anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 15 november 2011

Av anaby - 15 november 2011 23:22

Vi fortsätter resan för de som är intresserade  

Vi har nu kommit till 2010-03-01 och ett till ridhusbesök. Den här gången är vi ensamma i ridhuset..vilket märks då T är mer avslappnad 

Jag tycker själv att det börjar märkas skillnad på hans steg nu. Det är mer power och schwung. Svårare för mig att sitta ner i sadeln men vad gör väl det   Ignorera "krattan" på ryggen och njut av hästen istället  



 
 

Vi avslutar med en liten kort galoppsnutt i bägge varv T är en aning svår att få fram ibland...han är lite lat av naturen   Vilket jag ofta är tacksam över!!! Hellre att jag får "gå på" honom än att hela tiden "ta in" och att han ligger på i handen  Sånt har jag haft tillräckligt av redan!!!

  Men här tycker jag att han "svarar" rätt så bra på framåt 



 


Jag använder INTE sporrar på honom som "framåtdrivande" pga av att det INTE hjälper på honom!!! Han stannar och står och sparkar bakut så fort man bara lägger till sporrarna utan att ens ha börjat använda dem Då jag inte vill bråka med honom jobbar jag vidare med att gå på med skänkel och röst istället. Det har tagit tid men visat sig funkar bäst på honom så här i slutändan   Är glad att jag har jobbat på som jag tänkte från början 


Enda gången jag i princip använder sporrar och han accepterar dem är skrittjobb med mycket skolor. Annars blir han rejält arg....hästar är olika minsann!!! Jag har ju dessutom ingen riktig aning om VAD han varit med om i sitt tidigare liv som har färgat honom och varför han är som han är i vissa situationer. Jag försöker bara att reda ut de situationer som dyker upp på ett tålmodigt sätt och få honom att lita på mig. Vilket han i dagsläget gör till 110 % 

DET KÄNNS OTROLIGT SKÖNT!!! 


Mvh anaby      

Av anaby - 15 november 2011 20:13

Det gick jättebra att shoppa med barnen!!! Pust!!! Det är lite krävande ibland då de ofta är ute efter "sina bestämda" kläder   Henrik hittade dock en riktigt fin jacka förra veckan själv på stan som han köpte  Då hade vi varit iväg 2 ggr på olika affärer utan att få napp på någon jacka.... 

Idag hittades det tröjor, T-shirtar, huvjackor och lite annat. Fredrik hittade även ett par skor 

Jag och Henrik får åka iväg en annan gång i veckan och titta lite mer på skor till honom. Man vill ju att de ska vara RÄTT klädd och framför allt VARMT klädda när de cyklar till skolan i vinter!!!

Vi avslutade med att äta på Max 


Här hemma har jag "fått" en svart "Canada goose" jacka!!! En sån där dyring  Dock är den beställd direkt från Canada och kostade endast en spotstyver motför vad den gör i Sverige. Så ibland lönar det sig att importera själv  Den är otroligt varm så jag kommer definitivt INTE att frysa i vinter!! Jag som är så frusen 


Nu ska vi chilla framför TV och äta tunnbrödmacka med rökt sik 

För tillfället tittar vi på "Kär & galen"....verkar vara så där hittills....får se om jag orkar titta på det någon fler gång sedan  Desperata husfruar ska dock inte missas ikväll!!!

Nej, nu ska jag gå och göra iordning min "sik-macka" och göra iordning en stor kopp choklad 

Ha de gott så länge!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby         

Av anaby - 15 november 2011 14:11

Vilket otroligt härligt väder det var ute idag!! SUPER 

Jag började med att tvätta muggen och smörja med vaselinet för att det skulle få verka ordentligt idag  

Idag träffade jag på en kvinna med 2 hundar...känner hennes dotter via jobbet så idag när jag var säker på att det var RÄTT hundar   började jag prata med henne!!! Och hon visste dessutom vem jag var 

T fick träna på att stå stilla en liten stund och jag fick en mycket trevlig pratstund 

Idag var det hårt i marken...men vi travade trots det våra "vanliga" travsträckor. Jag anser att det är bättre att jag travar med T kontrollerat och framför allt  lagom mycket   även om det är hårt underlag...än att han ska springa som en tok i hagen och kanske halka och vricka sig   


När Wirren var på "rehabilitering" (han fick laser, akupunktur, massage mm) i 2 veckor på ett ställe i Strömsholm 1992....sa mannen som ägde "rehabiliteringen" till mig att det är bättre att du travar lite men kontrollerat på hårt underlag med din häst...det gör ingenting så länge hästen är i balans...det är värre att den springer som en tok i hagen!! Vilket jag har tagit fasta på sedan dess och haft minimalt med problem med någon av mina hästar  Sedan ska man självklart INTE bara trava i 30-40 min när det är hårt underlag...utan lagom är ju som bekant bäst i alla lägen  För oss idag blev det kanske 5 minuters trav uppdelat på 3 ggr. Helt ok tycker jag 


På väg hem från nedre delen av kyrkan satt en människa och skrek inne i skogen...det tyckte T var mycket läskigt  Inte så lätt för en häst att förstå vad som händer när människan sitter på marken. Dock var vi en bit ifrån så när vi kommit en bit bort lugnade T ner sig  Förutom det så skötte han sig superbra även idag!!!


Hur gick det med skritt och snubbling idag då?? Väldigt bra!!! När jag tidigare har försökt "få fram" T i skritt har han INTE lyssnat och jag har fått jobba rejält för att ens försöka få honom att gå framåt  Vilket är både träligt och otroligt jobbigt..men framför allt tråkigt  Men f.r.o.m igår kände jag en STOR skillnad på honom när jag ville att han skulle "gå fram"!! Han lyssnade på en gång  Så även idag!! Idag blev det dessutom INGEN snubbling alls  När han saktade av och det blev så att säga "risk för snubbling"  gick jag på honom direkt och då blev det några ggr en tendens till en snubbling men när han gick fram "hävdes" den så att säga. Jag upplever att T tycker att det är skönt att slippa snubbla då han var otroligt avslappnad på vägen hem. Vi får helt enkelt "hjälpas åt" T och jag tills det blir mer naturligt för honom att inte snubbla. Så här långt har det funkat väldigt bra. Jag upplever att T själv är mer mottaglig att lyssna på mig om att "gå fram"  i dagsläget...han behövde helt enkelt bli "mogen" för att det skulle funka...men fortsätter det så här kommer jag att vara väldigt nöjd   

 

VILKEN HÄRLIG RIDTUR I ETT FANTASTISKT HÄRLIGT SOLVÄDER OCH ca 4 + GRADER!!!!

Utan vantar och med softchelljacka 

När vi kom hem blev det lunch och magnetbehandling för T. Jag passade på att fylla på hö...först i lilla höhäcken för att få "vara i fred" och sanera nedanför stora höhäcken  Det gick fina fisken och när jag hämtat första hösäcken stog T "giv akt" vid höhäcken  När påfyllningen var klar förflyttade jag mig till vindskyddet och mockade där....T stog då och åt ur stora höhäcken...smart drag att få vara ifred!!!

Mockade hagen sist...nu börjar den "provisoriska" dyngstacken vara stora!! Har pratat med pappa tidigare om att ta bort den när det frysit på. Ska höra med honom om det är ok att göra det imorgon kväll. Skulle vara skönt att få bort det för nu kan det gå fort att snön kommer!!!

Och sist men inte minst fyllde jag på helt nytt vatten i Termobaren..till T stora lycka  innan jag gick hem.


 


Nöjd T vid nyfylld och sanerad höhäck  



Provisorisk dyngstack som ska bort under veckan  Tur att vi har en traktor!!!


   


Nymockat och påfyllt med hö i lilla höhäcken. Imorgon ska jag mocka ur vindskyddet ordentligt och fylla på torvmix och halm imorgon. Blir fina fisken då vi ändå ska ta bort dyngstacken  Det gäller att "slå 2 flugor i 1 smäll"  


      

Självklart har jag en ROSA diskborste till Termobaren  Fniss!!!


Har även betalt en del grejer jag köpt på Tradera sedan jag kom hem från stallet. Bla säsong 5 & 6 av Lost!! Så nu är hela Lost komplett. Blir spännande att se de sista 2 säsongerna!!! Semikapsonen är betald och förhoppningsvis kommer den i början på nästa vecka 


Hopplära - Strömsholmsmetoden landade i brevlådan idag....inplastad och helt ny   Pris? 65 kr inkl. frakt 


Jag svarar på era kommentarer ikväll när jag kommer hem!! Har inte glömt bort er!!!


Nej, gott folk nu måste jag hoppa in i duschen!! Bägge barnen har kommit hem från gymnasiet...bara mamma kvar som måste göra sig iordning 


Tjjjjiinnnngggelllinggg så länge och ha en fortsatt jättebra tisdag em och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

    

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards