anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 13 november 2011

Av anaby - 13 november 2011 16:58

Efter en bra natt på jobbet...åkte jag bara hem och tog på mig stövlar och hämtade "pick & packet" till jodopaxomslaget och åkte ner till stallet. Benet var oförändrat= Inte sämre men inte heller bättre. Kändes helt ok!!!

Passade på att mocka när jag ändå var nere i stallet  Skönt att slippa det sedan 

Hem och la mig i soffan för att se på filmen "Salt"....tog väl 20 min innan jag var i "dimmornas värld"  Ställde ingen väckarklocka men vaknade faktiskt efter 3,5 timmar ändå  Var dock rejält sliten  Så jag såg klart på filmen innan jag orkade med att gå ner till stallet igen.

Vid kl.15.00 började det att skymma...så jag insåg att jag skulle behöva en hel del mer reflexer än jag använder på dagtid  Har för något år sedan sytt "tygelreflexer"....6 st...jag tog 5 st och satte jag fast på martingalen  Det blev riktigt bra!! Tar kort imorgon...var alldelens för mörkt ute idag.

T stog som ett ljus medans jag dolade på med att ta på honom utrustningen. Det blev även benreflexer första gången på evigheter. Jag rider nästan alltid på dagen numera. 


Sedan blev det invigning av en annan sak idag:
Nämligen att rida med T i mörker!! DET HAR JAG INTE GJORT TIDIGARE!!! Kändes lite spännande att se hur han skulle reagera på ev. cyklister med lyse  Bara att vänta och se!!!


Öppnade haggrinden och satt upp i sadeln. Vänder mig om och ser att jag ENDAST har just öppnat upp kedjan men INTE öppnat grinden...den sitter fortfarande fast på klykan  Trött?? Nej, då inte alls  Hjärndöd?? En aning  Tur att man kan skratta åt det!!! Klev av T och gjorde ett nytt försök med grinden  Den här gången gick det bättre!! T måste ju ha märkt att matte var en aning förvirrad idag för han var verkligen HUR LUGN SOM HELST 

Skrittade mot "älvutsikten" idag och tanken var att vi skulle skritta en kort tur på ca 10-15 min. Det tog nog ca 100 meter innan den första cyklisten med lyse dök upp  Gjorde mig beredd på att T skulle kasta runt och reagera 

Vad hände?? Jo, han tittar på lyset och cykeln och stannar och ställer sig helt lugnt vid sidan av vägen  När de cyklat förbi vänder han sig om efter en hästgodis   Bortskämd häst?? Ja!!! Men så otroligt lugn och duktig 

Fortsatte och skritta och det blev lite "trumpetande" från T:s sida inne i skogen innan vi kom ut på åkrarna där han blev lugnare och mötte 2 cyklister till. Och T stannade även den här gången och stog stilla och väntade tills de kört förbi  Resten av sträckan var vi ensamma. Det gick otroligt bra!!! På hemvägen skrittade vi t.o.m på långa tyglar!!! Det bästa av allt var att han nästan inte snubblade någonting!!! Jag hade förberett mig på att om det blev mycket snubbling....skulle jag kliva av och gå bredvid istället. Men det behövdes inte 

När vi landade i stallet igen efter 15 min skritt...var jag mer än nöjd  och T lugn som en filbunke 

Nu blir det att introducera pannlampa och reflexländtäcke (inne i hagen) på "Herr´n" så att jag kan använda det när vi rider ut också. Känns fantastiskt bra att det funkade att rida i mörkret med honom!!! Tjjjooohooo!!!

En självklarhet för många men tyvärr inte för alla...

Efter ridturen såg benet väldigt mycket bättre ut!! Kändes bättre i hjärtat på mig kan jag säga!!! Förhoppningsvis har det börjat vända nu i och med jodopaxomslagen jag har lagt under helgen. Bara att hålla tummarna!!

Planen med "benet" imorgon är att gå ner till stallet när jag vaknar och se hur stor svullnaden är och sedan avgöra om jag rider veterinären eller inte. Förhoppningsvis behövs det inte ringas något samtal imorgon!!

T fick sin lunch medans jag smorde muggen och borstade av honom.

HÄRLIGA HÄST SOM STÅR SOM ETT LJUS VID HANTERING OCH HELT LÖS!!! 

JAG ÄR SÅ OTROLIGT TACKSAM ÖVER ATT JAG HAR T!!!! SKULLE INTE BYTA BORT HONOM MOT NÅGON ANNAN HÄST DÅ HAN FYLLER FUNKTIONEN FÖR MIG ELLER RÄTTARE SAGT HAN HAR VAD JAG SÖKER HOS EN HÄST TILL 100 %!!!!

Fixade med höet, hämtade vatten och mockade hagen där det var några högar. Kändes fantastiskt bra och skönt att gå hem sedan. Lämnade en T som stog och åt hö ur stora höhäcken och var nöjd och glad  VILKEN OTROLIGT BRA BÖRJAN PÅ LÅNGLEDIGHETEN!!! ME LIKE!!!

Har nu landat hemma och ska ta mig en dusch innan vi får middagsgäster!! Idag blir det köttsoppa på älg 

Kvällen blir väldigt lugn...jag ska bara njuta och vara nöjd resten av söndagen!! Hi hi!!

Hoppas att ni har haft en jättebra söndag och får en minst lika bra kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby                

     

Av anaby - 13 november 2011 00:00

Jag har gjort några "fynd" på Tradera under veckan  Jag har länge funderat på att köpa DVD Strömsholmsmetoden...och en semikapson....nu har jag budat hem bägge 2 till MYCKET bra pris  

Längtar tills nästa vecka då jag planerar rida T lite i hagen med bettlöst. Vill INTE rida ut på bettlöst då han ibland stegrar och kastar sig runt...känns INTE riktigt säkert att sitta med bettlöst då   På en häst som är både stark och INTE lyssnar!!! Dock är han väldigt lugn och trevlig i hagen..så där är det inga problem att rida där både bettlöst och barbacka  Blir bra med ett lättare pass under veckan som kommer. Håller också tummarna att svullnaden i bakbenet ger med sig så att vi kan sätta igång mer ordentligt framöver!!

Nu ligger alla Brukare och jag har gjort undan lite av nattarbetet  Väntar på att både tvättmaskin och diskmaskinen ska bli klara....så tills det blir klart ska jag äta lite...sedan är det dags för första tillsynen av Brukarna  

Känns helt otroligt fantastiskt att jag snart har jobbat halva sista natten innan långledigheten börjar!!!

Kommer att kännas otroligt härligt att sätta sig i bilen och åka hem imorgon bitti  

Men först lite föda och vätska så att jag orkar med resten av natten  

Ha de gott så länge!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards