anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 8 september 2012

Av anaby - 8 september 2012 22:58

Idag har jag inte pysslat så mycket med T. Gett mat på morgonen och kollat till honom under dagen När vi kom hem från middagen var det mörkt ute...eller rättare sagt becksvart Jag var tvungen att gå in i hagen för att se OM T var där...såg knappt framför mig...men ingen häst. Ok, gick in igen för att surfa lite på datorn.

Gick nyss ut igen 1 timme senare för att se om han hade gått upp till huset nu?? Hann bara öppna grinden till hagen så hörde jag gnägget från paddocken  Härligt att T är på plats!! Gick in för att göra iordning maten och mycket riktigt stog den en häst vi grindingången när jag kom tillbaka   Som snällt går raka vägen in till paddocken igen och fram till krubban  DUKTIG HÄST!!! Imorgon blir det en ridtur!!!

Nu ska jag hoppa i bädden när T är utfodrad och klar för dagen  

Mvh anaby  

Av anaby - 8 september 2012 21:57

Fick en rejäl sovmorgon imorse!! Skönt att vakna utvilad och någorlunda pigg  Innan jag och Peppis gick på en prommis fick T sin mat....träffade 2 andra hundägare som jag stannde och pratade med. Insåg när jag kom hem att klockan var MYCKET....oppppsssss!!! Hann med att äta frukost innan det bar av till min kusin.

När jag kom fram hade de ridit fram P så att han var uppvärmd och klar  Han såg lika fin och trevlig ut som jag minns honom. Verkligen en trevlig och charmig uppsyn!! Ska ta ett huvudkort på honom nästa gång så ni får se hur otroligt fin han är   

Jag fick lite info om hur han funkar och sedan fick hon rida lite i skritt och trav så att jag fick se hur han rör sig och funkar överlag. Såg riktigt trevlig ut  

Vi började med att skritta.... och lugnt och fint gå in i trav och trava en kort sträcka och sedan lugnt göra halt...rygga 1-2 steg och skritt och börja trava. Han kan inte rygga så bra så jag gick med dem och när det var dags för ryggning....gick jag bara lite emot honom så ryggade han snällt. När det var dags för 5:e och sista ryggningen för det varvet...ryggade han själv  DUKTIG HÄST!! Samma ska i andra varvet och han var duktig även där. Han vill verkligen vara till lags....måste vara den trevliga "travhästgenen" som gör att dessa hästar nästan "slår knut på sig själv" för att vilja vara till lags sin ryttare  

Skritt på lång tygel och sedan fortsatte vi med lite trav på volt. Endast 1 varv i taget och fokus på ställning och att få honom lite ut på volten i lagom storlek. Gick riktigt bra!!! Då jag tyckte att han var lite trippig i steget fick han gå i en friare trav och trava efter hela 4-kanten och vända snett igenom i några varv. Tog inte länge förrän det blev STOR skillnad i steget   Då provade vi igen på volt....gick fortare för honom att börja trava och han hade även en "bättre" trav!! Riktigt bra!!! Tog andra varvet också sedan var jag nöjd  Då jag gärna ville se honom galoppera fick de galoppera efter 4-kanten i bägge varv utan några krav alls. Han har en riktigt trevlig galopp.

Summa summarum så tror jag att det kan blir riktigt bra  Läxan består av att träna: skritt, trav och ryggningar 1 gång innan vi har lektion nästa gång med hjälpa av mamma. Sedan att träna galoppfattningar och sakta av efter en kortare sträcka istället för att galoppera längre sträckor. Vi kommer inte att jobba med galoppen förrän han har stärkt upp sig mer. Kommer nog att synas rejäl skillnad till nästa gång. Det är verkligen en trevlig häst som redan nu har mycket muskler både på bakdelen och halsen. Längtar att se honom tills han har byggt upp mer muskler...han kommer att bli så otroligt fin  

Åkte sedan hem och tog in Peppis som satt ute i hundgården. Han blev minst sagt glad över att få komma in och umgås med matte  Lillebror är ju ute och jagar älg idag!!!

Sedan har jag dolat på lite här hemma och kollat till T. Ska sätta igång och städa imorgon. Men mycket är gjort idag som kommer att underlätta inför städningen imorgon  

Sedan blev vi bortbjudna på middag och har nyss kommit hem!!! Har haft en mycket trevlig kväll  

Snart väntar bädden och en ny dag imorgon!! Kan nog inte bli bättre än så här  

Sov gott och ha de jättebra så länge!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards