anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under september 2012

Av anaby - 14 september 2012 11:25

Jag var förberedd på att det skulle regna när jag vaknade....hade en viss förhoppning om att det INTE skulle blåsa men det gjorde det  Det känns som någon typ av halv eller helstorm  Känns inte riktigt bra att utmana ödet och ge sig ut på vägen med T idag. Kommer det ingen cyklist eller liknade bakifrån i 190 knyck kan det gå bra men man vet aldrig på den här vägen...inte värt att chansa heller då han har skött sig så bra senaste tiden   Planen är att rida på åkern imorgon istället!!!

Jag tog bilen ner till stallet för att fixa med T idag. Tog med regntäcket så att han har någonting på sig idag....brukar vilja gå och beta när det inte regnar så mycket. Även om han tål mycket känns det inte riktigt bra att han är utan täcke när det regnar länge....jag är nog lite "curling-matte" trots allt  

Grusningen innanför grinden och utanför vindskyddet blev verkligen JÄTTEBRA  


 


Det syns rätt väl vart gränsen mellan nya gruset och den gamla jorden/gräset är.



Känns skönt att slippa oroa sig över lervälling i hagen nu under hösten   



T tycker att det är betydligt trevligare att dricka ur hinkarna sedan jag bytte ut hinkhållarna  


 


Pris: 30 kr st  


     


Så fort jag fylla på hö i höhäcken går han dit direkt för att äta. Sedan efter 1 timme eller 2 står han uppe vid huset och betar igen om han får regntäcket på sig Jättebra att han rör på sig trots vädret  



Ingen blöt grop utanför vindskyddet längre!!! Det är torrare längre ut nu sedan vi fyllde på med grus.


   


Ja, ha!! Ska du åka hem nu matte!! Jag klarar mig   


Fyllde på 1 till hösäck innan jag åkte hem som jag kan fylla på med vid nästa regndag  Alltid bra att vara förberedd om man jobbar vid nästa regn...

Nu ska jag dola på lite här hemma och göra det sista som är kvar att göra. L-O ska dammsuga när han kommer från jobbet så att jag kan torka golven. Sedan blir det att börja duka och dola på. Ska även förbereda rotsaksgratängen....och förrätten. Sedan ska det mesta vara gjort tills jobbarkompisarna kommer på middag  

Nej, bäst att lägga på en rem så att jag kan ta mig lite frunch snart  

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 13 september 2012 15:00

Här kommer denna veckas "to-do-lista"   Som ni ser är det en betydligt lugnare vecka motför tidigare...eller en hel del ska göras med INTE så många tunga poster som veckan innan 



  • Ringa ET och beställa en tid till T under hösten - CHECK Ringt och lämnat meddelande 10/9
  • Skicka in maskkontrollen - CHECK skickad 11/9 och fått resultatet 12/9
  • Skicka in höanalys - CHECK Skickad 10/9
  • Rida T 4 ggr den här veckan - CHECK, 10/9, VILA, VILA, 13/9, VILA, 15/9
  • Jogga 2 ggr den här veckan -
  • Mocka hage - CHECK - 10/9, 2 skottkärror, 15/9 ½ skottkärra
  • Mocka paddock - CHECK - 10/9, 1 skottkärra
  • Mocka vindskyddet - CHECK - 10/9, 14/9, 15/9
  • Sätta upp nya hinkhållare - CHECK 10/9
  • Lägga fram kavalettibommar på åkern - CHECK 10/9
  • Fylla på vatten i vindskyddet - CHECK 10/9, 12/9, 14/9,15/9
  • Fylla på vatten i hage + paddock - CHECK 11/9, 14/9
  • Pyssla och fixa med sånt som jag inte hunnit med som gäller T bla spikmattetäcke, spikmattenackband, reflexhuva, göra pannband, smörja utrustning!!!
  • Rensa lite mer bland hästgrejerna och se vad MER som ska säljas, pågående 11/9, 12/9
  • Baka innan fredag!!! CHECK 13/9
  • Fredag 14/9 ha hem jobbarkompisar på middag  CHECK 14/9
  • Städa här hemma - CHECK 11/9, 13/9, 14/9
  • Tvätta - CHECK 11/9, 12/9
  • Städa bilen -
  • Jobba tisdagnatt och onsdagnatt - CHECK
  • Lastträna T under helgen - Gick tyvärr inte att genomför pga blankslitna skor och halkig baklucka  Blir framflyttat till min långledighet när T ska skos  

Mvh anaby  

Av anaby - 13 september 2012 14:49

Åkte hem för att sova direkt efter jobbet. T får nu bara 1 av mag-kurerna så han behöver inte kraftfoder 2 ggr per dag längre. Sov ca 3,5 timmar...steg upp och satte mig för att titta på Dallas från igår...passade på att "piggna till" lite innan jag skulle rida  Funkade helt ok   Svidade om till ridkläder och gick för att göra iordning T.

När jag gick ner till vindskyddet för att hämta honom såg jag en traktor med någon typ av upptagningsanordning bak...hmmmm!! För ca 3 veckor sedan röjde de dikeskanterna och sedan var det några som krattade upp gräset/slyn PÅ VÄGEN....nu efter 3 veckor har det REGNAT flera ggr....ALLA hundar som går förbi de många antal gräshögarna har både kissat och bajsat där dagligen...luktar verkligen INTE GOTT  När jag och T kom ut på vägen hade upptagningsanordning så klart INTE klarat av att ta upp gräset...det ligger nu mer eller mindre på vägen istället  Tja, vad ska man säga....

Red den vanliga rundan med trav mot kyrkan, trav nedanför kyrkan och även på väg hem. Han skötte sig JÄTTEBRA!!! Det blåser lite idag men det bekom inte "Herr´n" det minsta  Känns kalasfin när jag sitter ner och jobbar ihop honom.....DUKTIG HÄST!!!

När jag travade sista sträckan kom en vit skåpbil (mest troligt en Kommunbil som var och tittade hur gräsborttagningen på vägen hade gått) på vägen grusvägen....man får INTE köra bil där då vägen är just så pass bred att det ryms en bil. Jag hade tur idag då bilen stannade, svängde in på sidan så gott det gick och stängde av motorn  Saktade bara av till skritt och skrittade förbi utan att repa bilen  Var rätt så tajt att ta sig förbi...men just nu är T så otroligt snäll och duktig...så fort vi var förbi travade jag ca 30 meter innan det blir skritt. Inga problem att trava...han lyssnade direkt och var lätt att jobba ihop  

I dagsläget behöver jag i princip bara lätta lite i handen så börjar han trava och sedan bara sitta och ha ett mjukt stöd....samma sak när jag ska sakta av...jag sätter mig ner och "tänker" att jag ska sakta av så gör han halt direkt=NÖJD MATTE OCH RYTTARE  

Skrittade hemåt och träffade på grannarna efter vägen...vi var väl rätt eninga allihopa att deras försök att få upp det blöta och äckliga gräset INTE hade hade lyckats  Vi får se om det händer någonting mer annars kommer jag att ringa till Kommunen för att säga att de MÅSTE komma och kratta bort gräset igen....Fortsättning följer!!!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När vi nästan var hemma på åkern kommer 2 ungdomar åkande FORT på en moped efter grusvägen. Gör ingen som helst ansats att sakta ner utan kör nästan MOT OSS??? Och åker sedan väldigt nära förbi oss i FULL FART T stannar och ställer sig som vanligt vid sidan av vägen som har alltid gör när det kommer en moped  UNDERBARA HÄST!! Dock kör de så nära honom att han hoppar till när de passerar....sedan tittar de bakåt för att se HUR DET GICK!! Jag behöver nog INTE tala om VAD jag tycker om ett sånt beteende  SKITUNGAR OCH DET VAR TUR ATT DET INTE HÄNDE NÅGONTING!!!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När vi kom hem blev det lite kort igen...tyvärr tråkiga "stå still bilder på T"...har ingen som kan fota mig på dagtid förutom på helgen  


 


Rambo Micklem med swesternbettet!!! Funkar bättre för nu kan jag spänna åt "bett-remmen" 1 hål till och då sitter den bättre  



Gillar dessa benskydd skarpt!!! Är någon kopia på en dyrare variant köpt från Hööks. Det är avtagbart foder så om man vill kan man bara tvätta fodret  Har skarvat dessa med kardborre så nu sitter de bra  


 


Är väl mer mot "hoppskydd" men jag använder dem ändå när jag rider ut  


Sedan blev det mat och magnetbehandling för T. Jag håller på att skriva en handlingslista inför imorgon när jobbet kommer på besök. Ska snart gå ut och ta av T magneterna och sedan hoppa in i duschen innan jag åker iväg!!!

Känns otroligt skönt att ha ridit redan....då kan jag slappna av med annat när jag kommer hem. Ska förbereda med maten, baka och städa så att det mesta är gjort till imorgon  Blir att rida på fm och sedan fortsätta med matförberedelserna så att jag är ute med allt i god tid. Känns bra att ha en plan och jag tror att em och kvällen kommer att bli mycket trevlig  

Nej, dags att göra ett ryck om jag ska hinna med någonting mer idag!!
Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  
 

Av anaby - 12 september 2012 17:03

Jag hade en bra natt på jobbet  Åkte sedan direkt ner till stallet för att ge T mat. Kunde inte åka hem igen utan att mocka och fylla på vatten  Jag är hopplös då jag inte kan låta det vara  Allafall skönt att veta att det är rent inne i vindskyddet och att han har vatten på alla ställen i hagarna  

Hem för att sova!!!

Efter några timmars sömn steg jag upp och tog några hårdbrödmackor med korv på  Har även druckit en del. Jag har väldigt lätt att få huvudvärk om jag inte dricker ordentligt när jag har vaknat efter jag jobbat natt. Skönt när man VET hur man ska göra för att undvika huvudvärk  

Har sedan suttit och sett på Annika Bengtzon filmer  Fick även resultatet från Maskkontrollen idag!!! Otroligt snabbt svar!!! Se separat inlägg.

L-O kom nyss hem från jobbet så vi har varit ute och nitat fast skorna idag istället för igår. Han behövde inte byta ut någon söm....utan har endast nitat fast de 2 skorna som jag var orolig över. Ska hålla "koll" på dem under veckan. Nästa vecka ska jag ringa Hovis om en tid veckan därpå  Blir fina fisken!!!

T stog väldigt snällt inne i paddocken som ett ljus medans L-O dolade på med skorna  Jag har honom ALLTID lös när jag ska borsta, kratsa hovar, raspa eller göra iordning honom så han är ju van att stå ute  

Dock gjorde jag en liten "blunder"  Tog med mig foderhinken ut på en gång och ställde den utanför paddocken....det tyckte INTE T om...han vill ha sin mat på en gång när han ser hinken  Tyckte att det kändes bäst att ge honom maten så att han blev lugn när L-O skulle fixa med skorna sedan och det funkade jättebra!!! Han är ju lite klurig min häst...men huvudsaken att man hittar någonting som passar för honom...så är jag nöjd  

Har nu landat inne och känner mig väldigt nöjd med nitningen av skorna  Tanken är att rida torsdag, fredag och lördag och nu kan jag nog andas ut och behöver inte oroa mig för ev. tappskor  

Snart väntar middag och sedan ska jag chilla lite innan det blir dags att åka till jobbet igen!!!

Har bara 1 natt kvar att jobba och sedan är jag ledig i helgen!!!

På fredagem ska jag ha jobbet på middag här hemma!! Ska bli jättetrevligt att träffas UTANFÖR jobbet och umgås någon gång  Det blir en 3-rätters middag med älgtema på varmrätten...så klart  

Ha en fortsatt jättebra onsdag och glöm inte "Bonde söker fru" ikväll på TV4!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 12 september 2012 15:22

Jag är jätteglad att jag passade på att samla ihop och skicka iväg Maskkontrollen igår på fm innan Posten tömt lådan. Idag via mailen fick jag svaret  Otroligt snabbt svar  

T ligger på 150 epg och behöver INTE avmaskas!!!

Det känns ovanligt att INTE behöva avmaska varken på våren eller hösten. Klagar dock inte!! Kanske är det så att all mockning ( från dagligen vintertid-några ggr i veckan på sommartid) som jag gör i bägge hagarna + paddock både sommar och vinter (vinterhagarna) gör nytta trots allt  Det känns väldigt bra i allafall  

Nu blir det att vänta tills oktober/november och beställa 2 nya set Maskkontroller som ska användas under nästa år  

Nu är det "bara" höanalyssvaret kvar!!! Det kommer också via mail  

Mvh en nöjd anaby  

Av anaby - 11 september 2012 18:33

Jag köpte alla 6 filmerna med Annika Bentzon förra veckan på Tradera till fyndpris  

Så fort jag betalt in pengarna skickades filmerna  Gillas skarpt!!!
Ska sätta mig och se film nr 1 nu innan jag åker iväg till jobbet!!!

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!!
 Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 11 september 2012 09:55

Strax efter jag steg upp imorse började det att regna.....ingen ridning idag. Åkte ner till stallet vid 09.20 för att se om det fanns något bajs att samla in?? Japp!! 1 hög inne i vindskyddet fanns det  Gav mat och hö. Passade på att mocka också när jag ändå var där. Skönt att veta allt allt inne i vindskyddet är klart  

Innan jag åkte hem blev det att posta Maskkontrollen. Hade 20 min till godo innan de tömde lådan!!! Känns ju bra att veta att bajset inte ligger till nästa dag i brevlådan utan att den är på väg istället  

Har nu landat hemma och ska äta frukost. Sedan blir det att städa lite här hemma....dola på med allt möjligt....och även åka och hämta ut ett paket och köpa lite mjölk  

Ikväll ska L-O byta några sömmar på vissa av T:s skor. Och sedan jobbar jag inatt. Det kommer inte att hända så mycket mer än så för mig idag  

Dags att inta lite föda så att man orkar med dagen!!!

Ha en fortsatt jättebra tisdag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 10 september 2012 22:47

T har ju som jag skrivit tidigare nött sina skor väldigt mycket. Han är ju både stor och ganska tung...så även fast han "bara" rör sig i hagen nöts skorna ganska mycket förutom det som nöts på åkern och på vägen Vi har även bytt ut sömmarna till STÖRRE pga detta men de nöts rejält ändå. Längtar just nu till vintern när det är brodden som nöts istället för skorna  

Det är inte dags för skoning än på minst 2 veckor. Så imorgon ska L-O byta sömmar där det behövs....tippar på 2 söm per sko...på 2 skor. Vi får se imorgon men det är vad jag uppskattningsvis sett idag när jag kratsade hovarna  

Jag har en himla tur som har en sån snäll man  Utan honom och pappa skulle det INTE funka för mig att ha egen häst...inte i ett stall där man gör allt själv i allafall. Då skulle jag vara tvungen att hyra in mig i ett stall där det var full service istället Det vill jag INTE i dagsläget!!!

Mvh en mycket tacksam anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards