god väg att försvinna!!! Jiiippieeee!! Tänk vad det gör mycket att "bara" sätta igång och trava lite  


Några kort på T från paddocken efter ridtur:


       

Jag har insett att ALLT verkligen är RÖTT  Jag är alls fixerad vid RÖTT eller BRUNT Eller???? Hmmm!!!!


En liten filmsnutt till avslutar dagens inlägg:



Både jag och T blev varma och svettiga efter ridturen  Tänkte att det var bäst att rida idag då det är risk för regn imorgon....då får det bli en vilodag för oss  

Nu ska jag chilla en stund innan det är dags att börja med middagen!!! L-O och Peppis kommer nog hem när som helst nu!! Blir intressant att se om de kommer hem med någon fågel eller inte??

Jag ska packa ner utrustningen som Ylva har köpt & betalt och skicka till henne idag eller imorgon  Ska även lägga ut en annons på Blocket på all utrustning jag har till salu när jag går på min långledighet om ca 1 vecka  

Jo, idag har jag köpt ett ORANGE schabrak till en billig penning begagnad!! Det orange schabraket på Hööks som jag hade tänkt köpa finns inte längre  Nu blev det ett Catago istället. Jag har redan ett Catago som är rosa som jag är väldigt nöjd med...så jag hoppas att det här är lika fint och bra som det  

Svarar på era trevliga kommentarer under kvällen!! Tack och bock för dem  

Ha en fortsatt jättebra lördagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 24 augusti 2012 17:01

Det kändes jätteskönt att ha med sonen till Granngården då vi hade 2 kundvagnar för att rymma allt som jag handlade idag  


2 torvmixbalar

1 spånsäck

1 magtarmkur (3kg)

1 Multivitamin pelleterad (10 kg)

1 B-vitamin pelleterad (10 kg)

1 superbra hästsalva (salvan som har funkat absolut bäst på muggen)

1 säck med lusern


Japp!! Det var allt  Kan säga att det kändes väldigt bra när jag kom till kassan och fick 10 %....och just idag blev det över 200 kr i rabatt Nuförtiden har de ju även rabattkupongerna eller vad man ska kalla dem. Man får en stämpel för varje 250 kr man handlar för. Kan säga att nästa gång har jag första 250 kr att ta ut och sedan fick jag ännu fler stämplar idag  Gillas starkt att man premieras när man handlar där  

Nu kommer vi att klara oss ganska länge med allt som jag köpt ovan. Speciellt vitaminerna gissar jag kommer att räcka in till nästa år  

Vi åkte vidare till nya hästsportbutiken!! Sonen satt i bilen och jag gick in för att kolla läget. De har jättefin utrustning där!!! Både billigare och dyrare  Jag som har problem att få tillräckligt stor storlek till T...fick info om att det går jättebra att beställa x-full i nästan hela deras sortiment. Bara att säga till  I nuläget är det ingenting vi behöver men det kan vara bra att veta i framtiden. Såg att de har en del av Cartagos sortiment...både prisvärt och bra kvalitet  

Sedan åkte vi förbi stallet så att jag fick lämna mina torvmixsäckar och spånsäcken. Det hade slutat regna så T fick bli av med täcket  Mockade, fyllde på lite hö och nytt vatten innan vi åkte hem  

Nu är det bara kvällskraftfodret kvar!!! Han brukar komma upp till huset vid 20.00 så det blir jättebra att ta det då  

Har just fixat med middagen och sedan blir det att ta det lite lugnt här hemma  

Nej, nu hägrar middagen!! Dags att äta lite så att man inte tippar omkull  

Ha en jättebra fortsatt fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 24 augusti 2012 14:03

Jag har sovit som en sten inatt och tagit det lite lugnt på fm för att komma igång....då kroppen varit en aning seg

    Tyvärr började det att regna när jag var på väg ut  Dock blev det uppehåll efter en liten stund så jag skyndade mig att hämta T och göra iordning honom!! När jag hade sadlat började det att regna rejält igen  ...men suck!! Då var vi redan på G!! Bara att gå ner till åkern och sätta sig upp och iväg  

Inga höns vid grannen idag...både T och jag spanade efter dem Gick fint att trava både till kyrkan och tillbaka  Och att skritta!! Några få snubblingar och då blev de i samband med att T började titta och gick lite på snedden...svårt att koncentrera sig på 2 saker samtidigt. Men in det stora hela är snubblingarna betydligt mindre än bara för 1 månad sedan  Tror att skorna och att tån är förkortad har hjälpt till den del och sedan även att T går fram mer i skritt nu så att vi har hittat "lagom-skritt-läget"...och lyssnar mer när jag vill att han ska gå framåt. Bara att jobba vidare!!!


Nästan hemma efter en bra ridtur    och rejält blöta bägge 2  


   

Även sadeln och padden blev blöta  ...schabrak, benskydd och huva fick åka in i tvättmaskinen  


När vi kom tillbaka var T både blöt och varm så han fick på sig ett regntäcke. Inget som uppskattades av "Herr`n"....han tyckte det var onödigt  Han ska få ha på sig täcket in några timmar under dagen.  Jag kände att jag ville mocka hagen innan jag kunde gå in. Bajset som ligger i spåret blir väldigt halkig i samband med regn och T går ju gärna på spåret....vill undvika i största möjliga mån att han ska halka och sträcka sig. Så det var bara att "bita ihop" och gå och hämta skottkärran   Tur ett det är ett EGET VAL att rida, mocka och annat med hästen  Det är ingen som tvingar en förutom jag själv  Det är alltid en skön och härlig känsla när man har gjort klart allt för dagen  



 


  Här ser T rätt så nöjd ut trots regntäcke... betande i paddocken  


 



När jag var på väg upp till huset igen kom T skrittandes efter spåret....när han såg att jag gick på spåret vek han av och gick upp på kanten så att jag kunde fortsätta gå med skottkärran på spåret. Är det sånt som kallas "gentleman"?? Sedan gick han försiktigt på sidan av spåret ner till vindskyddet...gillar att han är försiktigt och förstår själv när det INTE är så bra att gå på spåret pga att det blir så halkigt  

Nu har jag just landat inne och har hämtat posten. De fluffiga bruna benskydden kom med posten idag  Det tog bara några dagar efter jag betalat in fakturan...stort + för det företaget  Sedan har jag även fått nyaste nr av Ridsport idag...eller den kom nog igår men jag orkade inte gå ut till brevlådan då  

Nu måste jag skynda mig att svida om kläder och åka iväg och hämta upp sonen och sedan vidare till Granngården. Han slutade egentligen kl.15.30 men är klar redan nu. Tur att jag INTE var ute och red  

Jag önskar er alla en jättebra fortsatt fredag och hoppas att ni slipper regnet idag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 24 augusti 2012 10:25

Jag har sovit som en sten inatt  Tack och lov!!! Har fortfarande lite huvudvärk men kroppen känns piggare idag   Blir förhoppningsvis en riktigt bra dag idag!!!

Blir en ridtur på T och sedan handla på Granngården!!

Ni glömmer väl inte bort att det är 10 % på "ett köp" 23-25 augusti på ALLA Granngårdens butiker 

Ska handla en hel del (bla foder och strö)som jag ändå behöver köpa in under hösten till T.

Nu ska jag chilla lite till i soffan och sedan gå ut och rida en sväng. Lagom varmt idag med....ingen sol och vindstilla idag. Bådar gott!

Ha en jättebra fortsatt fredag!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 23 augusti 2012 23:03

Himmel vad trött jag har varit hela dagen idag  Ska bli så otroligt skönt att sova i sin egen säng i 3 nätter   innan jag "går på" och jobbar natt igen på måndagkväll  

Efter jag kom in efter ridturen var det segt att ta sig ur soffan och ens gå på toa  ...till slut lyckades jag ta mig in i duschen och ta en dusch och blev faktiskt lite piggare av det  När jag tittade ut genom fönstret efter duschen stog T uppe vid huset så jag passade på att ge honom kvällsmaten. Så behöver jag inte ta det när det är mörkt sedan.

Följde sedan med mamma till ICA för att handla lite. Kändes otroligt skönt att få åka med och inte köra när man är så seg och trött  

Har tagit det väldigt lugnt sedan jag kom hem..orken har verkligen varit minimal. Jag vet att det vänder imorgon efter en god natts sömn... men just nu känns allt väldigt jobbigt  

Har fått ett MYCKET SPÄNNADE MAIL ikväll som handlar om besöket vi haft tidigare under veckan!! Mer info kommer om det senare  

Nu ska jag göra natt och hoppa i bädden!!! Tror nog att jag somnar snart...ögonen svider och huvudet känns tungt...bästa botemedelet är sömn  

Längtar tills imorgon när jag är piggare och kan tänka klart igen!!!

Då blir det att rida T och handla på Granngården!! Får se om jag får med sonen på ytterligare en hästaffär   är en aning tveksam...men man kan ju bli överaskad också  

Hoppas att ni har haft en jättebra kväll!!

Sov gott!!

Mvh anaby  

Av anaby - 23 augusti 2012 15:51

Himmel så seg jag har varit sedan jag steg upp idag  Det var länge sedan jag var så här sliten efter att ha jobbat natt. Jag tog mig upp och såg på gårdagens avsnitt av Dallas  Ingen hjärnblödning på JR men det kanske blir sedan.....han kommer nog att hitta på både det ena och det andra kan jag tänka mig  

Försökte övertala kroppen att NU VAR DET DAGS ATT GÅ UT OCH RIDA men jag fick ingen respons  Suck!!

Tog 1 timme till innan orken infann sig och då gick det rätt så skapligt att gå ut. Det var verkligen kalasfint väder idag...ingen sol och ganska mycket blåst=piggare häst och mindre svettig matte  

Började med att tvätta det lilla av muggen som är kvar och karlederna för att få ett hum om HUR MYCKET som är kvar?? Det ser jättefint ut!! Endast 1 liten sårskorpa kvar  Och lite torrt i karlederna...men annars ser det JÄTTEFINT UT  Nu börjar jag att andas ut  


 

Imorse hade han bättrat på "pansar-pälsen" ytterligare  Kan säga att det gick JÄTTEBRA att borsta bort allt med Magic brush  Dessa borstar funkar verkligen jättebra på min häst!! Har hört att andra INTE alls är lika nöjd med dem men på T funkar det som sagt mycket tillfredställande...speciellt när han ser ut så här  


Kan säga att jag hade sprängande huvudvärk och illamående när jag satte mig på hästryggen  ....det brukar dock försvinna efter en kort stund när man väl börjat rida Idag skrittade T på riktigt bra redan från början...det märks tydligt att det är svalare ut för han är mycket villigare till att jobba idag än i början på veckan  När vi kom till grannen med hönorna....satt de nedanför trädet vid vägen idag med  Vi stannade och tittade lite och T blev lite förundrad när det sprang VITA OCh BRUNA fjädrande saker runt omkring trädet  Stog stilla och tittade med stora ögon...de var nog räddare för honom än han för dem  Glömde bort att ta kort!!! När vi kom tillbaka hade de flyttat sin in på tomten...suck!! IMORGON!!!

Idag var det väldigt folktomt på vägen=GILLAS SKARPT

Kändes jättefin i traven på en gång och det var inga problem att reglera den...han lyssnar så otroligt bra  

Vi red inte nedanför kyrkan idag...kände att det räckte för min kropp att rida till kyrkan och tillbaka. Det blir den längre sträckan imorgon istället när jag är piggare. Vände och skrittade fram tills sista travsträckan och där kändes T KALASFIN!!!! Väldigt lätt att korta ner och få fram en trav med mer scwung i...satt ner en kortare sträcka och kände på min fina häst  Fick mycket beröm och sedan skrittade vi hemåt  

Och visst hade det värsta av huvudvärken och allt illamående släppt när vi kom hem igen  

Minimalt med snubbling idag!! Den första kom faktiskt efter sista traven på väg hem...känns jättebra  Upplever att om jag bara "aktiverar" skritten lagom funkar det absolut bäst. Inte för fort och forcerat och inte för seg och sakta...."bara" lagom  Hi hi!!

Är jättenöjd och glad över ridturen idag  Han gör ju exakt allt jag begär av honom så det är dumt att klaga  Dessutom är han väldigt lugn....jag är en sån där "konstig" människa se hellre gillar en lugn och stabil häst motför en som är framåt och stressad. De har jag fått nog av...kan jag säga!! Hellre att jag får gå på än att jag ska ta in hela tiden och även riskera att hästen blir både halv och helgalen vid varje ridtur. Nej, jag är jättenöjd med min häst  Medans andra nog skulle tycka att han är "tråkig och seg"  Det är ju jättebra att man tycker olika tycker jag!! På så sätt finns det en häst till alla  

T är väldigt van vid att han ALLTID får kraftfoder efter ridturen. Men idag fick han sin första ranson imorse när jag kom hem från jobbet. Blir en aning tidigt att få mitt på dagen igen  När allt var klart efter ridturen stog han och väntade på sin mat....opppsss!!! Han är ett riktigt vanedjur med "sina" rutiner min häst   Gick och hämtade en ½ näve med musli som han fick och det nöjde han sig med  Ställde sig sedan och betade och var nöjd  



Han har endast på sig flugmasken på dagtid nu. Tar av den på kvällen.


Passade på att fylla på vatten i paddock och hage. Drar bara vattenslangen över vägen så räcker den till bägge vattentunnorna  Smidigt som bara den!!!


 


Påfyllning i hagens vattentunna.


När jag ändå höll på passade jag på att fylla på kraftfoder i hinkarna. Är så skönt att bara ta en hink och fylla på vatten så är allt klart!!!

Hade egentligen tänkt åka till Granngården idag men måste ha någon med mig då jag ska ha så pass mycket...behövs 2 kundvagnar  Henrik ville inte åka idag så vi tar det imorgon istället. Jag hämtar honom på skolan som bara är en bit bort och sedan handlar vi det jag ska ha på Granngården  

  Ikväll blir det nog en lite "spa-kväll" istället....dusch och hårinpackning...fotbad och annat smått och gott som gör att man mår bra  Längtar redan!!!

Nej, gott folk!! Nu ska jag inta lite Ipren i hopp om att den sista huvudvärken försvinner!!

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 22 augusti 2012 20:06

Jag har haft en bra em här hemma. Sonen har både kört sin första körlektion och varit på Teorilektion ikväll. Allt var till belåtenhet  Yngsta sonen började skolan idag. Medans den äldsta inte börjar förrän nästa vecka.

Jag passade på att gå ut till T när han ändå stog här uppe vid huset. Fick bara sin mat och sedan borstade jag av benen lite...såg bra ut. Några sårskorpor på insidan av ena benet som jag ska titta lite närmare på imorgon  

Idag var det en tjej som VAR PÅ VÄG IN I HAGEN samtidigt som jag kom ut för att ge T mat  När hon såg att jag kom backade hon ut ur hagen och gick upp på vägen istället och försvann!! Jag ignorerade henne bara då jag anser att jag har satt upp en skylt där det står att det INTE är lämpligt för okända människor att gå in till min häst eller mata honom. Förstår de INTE svenska får de nog gå den "HÅRDA VÄGEN" den här gången och se vad som händer!!! Jag blir ärligt talat lite less. Speciellt när hon går ut ur hagen och inte säger någonting utan bara försvinner när hon ser mig...då VET man att man har gjort fel...anser då i allafall jag. Får se om hon kommer tillbaka eller hur det blir!!!

Ska snart åka iväg till jobbet igen och längtar just nu tills imorgon!!
Det blir en ridtur och en sväng till Granngården där de har 10% på ett och samma köp. Bådar gott då jag både ska köpa torvmix, spån, B-vitamin och mer "Mag-tarmkur"....blir ju lite billigare med några % i allafall  

Nej, nu ska jag se så att jag inte glömmer att ta med mig det jag ska ha med mig till jobbet  

Ha en jättebra fortsatt onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards