anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 17 november 2011

Av anaby - 17 november 2011 22:38

Jag lyckades ta 1 kort till där man nästan ser hur jag sytt reflexen   Det är inte lätt att fota reflexer har jag insett!!

Men här kommer den allafall!!

 


Jag sydde först fast reflexen på avigsidan...när det var gjort vek jag tillbaka reflexen...då syns inte sömmen. Sedan vek jag in det gula tyget som reflexen var fastsydd i och sydde fast reflexen i nästan samma söm som den var sydd i tidigare. Hoppas att någon förstog  Man måste sy fast reflexen före man syr in kanten runt hela huvan...annars blir det svårt att sy kanten 

Man ser även att symaskinen har gjort någon typ av "egen" tuggsöm  Suck!! Så himla irriterande!!! Tur att det inte syns så väl på långt håll...


Mvh anaby   

Av anaby - 17 november 2011 20:37

Vi bestämde oss för att äta ute idag. Det blev kinamat  Var otroligt länge sedan och väldigt gott 

Men innan vi åkte till Restaurangen...ville jag åkte till Mediamarkt  Jag tror att jag har varit där 2 ggr sedan de öppnade...men jag ville titta på en spikmatte de hade till salu  Jag har nämligen haft lite planer på att "göra" ett spikmattetäcke till T. De kostar kring 4000 kr att köpa och det kändes an aning blodigt att lägga ut så mycket pengar 

Dock var det några på Bukefalos som hade gjort egna spikmattetäcken med bra resultat  Jag har varit in på några hemsidor och sett VART spikmattan ska ligga för att inte ligga på fel ställen. Det viktigaste är att den INTE ska ligga på ryggraden. Det är därför jag har köpt flera spikmattor...för att ha på var sin sida av ryggraden. Dock måste de göras mindre för att inte ligga an mot höftbenet. Så jag har rätt så bra hum och vad som gäller...tror jag  

På täcket som säljs är det spikmatta bak på länden och en mindre fram vid bogen...men inget annat ställe. Jag kommer att mäta och titta nog innan jag gör iordning täcket  Så att allt blir så rätt som det kan bli.

Kort kommer senare när jag är klar!!!



Jag har inte glömt bort täcket med värmedynorna!! Dock har jag inte prioriterat att sy klart det än det då det inte har frysigt på än. T har nämligen en tendens att rulla sig både med och utan täcken  Inte roligt med ett fleece med värmedynor!! Även om jag är på plats är han ibland så tjurig och envis så att jag INTE kan stoppa honom att rulla sig  Ibland undar jag om han är en flodhäst! De tycker ju om att bada i lera   



Allafall begav vi oss till Mediamarkt hela familjen  Jag erbjöd de andra att sitta kvar i bilen medans jag gick in...men se de ville de inte  Förstår inte alls varför de ville följa med in 

Jag hittade spikmattorna jag var ute efter och köpte 3 st. Kommer att behöva alla 3 men jag måste modifiera om storleken på dem så att de passar en hästkropp 

Pris: 39 kr st....3 x 39 kr = 117 kr för 3 spikmattor tycker jag är riktigt bra pris!!! Sedan tar jag ett täcke jag har hemma redan och använder mig av    


 


Väl hemma igen har jag fixat med reflexhuvan. Klippt och klistrat  Nej, inte riktigt men klippt och sytt 

Så här gjorde jag och så här långt har jag kommit idag



Jag hade i bakhuvudet att jag ev. hade något typ av gult typ av galontyg i garderoben. Tittade efter och där var det!! Använde det till själva huvan för att det skulle bli stabilare. Har köpt tyget på kg/vikt på en tygaffär i stan för en billig peng. Hade tänkt sy gula överdragsbyxor av det. Finns mycket kvar då de kommer att räcka till det också!!


   


Här har jag klippt ut tyget. Det gula till vänster är framsidan av tyget.



Här har jag klippt ut reflexen som jag har tänkt använda fram på huvan.


   


Allt är utklippt..även kardborren är borttagen och klar att sy fast. Jag tycker om att den ena kardborren är längre än den andra. Det blir lättare att fästa huvan då nackstycket tar bort lite av kardborren i vanliga fall  Öronen och reflexen kommer från reflexvästen medans själva huvan är av ett typ av galontyg.



Här har jag sytt fast reflexen fram på huvan och vikt in kanten runt hela huvan och sytt. För att sy fast reflexen sydde jag först fast den avig...sedan vek jag över den till rät och sydde en söm längst ner. På så sätt blir det enbart 1 söm som syns. Ska ta lite närbilder imorgon så får ni se hur jag menar. Det är lätt att göra  


      


Här är även öronen ihopsydda men ej fastsydda och kardborrebanden ligger där det är tänkt att de ska sys fast. Öron och kardborre sys fast imorgon. Är nöjd med dagens jobb med tanke på att det är "försök nr 1" Fortsättning följer!!!


Nu väntar Criminal Minds på 5:an  och 1 vinglas för att jag har varit så duktig och sytt ikväll 

Tjjjiinnnnggeeellinng så länge!!
Mvh anaby           

Av anaby - 17 november 2011 15:35

Jag har funderat till och från på vad jag egentligen vill ha i julklapp 

Det enda jag kan komma på..på rak arm är:


EN MUGGFRI TABASCO!!! Det hade varit underbart om sista behandligen biter på det sista som är kvar nu 


Jag har redan köpt en ny sadel, flera träns och annat som vi behöver under årets gång. Jag har även för första gången på EVIGHETER unnat mig själv kläder!! Det var flera år sedan!!! Det blir mest att handla till barn, T, hundar och sedan L-O och jag själv... i den ordningen 

Man blir "lätt skadad" när man har barn och djur   De går alltid före en själv Precis som det ska vara!!!


Mvh anaby  

Av anaby - 17 november 2011 13:56

Jag måste ha världens BÄSTA veterinär   Han ringde nyss upp och jag bad om ursäkt för att jag var tvungen att ringa till honom 2 ggr och skämdes som en hund  ... men var så otroligt tacksam att han ringde upp   Han var ju på akutbesök imorse och hade pga det INTE någon telefontid som han vanligtvis har mellan 08.00-09.00 Jag kan bara tänka mig HUR MÅNGA ANDRA SOM OCKSÅ HAR RINGT HONOM IDAG OCH VILL HA HJÄLP!!!


Han skrattade och sa:

Ja, ha vad ska vi hitta på nu då till din mugghäst??


Vi var eniga om att han skulle ha "avsvällande" den här gången. När han hade mugg och VÄLDIGT stor svullnad förra gången för 3,5 år sedan fick han "avsvällande" och det funkade väldigt bra på honom  Fick mer Socatil utskrivet så nu hoppas vi bägge 2 att han ska BLI FRISK FRÅN MUGGEN i och med den här behandlingen!! Annars var det bara att ringa igen  Underbara veterinär säger jag bara  

Börjar verkligen känna mig som om jag "terroriserar" min stackars veterinär på hög nivå nu i och med T:s muggproblem senaste tiden En himla tur att han både är tålmodig och otroligt snäll  

Jag får hämta ut medicinen imorgon och påbörja behandlingen då  Klockan är så mycket nu och han måste hinna ringa in receptet...inte säkert att det finns hemma och då måste det beställas. Så min "bästa chans" att få med mig allt hem är att åka imorgon istället.

JUST NU KÄNNS DET UNDERBART ATT FÖRHOPPNINGSVIS FÅ EN BRA BEHANDLING SOM FÅR NER SVULLNADEN OCH SEDAN FORTSÄTTA MED SOCATILEN ETT TAG TILL FÖR MUGGEN. NU ÄR DET BARA ATT HÅLLA TUMMARNA!!!!

Säger en otroligt lättad anaby  TUMMEN UPP!!!

Av anaby - 17 november 2011 11:39

Inatt har jag sovit väldigt dåligt. Somnade 01.30 och vaknade 03.00...det gick bara inte att somna om   Tror själv att det var oron över T:s svullna ben som var "boven i dramat" så att säga   Var bara att gå till soffan och lägga sig och se på TV. Kändes som om jag knappt sovit någonting när väckarklockan ringde 08.00 Såg hur bra ut som helst för 3 dagar sedan...nästan helt utläkt...VARFÖR???  Tog bilen ner till stallet för att ta av jodopaxomslag och titta på benet. Oförändrat från igår...samma svullnad och nu även gult där muggen är..suck!!! Ringde vet. som tyvärr var på akutbesök så jag lämnade ett meddelande på hans mobilsvar och hoppas att han ringer upp lite senare under dagen. Ska ringa igen efter kl.12.00 tänkte jag. Förmodligen är det andra som har "mer" problem än mig som prioriteras först och det är helt rätt!!! Skulle allafall bara vilja prata med honom i telefonen för att få lite tips om hur jag ska gå vidare. Då är jag mer än nöjd!! Fortsättning följer!!!


Tog bilen hem och bytte om till ridbyxor och sedan ner till stallet för att rida. Jag var ju redan vaken  Så det var väl bäst att passa på att rida även om det var tidigt!!! Jag ville även SE om svullnaden på benet gick ner efter en ridtur...eller om det var oförändrat??

Vi begav oss ut på den vanliga turen till kyrkan och T skrittade på riktigt bra idag  Vid första traven kändes han lite stel bak men efter 100 meter blev han mer som vanligt. Sedan kändes det inget mer som tur var  Det är ju inte så konstigt om han är lite stel om han legat på morgonen och dessutom haft ett jodopaxomslag hela natten!!!

Inget snubbel idag!! Jag har varit noga med att verkligen försöka gå på lagom så att han får en chans att skritta framåt utan att behöva snubbla. Han har även de senaste ggr själv haft betydligt bättre framåtbjudning i skritt...det har underlättat väldigt mycket för mig. Vi har så att säga hjälpt varandra   Det funkar riktigt bra!! Jag tror att jag har hittat rytmen nu

När vi kom hem var det lite stress innan jag fått av benskydden för att titta på benet. Svullanden hade gått ner lite!!! Tjjjooohooo!!! Bättre än ingenting helt klart!!! Tvättade ordentligt med Hexocil som fick verka medans jag mockade och fyllde på vatten. Sedan sköljde jag av Hexocilen och torkade så gott det gick. T stog sedan i solen och myste vilket var bra för då torkade benet ännu mer 

Jag gick in för att fylla på hösäckar...11 st blev det idag och sedan är balen slut!!! Det räcker den här veckan och nästa. Ska dock se om vi kan rulla in en höbal i början på nästa vecka så finns den redan inne när jag "går på" min "hellweek"...brukar vara lite knöligt att hinna med att rulla in en bal då..när jag jobbar så många nätter. Om den redan finns på plats är det lätt för mig att packa vid behov. Det blir nog jättebra 

Smorde sedan in muggen med socatil och frambenet som är utläkt med vanlig mjukgörande. 

T står nu med magneter i solen och njuter  Ska gå ner på någon timme och ta av dem. 


Han är underbart smart min häst  Han bajsar som bekant ALDRIG efter vägen när jag rider ut....helst på åkern eller i hagen. De 3 senaste dagarna jag har ridit har jag bara hunnit ta av benskydd och sadel...så har T knatat iväg in i vindskyddet och BAJSAT på sin hög där inne!!! 3 dagar i rad!! Helt otroligt!! När han är klar kommer han tillbaka till mig för att jag ska ta av martingal och träns   UNDERBARA HÄST!!!


Hoppas verkligen att det löser sig med muggen inom en snar framtid!!! Tycker så himla synd om T och jag är så otroligt less själv  


Nu ska jag äta lite frunch och ringa min vet igen!!!

Ev. åker jag och Henrik och titta på skor till honom under em. Vi får se när han kommer hem från skolan!!

Annars blir det en lugn och bra em och kväll här hemma!! Ska se om jag hinner klippa ut första reflexhuvan ikväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards