anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 11 november 2011

Av anaby - 11 november 2011 14:52

Jag sov länge imorse!!! Trodde inte att jag skulle sova så pass länge då jag "bara" har sovit till kring 08.30 de senaste veckorna  Imorse vaknade jag kl.10.50...pip... I chock men utvilad efter att ha sovit i 10 timmar inatt!!!

Hade inte fått något SMS om "dagens händelse" när jag vaknade. Det kom senare när allt var klart vilket var helt ok   Man har helt klart tankarna på annat håll en sån här dag. Jag är bara otroligt glad att allt gick snabbt och bra för dem!!! Bilen kom för att hämta hästen...strax innan jag gick ner till stallet. Så när jag kom ner var "allt som vanligt" i stallet. Kändes "konstigt" när man vet vad som hänt innan 


T var lika glad att se matte som vanligt 

 
  

och samma sak gällde mig 

Tyvärr var han lite svullen idag med i "muggbakbenet"....dock INTE värre än igår...vilket kändes tacksamt Minimalt med krustor på själva benet!!!

Vi svidade om för att rida...i ett väldigt ruggigt och halvregnigt väder  Kändes skönt att ha både reflexjacka och reflexschabrak trots att det var dagtid  Då syns vi tydligt efter vägen om någon bil kommer!!!

Idag var T en aning snubblig...suck!!! Fast som tur är bara i skritt!!!

Han var pigg och glad på väg till kyrkan....lyssnade fint när jag ville ta tillbaka honom  Underbara häst!!!

När vi skrittade mot "klätterbacken" kom en bil från andra hållet och mötte oss. Jag fortsatte att skritta och tänkte den här gången "se vad T gör själv"....alla andra ggr när vi har träffat på en bil senaste tiden...har JAG gjort halt så att han får se bilen. Men den här gången tänkte jag som sagt se vad T gör själv  Lite intressant!! Hi hi!! 

Och gissa vad hästen gör?? Jo, självklart gör han halt innan bilen kommer fram och står som ett ljus...tittar bakåt mot mig och vill ha sin hästgodis  som han självklart får!!! Väldigt intressant att se hur han tänker själv i samband med bilar...han får gärna göra halt och stanna så länge han står stilla 

När vi sedan vände vid "klätterbacken" började kyrkklockorna att ringa ovanför oss!!! HÖGT!!! Det tyckte inte T om  Därför blev det att skritta fram & tillbaka några ggr så han fick lugna ner sig..vilket han gjorde ganska snabbt. Det gäller bara att INTE ge med sig  Travade sedan väldigt trevligt på den travsträckan  

Skrittade en bit och sedan blev det sista traven där jag kortade ner "Herr´n" en del....först blev det inget större gensvar men på slutet "kom reaktionen" och då blev det rejält och trevligt 

Skrittade sedan hem och när vi nästan var hemma snubblade han till rejält och det var bara ogjort att vi gick omkull  Jag upplever att när han får syn på saker och ting och saktar ner skritten...så blir det som om han inte tänker på att lyfta hovarna ordentligt och då kommer snubbligen  Idag blev jag lagom irriterad och när vi kom in i hagen tränade jag därför honom på " ATT GÅ FRAM FÖR SKÄNKELN"...och gissa vem som blev rejält irriterad på mig  Först skulle han minsann INTE gå fram....seg som en ponny....efter jag släppte stigbyglarna och gick på REJÄLT med skänkeln insåg han att "den envisa kärringen på ryggen INTE hade tänkt ge sig idag" så det var väl bara att gå framåt  Vilket han gjorde riktigt bra!! Byte av varv och samma sak....men när jag gick på rejält med skänkel när blev det att sparka bakut osv....tog inte lång stund innan han insåg att även i det här varvet har hon faktiskt INTE tänkt ge med sig...suck!! Det var bara att gå framåt  Bytte sedan varv några ggr och när han "gick fram" en sida....bytte jag till nästa varv osv. På slutet funkade det riktigt bra!!! Blir att fortsatt med samma sak under nästa vecka!!! Det svåra är att T får inte gå fram för mycket...då snubblar han också  Det måste vara ett lagom tempo för honom. Men idag kände jag ganska väl NÄR det var bra och lagom tempo. Tror att jag ska kunna "hitta tillbaka det" till nästa gång  Får väl leta en stund...tills det kommer tillbaka  

Det var allafall en lugn och fin häst jag steg av när jag var klar...tog väl kanske 5-7 min att träna skritten. Lagom med tanke på att T blir en aning tjurig på mig  Usch vad jobbig jag är  Tur att han uppskattar mig ändå 


När jag tog av benskyddet bak var svullnaden mindre...vilket kändes bra  Tog ett beslut att lägga ett jodopaxomslag idag på em, lördag och söndag på morgonen direkt efter jobbet. Låta det var öppet under natten och smörja med penicillinsalva. Är det inte bättre på måndag blir det att ringa veterinären igen. Dock ser muggen riktigt bra ut men det är någonting som ändå är inflammerat i DET benet. Alla andra ben ser väldigt bra ut. Hoppas på bättring framöver!!!

DET SOM KÄNNS BRA ÄR ATT HAN INTE ÄR HALT OCH ÄR PIGG OCH MÅR BRA I ÖVRIGT  

Tog bara av utrustningen och gick sedan hem för att hämta jodopaxomslag och lägga om direkt. Det blev bilen ner igen. Medans T fick sin lunch la jag jodopaxomslaget. Han står som ett ljus under tiden 

Sedan blev det att trampa ner hö, mocka vindskydd + hage, fylla på vatten, och ta in all utrustning i skrubben.

Ta bilen hem och göra iordning kraftfoder och allt kring jodopaxomslagen som behövs under helgen. Känns mindre jobbigt om allt redan är klart när jag kommer hem från jobbet. Då tar man bara IKEA-kassen och åker ner och gör det man ska så att säga. Enkelt och bra för en trött hjärna 

Passade på att tvätta lite hästgrejer och plocka ur diskmaskinen....

Chillar lite framför datorn och TV i väntan på att jag ska börja med middagen. Ska sedan ta bort jodopaxomslaget efter middagen.

Det här är min enda ledig dag från jobbet den här veckan och jag är jättenöjd med den hittills  Vad kan man mer begära än först sovmorgon och sedan rida en sväng och dola på i stallet i lugn och ro  LOVELY!!!

 

Nu har jag bara 2 nätter kvar att jobba den här veckan!! Känns underbart trevligt!!! Både Brukare och arbetskamrater är också väldigt, väldigt trevliga så det blir en bra helg att jobba  

Nej, gott folk nu ska jag lägga upp benen på soffan en stund innan jag ska börja med middagen!!!   

Ha en jättebra fortsatt jättebra fredag em och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby                   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards