anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 28 november 2011

Av anaby - 28 november 2011 19:25

Kom just hem från stallet och kunde konstatera att benet faktiskt blivit mindre svullet av "sprit-omläggningen"!!! Ska lägga ett likadant imorgon när jag kommer hem från jobbet..som får verkar medans jag sover fram till kl.12.00-tiden Sedan ska han ha Metacam och komma ut på en skrittur så det borde vara en "bra medicin" tillsammans för benet  


Har lyckats få i mig en liten potatis och 2 små älgbiffar   Nu kanske man orkar med att jobba igen 

Har med mig en hel del flytande i olika valörer till jobbet. Brukar dricka kring 1-1,5 liter under natten i form av te, blåbärssoppa, fruktsoppa,  varm choklad, mjölk, citronvatten, joghurt, keso, mm. Vad jag tar med mig till jobbet beror lite på VAD jag är sugen på för dagen. Men 3-4 olika flytande blir det varje natt jag jobbar. Intar även fibrer i form av tex Finn Crisp/Husman/skorpor/något mörk brunt bröd.. med margarin och leverpastej/skinka...och sallad ibland... Man orkar inte äta någon STOR middag på jobbet. Sedan ska man INTE äta efter midnatt pga att förbränningen minskar  Då är det jättebra att ha olika flytande alternativ så att man får i sig vätska och vitaminer ändå  Men framför allt så att man får energi och kan jobba!! Jag brukar ha med mig torkade aprikoser och valnöter att knapra på när man behöver lite extra energi och känner sig trött. MYCKET BRA!!! 


På mitt förra jobb åt en hel del andra nattjobbare i andra hus fast samma ställe... pizza på natten  Jag varken skulle orka med att äta upp en pizza eller tror inte heller att det skulle kännas så bra i magen efter ett tag  

Det är ju tur att man är olika och kan prova sig fram på vad som funkar bäst att äta nattetid. Vi har "nattkontroller" vart 5:e år då de tar en massa olika prover och frågar om hälsa, sömn och annat för att avgöra OM man kan fortsätta jobba natt. Har varit på 3 st hittills och fått TUMMEN UPP både på kost, sömn, hälsa mm...vilket inneburit att jag fått "klartecken" att fortsätta jobba natt   Jag tycker för egen del att det är jättebra att man gör "nattkontroller" på nattpersonalen för att kolla upp så att allt är ok med personen i fråga. Att jobba natt är VÄLDIGT slitigt för kroppen i långa loppet vilket innebär att man måste vara nogrann och sköta sig noga för att man ska orka med att jobba som "nattskata"  Jag är inne på mitt 13:e år som "nattskata"....och trivs jättebra!!! 


Nej, nu har jag svamlat klart och ska börjar göra mig iordning för jobbet!!

Ha de så länge!!

Mvh anaby  

Av anaby - 28 november 2011 16:46

Min Hovis ringde just för att bekräfta skotiden imorgon. Han kommer mellan 16.00-17.00..perfekt   Han ringer mig först och sedan kommer han förbi och hämtar upp mig på vägen till stallet. Jag tänkte ta in T en stund innan så att han är ren & torr när det är dags  Jag är jätteglad att skorna har suttit kvar så bra fram till nu!! L-O nitade framskorna förra veckan men bak har suttit riktigt bra. Dock syns det att nu är det dags för skoning Nu behöver jag inte heller oroa mig för någon tappsko eller liknande under jul!!! Hi hi!!

Mvh anaby  

Av anaby - 28 november 2011 16:19

Jag lyckades få ca 3,5-4 timmars sömn idag. Sedan var det bara att stiga upp..illamåendet och magontet tog överhanden Hade annars var tanken att jag skulle sova minst 2 timmar till. Har nämligen 1 natt till att jobba 

Steg allafall upp och åkte iväg till "Djurapoteket" som ligger drygt 1 mil bort. Jag väljer att hämta i princip alla medicin till T där för att allt finns nästan alltid hemma!! Och finns det inte hemma har de beställt så att det kommer inom någon timme  DET ÄR BRA SERVICE!!!

När jag kommit till Apoteket var det bara att gå och hämta det "receptfria" jag skulle ha först....hittade en liten bomullsförpackning med 100 gr för 28 kr   La den i korgen och gick vidare. Tittade på djuravdelningen och hittade där 1 kg hårdpackad bomull på rulle för 109 kr!! Lite skillnad i pris och framför allt lämplig storlek  Blev att byta förpackning och till det bättre. 

Hittade alsolspriten och tog 2 flaskor och 1 flaska klorhexidin. Dock fanns det ingen alcogel?? SUCK!! Fick hjälp av en kvinna från Apoteket som hittade ett annat märke men en stor flaska med pump. Det skulle vara likvärdigt så den fick det bli!! Bättre än ingenting i allafall  Skynda hem och packa "sjukvårds-kassen" och tog sedan bilen ner till stallet. 

Först Metacam....sedan tvättning, torkning och "sprit-bandage" på muggbenet och spritade frambenet med "spritgelen". Bandaget får sitta i ca 4 timmar innan jag åker ner och tar bort och smörjer all mugg med grankådsalvan. Det känns allafall väldigt bra att "bara" tvätta 1 gång per dag 

Tåliga hästen stog väldigt snällt idag   Tror att "värsta krisen" med att han har ont är över!! Kanske håller det på att vända!! Hoppas verkligen det för T:s skull  

Mockade sedan en andra gång för dagen...blev bara lite men jag har så svårt att INTE mocka när jag ändå är i stallet...vill ta bort alla högar jag ser...jobbiga kvinna 

Det fanns hö kvar sedan imorse. Så jag fyller inte mer på förrän imorgon istället.  Det fanns vatten kvar men förmodligen INTE tillräckligt mycket för "Herr´n"  För när jag hade mockat klart och skulle kratta till i vindskyddet..började T att gräva vid Termobaren  Han brukar göra så när han VILL ha vattnet utbytt och tycker att jag tar för lång tid på mig....Vem har sagt att hästar inte är smarta 

När jag ändå var och hämtade vatten tog jag med regntäcket ut. Det blåser rätt mycket nu så då kan det vara skönt för T att ha ett täcke på sig inatt. Vill inte gärna ha honom inne inatt när Hovis kommer imorgon....blåser det mycket imorgon får han stå inne då istället. 

Ska som sagt ner vid 19.00-tiden och ta av bandage och smörja. Då ska även T få sin lunch.

Väl hemma igen har jag förberett inför imorgon så att jag "bara" kan ta allt och åka ner till stallet när jag kommer från jobbet. Hjärnan brukar INTE riktigt vara i fas när man kommer hem på morgonen...då är det skönt att allt är "packat & klart" redan 

När jag kom hem och gick på toa visade det sig att jag har fått min mens  trots att jag INTE har ätit klart all medicin...men suck!!! Känns allafall skönt att konstatera VAD illamåendet och magontet beror på..var lite orolig över att det skulle vara magsjuka  ....hade dock räknat med att det skulle komma när jag "gick av" och på långledighet istället för nu Jag får nog helt enkelt konstatera att "Plan A" inte funkar och gå vidare till "Plan B" vid årskiftet istället....


Nu ska jag gå och fixa lite med middagen...blir en lugn kväll tills jag åker på jobbet. Mår för illa för att orka med någonting ikväll känner jag...suck!! Återstår att se om det går att äta någonting överhuvudtaget ikväll....

Ha en fortsatt jättebra måndag!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby    

 

Av anaby - 28 november 2011 10:00

Himmel vad tiden går fort!! Redan inlägg 30 under resans gång!!!

Vi har hamnat utomhus och det är sommartid...datumet är 2010-08-01.

Vi börjar med trav i bägge varv:




 


Och fortsätter med galopp i bägge varv:




 
   

Vi rider nere på åkern 


Mvh anaby  

Av anaby - 28 november 2011 08:30

Vad man märker skillnad i HUR man mår själv när hästen inte är fräsch!!! Vid 05.00-tiden imorse på jobbet började jag må riktigt dåligt  Det var bara ogjort att jag hade kräkts...ont i magen etc. Skulle duscha en Brukare och trodde att jag skulle svimma av värmen  Det var bara att öppna dörren och hyperventilera för att piggna till igen 

Åkte ner till stallet direkt efter jobbet för att kolla T och tvätta, torka och smörja. Idag var NÄSTAN ALLA krustor borta Jag har kämpat i ganska exakt 1 vecka för att få bort området på 10 cm X 10 cm med svarta hårda krustor!!! Det kändes riktigt bra!! Kanske finns det en möjlighet att det försvinner nu!!! Passade på att mocka, städa nedanför höhäcken, fylla på hö och fylla på vatten innan jag åkte hem. Blir lite mindre att göra i stallet under em när jag vaknat..i och med att jag ska iväg på Apoteket och shoppa och hämta ut medicin till T.    


Fick tag på min veterinär efter en halvtimmes jakt per telefon 

Det blev mer Metacam...eller en 5 dagars kur. Det känns helt ok eftersom jag jobbar 5 nätter den här veckan. Är ändå uppe tidigt på morgonen och då blir det bra att ge Metacam, sprita muggen på morgonen och sedan ge Metacam igen och smörja muggen med mjukgörande på em/kväll  Blir att lägga spritomslag i några timmar först i någon dag och därefter ska jag smörja med Alcogel..den sitter kvar bättre i pälsen än spriten...och efter det har fått verka några timmar ska det smörjas med mjukgörande salva tex silon, zinkpasta eller grankådsalvan. Vilket jag redan har hemma 

Veterinären kommer även ut nästa vecka för att vaccinera och raspa tänderna på T så då får vi se hur muggen ser ut då!! Förhoppningsvis har det vänt!!! Känns allafall bra att "han kommer ut och tittar" på T i vilket fall som helst   

NU SKA JAG LÄGGA MIG OCH SOVA I NÅGRA TIMMAR INNAN JAG ÅKER PÅ APOTEKET!!!

Förhoppningsvis kan jag slappna av nu och sova ganska gott idag  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards