anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 18 november 2011

Av anaby - 18 november 2011 19:51

NÄR ÄR DEN KLAR!!! HI HI!!! ÄNTLIGEN!!!!

På en symaskin som inte är iordning och mest "tuggsyr" på tyget  har jag ändå lyckats sy första "prototypen" av min reflexhuva 

Imorgon blir det att prova den på T!! Spännande som bara den...den kanske inte passar alls  

Här är några bilder från dagens syning 


 


Baksidan och hålen för öronen är ritade  



    


Klippta hål!! Öronen redo att nålas på!!


 


Första örat nålat och klart!! Redo för symaskinen  



 


Första örat på plats  



Bägge öronen på plats!!! Tjjjooohoo!! Nästan klar nu!!



 


NU ÄR FÖRSTA REFLEXHUVAN "Design by anaby" KLAR!!!!   




Baksidan.


   


Vid öronen och kardborrebanden.

Då var det klart för den här gången Jag är jättenöjd att det faktiskt har gått så otroligt bra att sy!! Är "bara" LITE förbannad på symaskinen som INTE syr sömmarna så bra  Men det löser sig förhoppningsvis efter en liten service framöver  

Har ni några frågor om hur jag har gjort så är det bara att fråga på!!!

Imorgon blir det så att säga kort med reflexhuvan på T  Intressant säger jag bara 

Antingen blir jag nöjd eller så hamnar den i soptunnan 

Nu ska jag prova ett nytt vin som min kära man köpte till mig idag 

Ha en riktigt, riktigt trevlig fortsatt kväll allihop!!!

Chilla lugnt    

Mvh anaby       


   

Av anaby - 18 november 2011 16:30

Gick ner till stallet med mitt pick & pack som behövs till bla muggtvätt och annat. Tittade på benet och såg att det var MER svullet motför igår...har även börjat svullna upp mot bakknäet...   Jag kan ärligt säga att jag är JÄTTEGLAD att jag ringde min veterinär och fick hjälp igår så att medicinen kunde hämtas ut idag och behandling påbörjas!! Tänk om jag skulle försöka ringa ut någon veterinär under helgen=INTE ROLIGT!!!!!


 


Benet såg ut så här när jag kom ner idag  


Dock blev svullnaden nästan halverad efter ridturen Så det är bra att få lite cirkulation i benet när T rör på sig. Har sett att T senaste dagarna gärna går runt i hagen MER än vanligt....förmodligen känner han själv att  det känns bättre i benet när han rör på sig  Blir en skrittur i hagen imorgon bettlöst. Bara så att han får röra lite på sig  Blir nog uppskattat av "Herr´n" tror jag!!

Ridturen idag var minst sagt stökig för att vara T  Innan vi begav oss ut hade T stått och tittat upp mot oss.. där pappa hade både kört med en snöskoter och sedan kört upp och ner med traktor + släp. Tyckte att han kändes lite spänd när jag satt upp men tänkte inte mer på det  Mötte Raspen på vägen ut och stog en liten stund och pratade med ryttaren. Sedan skrittade vi iväg och T var seg...men rörde sig framåt....bra terapi att man måste gå IFRÅN en annan häst och dessutom bort från stallet!! Inga problem utan vi knatade på...sedan fjantade han för en bil...en gångare...en kvist...Tja, listan kan göras lång och jag blev mer och mer irriterad kan jag säga  Tog oss till nedredelen av kyrkan och vände vid klätterbacken och där började T att stegra och backa när jag ville göra halt  Dock hade jag bestämt mig för att göra halt...så då blev det halt...på halt..på halt...från början blev det stegring och back...på stegring och back...tills T insåg att "hon där uppe på ryggen" nog INTE hade tänkt ge med sig  Då blev det korta halter..men allafall halter...sedan gick det bättre att stå lite längre stund. Vi travade en liten sväng och sedan skritt hemåt. Fjantig för allt som rörde sig på hemvägen...och lyssnar bakåt HELA TIDEN... vilket är MYCKET OVANLIGT för att vara honom?? Travade sista biten och då var han riktigt, riktigt stökig  Lyssnade inte alls utan kastade sig hit och dit efter vägen? Ännu ovanligare för att vara T??? När jag gjorde halt blev det en stegring?? Vände om och travade från stallet...inga problem...lugn och fin...vände...samma sak igen...hysterisk och från sida till sida??? Vände tillbaka...trav och ännu lugnare...vände...äntligen hyfsat lugn trav. Det var i allafall godkänt!!! Kände att jag INTE ville trava hur mycket som helst med tanke på svullnaden i bakbenet. Samtidigt som jag INTE ville ge mig utan att ha fått igenom att traven SKULLE VARA LUGN!!! När jag sedan gjorde halt var T mycket upprörd och kunde knappt skritta?? MYCKET OVANLIGT!!!! WHATA???

Halter med 5-10 meters mellanrum som han faktiskt lyssnade bra på...och det tog nog kanske 100 meter så var han helt lugn och som vanligt?? Inga problem att skritta på långa tyglar!!

Min slutsats är att T på något sätt "jagat upp sig" innan ridturen när han stog och lyssnade och hörde traktorn och skotern uppe hos oss och sedan blivit "stressad" att de på något sätt skulle dyka upp när vi var ute och red. 

Väl hemma igen var T lugnet själv och helt som vanligt 

Blir VÄLDIGT  intressant att rida samma sträcka på måndag och se hur "Herr´n" är då??

T fick lunch och magnetbehandling medans jag passade på att tvätta muggen med Hexocil och låta det verka medans jag mockade och fixade med höet. Sköljde sedan bort Hexocilen och torkade torrt och smorde med Socatil. Upplever att det är ganska många krustor kvar...ska tvätta imorgon och smörja med vaselin som får verka ett tag så försvinner nog de sista krustorna så att Socatilen kan verka som den ska 

Gav också T Metacam som han ska ha i 10 dagar för svullanden i benet. Var inga problem att ge honom  

Imorgon tänkte jag även ge av "allergimedicinen" så jag se om det blir bättre av den!! Blir intressant!!

Har nu landat hemma och har slängt in min gula jacka, martingal reflexerna och en gul jacka som L-O har för att tvätta. De gula varseljackorna är jättebra MEN de blir skitiga som himla fort  Speciellt för mig som har en häst som helst ska sitta i knäet  Förhoppningsvis klarar jag mig i 2 veckor innan det blir dags för nästa tvättning  



Jag tog även med mig 2 olika storlekar på "öron" till reflexhuvan!! Var osäker på storleken så jag gjorde 2 st olika igår för att kunna prova ut vilket par som passade T bäst. Det visade sig att det var det större paret som passade honom!! Skönt att jag gjorde ett större par och inte sydde på det första paret jag gjorde Ibland är magkänslan helt rätt!!!  

Ikväll ska jag sy fast öronen så jag hoppas verkligen att det blir ok!! Bilder kommer under kvällen!!


Nej, nu måste jag göra ett ryck med middagen!!!

Ha en fortsatt jättebra fredag!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 18 november 2011 13:23

Jag har sovit som en sten inatt   Härligt att vakna utsövd!!!

Jag har varit på möte med chefen imorse. Något typ av medarbetarsamtal. Jag träffar nästan aldrig henne då jag dels jobbar natt och sedan sitter hon inte på boendet utan har sitt tillhåll inne i stan. Det var jättetrevligt att sitta i lugn och ro och prata  Ett givande samtal  Det uppskattades mycket att jag tagit på mig att vara sekreterare på våra personalmöten  Det är ju lätt för mig som jobbar natt att sätta sig framför datorn och renskriva anteckningarna när Brukarna har lagt sig för natten. Tiden finns ju så att säga!!!

Sedan åkte jag raka vägen till Apoteket för att hämta ut T:s medicin. Och blev 1400 kr fattigare  Hoppas verkligen att det här hjälper!! Köpte även allergimedicinen till T som Bonnie rekommendrade. Tack och bock för det Ska definitivt prova!!!

In på ICA för att handla kattmat i olika valörer då vi helt glömde bort det tidigare i veckan  ...eller rättare sagt så glömde Henrik bort att säga till att kattmaten var slut 

Nu ska jag gå ner och rida T en sväng   och sedan medicinera honom   Hoppas verkligen inte att benet är värre idag motför igår!!! 

   

Jag svarar på kommentarerna när jag kommer tillbaka från stallet!!! Har inte glömt er!!! Tackar ödmjukast för att ni tittar in och lämnar en kommentar till mig  Det uppskattas  


Nej, dags att göra ett ryck innan det blir mörkt!!

Ha en jättebra fortsatt fredag!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards